Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Men så kom LoneRider på banen å anbefalte MyRouteapp.com, en side jeg personlig liker bedre med tanke på oppsett, muligheten å velge forskjellige kart og det virker som det er langt flere brukere av denne siden (muligens bedre support?)

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

De har også en app til telefon som kan logge rutene du kjører (litt som locatoweb) Absolutt verdt å ta en kikk på om du mister besinnelsen over Basecamp. Jeg vil også anbefale å kikke på de to filmene fra youtube jeg linket til. De forklarer en god del å gir noen fornuftige pointers

Jeg prøvde mye fram og tilbake, uten hell, men nok et kjempe tips fra LoneRider løste problemene. Dette fungerer jo helt strålende.

Jeg begynner med å plotte rute via http://www.myrouteapp.com

Image

Når denne er ferdig er det bare å lagre den til maskinen din i ønsket mappe. Her er det viktig at du velger .gpx1, jeg fikk det ikke til å fungere med .gpx1.1

Image

Jeg tar den filen som jeg nettopp har lagret på maskinen, kopierer den over til Garmin enheten min (åpne i finder eller my computer)

Image

Her må jeg lagre den i GPX mappen som du finner blandt filer på GPS enheten din

Image

Da er det bare å ejecte eller løse ut GPS'en, og med en gang du skrur den på, kommer denne beskjeden opp

Image

Trykk ja, velg ruten og trykk importer

Image

Gå inn på programmer, velg turplanlegger!

Image

Her får du opp ruten igjen, som du fikk beskjed om å importere. trykk på denne ruten.

Image

Her får du opp ruten slik du kanskje kjenner den fra før. Her kan du trykke inn å se hvordan den er på kartet eller trykke direkte på kjør

Image

Dette bilder viser når jeg har trykket på kart, og som dere kan se fra første bilde, kommer ruten nøyaktig inn slik som jeg plottet den på myrouteapp og alle veipunktene er kommet med

Image

Jeg har brukt en del tid i BaseCamp, å jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har funnet et langt bedre alternativ til det vanskelige oppsettet til BaseCamp. Håper disse bildene var selvforklarende. Skulle det være noe spørsmål er det bare å hyle ut :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
JARODD
Posts: 83
Joined: 08 Oct 2015 21:42
MC: 2023 BMW R1250 GSA
Location: Oppegård

Re: Tourstart.org

Post by JARODD »

LordShaft wrote:http://tourstart.org/tour/

Er det noen som har erfaring med bruk av denne siden? .........

Ja, har brukt dette programmet noen år, og har derfor "gitt opp" BaseCamp.

Jeg syns dette er så utrolig mye mer brukervennlig, og det med å overføre ruter til GPS'n er jo bare enkelt.

Har tidligere anbefalt dette borte på "den andre siden", og tror det var flere brukere der som begynte å bruke det :-)
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Tourstart.org

Post by Palma »

Ser ikke helt gæli ut den der, ser ut som det er ganske detaljert kart og, mye av veiene på skauen er der, og mulig å laste ruter opp i riktig format til GPS'n. Kan være et alternativ for deling av ruter ja :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tourstart.org

Post by tshansen »

Ja jeg kom over denne når jeg drev å søkte på rute planlegging! Spørs om jeg ikke får lage meg en profil å teste litt ut! For det så veldig enkelt ut på de filmene de har delt [emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
LoneRider
Posts: 5
Joined: 25 Aug 2013 15:05
MC: Suzuki GSX-R1000 2003

Re: Tourstart.org

Post by LoneRider »

Tourstart er ok, men jeg irriterte meg etter hvert over at stedsnavnene kommer og går avhengig av zoomnivå, og bruker nå i stedet myrouteapp.com. Med Here kartet kan man legge ruten over vinterstengte veier og viamichelin overlegg viser 'naturskjønne' veier med grønn strek og tuneller er tydelig markert i hvitt.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tourstart.org

Post by tshansen »

LoneRider wrote:Tourstart er ok, men jeg irriterte meg etter hvert over at stedsnavnene kommer og går avhengig av zoomnivå, og bruker nå i stedet myrouteapp.com. Med Here kartet kan man legge ruten over vinterstengte veier og viamichelin overlegg viser 'naturskjønne' veier med grønn strek og tuneller er tydelig markert i hvitt.
Det var et godt tips! Liker også å bruke here maps appen på telefon, ingen ulemper der! Må sjekke ut myrouteapp
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tourstart.org

Post by tshansen »

Dette så jo ikke dumt ut i det hele tatt... :-k

[youtube][/youtube]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Tourstart.org

Post by Palma »

Enig med lordy, jeg hadde et anfall av PMS her om dagen og kobla opp GPS'n og starte BaseCamp,,,må jo det for å få opp kartet... bare det i seg sjøl...grmfff. Fant fort ut at jeg hadde jo glemt hvordan jeg snirklet meg frem med skiten.
Tror BC blir pent lagt på hylla hvis noen av disse andre greiene funker. Har faktisk brukt TyreToGo og, det er heller ikke dumt
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tourstart.org

Post by tshansen »

Jeg ser nå at jeg har hatt en profil på denne siden en stund nå. Var inne å prøvde igjen, å det er et par ting jeg er misfornøyd med :-k Det første store er at man ikke kan dra ruten mellom to veipunkter, slik at den forandrer seg.

Basecamp er noe stivt å lære seg, men dæven så fint det fungerer når man har bikket over kneika...
Palma wrote:Enig med lordy, jeg hadde et anfall av PMS her om dagen og kobla opp GPS'n og starte BaseCamp,,,må jo det for å få opp kartet... bare det i seg sjøl...grmfff. Fant fort ut at jeg hadde jo glemt hvordan jeg snirklet meg frem med skiten.
Tror BC blir pent lagt på hylla hvis noen av disse andre greiene funker. Har faktisk brukt TyreToGo og, det er heller ikke dumt
Neida, du kan fint installere kartet på maskinen din også. Slik at du ikke må ha GPS'en koblet til når du skal lage ruter :thumleft

Jeg likte veldig godt måten du kan søke på diverse POI på veipunktene du har valgt ut. Som f.eks hotell via booking.com (myrouteapp)

Det ser ikke ut som det finnes noe som er helt perfekt for oss som er vant til å plotte ruter på google, kart, here osv! Det som jeg savner aller mest i BaseCamp, er POI Du får liksom ikke opp hvor Eiffeltårnet er uten at du vet hvor der er når du driver å knoter rundt i f.eks Paris.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tourstart.org

Post by tshansen »

Se her ja.... Det hjelper å trykke seg litt fram og tilbake :thumleft

Nå prøvde jeg 30 dagers free trail for gull medlemskap. Da får man tilgang til andre kart og en del andre finesser (ikke et must) men greit å ha om vinteren da du kan velge vekk google maps og vinterstengte veier :thumleft

Nå har jeg ikke prøvd å eksportere ruten til Garmin enda, men jeg forstår det slik at dette fungerer veldig godt (basert på det jeg leser på nettet)

Setter jeg opp rute mellom Bergen og Voss, å vil kjøre via Bergsdalen (Hamlagrø) må jeg knipe på den eksisterende ruten, flytte den inn på riktig vei og det genereres automatisk et nytt veipunkt og ruten forandrer seg. Ikke ulikt slik det fungerer i basecamp.
Ser ut som dette kan være det beste alternativet så langt. Må teste det litt til først.

[youtube][/youtube]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tourstart.org

Post by tshansen »

Blir denne synlig for folket? :-k

https://www.myrouteapp.com/route/open/246488
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Tourstart.org

Post by Trondgv »

Jepp, må logge inn for å se :thumleft
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp

Post by knutk »

Ikke for å pisse i øltønna, og har ikke prøvd programmet Jarrod linker til.

Men jeg har prøvd diverse andre varianter som skulle være flotte alternativ til BaseCamp.

Bare så det er sagt, deler andres syn angående BC. BC er RÆVA, og enda dårligere enn det knotete MapSource.

Men når man først har lært dens alle mangler funker det greit, og kommuniserer fint med GPS.

De andre programmene jeg har prøvd har vært bedre på mange måter, men har knota fælt i kommunikasjon med GPS.
Resultatet har blitt at jeg kjørte dobbelt, dvs både BC og dens alternativ.
Det utvikla seg til å bli enda mer knotete, så nå har jeg begrensa knotingen til BC, selv om det er bare ræva.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp

Post by tshansen »

knutk wrote:Ikke for å pisse i øltønna, og har ikke prøvd programmet Jarrod linker til.

Men jeg har prøvd diverse andre varianter som skulle være flotte alternativ til BaseCamp.

Bare så det er sagt, deler andres syn angående BC. BC er RÆVA, og enda dårligere enn det knotete MapSource.

Men når man først har lært dens alle mangler funker det greit, og kommuniserer fint med GPS.

De andre programmene jeg har prøvd har vært bedre på mange måter, men har knota fælt i kommunikasjon med GPS.
Resultatet har blitt at jeg kjørte dobbelt, dvs både BC og dens alternativ.
Det utvikla seg til å bli enda mer knotete, så nå har jeg begrensa knotingen til BC, selv om det er bare ræva.
Har du prøvd den Myroute-app? Har ikke fått meg til å prøve å importere til GPS'en enda, men rent bruksmessig er jeg veldig imponert over hvor nært det er slik jeg ønsker at en slik ruteplanlegger skal fungere.

Det er også ekstremt bra innhold når det kommer til POI
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp

Post by knutk »

LordShaft wrote:
knutk wrote:Ikke for å pisse i øltønna, og har ikke prøvd programmet Jarrod linker til.

Men jeg har prøvd diverse andre varianter som skulle være flotte alternativ til BaseCamp.

Bare så det er sagt, deler andres syn angående BC. BC er RÆVA, og enda dårligere enn det knotete MapSource.

Men når man først har lært dens alle mangler funker det greit, og kommuniserer fint med GPS.

De andre programmene jeg har prøvd har vært bedre på mange måter, men har knota fælt i kommunikasjon med GPS.
Resultatet har blitt at jeg kjørte dobbelt, dvs både BC og dens alternativ.
Det utvikla seg til å bli enda mer knotete, så nå har jeg begrensa knotingen til BC, selv om det er bare ræva.
Har du prøvd den Myroute-app? Har ikke fått meg til å prøve å importere til GPS'en enda, men rent bruksmessig er jeg veldig imponert over hvor nært det er slik jeg ønsker at en slik ruteplanlegger skal fungere.

Det er også ekstremt bra innhold når det kommer til POI
Nei kjenner ikke det programmet.

Dog hadde de ulike programmene jeg prøvde alle til felles at de gikk BC en høy gang i ruteplanleggingen.
Knotingen oppstod i prosessen å overføre ruten til GPS.
I BC bare flytter man ruten over, mens alternativene opererte med ulike via ditt og datt og konvertere si og så.

Vanskelighetene skyldes trolig Garmin sin proteksjonisme, men knotingen blir ikke mindre av den grunn.
Post Reply