Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by DrGreve »

DrGreve wrote:
LordShaft wrote:Uten å vite alt for mye om tider og ikke ha helt kontroll på avstandene der "oppe". Hvor mange dager bør det være fornuftig å ha i Lofoten, Senja, Andøya osv? Der er jo et hav av opplevelser?
Det begrenser seg jo til hva turdeltagerne ønsker å bruke tid på, men jeg har tenkt at vi kanskje tar kveldsferga (1745) fra Bodø til Lofoten og slå leir ganske nært fergekaia i Moskenes. Dagen etter utforsker vi Lofoten og Vesterålen med besøk av Henningsvær, Nyksund og Stø før vi returnerer til Sortland Camping og kveldsmat/sein middag.
Dagen deretter er utgangspunktet at vi tar vi 1300-ferga fra Andenes til Gryllefjord med ankomst 1445. Da har vi også god tid over Senja.
Et annet alternativ er at vi tar 1700-ferga fra Andenes og da kan vi rulle litt rundt i Vesterålen også denne dagen før vi setter snuten Andenes og ferga.. Mange muligheter.
Jeg svarte ikke på selve spørsmålet ditt, Lorden. Er ikke tid noe problem så bør man ha 2 hele dager i LO-VE ;)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by jhn »

LordShaft wrote:Uten å vite alt for mye om tider og ikke ha helt kontroll på avstandene der "oppe". Hvor mange dager bør det være fornuftig å ha i Lofoten, Senja, Andøya osv? Der er jo et hav av opplevelser?
Hadde jeg skulle gjort en sånn tur alene, tror jeg at jeg ville valgt overnatting midt i Lofoten første natt, og kanskje andre på Stave Camping feks, og tredje på Kvaløya/Tromsø-området.
Slik at man ikke behøver å avslutte dagen med en transportetappe
En hel dag i Lofoten
En hel dag i Vesterålen/Andøya
En hel dag på Senja og Kvaløya. Kvaløya vet jeg lite om, så kanskje det er bortkastet

Lofoten og Vesterålen er på mange måter mye av det samme, men der er såpass mange avstikkere som er verdt å ta, men som ligger på enden av en blindvei, så det går jo litt tid

Men Greven er i stand til å produsere mere velfunderte tanker om dette enn det jeg er .... jeg surrer vanligvis rundt omkring uten å forhåndsbestille.

edit: .... og mens jeg skrev mitt, kom han med sitt :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by jhn »

En annen ting er jo at det blir lite tid til sosialt samvær med et såpass stramt tidsskjema som det var sist ... for min del ble det lite tid til tullprat med gamle kjente som AT, ojda og Jon, og nye kjente som Willy, Lorden og johnny.
Det er jo en stor og viktig del av en mc-tur ... mener jeg.

Ikke at det er noe galt med Greven, Grevinnen, bikeridr og Jompa ... men du vet, et helt gjeng med flåkjefta nordlendinger med denne, etter sigende, fordummende dialekta ... [-(
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by DrGreve »

jhn wrote:En annen ting er jo at det blir lite tid til sosialt samvær med et såpass stramt tidsskjema som det var sist ... for min del ble det lite tid til tullprat med gamle kjente som AT, ojda og Jon, og nye kjente som Willy, Lorden og johnny.
Det er jo en stor og viktig del av en mc-tur ... mener jeg.

Ikke at det er noe galt med Greven, Grevinnen, bikeridr og Jompa ... men du vet, et helt gjeng med flåkjefta nordlendinger med denne, etter sigende, fordummende dialekta ... [-(
He, he, av og til ler jeg godt av underfundige kommentarer fra deg ;)
Jeg skal prøve å ta hensyn til alle uansett hvilke preferanser deltagerne har ang. kjøring. Jeg er jo som deg og liker å stoppe, slarve litt og ta en røyk mens andre liker å få mil under hjulene.
Det blir lagt inn alternative omveier for de kjøreglade. For eksempel første dag så kan de raske ta omveien fra Skillebotn til Sausvatn og besøke Roel Scheffers for å studere custombygget hans (for dere som husker han fra et annet forum ;) )
Det er en omvei på 6-7 mil tur-retur
Image
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by jhn »

DrGreve wrote:
jhn wrote:En annen ting er jo at det blir lite tid til sosialt samvær med et såpass stramt tidsskjema som det var sist ... for min del ble det lite tid til tullprat med gamle kjente som AT, ojda og Jon, og nye kjente som Willy, Lorden og johnny.
Det er jo en stor og viktig del av en mc-tur ... mener jeg.

Ikke at det er noe galt med Greven, Grevinnen, bikeridr og Jompa ... men du vet, et helt gjeng med flåkjefta nordlendinger med denne, etter sigende, fordummende dialekta ... [-(
He, he, av og til ler jeg godt av underfundige kommentarer fra deg ;)
Jeg skal prøve å ta hensyn til alle uansett hvilke preferanser deltagerne har ang. kjøring. Jeg er jo som deg og liker å stoppe, slarve litt og ta en røyk mens andre liker å få mil under hjulene.
Det blir lagt inn alternative omveier for de kjøreglade. For eksempel første dag så kan de raske ta omveien fra Skillebotn til Sausvatn og besøke Roel Scheffers for å studere custombygget hans (for dere som husker han fra et annet forum ;) )
Det er en omvei på 6-7 mil tur-retur
Image
:D Det er heldigvis ikke alle som tar vrøvlinga mi alt for seriøst ... jeg er glad for det :thumleft
Scheffers ja, det kunne vært interessant å studere litt nærmere
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by Jompa »

jhn wrote:En annen ting er jo at det blir lite tid til sosialt samvær med et såpass stramt tidsskjema som det var sist ... for min del ble det lite tid til tullprat med gamle kjente som AT, ojda og Jon, og nye kjente som Willy, Lorden og johnny.
Det er jo en stor og viktig del av en mc-tur ... mener jeg.

