Alpene, hvor langt hver dag

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Alpene, hvor langt hver dag

Post by voodoodoo »

Som tittelen sier, hvor mange mil mener dere det er ok å kjøre pr.dag når man er på tur.

Jeg har lagt opp ei rute for min/vår tur i juni og der har jeg lagt opp til ca.25-30mil om dagen med et par litt lengre transporetapper. Er dette for langt, for kort eller akkurat passe??
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alpene, hvor langt hver dag

Post by tshansen »

Alt er relativt... Men å legge seg på 30 mil om dagen, pluss/minus tror jeg er veldig fornuftig og man har mest igjen for. Du vil jo gjerne oppleve litt på tur også.
Skal du ha noen bakpå? Som kanskje krever hyppigere stopp enn du som kjører? :-k

Nå har ikke jeg veldig mye erfaring med å kjøre i Alpene, men jeg har nå fått kjørt noen mil i inn og utland. Å når jeg er på tur, liker jeg heller litt mindre mil enn for mange mil :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpene, hvor langt hver dag

Post by ojda »

Om man snakker en tettredigert ren pass til pass-tur, høres det ut som et bra utgangspunkt :thumleft
Men om det dreier seg om kjøring i pass med endel transport mellom, tenker jeg vel å legg på ca 10 mil til det du nevner :D
Men du vet jo like godt som meg at alt kommer an på hvor mye som konsumees kvelden i forveien,
å når på morran økta starter :-# Ut før 8-09.00, å du får mye ut av dagen =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Alpene, hvor langt hver dag

Post by ashland »

Tror du har ett godt utgangspunkt :thumleft

Når jeg kjørte Alpene i fjor lå dagsetappene på 20-30mil
De dagene det ble litt transport etapper og jeg kom meg avgårde tidlig ble det opp mot 40 mil
fun is not a straight line
Bjerknez

Re: Alpene, hvor langt hver dag

Post by Bjerknez »

Alpene vet jeg ikke noe om, annet enn at jeg har fått inntrykk av at det er varmt der. Da hadde jeg nok tilbringt mer tid på sykkelen tror jeg. Vertfall her hjemme på berget så synes jeg en dagsetappe når man er i turmodus bør ligge på 40-50 mil. Opp klokken 08:00 om morgenen (eller gjerne før) og bruk heller litt tid på noen stopp. Starter man klokken 08:00 og kjører 50 mil så er man ved neste overnatting før butikkene stenger ølsalget med god margin.

Personlig mener jeg 30 mil blir litt snaut. Så sant man da ikke kjører av gårde sent og samtidig ønsker å bruke god tid. Blir mye smak og behag her... :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Alpene, hvor langt hver dag

Post by Tommas »

Alpene har jeg ikke vært i, men ser for meg at det kan bli en del "ta bilder av ting"-stopp underveis. Selv da vil jeg tro 25-30 mil er konservativt og burde gi riklig anledning til å ikke stresse, eller legge på 10-20 mil om du trenger å forflytte deg litt lenger en dag eller to.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alpene, hvor langt hver dag

Post by tshansen »

La oss ta vestlandet da....
Fra Bergen til Ålesund er det 38 mil på variert vei, men stort sett fine veier i dag. Det er mye svinger, minimum 2 ferger og alltid litt venting. Beregner du god tid og i verste fall 15 til 30 min venting på ene fergen bruker du 7 timer på dette strekket. Men da stopper du ikke å tar bilder, spiser en bedre middag osv. Da er det stort sett kjøring det går i.

Hvor mange timer ser du for deg at du skal ha på veien hver dag?

