Monstr: Suzuki TL1000S '00. - Muligens ny sykkel!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00

Post by tshansen »

Tommas wrote:Du får slenge ut noen bilder når sykkelen er klar!

Ellers kjente jeg litt på "Mye lyd" etter å ha fjernet katalysator i fjor, men lyden var så kul at jeg ikke byttet tilbake. Men skal man cruise litt i Europa så må det vel gjøres.
Ja hvis ikke du gjør det, ville jeg holdt meg langt unna Sveits og Frankrike :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00

Post by Monstr »

Får slenge ut litt nye bilder når ting begynner å komme å stell ja! :) Gøy å holde på litt med andres sykler også, nå som min er 100% :D

Ellers gikk jeg på en liten smell her omdagen, og kom hjem med denne, en DJI Phantom 3 Professional. :) Med 4K film og full pakke. Vannvittig gøy!!

Image
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Nå med drone!

Post by Monstr »

Nå trenger jeg litt hjelp av dere godtfolk her inne!

Min sykkel er bruktimpotert fra Sverige i 2015. Gått der siden den var ny.

Original effekt på en TL1000S er 125HK. Han luringen som kjøpte min ny ønsket å slippe litt billigere unna på avgiftssiden, og da han er en gammel mann, så fikk han Suzuki i Sverige til å bestille en fra Tyskland med 98HK i stedet, for å slippe litt avgift.

Jeg vil jo selvfølgelig at sykkelen skal ha 125HK. Jeg tok derfor kontakt med Erling Sande, Suzukiimportøren i Norge, men de satt ikke på så mye papirer på denne utgaven, da den aldri ble tatt inn til Norge ny.

Fikk derfor beskjed om å ta kontakt med Suzuki International Europe, som er i Tyskland. Der fikk jeg TÜV-papirer på ombyggingen med det samme. Der står det at for å bygge om fra 72kw til 92kw så må man bytte innsugstrakter til delenr 13101-02F00-000 og klippe den brune og svarte ledningen fra terminal 18 på ECUen.

Dro derfor til en forhandler i dag for å spørre hvor mye de skulle ha for å slenge på de nye innsugstraktene og klippe ledningen. Da fikk jeg til svar at det nektet de å gjøre, da det ikke var godkjent lenger ifølge mekanikeren å klippe ledningen til ECUen. Dette hadde han ifølge Statens Vegvesen sagt.

Stemmer dette? Jeg synes jo det er veldig rart hvis Statens Vegvesen nekter å godkjenne en original effektøkning hvor det foreligger TÜV-papirer bestilt fra Suzuki International Europe. Det er jo ikke snakk om å øke effekten utover det sykkelen ble levert med originalt, kun å fjerne strupingen.

Her er forresten utdraget fra TÜV-papiret Suzuki sendte meg:

Image
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by ArcticTiger »

Kan du ikkje årne detta sjæl? Ledningen klepper du med en avbiter, og traktene er vel bare litt skruing? Så tar du den med på tilsynet og viser dem kva du har gjort samt TÜv papiret og får det innskrevet i vognkortet? Eller driter i hele tilsynet?
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by Monstr »

Jeg kan fint gjøre det selv, problemet er at Statens Vegvesen krever at et godkjent verksted har gjort endringene. Jeg liker å ha alt i vognkortet :) Veldig greit om sykkelen skulle være innblandet i en ulykke en gang :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by Tommas »

Med dokumentasjon som du har, så burde det vel være mulig å få et eller annet godkjent verksted til å ta jobben?

Godkjent betyr vel ikke at det MÅ være merkeverksted?
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by Trondgv »

Må ikke være godkjent merkeverksted, men godkjent verksted. Sånt var det i alle fall når jeg fikk montert A2 sett på BMWen. Verkstedet må dokumentere at arbeidet er gjort.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by Snikkeren »

Dette var det mye snakk om for noen år siden. Som eneste merke blir ikke klipping av ledning på Suzuki godkjent av SVV. For å få dette godkjent, så må du nok bestille ny ECU.
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by Monstr »

Det er jo bare helt sinnsykt fantastisk meningsløst. Når Suzuki selv leverer et skriv hvor dette er en del av prosedyren, så finner staten Norge ut at det ikke er godt nok!?

Er det rart det går mange ulovlige sykler her i landet, når dette er nivået man legger seg på? Å ikke godkjenne produsentens egne ombyggningspapirer...


Å bestille ny ECU utgår jo totalt. Denne koster jo 15 000,- så da blir det å finne en brukt. :)

Så var det bare det problemet med å finne ut hvilket ECU-nummer min sykkel skal ha da..

Skal uansett ta turen innom SVV i morgen å høre om de faktisk mener alvor. Å være det eneste landet i verden som ikke godtar produsentens egne ombygningspapirer er jo helt fantastisk.

Å jeg som trodde jeg nå var i havn i og med at jeg har fått de nye innsugstraktene, og hadde fått papirene fra Suzuki.. :lol:

Å gå den lovlige veien i Norge er jammen ikke lett :-k

Heldigvis kryr det jo av ECUer til TL1000 på ebay til rundt 800-1000,- :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by mekkern »

Monstr wrote:Det er jo bare helt sinnsykt fantastisk meningsløst. Når Suzuki selv leverer et skriv hvor dette er en del av prosedyren, så finner staten Norge ut at det ikke er godt nok!?

Er det rart det går mange ulovlige sykler her i landet, når dette er nivået man legger seg på? Å ikke godkjenne produsentens egne ombyggningspapirer...


Å bestille ny ECU utgår jo totalt. Denne koster jo 15 000,- så da blir det å finne en brukt. :)

Så var det bare det problemet med å finne ut hvilket ECU-nummer min sykkel skal ha da..

Skal uansett ta turen innom SVV i morgen å høre om de faktisk mener alvor. Å være det eneste landet i verden som ikke godtar produsentens egne ombygningspapirer er jo helt fantastisk.

Å jeg som trodde jeg nå var i havn i og med at jeg har fått de nye innsugstraktene, og hadde fått papirene fra Suzuki.. :lol:

Å gå den lovlige veien i Norge er jammen ikke lett :-k



Heldigvis kryr det jo av ECUer til TL1000 på ebay til rundt 800-1000,- :)
Problemet ligger visst rundt at ES ikke kan dokumentere at "miljøparameterne" på "klippet ledning" map er identiske med fulleffekt ecu.

derfor trengs visstnok papirene som ES utsteder sammen med ECU(kjøpt hos dem)-Funker visst ikke med "ebay/utland"

Hvis du får til dette med TUV dokumentet er dette bra men jeg har en "bad feeling" ...
Det er mange som har lagt ES for hat pga situasjonen rundt dette.
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by Monstr »

Det forklarer jo litt.

Helt ærlig, så sier jo det mest om Erling Sande. Når de som importør er de eneste i verden som ikke klarer dette.

Min sykkel er jo så gammel, at det kan da ikke ha noe å si angående utslipp på den? Den er jo fra før det var avgasskrav til motorsykkel. Yamaha brukte jo fortsatt forgassere på denne tiden.
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by voodoodoo »

Monstr wrote:Det forklarer jo litt.

Helt ærlig, så sier jo det mest om Erling Sande. Når de som importør er de eneste i verden som ikke klarer dette.

Min sykkel er jo så gammel, at det kan da ikke ha noe å si angående utslipp på den? Den er jo fra før det var avgasskrav til motorsykkel. Yamaha brukte jo fortsatt forgassere på denne tiden.
Du kan ikke kjøpe brukt original ecu fra Ebay. Du må kjøpe ny fra ES for å få det godkjent...

Allt er jo egentlig bare tøys for de aller fleste ecu-er kan omprogrameres via pc.


Sent from my iPhone using Tapatalk
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by mekkern »

Her er litt av greia med ECUèr..
klippet fra:http://www.bike.no/forum/sportssykler/e ... 6-hk-44009


quote:
Da har vi fått svar fra vegvesenet og han som har hatt denne saken med Suzuki-importøren:

"Når det gjelder ombygging av kjøretøy, og i dette tilfellet mc fra mellomtung til tung er det flere ting som man må forholde seg til.
For å starte kan vi nevne at det er kjøretøyforskriftens § 7 som regulerer all ombygging av kjøretøy . Deretter er det kjøretøyforskriftens § 23 som forholder seg til motoreffekten, og der står det at alle kjøretøy skal tilfredsstille direktiv 2002/24/EF som sist endret ved direktiv 2003/77/EF ved registrering, og selvfølgelig gjelder dette også etter at en eventuell ombygging har funnet sted.
Det står også videre at de som kan dokumentere dette er kjøretøyfabrikanten eller kompetent uavhengig laboratorium(Tüv, Rdw osv).
I tillegg må jo også krav til støy (§ 24) og krav til avgass ( § 25) være oppfylt.

Som du ser er det flere krav som skal oppfylles, når det gjelder importørene så skal de kjenne til dette regelverket, og verkstedene som gjør endringene skal også sette seg inn i regelverket og følge dette. Dersom ombyggingen medfører at det må byttes kostbare styreenheter eller annet så skal dette fremkomme i dokumentasjonen, og i motsatte fall at det ikke trengs å byttes ut disse komponentene skal selvsagt dette også fremkomme av underlagsdokumentasjonen.

Det er vel også riktig å presisere at dette regelverket i hovedsak ble innført i 1995, men selvfølgelig med endringer i årene etterpå.
Forskriftene er tilgjengelig på www.lovdata.no.

Mvh
Roy Inge Tveitan
Faggruppeleder
Om-/ oppbygging - Stor-Oslo distrikt

Bike følgte opp med dette oppfølgingsspørsmålet:

Det er imidlertid et sentralt poeng i denne saken at norske motorsyklister opplever forskjellsbehandling mellom ulike merker. Kan du bekrefte eller avkrefte at Suzuki har fått pålegg om må skifte ECM på deres modeller ved statusendring av motorsykkel? Suzuki-leserne våre ønsker å få svar om det er myndighetene eller importøren som har bestemt at ECM må skiftes.

Da fikk vi følgende svar:
"Som de selv skriver fra Suzuki så har de vært i møter med oss gjentatte ganger, og det som fremkommer i de dokumentene som har vært fremlagt for oss så er det en forutsettning at ECU byttes ut for at dokumentasjonen skal være gyldig, om det finnes andre enn suzuki som har dokumentasjoner på noe annet vet jeg ikke, men i de tillfeller vi har oppdaget at det ikke har vært fremlagt rett dokumentasjon for ombygging, har vi etterspurt dette fra produsentene noe som igjen har medført at kjøretøyene har blitt tilbakebygd igjen til original stand. Dette har vi tatt som et tegn på at det ikke kan fremskaffes rett dokumentasjon, dette kan jo selvfølgelig være feil, det kan jo hende at det også dreier seg om andre ting som f.eks pris.."
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by Monstr »

Nå har jeg lest hele den tråden, og der er det jo flere forskjellige svar fra forskjellige folk i Statens Vegvesen.

Flere steder skriver jo SVV at dokumentasjon fra forhandler eller uavhengig laboratorium er tilstrekkelig. Da må vel dette være tilstrekkelig? Altså et godkjent dokument fra både fabrikat og et uavhengig laboratorium.

Det som er fascinerende er at ingen, selv etter 7 år klarer å gi et fullgodt svar..

Dog ser det ut som at jeg har litt bedre odds enn en del andre, rett og slett fordi min sykkel er så gammel at avgasskravene ikke tiltrer på samme måte som om man skulle gjort dette med nyere sykler.

Slik jeg leser svarene fra Statens vegvesen er det faktisk nok med godkjente dokumenter fra et uavhengig laboratorium.

Dog kan jeg ikke skjønne at Erling Sande skal lage noe problem ut av å utstede et dokument for en ECU med et gitt delenummer. Er jo ingen forskjell på en ECU med samme delenummer om jeg kjøper den brukt eller ny. Det er jo bare tull i såfall.

Nei, får ta en tur ned til Statens Vegvesen i morgen med papirene mine å høre. Godt jeg ikke har begynt på ombyggingen enda. Jeg som trodde dette var kort prosess og enkelt å gjennomføre.
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by mekkern »

Ganske godt strupet de gummiene du har ja...

http://www.ebay.co.uk/itm/like/40130612 ... rmvSB=true
Post Reply