Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Bjerknez

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Bjerknez »

KliffArne wrote:Jeg vil anbefale NMCU å holde seg klar sånne "gratis" oppdateringer, hvis de ikke samtidig har kompetanse til å drifte det selv. Se på nytteverdien oppimot ressursene som må brukes for å holde det oppe og gå.
IT-folk er igler som er jævlig god å gjøre seg selv uunnværlige :shock:

There is no such thing as a free lunch [-X
Dette blir en del av samtalen vi skal ha på førstkommende møte. Jeg gir dem siden gratis inkludert opplæring i å bruke den og sikkert litt bistand en liten periode, men jeg har ikke noe ansvar for at denne siden er oppe å går til enhver tid. Dette vil i så tilfelle koste penger. Nå pleier jo ikke en side å bryte sammen sånn uten videre. Stort sett så ligger feilen på servernivå og database problemer rundt dette og eller ikke minst brukerfeil.

"Leker man seg litt for mye i kodene så blir det fort krøll. Derfor så er det viktig å sette opp en Backup løsning som kjører automatisk.

Jeg har hatt hjemmeside og blogger i sikkert 10-15 år og jeg har aldri opplevd at en side bare bryter sammen. Altså uten min innvirkning. At jeg har installert Wordpress på nytt flere ganger grunnet egne blemmer legges det ikke skjul på.

Dem kan gjerne kontakte et selskap som gjør den biten jeg gjør inkludert support pakker og det som er. Men da ruller kronene fort!

Det å ha en hjemmeside i dag og betale for dette har ingen verdi hvis den ikke brukes slik den bør. Det å markedsføre et firma via sosiale kanaler og hjemmesider etc. er jo en egen stilling i mange firmaer. Vertfall i de litt større firmaene og jeg vil vel kalle NMCU for store. Dem er også internasjonale og vil tjene på all oppmerksomhet samt økt medlemsmasse etc.

Men så klart det koster litt også. I dette tilfellet er det så og si gratis. Men noen må sitte og vedlikeholde siden og poste nyheter og være litt "aktiv" mot sosiale medier.

De siste dagene har jeg romstert litt på nettsiden dems det virker faktisk som det er veldig flinke til å poste nyheter. Mye er gammelt og det meste med siden er utdatert, men nyhetene fortsetter å komme. Det er en drøss av nyheter og jeg tror selv at det er viktig å nettopp fronte disse nyhetene på en ny side på en langt bedre måte. Samtidig som det skal bli mer naturlig for besøkende og melde seg inn samt se informasjon rundt det å være medlem.

Treff og turer samt kurs etc. bør også fremmes langt bedre for å inkludere leserne mer.

Det andre på siden er lesestoff for de som vet hva dem er ute etter (stort sett) så dette bør ikke komme rett i fleisen på 20-åringen som nettopp har blitt MC freslt. Rapporter om gamle saker (som stort sett ligger som PDF filer), linker som kun pressen er interreserte i etc. kan lett gjemmes bort i footeren eller et annet sted på siden. Å blåse alt rett i fleisen på leserne blir fort overveldende og rotete og det fører til at denne leseren ikke blir lenge på siden. ALtså, han/hun forsvinner før han/hun i det hele tatt ser "meld deg inn som medlem"-knappen.

Jeg tror at nye lesere tydelig vil se hva NMCU driver med og hvilke fordeler leseren selv har ved å involvere seg ved et medlemsskap eller videre lesing på siden. Hvis leseren finner hjemmesiden attraktiv og lettlest med nyheter som fenger så blir han/hun lenger på siden og da er sjansen stor for at han/hun også melder seg inn. Etter innmeldelse etc. og en dag det nye medlemmet har tid så kanskje han også gjør et mer dypdykk i menyene for å finne mer dybdestoff og da finner leseren fort de litt mer "bortgjemte" linkene.

Men det holder ikke bare med å klaske ut en flott hjemmeside for så og legge ut nyheter hvis målet er å øke medlemsmassen. e-post markedsføring til nåværende medlemmer må jobbes med. Det bør vurderes landingssider for mer målrettede annonser. Nå har jeg ikke sjekket hvor aktive dem er på Facebook ennå, men der må man jo også gjøre en jobb. Helt gratis det også. Det koster bare tid. Selv om det å slenge ut et Facebook innlegg i ny og ne ikke bør være noe stort problem.
Bjerknez

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Bjerknez »

knutk wrote:
KliffArne wrote:Jeg vil anbefale NMCU å holde seg klar sånne "gratis" oppdateringer, hvis de ikke samtidig har kompetanse til å drifte det selv. Se på nytteverdien oppimot ressursene som må brukes for å holde det oppe og gå.
IT-folk er igler som er jævlig god å gjøre seg selv uunnværlige :shock:

There is no such thing as a free lunch [-X
Siden Bjeknez her lett kan skyldes for innhabilitet drister jeg meg til å svare på denne.

For tradisjonelle, litt avanserte sider er beskrivelsen over ganske så riktig.

Men jeg oppfatta det slik at der var ønske om å benytte Wordpress.
Wordpress er sammen med en del flere bakgrunner laget slik at eieren av siden selv legger inn stoffet.
Så hver gang sekretæren finner noe som ønskes publisert kan vedkommende selv publisere via en webside fra hvilken som helst datamaskin med internett tilgang.
Grensesnittet er menystyrt og man velger hvor man vil stoffet skal ligge i menyen, om man ønsker å utvide meny, legge til bilder og eventuelle vedlegg
Således kan organisasjonen ha en fersk webside uten å være uavhengig av en web-person hver gang noe skal publiseres
Wordpress er jo kanskje verdens mest kjente publiseringsplattform og det finnes et hav av mennesker (også rundt om i Norske kjellere) som er kløppere på Wordpress som gjerne hjelper til for en kasse ØL. Wordpress er noe de fleste datafolk vet om og det er lett og finne informasjon på nettet.

Det dummeste man gjør ( i mine øyne) er å betale et selskap som har laget sitt eget CMS system og kjøpe hjemmeside inkludert hosting gjennom dem. Da er du HELT prisgitt. Etter noen år så stiger prisene og du finner kanskje ut at dem ikke klarer å opprettholde dine ønsker lenger. Hva gjør man da?

Jeg har vert borti flere slike selskaper og en av dem hadde ingen mulighet eller kunnskap til å implementere Mailchimp på siden. (verdens mest kjente e-post markedsførings plattform). Men det kunne gjøres mot et hinnsides vederlag. (dem måtte sikkert leie inn hjelp utenifra). Jeg spurte en gang om dem kunne flytte menyen på siden fra toppen til hlyre siden. Ja, det skulle dem få til. Etter en uke så skjedde det ikke noe og jeg ringte dem opp igjen for å høre hvordan det lå ann. Ja, dem holdt på med saken, men det var en del koding som måtte til.... Regningen kom på 7.990,-!! For å flytte en meny!

Sammenlignet med Wordpress så er da altså dette en plattform som er gratis. Du kan installere den hvor som helst på hvilken som helst server og skal du flytte menyen så gjør du dette selv i admin panelet, uten koding. Trenger man å oppgradere hjemmesiden og endre på layout etc. så gjør man dette lett selv. Hvis ikke så ring hvem som helst som har en blogg og spør.

Man har jo også Joomla og Drupal som alternativer. Jeg testet Joomla en gang for lenge siden og det er sikkert bra det også, men det husker jeg ikke en dritt av. Drupal har jeg aldri testet. Men etter noen tester jeg har lest på nett så vinner Wordpress mellom disse tre.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by tshansen »

Nå har jeg ingen eller ekstremt liten erfaring med å lage hjemmesider, men jeg har publisert noen tråder på snikkeren sin hjemmeside, å denne er i wordpress! det er like lett som å poste en tråd her på forumet!

Du skal ikke være mye data kyndig for å poste nyheter i et slikt oppsett! Så dette tror jeg nok blir veldig bra for NMCU!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:Nå har jeg ingen eller ekstremt liten erfaring med å lage hjemmesider, men jeg har publisert noen tråder på snikkeren sin hjemmeside, å denne er i wordpress! det er like lett som å poste en tråd her på forumet!

Du skal ikke være mye data kyndig for å poste nyheter i et slikt oppsett! Så dette tror jeg nok blir veldig bra for NMCU!
Nei, dette er ikke vanskelig i det hele tatt, men det er litt viktig å tenke på ett par ting (spesielt for de som driver kommersielt) og det er SEO optimalisering. Det er viktig at man har med heading (H1 etc.) samt at ordene i headingen også gårigjen en eller flere ganger i artikkelen. Det er også viktig å tenke på at alle bilder også bør ha en "ALT"-beskrivelse som forteller kort om innholdet og eller bildet i seg selv.

Man må så klart også legge inn såkalt "excerpt" (innledningstekst) slik at themet og google samt Facebook plukker opp dette ved deling etc.

Så ikke vanskelig, men det er litt tidkrevende og få innholdet og siden ellers optimalisert på en bra måte. :)
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Okda »

LordShaft wrote:Nå har jeg ingen eller ekstremt liten erfaring med å lage hjemmesider, men jeg har publisert noen tråder på snikkeren sin hjemmeside, å denne er i wordpress! det er like lett som å poste en tråd her på forumet!

Du skal ikke være mye data kyndig for å poste nyheter i et slikt oppsett! Så dette tror jeg nok blir veldig bra for NMCU!