Ikke at det er noe galt med Greven, Grevinnen, bikeridr og Jompa ... men du vet, et helt gjeng med flåkjefta nordlendinger med denne, etter sigende, fordummende dialekta ... [-(
Å ? Va ikke du dum nok fra før da ?
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by jhn »

Jo, det sku æ mene, æ har jo hadd samme dialekta hele livet
Ka du trur om æ hadde kombinert den med litt Østfoldsk og en dæsj inntrønder? ... en fullkommen dumskolt :redface
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by JK95 »

Hvor mange dager er planlagt på turen?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by DrGreve »

JK95 wrote:Hvor mange dager er planlagt på turen?
Oppmøte i løpet av lørdags ettermiddag/kveld 1 juli. Start neste morgen med overnatting en plass på Helgeland (Nesna).
Mandag ferge fra Bodø til Moskenes/Lofoten og overnatting i Lofoten.
Tirsdag en runde rundt Vesterålen med overnatting på Sortland.
Onsdag yttersiden av Andøya og ferge til Gryllefjord og Senja og overnatting i Tromsø.
Resten har jeg ikke tenkt så mye på for hvis det er stemning for å fortsette så har jeg lyst til å vise Hammerfest og Havøysund.
Er det ikke stemning for å kjøre videre nordover så blir det retur torsdag til AT og Mekka med overnatting på Ballangen Camping. Avslutning med Villmarksveien over Røssvatnet og siste overnatting i Svenningdal :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by JK95 »

Høres fantastisk ut! :thumleft Om vi har siste overnatting fredag, og jeg da bruker lørdag på siste stykke hjem, så rekker jeg ikke Hammerfest og Havøysund, og tilbake på Ørland til søndagskveld :-k
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by DrGreve »

Da har jeg fått en foreløbig bekreftelse på fergerutene over Vestfjorden 2017 og den som passer best er avgang Bodø kl. 1500 med ankomst 1815-1830.
Da blir det overnatting et sted i Lofoten samme kveld og neste overnatting på Sortland.
Kan Snikkeren eller andre være like grei i år som i fjor og opprette en påmeldingstråd?
Søknadsfristen blir også i år 1. juni, da skulle ferielistene til de aller fleste være klar.
Det store spørsmålet er jo om vi skal snu nesen sørover etter Tromsø, eller om det er stemning for å dra videre nordover..?
Skal legge ut ruteinfo etterhvert i påmeldingstråden :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by tshansen »

Nå ligger gps rutene for forrige tur inne i denne mappen på MyRoute siden min..

https://www.myrouteapp.com/travelblog/r ... esc/297135

Det som overrasker meg når jeg ser igjen ruten er hvor langt vi kjørte enkelte dager. :-k Kan være greit å gløtte på når man planlegger neste rute.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by Gielas »

DrGreve wrote:
JK95 wrote:Hvor mange dager er planlagt på turen?
Oppmøte i løpet av lørdags ettermiddag/kveld 1 juli. Start neste morgen med overnatting en plass på Helgeland (Nesna).
Mandag ferge fra Bodø til Moskenes/Lofoten og overnatting i Lofoten.
Tirsdag en runde rundt Vesterålen med overnatting på Sortland.
Onsdag yttersiden av Andøya og ferge til Gryllefjord og Senja og overnatting i Tromsø.
Resten har jeg ikke tenkt så mye på for hvis det er stemning for å fortsette så har jeg lyst til å vise Hammerfest og Havøysund.
Er det ikke stemning for å kjøre videre nordover så blir det retur torsdag til AT og Mekka med overnatting på Ballangen Camping. Avslutning med Villmarksveien over Røssvatnet og siste overnatting i Svenningdal :thumleft
Om ojda lar meg bli med, blir jeg med! :roll:
Gielas
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by DrGreve »

Da har sommer-ruta over Vestfjorden kommet ut på nett og det ser ut som om at den passer som hånd i hanske og vi slipper stress for å nå den.
Da blir det start fra Kvisterø Camping søndag formiddag etter en god cowboyfrokost.
Overnatting fra søndag til mandag skjer mest sannsynlig på Nesna siden det passer godt når jeg skal innom heime å hente middagsmat til deltagerne.
AT møter oss på Rognan og vi kjører FV815 over Misværfjellet til Saltstraumen og derfra til Bodø.
Vi må være i Bodø senest 1530 men det burde ikke være noe problem for noen, ferga går klokken 16 sharp. Vi ruller bare til neste overnattingsplass etter landing i Moskenes, skal prøve å ordne noen rorbuer på Å etterhvert som jeg vet mer om hvor mange vi blir.
Tirsdag bruker vi hele dagen på å utforske Lofoten og Vesterålen og tar overnattingen på Sortland Camping.
Onsdag er viet Andøya, Senja og Sommarøy før vi overnatter i Tromsø hvor vi snur sørover hvis ikke noe endrer seg. Da bruker vi dagen på å kjøre fjordtarmene via Sørreisa, Sjøvegan og Grovfjorden før vi ender opp på Ballangen Camping, etter en liten stopp på utedassen til Gaute :)
Siste dagen blir transportetappe langs E6 til Korgen og en sving over Villmarksveien til Trofors og siste overnatting på Svenningdal Camping hvor turen offisielt er over.
Noen synspunkter?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by tshansen »

Dette høres jo aldeles nydelig ut doktor [emoji1319] jeg skal prøve å ordne meg fri til dette også, men det spøker litt for min del med tanke på alpeturen [emoji22]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply