Den store fototråden

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

Var jo ganske grundig gjennomgang synes jeg, med både adaptere og "Lens turbo"/boostere.

En god grunn til å "fikle" er at man kan finne rimelige objektiv med mye "karakter" i form av bokeh og forskjellig fargestikk
Hopp til 2:30 for å se noen eksempler
[youtube][/youtube]

Eller kanskje mer interessant - se på foto tatt med M42 objektiv f.eks.
https://www.flickr.com/groups/m42/pool/
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den store fototråden

Post by knutk »

RuneMC wrote:Var jo ganske grundig gjennomgang synes jeg, med både adaptere og "Lens turbo"/boostere.

En god grunn til å "fikle" er at man kan finne rimelige objektiv med mye "karakter" i form av bokeh og forskjellig fargestikk
.....

Eller kanskje mer interessant - se på foto tatt med M42 objektiv f.eks.
https://www.flickr.com/groups/m42/pool/
He he.
Om man skal ha en medioker Canonlinse skal man bare kjøpe deres budsjettmodell med rimeligste standardoptikk, da får man alle de "gamle egenskapene", og i tillegg funker den på moderne kamerahus :-)

Spøk til side.
Personlig er jeg ikke flink nok til å fatte poenget med gammelt ræl. Men det blir vel litt på samme måte som man fikser og kjører med veteran-MC
Man kjører dem ikke pga teknologi og kjøreegenskaper. Dog gjør de noe med deg når man kjører dem, og totalt oppleves det veldig positivt :-)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store fototråden

Post by Tommas »

GOPro stabilisering kan nå kjøpes separat (3k omtrent..).

[youtube][/youtube]
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store fototråden

Post by Tommas »

User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

Vet ikke om alle er klar over det med Google gjorde Nik Collection gratis tidligere i år - dette er en skikkelig pakke med diverse filtre og effekter. Funker med Lightroom og PhotoShop og endel andre program som er kompatible (f.eks. Affinity Photo som har ambisjoner om å bli en rimelig PS konkurrent.)

https://www.google.com/nikcollection/


Oppdatering ang ON1 Photo RAW- kjøpt... fikk det ikke til å funke i Win10 (avslutter før påloggingsdialog)... div runder med reinstallering osv hjalp ikke... fikk refundert det idag. Ryddig support, men prøv absolutt trial versjonen først!
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Den store fototråden

Post by Busa Trond »

Gutten som har lagt på bilder i denne videoen er ingen "Hottentott" i bilde verdenen :lol:
[youtube][/youtube]
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store fototråden

Post by mekkern »

ikke så spennende eller "hi-art" men trenger et stativ innimellom..
hvordan er dette stativet? : Velbon EX-630
jeg trenger et som er mulig med MINST 150cm høyde.. :shock: og helst så kort som mulig sammenlagt. :roll:

Er det andre stativ som bedre/billigere(eller ikke hinsides dyrt)/kortere sammenlagt/eller ca det samme?
skal primært brukes med lite og lett:http://www.lydogbilde.no/test/foto-vide ... lumix-tz70

men muligens også med større kamera. :-k
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Snikkeren »

Hvis du handler på ebay, så kan du få kulehode og skrubein for bare noen få kr ekstra. Jeg har dette stativet, og er strålende fornøyd med det:

http://www.ebay.com/itm/OBO-Carbon-Fibe ... SwNyFWeniN

Jeg vet at Ojda har samme også. Kanskje han har lyst å dele sine erfaringer med det også?
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den store fototråden

Post by ojda »

Hva skal man si?
Det stativet jeg brukte før var ett halvproff-stativ fra 60'tallet, med et Manfrotto-hode på toppen :lol:
Da blir det meste lett iforhåld.

Nei jeg er fornøyd med stativet, det flekser litt mye helt utstrekt men er ellers bra.
Veier veldig lite, kulehodet er veldig solid og veier endel å vil du spare enda mere vekt kjøper du bare et billig-billig kulehode (20'kroning). Som du bruker de gangene du vil ha det extra lett :thumleft
Går du deg vill sitter det tilogmed ett kompass på topplata :D
Solid bæreveske m skulderstropp medfølger :thumleft

Det ene beinet kan skrues av og brukes som monopod ca 300gram. Veldig bra :thumleft

Stativet veier 1,0kg, kulehodet ca 0,3kg
Sammenfoldet komplett m hode - 36cm
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store fototråden

Post by mekkern »

ojda wrote:Hva skal man si?
Det stativet jeg brukte før var ett halvproff-stativ fra 60'tallet, med et Manfrotto-hode på toppen :lol:
Da blir det meste lett iforhåld.

Nei jeg er fornøyd med stativet, det flekser litt mye helt utstrekt men er ellers bra.
Veier veldig lite, kulehodet er veldig solid og veier endel å vil du spare enda mere vekt kjøper du bare et billig-billig kulehode (20'kroning). Som du bruker de gangene du vil ha det extra lett :thumleft
Går du deg vill sitter det tilogmed ett kompass på topplata :D
Solid bæreveske m skulderstropp medfølger :thumleft

Det ene beinet kan skrues av og brukes som monopod ca 300gram. Veldig bra :thumleft

Stativet veier 1,0kg, kulehodet ca 0,3kg
Sammenfoldet komplett m hode - 36cm
Har hatt et par slike supersolid dyrt-dyrt jeg også men det gikk sammen med det gamle fotoutstyret..
Jeg har kulehode og et lite stativ men skulle hatt et skikkelig høyt et slik at jeg ikke må bøye meg spesielt...ryggen liker ikke "stående med fremoverknekk" over tid og det er ikke bestandig jeg kan sitte..
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den store fototråden

Post by ojda »

Nå er jeg 185, å da blir stativ på 151h akurat litt i underkant av idiellt :-k
Men denne er for meg en innertier av kompromisset på sammenlagt lengde, vekt, allsidighet, soliditet og pris :thumleft

Måtte jo slå det opp nå, siden vi snakket om det. Å det flekset faktisk endel mindre enn jeg mente å huske :redface Men klart litt er det jo men helt utslåtte ben og fullt utslått "midtstang".
Tror egentlig ikke det blir så mye bedre uten å tillføye endel mere vekt :?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Snikkeren »

Og hvis man trenger ekstra vekt, så er det en krok under hvor man kan henge litt ballast.

Jeg synes det er solid i forhold til vekten. Og størrelsen når det er sammenpakket er perfekt. Går fint nedi toppkoffert/sideveske.

Jeg tror man skal lete lenge for å finne noe som gir mer "bang for the buck".
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store fototråden

Post by mekkern »

Jaja..jeg kjøpte et... er jo ikke all verden for det så... :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by tshansen »

Er det mulig? Jeg har brukt Lightroom ganske mye nå siden jeg begynte å tulle med photo igjen. Å ikke før nå har jeg "lært" hva denne knappen gjør.

Helvete jeg hadde spart meg for mye arbeid om jeg viste dette før :lol: :lol: Pinlig

[youtube][/youtube]

Å for de som leter etter "backslash" knappen på Mac... det er hurtigtasten som viser før bildet (i hele rammen) av det bildet du driver å redigerer.
Shift + Alt + 7 :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Den store fototråden

Post by Leffy »

LordShaft wrote:Er det mulig? Jeg har brukt Lightroom ganske mye nå siden jeg begynte å tulle med photo igjen. Å ikke før nå har jeg "lært" hva denne knappen gjør.

Helvete jeg hadde spart meg for mye arbeid om jeg viste dette før :lol: :lol: Pinlig

Stiller meg i kø selv Lorden... herregud :roll: Jaja, lærer noe nytt hele tiden :lol:
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
Post Reply