3D printer. Erfaringer?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

3D printer. Erfaringer?

Post by knutk »

Min interesse for mikk og makk har den senere tid lokket meg inn på fristelsen til å gå til anskaffelse av 3D printer.

Utvalget er stadig økende, og prisene høyst variable.
Men hvilken egenskaper bør man ta med, og hva kan man gi bang i.
Med variasjoner tenker jeg på typisk:
- 1 eller 2 skrivehoder
- Oppvarmet bunnplate
- Lukket kabinett
- Flexibilitet med hensyn til valg av plast-typer.

Shoot!
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D printer. Erfaringer?

Post by Bikeridr »

Som den gadgetfreak jeg er, så har jeg pr øyeblikk ca 3 års erfaring med min printer.

For å svare enklest mulig på dine spørsmål:
Glem to printerhoder i første omgang. Er komplisert nok med ett. Dessuten, å designe og skrive ut med to hoder er ikke akkurat "nybegynnervennlig".
De fleste printere i dag klarer ABS og PLA, så du bør se på en som klarer det. (Min kan ikke printe PLA, og det er et savn).
Oppvarmet bunnplate er et must.
Lukket kabinett er helt klart en fordel, men for å spare penger kan du godt kjøpe en uten og heller "kle den inn" med pappeske eller annet du har hændy i huset.

Du bør også se på en "open source" printer, og da er bl.a DaVinci XYZ-printere utelukket medmindre du vil begynne å hacke firmware (det har jeg gjort med min DaVinci XYZ).

Når det gjelder software, så finnes det plenty av open source og gratis meget bra programmer, både for slicing og printing.

Hmm, kanskje jeg skal lage en erfaringsturorialtråd her inne :-k
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D printer. Erfaringer?

Post by knutk »

Takk for tilbakemelding @Bikeridr.

De som selger to-hoder printere argumenterer med fordelen av å ha to hoder hvor man da kan enten mikse to farger eller benytte det ene hodet til forskalingstråd om man feks. skal printe en stående T.

Jeg skjønner det med to farger, men er det påkrevd å benytte ulik tråd for å printe en støttestruktur?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D printer. Erfaringer?

Post by Bikeridr »

Ja, det har sine fordeler med to hoder, bevares. Men da må/bør du ha en printer som også skriver ut PVA (poly vinyl alcohol) som er oppløselig i vann. Likefullt, de som skriver ut med PVA-support sier ofte det bare blir søl og kliss, av det. (Samt at det må ligge over natten i vann og helst med sirkulasjon).

Mhp Support ("forskaling"), så skriver du fint ut det i samme materiale som hovedprintet. Slicer'en tar høyde for at du bruker samme materiale og én ekstruder. Følgelig velger den selv den mest praktiske tykkelsen på supportmaterialet.
Jeg skriver ut support i samme ABS som jeg skriver ut hovedprintet i. Support'en er mye tynnere og lett å plukke vekk uansett.

Her er fire YT-kanaler som er verdt å følge og som har mye fornuftig å si om 3D-printing:
Make Anything
3D Printing nerd
CHEP 3D Printing
Maker's Muse

Du vil se at selv om etpar av de har multiekstruder printere, så skriver de hovedsaklig ut med én aktiv ekstruder.
En annen begrensning med to ekstrudere er at printstørrelsen som oftest blir mindre i den aksen hvor ekstruderne sitter (som regel X-aksen eller "bredden") og det kan ofte være at det blir 50-70mm kortere i den retningen. Da får du kun skrevet ut smale og høye ting.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D printer. Printer anskaffet-veien videre

Post by knutk »

Da er printer i hus.
Valgte en skriver med ett hode og varmet bunnplate.
Men hva nå?

Programvaren som fulgte med er en "Slicer", dvs den behandler 3D tegninger til et format skriveren kan benytte.

Men hva med #D design program? Har lasta ned FreeCAD, og den ser grei nok ut. Men der er jo et hav av program å vege i.

Noen som har erfaring med hvilken program som funker og hva man bør unngå?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: 3D printer. Erfaringer?

Post by inunf »

Jobber med 3D-modellering. Anbefaler Solidworks eller Inventor, men dette er program som kan være tunge å sette seg inn i om du ikke har erfaring med slikt. Ligger et hav av tutorials på nettet, ikke noe problem å lære seg selv (men det tar tid). Må nok pirateres, lisenser koster skjorta.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D printer. Erfaringer?

Post by knutk »

inunf wrote:Jobber med 3D-modellering. Anbefaler Solidworks eller Inventor, men dette er program som kan være tunge å sette seg inn i om du ikke har erfaring med slikt. Ligger et hav av tutorials på nettet, ikke noe problem å lære seg selv (men det tar tid). Må nok pirateres, lisenser koster skjorta.
Har en svigersønn som jobber i skoleverket, og de driver med slikt. Kan kanskje ordne seg en studentversjon.

Noe annet:
Foretar prøveprint med PLA.
Det snakkes mye om oppbevaring av PLA og hvordan den svekkes av fuktighet.

Når man setter på en PLA rull og bruker den til print, bør man da ta av rullen og oppbevare den annet sted, mao kun ha rullen på når den benyttes i stedet for å la den sitte på hele tiden når den først er åpnet?
Særlig nå i starten vil den jo ikke bli brukt så mye.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D printer. Erfaringer?

Post by Bikeridr »

Jeg har ingen erfaring med pla, men 3d programmer kan jeg svare på.

Jeg bruker openscad (høy læreterskel) og designspark fra rs components (lett å lære). De er gratis. Det finnes masse gratis programmer som er bra. Søk på "free 3d software". Det finnes også flere bra online konstruksjonsapper. Bl.a Tinkercad som er veldig bra.

Til sist har du jo ferdiglagede design. Se på thingiverse.com og youmagine.com :thumleft
Post Reply