Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Nord-Norgetur 2017, diskusjonstråd

Post by DrGreve »

Jeg sitter å funderer på å kjøre igang en ny Nord-Norgetur etter suksessen i fjor og er i første omgang interessert i å vite er om det er noe som dere flotte medlemmer kunne tenkt dere å være med på?
Rutevalget vil bli litt anderledes i år enn den var i fjor og tanken er å starte med oppmøte i Namsosområdet og da er Kvisterø Camping rett ved fergeleiet på Hofles langs FV 769 et flott utgangspunkt. Veistykket mellom Namsos og fergesambandet Lund-Hofles er en kjøreopplevelse av det gode slaget :thumleft

Foreløpig ruteforslag er å ta en svingom over Nærøysundbrua til Rørvik før vi kjører FV 770 til vi møter Kystriksveien ved Foldereid.

Deretter følge Kystriksveien til Nesna og ta FV 12 inn til Mo i Rana og E6 til Rognan. Det er 2 grunner til at jeg vurderer å droppe Kystriksveien videre fra Nesna. Det ene er at vi kjørte den ruten i fjor og at de holder på med tunellarbeid gjennom Liatind i Aldersundet, noe som kan medføre ventetid i høysesongen.
Tar vi løsningen via E6, Saltfjellet og Polarsirkelsenteret så åpner det seg en mulighet for en annen godbit, nemlig FV 812 over Misværfjellet til Saltstraumen og derfra inn til Bodø.

I fjor fikk vi litt liten tid over Lofoten hvor blant annet Henningsvær ble kjørt raskt forbi så i år tenker jeg at vi tar en natt på Sortland Camping hos det meget hyggelige vertskapet Helèn og Hans Jørgen, som forøvrig er tjukkeste slekta til grevinnen Heidi som var med på tur i fjor.

Da får vi ikke bare bedre tid gjennom Lofoten men det gir også muligheten til å utforske litt av hva Vesterålen har å by på med Nyksund, Nykvåg og Hovden som perlene.

Blir det rutevalget så slipper vi å stå opp i otta for å nå morgenferga fra Andenes til Gryllefjord men heller ta den som går kl 1300 eller 1700.

Da kan vi enten snu sørover etter en natt i Tromsø eller fortsette nordover og få med oss Hammerfest og kanskje Havøysund siden vi i fjor valgte Nordkapp, for de 2 som kjørte helt opp :)

På sørtur er selvfølgelig en tur innom Mekka og hilse på AT obligatorisk :)

Så kom med innspill, ruteforslag/endringer og andre forslag, planene er bare på skissestadiet :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Nord-Norgetur 2017

Post by JK95 »

Får jeg friuke når turen går av staben er jeg helt klart med! :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Nord-Norgetur 2017

Post by ArcticTiger »

Velkommen skal dere være til Mekka :D :thumleft Jeg blir nok med på deler av turen, møter dere litt sør for Rognan der veien til Misvær tar av, og blir med videre nordover og ned til Mekka.
En liten digresjon Dr: Kan det være en ide å sjekke ut Beiarn/Beiardalen med det samme vi er på di trakter (Misvær) :-k
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2017

Post by DrGreve »

ArcticTiger wrote:Velkommen skal dere være til Mekka :D :thumleft Jeg blir nok med på deler av turen, møter dere litt sør for Rognan der veien til Misvær tar av, og blir med videre nordover og ned til Mekka.
En liten digresjon Dr: Kan det være en ide å sjekke ut Beiarn/Beiardalen med det samme vi er på di trakter (Misvær) :-k
Joda, en svingom ned til Beiardalen tar ikke lange tiden så det må vi vel få til hvis ønsket er tilstede. Flott nederst i elveosen.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2017

Post by Palma »

Veldig interessant, håper å få til dette :thumleft
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Nord-Norgetur 2017

Post by jeey »

Virker veldig interessant, hadde så vidt begynt å se på NN tur selv i løpet av 2017.
Kan bli spennende å se om det blir noe av dette :)
GeirI
Posts: 5
Joined: 15 Nov 2016 18:51
MC: BMW1200RT

Re: Nord-Norgetur 2017

Post by GeirI »

Hei

Er dette kun for "erfarne" forumister, eller er det mulig for en newbie å bli med dersom jobbsituasjonen tilsier at det er mulig?

:-) GeirI
Ække så flink, men veldig ivrig
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nord-Norgetur 2017

Post by tshansen »

GeirI wrote:Hei

Er dette kun for "erfarne" forumister, eller er det mulig for en newbie å bli med dersom jobbsituasjonen tilsier at det er mulig?

:-) GeirI
Dette er for absolutt alle :thumleft Jeg hev meg med som første reisegutt i sommer som var, å det er en av de bedre opplevelsene jeg har hatt på sykkel. Anbefales :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Nord-Norgetur 2017

Post by JK95 »

Absolutt ikke kun for "veteraner" ;-) Var selv med på Kant1's fantastiske HPR i sommer, som førstereis-gutt, og det var kun trivelig, så anbefaler deg å ta turen om muligheten byr seg :thumleft
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2017

Post by hakhap »

Nei nå synes jeg dere må respektere at jeg pga litt morro en kveld eller to ikke får kjørt langturer så da får der vakkert bli hjemme :lol:


Neida hvis jeg ville hatt anledning så ville jeg vært med på denne.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Nord-Norgetur 2017

Post by JRO »

Skal bli spennende hvilke datoer som blir satt for denne turen, har jo nå oppnådd en akseptabel alder og er da innvilget en uke ekstra ferie. :D :thumleft Har sykt lyst på en NN tur sammen med forum folket.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2017

Post by DrGreve »

GeirI wrote:Hei

Er dette kun for "erfarne" forumister, eller er det mulig for en newbie å bli med dersom jobbsituasjonen tilsier at det er mulig?

:-) GeirI
Neida, siden vi kjører i norges største fergefylker så blir det ikke noe halsende jag etter flest mulig mil, fergerutene justerer det ganske effektivt. Det danner seg 2, kanskje 3 grupper som kjører sammen og så møtes alle gruppene på naturlige stoppesteder langs ruta. Det er maaaange år siden jeg skjønte at en stram kjøreplan fører til irritasjon. De raske blir sur av å vente og de seine blir lei av stresset, derfor må man sørge for at alle trives og får kjøre etter sine egne premisser. Noen røyker, noen liker å stoppe å ta bilder og noen vil bare kjøre. No problemo, bli med :thumleft
Bergen

Re: Nord-Norgetur 2017

Post by Bergen »

Har jo møtt en del kjekke forumister her allerede, og hvis dette passer inn i kalenderen hadde det vært morro å slengt seg med.
Spent på "datoene" :D :thumleft Nord Norge har stått på 2do listen litt for lenge...
GeirI
Posts: 5
Joined: 15 Nov 2016 18:51
MC: BMW1200RT

Re: Nord-Norgetur 2017

Post by GeirI »

DrGreve wrote: Neida, siden vi kjører i norges største fergefylker så blir det ikke noe halsende jag etter flest mulig mil, fergerutene justerer det ganske effektivt. Det danner seg 2, kanskje 3 grupper som kjører sammen og så møtes alle gruppene på naturlige stoppesteder langs ruta. Det er maaaange år siden jeg skjønte at en stram kjøreplan fører til irritasjon. De raske blir sur av å vente og de seine blir lei av stresset, derfor må man sørge for at alle trives og får kjøre etter sine egne premisser. Noen røyker, noen liker å stoppe å ta bilder og noen vil bare kjøre. No problemo, bli med :thumleft
Høres bra ut. Er ikke blandt racerne, men syntes det er morsomt å kjøre.
Så langt har jeg (og Fruen) stort sett kjørt alene, men kunne vært morsomt å kjøre sammen med andre også.
(Dessuten tror jeg du skylder meg en kaffe etter noe styr med sidekoffert eller noe slikt for noen år siden.......(Jeg har ikke så god hukommelse lengre, så det er mulig jeg husker feil))
Uansett, hadde vært moro om det passer med andre planer

:-) Geir I.
Ække så flink, men veldig ivrig
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2017

Post by DrGreve »

GeirI wrote:
DrGreve wrote: Neida, siden vi kjører i norges største fergefylker så blir det ikke noe halsende jag etter flest mulig mil, fergerutene justerer det ganske effektivt. Det danner seg 2, kanskje 3 grupper som kjører sammen og så møtes alle gruppene på naturlige stoppesteder langs ruta. Det er maaaange år siden jeg skjønte at en stram kjøreplan fører til irritasjon. De raske blir sur av å vente og de seine blir lei av stresset, derfor må man sørge for at alle trives og får kjøre etter sine egne premisser. Noen røyker, noen liker å stoppe å ta bilder og noen vil bare kjøre. No problemo, bli med :thumleft
Høres bra ut. Er ikke blandt racerne, men syntes det er morsomt å kjøre.
Så langt har jeg (og Fruen) stort sett kjørt alene, men kunne vært morsomt å kjøre sammen med andre også.
(Dessuten tror jeg du skylder meg en kaffe etter noe styr med sidekoffert eller noe slikt for noen år siden.......(Jeg har ikke så god hukommelse lengre, så det er mulig jeg husker feil))
Uansett, hadde vært moro om det passer med andre planer

:-) Geir I.
Ja, hvis det var du som var så snill å få de fraktet til Skedsmo så skylder jeg deg ikke bare en, men flere kaffekopper og en kake med :thumleft
Post Reply