Ny PC, hjelp!

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ny PC, hjelp!

Post by JK95 »

Siden jeg allerede har startet, og fått svar på mange spørsmål, hva med redigeringsprogram? Anbefalinger?
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Elolz »

Jeg bruker Adobe Premiere Pro. Er vel det og Vegas Pro som er de mest brukte på pc.

Lightworks, Pinnacle Studio, CyberLink Powerdirector og Corel VideoStudio er outsider alternativer. Lightworks har forresten en gratisversjon.

Vil anbefale deg å se noen videoer på YouTube av hvordan helt basic videoredigering fungerer i de ulike alternativene og velge det du føler gir greiest arbeidsflyt for deg. :thumleft
Bjerknez

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Bjerknez »

Adobe Premiere Pro er vel kongen på haugen. Er du student eller noe så får du også studentrabbatt på Adobes abonementer. Jeg har ingen rabbatt men betaler kun 500'ish pr. mnd. og da kan jeg bruke ALLE Adobes programmer så mye jeg vil og siden man har abonement, så har man hele tiden nyeste versjonen tilgjengelig.

Det finnes sikkert enklere programmer å bruke, men min mening er at hvis dette er noe du kommer til å lære deg mer og mer, så har du mer nytte av å bruke Adobe siden det finnes MYE informasjon rundt Adobes programmer der ute.

Hvis målet ditt bare er å redigere noen GoPro videosnutter 2-3 ganger i måneden og du ikke har noe lyst til å utforske dette videre så gå for noe enklere.

Tipset til Tommas bør du derimot ta med deg :thumleft
Har ikke testet dette selv da jeg liker å gjøre slikt manuelt de gangene jeg kjøper pc full av søppel, men det er nok en enkel måte og bli kvitt faenskapet på. Antivirus og brannmur trenger du ikke lenger å tenke på. Aktiver Defender og kos deg :thumleft
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Elolz »

Priser på kun Adobe Premiere Pro:
Standard kunde: NOK 236,25 per mnd
Studenter: NOK 191,25 per mnd
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Bikeridr »

Som jeg skrev i mitt innlegg, jeg bruker Corel Videostudio Pro/Ultimate.
Betalte kr 853,- for hele pakken inkl etpar plugins.

Veldig lett og intuitivt å bruke og det skorter heller ikke på opplæringsvideoer på YT for dette. Se f.ex her:
https://www.youtube.com/user/gripps2211/videos

Adobe Premiere Elements er også "engangspris" på kr 6-800,- og mer enn nok for "hobbybruk".
Oppgraderingene for begge ligger i prisleiet kr 3-400,- om du har en tidligere versjon.

Personlig synes jeg Adobe Premiere Elements har en høyere begynnerterskel enn Corel samt at jeg oppfatter det som mer tungrodd. Nå skal det sies at jeg har Premiere Elements v.8 som er hauggammel og kun 32-bit. Nyere versoner er kun 64-bit ifølge sidene deres og da utnytter den nok PC'n og minnet mye bedre.

Intro/Outro på filmene mine, f.ex denne:
[youtube-iframe]c8gGUnctM2E[/youtube-iframe]
Er laget i Corel Videostudio Pro etter oppskrift fra videoene jeg lenker til øverst i denne posten.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ny PC, hjelp!

Post by mekkern »

[quote="Bikeridr"]Som jeg skrev i mitt innlegg, jeg bruker Corel Videostudio Pro/Ultimate.
Betalte kr 853,- for hele pakken inkl etpar plugins.

Veldig lett og intuitivt å bruke og det skorter heller ikke på opplæringsvideoer på YT for dette. Se f.ex her:
https://www.youtube.com/user/gripps2211/videos



en er jo ikke "nødt" til noe spesialprogram for å lage enkle filmer..
Spørs jo hvor avansert en skal ha det da...

[youtube][/youtube]

Kan jo også lastes ned til pc`n
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Bikeridr »

WMML kunne jo helt klart vært et alternativ til å begynne med. Men, du ser svært fort begrensningene i det, bl.a nettopp fordi det er så enkelt og uten tidslinje.

Jeg brukte MovieMaker selv en stund, men det er så enkelt at det fort blir tungvint å bruke. Du kan bl.a ikke splitte den aktive filmen i prosjektet mer enn én gang. Hvis du vil splitte og evt legge inn en snutt/bilde som han så veldig enkelt gjør i eksempelet, så må du rendre første del (og helst i det proprietære og ubrukelige wmv-formatet) for deretter å lage/laste et nytt prosjekt for videre redigering/produksjon. Når du har litt materiale og vil gjøre noe, bare bittelitt fænsy, så tar det frustrerende lang tid grunnet all rendringen og nyprosjekteringen en må gjøre.

Nei, summa summarium, jeg vil ikke anbefale Windows Movie Maker Live.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ny PC, hjelp!

Post by RuneMC »

Cyberlink PowerDirector - 75% tilbud nå
https://www.cyberlink.com/stat/edms/eng ... _en_US.jsp
Enkelt og greit editeringsprogram med endel ferdige tittel- og overgangseffekter. Brukbar stabilisering også,

Black Magic Fusion 8 - gratis, men relativt høy læreterskel for å si det mildt
https://www.blackmagicdesign.com/no/products/fusion
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ny PC, hjelp!

Post by hakhap »

De fleste program kan testes i trial modus før kjøp. Bare å finne det som passer deg best

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Trond_V »

Låner denne tråden litt jeg. :)
Ser også etter pc.
Heller mer & mer over til stasjonær for min del.
Behovet for å ta med pc rundtom er ikke så stort lenger. Skole etc.. er vel overstått.

Vil jeg som ikke krever så mye av maskinen min i det daglige merke vesentlig forskjell på en maskin med i3 v.s i5 - prosessor?
Mulitcom har noen greie stasjonære ser jeg.
F.eks denne; http://www.multicom.no/multicom-i342s-m ... /p10635588
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ny PC, hjelp!

Post by RuneMC »

Du har også enda mindre PC'er:
Core i7 6770HQ http://www.tek.no/artikler/test-intel-n ... kyk/364607 kan evt støye litt pluss at du må inn med M.2 SSD disk, minne og Windows lisens (og evt tastatur/mus/skjerm om du ikke har det fra før).

Core i3 7100U http://www.tek.no/artikler/test-asrock- ... ake/365927

Core i3 7100U https://www.dustinhome.no/product/50110 ... ifications

NB! Husk at du må kjøpe til Windows, RAM og harddisk til disse "barebone" PC'ene.

Skal du spille spill trenger du dog noe med mer grafikk-krefter. Dvs større kabinett og hovedkort.
Der har den du linket en fordel ved at den kan kjøre på prosessorens grafikk inntil du evt tar deg råd til et grafikk-kort a la GTX 1060 eller lign.

Konkurransen på CPU markedet er såpass god at du får stort sett det du betaler for. Men skal du bare surfe og bruke Office, så trengs ikke mye.


...og husk brukt-markedet http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=87947036 Denne har 2x Xeon med 6 kjerner hver. (Xeon kan vi kalle proff-versjonen av Core i7 ) Videre Nvidia Quadro NVS 295 som er greit grafikkkort til enkel Office/CAD og slikt (men ikke til spill)
Harddisken ville jeg byttet til SSD, men ellers er det tut & kjør for 4000,-
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Elolz »

Hvis du vil ha en helt grei pc som gir mest for pengene, så er i5 riktige valget. Men hvilen type bruk tenker du å utsette den for? Blir det noe spilling på den? Blir det videoredigering eller andre tunge oppgaver? Har størrelsen på pcen noe å si? Hva er max prisgrense? Så kan jeg leite litt før jeg sovner, :thumleft

En kompis av meg slo forresten til på det Lenovo tilbudet tidligere i tråden her, og var veldig fornøyd med den etter et par dagers bruk nå. :) Var et ganske bra tilbud JK95 fant der, :thumleft
Bjerknez

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Bjerknez »

Trond_V wrote:Låner denne tråden litt jeg. :)
Ser også etter pc.
Heller mer & mer over til stasjonær for min del.
Behovet for å ta med pc rundtom er ikke så stort lenger. Skole etc.. er vel overstått.

Vil jeg som ikke krever så mye av maskinen min i det daglige merke vesentlig forskjell på en maskin med i3 v.s i5 - prosessor?
Mulitcom har noen greie stasjonære ser jeg.
F.eks denne; http://www.multicom.no/multicom-i342s-m ... /p10635588
Så lenge du ikke har behov for mer eller mindre enorme ressurser av maskinen som tung videoredigering, spilling av nye spill og 3D oppgaver, men kun internett, forumlesing, dokumentarbeid, mail etc. ville jeg nok kjøpt meg en laptop i dag.

Hvis du på en måte vil ha begge deler (laptop OG stasjonær) så kjøper du deg en laptop og en dockingstasjon. Dockingstasjonen står på kontoret ditt hele tiden og til denne så kobler du til en ekstern skjerm og tastatur/mus. Når du kommer hjem fra tur så setter du laptopen i dockingstasjonen og vips så får du bildet opp på den eksterne (og sikkert langt bedre skjermen) og du kan bruke pc'en som "stasjonær" pc.

Men som jeg har sagt tidligere. Kost på deg en maskin med SSD disk, uansett behov. Det er verdt det. pc'en blir mer responsiv og oppstarten gjøres på et blunk. Unngå og gå for dem helt rimeligste som ligger underst i tilbudskurven. Velg noe midt på stammen :)
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Elolz »

Hvis det er typ kontor/hjemmepc uten noe tyngre grafikkoppgaver, slik at du kan klare deg med den innebygde grafikken i prosessoren, så kan dette være en grei løsning:
https://www.prisguide.no/produkt/dell-o ... 50x-282085
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Ny PC, hjelp!

Post by JohnnyTh »

Jeg og lurer også på å kjøpe meg ny pc. Jeg trenger en ny hobby her I Korea. er lite å gjøre her etter job og vurderer å ta opp igjen spille hobbien. Og ta den til next level. Har funnet en butikk som spesialiserer seg på utlendinger og ser ut som det er enkelt å handle her. Om enn litt dyrt.
Hva mener folket om denne? Skal brukes til spill hovedsaklig.


Intel i7- 6700K Quad Core (4.2 – 4.4Ghz 8MB Cache) 6th Gen Skylake Processor
MSI GTX1080 OC D5X 8GB
Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 designed for Skylake Processors
Corsair Hydro Series H100i GTX
Corsair DDR4 16G PC4-21300 VENGEANCE LPX(8Gx2)
Corsair AX860i Platinum Series PSU 80 PLUS® Platinum Efficiency
Corsair GRAPHITE series 380T PC case (Black)
Samsung 950 PRO M.2 SSD 250GB 2200mb/s!!!!
Seagate hard drive 2TB/ ST2000DM001 SATA 6Gb/s


Pre-loaded with:
Windows 10 Home (English) + Antivirus Microsoft Defender

Alt er pakket inn I et compact tower. Er egentlig ikke så glad I det, men det vil gjøre det let for meg når jeg ha den med hjem til norge.
Post Reply