Så kan du ta turen Bergen til Oslo som du bruker like mye tid på, men det er ca 56 mil... :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Alpene, hvor langt hver dag

Post by RuneS »

Det viktige med kjøring i alpene er at ting tar ofte litt mer tid enn du tror. Det skal fotograferes, det er tråsyklister i veien, kuer i veien samt ett og annet murmeldyr. Kjører du i Sveits er det også ofte en del politi som kjører i alpepassene. Alle disse momentene er greie å ha i bakhodet når etappene planlegges. Du blir sliten etter 30 mil på svingete alpevei med mye som distraherer deg ;-)

Sånn på generelt grunnlag har jeg ofte lagt opp til mellom 20 og 40 mil når jeg kjører i alpene. Litt etter hvilke veier som kjøres mellom passene samt hvilke pass som du tenker kjøre. Er det lange lite krevende transportetapper så kan du kjøre litt lengre pr. dag. Men er det fra ett pass og nesten rett inn i neste så kan det det være greit med kortere etapper.
Suzuki GSX-R 1000 K5
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Alpene, hvor langt hver dag

Post by voodoodoo »

Ha vært nedover mange ganger før(10+) men alltid med passasjer.. første gang i år uten.
Det blir ikke så mye kjøring utenom alpene men noen transportstrekker blir det.
Ruta er sånn ca slik:
Dag1 Hjem - Larvik-Hirtshals-Hamburg-Insbruck (76mil kjøring inkl ferge)
Dag2 Insbruck - Berchtesgaden - P Grosglockner- Heiligenblut (31mil)
Dag3 Heiligenblut - Kranjska Gora - Vrsic - Mangart - Predil - Ciusaforte - tolmezzo - Cortina(38mil)
Dag4 Cortina - P Giau - P Pordoi - P Costalunga - P Stelvio - P Foscagno - Livigno(28mil)
Dag5 Livigno - P Forcola - P Bernina - P Maloja - P Splügen - P St. Bernhard - P St. Gothard - P Furka - Gletsch(31mil)
Dag6 Gletsch - P Grimsel - Giswill - Schüpfheim - Basel - Saarbrücken(46mil)
Dag7 Saarbrücken - Oberhambach - Bernkastel-Kues - Cochem - Adenau(21mil, tenkte å ta noen runder også)
Dag8 Adenau - Kiel - Oslo(ca58mil)
Dag9 Oslo - Hjem

Tenker sånn i utg punktet at det skal være noenlunde greit men blir det bedritent vær så må vi improvisere..
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Alpene, hvor langt hver dag

Post by Lasse Liten »

for meg ser det ut som fornuftige etapper
Cortina DÁmpezzo er en flott plass !
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Alpene, hvor langt hver dag

Post by voodoodoo »

Lasse Liten wrote:for meg ser det ut som fornuftige etapper
Cortina DÁmpezzo er en flott plass !
Jeg vet, egentlig litt for flott.. Som i jålete.. [emoji13]


Sent from my iPhone using Tapatalk
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Alpene, hvor langt hver dag

Post by Lasse Liten »

voodoodoo wrote:
Lasse Liten wrote:for meg ser det ut som fornuftige etapper
Cortina DÁmpezzo er en flott plass !
Jeg vet, egentlig litt for flott.. Som i jålete.. [emoji13]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis du skal kjøpe pels, gull eller diamanter er cortina plassen ja, men jeg tenkte mer på de rødlige fjellene, steinbukkene, veiene, maten og ikke minst skibakkene. Å dra der vinterstid er et must om du liker alpint. Utforløypen fra 1956 er legendarisk for oss som er nerder på den fronten :p
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Alpene, hvor langt hver dag

Post by voodoodoo »

Lasse Liten wrote:
voodoodoo wrote:
Lasse Liten wrote:for meg ser det ut som fornuftige etapper
Cortina DÁmpezzo er en flott plass !
Jeg vet, egentlig litt for flott.. Som i jålete.. [emoji13]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis du skal kjøpe pels, gull eller diamanter er cortina plassen ja, men jeg tenkte mer på de rødlige fjellene, steinbukkene, veiene, maten og ikke minst skibakkene. Å dra der vinterstid er et must om du liker alpint. Utforløypen fra 1956 er legendarisk for oss som er nerder på den fronten :p
Fremdeles jålete altså.. trur ikke jeg passer inn på vinteren heller med mine Dynastar fra 2001 og ditto rimelig "kjøredress" :lol:
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Post Reply