Synes også at dette virker veldig bra. Det blir jo selvfølgelig opp til de som har myndighet til å velge dette eller la det være hva de beslutter seg til og på veien har de har fått svært mange gode innspill herfra som de kan ta med seg i prosessen hvis de har lest noe av dette. JEG synes det virker veldig lovende og bra! Godt jobba så langt.
OkDa
Fjr 1300
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by tshansen »

Missforstå meg rett Bjerknes. Det er mye jobb for de som skal sette opp malen, å få alt til å sitte! Men å legge til info i framtiden, når alt er på stell... klarer de fleste. Jeg kan ikke se at dette skal måtte koste de så mange kronene å holde vedlike! Dessuten er det nok lett å få hjelp til jevnlig vedlikehold når ting allerede er såpass optimalisert som det du linker til Ove :thumleft :thumleft

Her kan folk sitte på alle kanter av landet å redigere inn innhold med samme proffe layout (litt opplæring bare) Å de fleste som har med slikt å gjøre, er såpass data kyndig at dette burde gå som en drøm :D

Alle som bidrar til felleskapet får kudos hos meg.
Som min bestefar alltid sa! Gir du noe vekk gratis, får du alltid igjen i mange dobbelte når du selv trenger det. :thumleft

Godt å se det kommer noe godt utav alle diskusjoner :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:Missforstå meg rett Bjerknes. Det er mye jobb for de som skal sette opp malen, å få alt til å sitte! Men å legge til info i framtiden, når alt er på stell... klarer de fleste. Jeg kan ikke se at dette skal måtte koste de så mange kronene å holde vedlike! Dessuten er det nok lett å få hjelp til jevnlig vedlikehold når ting allerede er såpass optimalisert som det du linker til Ove :thumleft :thumleft

Her kan folk sitte på alle kanter av landet å redigere inn innhold med samme proffe layout (litt opplæring bare) Å de fleste som har med slikt å gjøre, er såpass data kyndig at dette burde gå som en drøm :D

Alle som bidrar til felleskapet får kudos hos meg.
Som min bestefar alltid sa! Gir du noe vekk gratis, får du alltid igjen i mange dobbelte når du selv trenger det. :thumleft

Godt å se det kommer noe godt utav alle diskusjoner :lol:
Jeg forsto hva du mente Lordy, men jeg tror ikke du helt forsto meg :lol:

Jeg mener at SEO optimalisering etc. er noe man må tenke på HVER gang man legger ut noe på siden. Det gjelder også nyheter etc. De fleste klasker inn en tittel, samt skriver en tekst og klikker "publiser". Det funker det også, men er langt fra optimalt.

Det man må tenke på når man feks. poster et innlegg om birøkting er hva målgruppen søker på for å nå budskapet ditt. Dette finner man ut når via noen verktøy som google har. Jeg mener ikke at man skal gjøre dette hver gang for dette er kun for spesielt interreserte, men man må tenke på hva man skriver i tittelen for det er tittelen som dukker opp på Google når noen treffer siden din ved et søk.

Hvis jeg feks. søker på "Blomster" så er det jo ikke noe poeng for en birøkter og dukke opp på søkeresultater. Noe som fort kan skje hvis man har med ordet "blomster" ofte i det du skriver. Ordet birøkter bør derfor gå igjen i tittelen og i subheadingen samt tidlig i underteksten, og gjerne flere ganger.

Dette er faktisk veldig viktig. Ikke vanskelig... men man må bruke litt mer flid og være litt "smart" når man skal legge ut nye ting på siden. :thumleft

Jeg gleder meg faktisk litt til dette møtet. Føler jeg har laget en god skisse og har noen gode ideer. Så hvis ikke vi står alt for langt fra hverandre etter møtet så har jeg stor tro på dette. :thumleft
Bjerknez

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Bjerknez »

Når det er sagt så blir det alt for tidkrevende og SEO optimalisere nyheter som allerede er lagt ut. Man kan ta det grovste, men å gjøre dette på flere hundre artikler blir rett og slett for mye. For min del blir dette stort sett klipp og lim. :redface
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Snikkeren »

SEO optimalisering er jo noe man kan informere de som skal lage artiklene om. Jeg tenker alltid på dette selv når jeg lager artikler til siden min, og det tar ikke mange minuttene ekstra pr artikkel.
Bjerknez

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Bjerknez »

Snikkeren wrote:SEO optimalisering er jo noe man kan informere de som skal lage artiklene om. Jeg tenker alltid på dette selv når jeg lager artikler til siden min, og det tar ikke mange minuttene ekstra pr artikkel.
Ja, og det synes godt Snikkeren. Siden din dukker overraskende fort opp på google :thumleft ikke vanskelig, men tar et minutt eller to ekstra når man skjønner greia.

Ja, dette er noe jeg skal ta med dem :thumleft
Bjerknez

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Bjerknez »

Et lite uhøytidelig forslag til en landingsside for NMCU. Knappen funker ikke så klart, men meningen er at man blir tatt direkte til en innmeldingsside hvor man kan bli medlem samt lese om fordeler etc.

*link slettet*
Last edited by Bjerknez on 03 Mar 2017 03:54, edited 1 time in total.
Bjerknez

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Bjerknez »

PS! Den fungerer kun på PC da jeg ikke har optimalisert den for mobiltelefoner og nettbrett. Er bare en greie jeg sitter å leker meg litt med så den blir nok lagt i skissebunken og slettet fra siden ganske kjapt :redface
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Tommas »

Siden funker som fjell...Filmsnutten satt som et skudd :lol:
Bjerknez

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:Siden funker som fjell...Filmsnutten satt som et skudd :lol:
Hehe, jeg mente å huske at NMCU hadde laget en slik video for noen år siden og da fant jeg den på tubern etter et kjapt søk :lol:
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by kvase »

[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply