Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by ole m. »

Bjerknez wrote:
ole m. wrote:
Bjerknez wrote:Jeg tar ikke på meg en slik enorm oppgave gratis for å vinne noe ansikt.
Slapp av, du skal da bare lage en webside, er vel ikke så enorm oppgave. Selv jeg har fått til det på noen timer. 8)
Da tror jeg du aner svært lite om hva jobben faktisk går ut på. :lol:

Å sette opp en vanlig webside er ingenting i forhold til dette. En vanlig nettside er oppe på noen få timer ja. Hvis man ikke tar med implementering av innhold så setter man opp en vanlig hjemmeside på under 30 minutter :thumleft

Men jeg tror din hjelp hadde vert velkommen hvis du mener dette er fort gjort. :thumleft
Flott at du ønsker å bidra, men det er ingen ENORM oppgave. Såpass vet jeg.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Toven »

Herregud.. skal det bli konkurranse om hvem som kan gjøre dette fortest?

Veldig bra Hr. B! Dette blir nok meget bra :thumleft :thumleft
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by ole m. »

Slapp bare av, Toven, dette skal da Bjerknez få gjøre helt alene for min del. :)

Jeg sier bare at det ikke er en ENORM oppgave han har foran seg, slik han mener selv. Spesielt ikke om han lager systemet, og lar NMCU selv legge inn det meste av informasjonen selv. Men om dette er ENORMT for Bjerknez, så har han kanskje ikke bidratt så mye med frivillig arbeid tidligere? :lol:
Bjerknez

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Bjerknez »

ole m. wrote:Slapp bare av, Toven, dette skal da Bjerknez få gjøre helt alene for min del. :)

Jeg sier bare at det ikke er en ENORM oppgave han har foran seg, slik han mener selv. Spesielt ikke om han lager systemet, og lar NMCU selv legge inn det meste av informasjonen selv. Men om dette er ENORMT for Bjerknez, så har han kanskje ikke bidratt så mye med frivillig arbeid tidligere? :lol:
Nå er det jo ikke slik at jeg kommer til å sitte med dette 24/7 døgnet rundt. Det er nettopp derfor jeg tok på meg denne oppgaven gratis for da kan jeg hvis dem godtar det bruke den tiden jeg har til rådighet og når jeg har lyst. Den totale jobben er ganske enorm ja. Ikke forhold til å bygge en bro fra Fredrikstad til Sandefjord. Kommer litt ann på hva man sammenligner med.

Skal jeg ta et totalt tidsestimat ut av løse luften så vil jeg tippe dette kommer til å ta 2-3 måneder. Det blir mange mailer frem og tilbake, mye informasjon som skal legges inn, det skal implementeres diverse skjemaer på siden og det skal mest trolig implementeres en kortløsning. Implementeringen er en grei sag, men det skal også settes opp slik at det faktisk fungerer. Så kommer nettbutikken. Mange produkter skal legges inn og det skal settes opp fraktmetoder eg attributter på varene.

Så samlet sett så er ikke dette noe hverken du eller Bill Gates gjør på "noen få" timer mer eller mindre alene.

Jeg aner ikke hva du jobber med eller hvilke kunnskaper du har Ole m. men det høres da virkelig ut som om dette hadde vert noe for deg å deltatt i? Jeg tror din hjelp settes stor pris på :thumleft
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Jompa »

Bjerknez snakker i store vendinger, sånn som vi fra andre enden av landet ofte blir beskyldt for å gjøre.
Uansett om jobben han har tilbudt seg å gjøre er litt stor eller kjempestor syns jeg det er et flott initiativ.
Særlig når han fikk såpass mye kjeft som hanfikk for å være en som kritiserte NMCUs markedsføring
Som outsider.
At Bjerknez ser på jobben som en investering og dermed gjør den gratis av den grunn, ser i hvertfall ikke jeg noe galt i.
Stå på Bjerknez, og se hva du får til.
Det er flere enn meg som heier på deg!
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Tommas »

Tatt på fritiden så er jo dette en ganske solid oppgave, som jeg synes det er helt konge at Bjerknez hiver seg på :thumleft

At Ole M klarer å vispe opp en Myspace side eller noe på en time er jo topp, men har ikke sett at han har meldt seg frivillig til å hjelpe til med noe som helst så langt - annet enn å slippe ut det som på godt norsk kalles "hot air" 8)

Sjelden har vel en tråd om så mye bra blitt besudlet med så mye sure oppgulp. Håper det er pms, og at folk rett og slett ikke er så surmagede :shock:
Bjerknez

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Bjerknez »

Jeg kan være surmaget rett som det er jeg, men da kommer den varme luften ut i den andre enden. Uten at det bør være noe bedre forøvrig... :lol:
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Palma »

Bjerknez wrote:Jeg kan være surmaget rett som det er jeg, men da kommer den varme luften ut i den andre enden. Uten at det bør være noe bedre forøvrig... [emoji38]
Det forblir ganske lokalt da ihvertfall [emoji13]
Skal ikke uttale meg om herskende vindretning i denne tråden [emoji40]

Sendt herifra!
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by ole m. »

Bjerknez har fått litt pepper i denne tråden, og det synes jeg er velfortjent. Da han til slutt så han kunne bruke det å lage websider for NMCU i markedsføring av eget firma, så snudde han og tilbød seg sin tjeneste gratis. Vel og bra, men det er svært mange som jobber frivillig i Norge på fritiden, uten noe mål om å få noe spesielt tilbake, så jeg synes ikke Bjerknez gjør noen spesielt edel handling her. Men som sagt flott om han vil bidra.

Så langt har vi kun store ord om det enorme arbeidet som ligger foran ham. Jeg velger å vente med å skryte av Bjerknez til det foreligger noe resultat her.

@ Tommas: Jeg bidrar på andre områder innenfor motorsport og kampsportmiljøet, og har ikke tenkt å engasjere meg i mer.
Bjerknez

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Bjerknez »

Jeg synes heller ikke handlingen min er spesiellt "edel" i stor grad. Sikkert mange som gjør langt mer enn meg frivillig. Men det forandrer jo ikke det faktum at det kommer til å bli mye jobb som tar mye tid.

Jeg forventer så absolutt ikke å bli båret på noen gullstol her.

Det blir uansett en lærerik prossess for min del og det er hovedgrunnen til at jeg gjør det. Da passet det jo bra at NMCU trengte litt hjelp samt at jeg bestemte meg å sette av litt tid. :thumleft 8)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by hakhap »

Hva skal en si?
Siden denne og den forrige tråden om NMCU ble/er noe polarisert har helt enkelt latt være å kommentere.
Det er som nevnes nå i de siste postene mange som gjør mye godt på dugnad uten ønske om noe som helst.

Nå det er selvfølgelig flott at Bjerknez investerer i å gi bort arbeid fra sitt eget firma. Trenger han og hans firma prisas som den nye Messias? Neppe.

Som nevnt tidligere meldte jeg ifra til NMCU for en tid siden at jeg kan bidra med mine fagkunnskap innenfor dette, omtrent når den forrige tråden var veldig aktiv. Jeg fikk ett svar om at vi skal huske på det når det (husker ikke eksakt i farten)
Dette skryter jeg ikke av og meldte min intresse etter en beregning av hvor mye fritid det finnes å bruke på en organisasjon jeg allerede støtter.

Nå vet jag ikke hva Bjerknez la frem i sin kontakt med NMCU men det kan virke som at det at en firma gir på eget utsagn gratis noe som ville komme på store beløp lokker mest.

La meg poengtere igjen at jeg synes ikke Bjerknez gjort noe dårlig, utover å ikke melde seg inn i samme slengen :) .

Jeg er og som dere kan se tidligere i denne tråden noe uenig i Bjerknez sitt utgangspunkt for arbeidet. Men som jeg sa så hjelper jeg til uansett om det er Bjerknez sitt firma eller bare NMCU bare det er til gode for NMCU.

Og en siste gang for å være tydelig jeg synes ikke Bjerknez gjort Noe dårlig med sitt tilbud uten håper noe godt før NMCU kommer ut av allt :)

PS ikke så veldig våken akkurat nå på vei til jobben

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Bjerknez

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Bjerknez »

Helt enig med deg Hakhap.

Når det gjelder min første mail til NMCU så var dette kun snakk om en tilbud om å hjelpe til med ny hjemmeside ved siden av at jeg også presenterte en kjapp skisse. I ettertid sitter jeg nå med helt nye ideer for hvordan denne siden bør fremheves. Jeg mener at det er to ting som bør frontes hardt samt prioriteres gjennom hele siden og det er å få frem det politiske budskapet og nyhetene dem poster. Jeg synes disse blir litt "gjemt" i dag.

Ved siden av at man må bli minnet på om å melde seg inn som medlem. Jeg tror at disse to tingene er det viktigste. Poenget med den siden jeg har i tankene er at 90% av innholdet er "dynamisk" Man skriver en tittel, legger til tekst samt et bilde og vips så legges dette pent og ryddig og helt automatisk til stedet på siden det høres hjemme. Hovedstikkordet er "kategorier".

Gir man ikke et innlegg en kategori så blir det ikke "plukket" opp noe sted og blir bare liggende i databasen uten å bli "hentet" opp. Så lenge man systematiserer kategori oppbyggingen samt bruker kategorier slavisk så vil alle nyhetene dem har laget de siste 15 årene ligge der rett forran nesen på en, pent presentert.

Alle nyhetene bør også ha et bilde. Det visuelle "selger" og poenget er også å lage en side som i det hele tatt ser bra ut og som er ryddig.

I det hele tatt så har jeg alle ideene på plass. Men foreløpig er dette bare MINE ideer. Disse skal jeg lufte når jeg skal i et møte med dem så får vi se hva vi kommer frem til. :thumleft

Å ja... så klart jeg sitter igjen med noe etter et slikt prosjekt. Erfaringen vil jeg jo dra med meg og en god referanse håper jeg også at jeg får på "kjøpet". Noe utover det og evt. utgifter som skulle påbeløpe seg underveis så krever jeg ingenting for jobben. Jeg har fast jobb utenom dette så rent økonomisk blir ikke dette et problem i det hele tatt. Det tar som sagt bare mye tid da jeg er nødt til å prioritere en del andre ting forran dette prosjektet.

Så i mine øyne vinner alle parter på dette og det er ingen her som bør bæres rundt på en gullstol av den grunn :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Tommas »

ole m. wrote:@ Tommas: Jeg bidrar på andre områder innenfor motorsport og kampsportmiljøet, og har ikke tenkt å engasjere meg i mer.
Det er bra!

Må innrømme at jeg sitter og flirer litt av hele tråden nå, så håper alle tar ting med godt humør. 8)

Image
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by KliffArne »

Jeg vil anbefale NMCU å holde seg klar sånne "gratis" oppdateringer, hvis de ikke samtidig har kompetanse til å drifte det selv. Se på nytteverdien oppimot ressursene som må brukes for å holde det oppe og gå.
IT-folk er igler som er jævlig god å gjøre seg selv uunnværlige :shock:

There is no such thing as a free lunch [-X
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by knutk »

KliffArne wrote:Jeg vil anbefale NMCU å holde seg klar sånne "gratis" oppdateringer, hvis de ikke samtidig har kompetanse til å drifte det selv. Se på nytteverdien oppimot ressursene som må brukes for å holde det oppe og gå.
IT-folk er igler som er jævlig god å gjøre seg selv uunnværlige :shock:

There is no such thing as a free lunch [-X
Siden Bjeknez her lett kan skyldes for innhabilitet drister jeg meg til å svare på denne.

For tradisjonelle, litt avanserte sider er beskrivelsen over ganske så riktig.

Men jeg oppfatta det slik at der var ønske om å benytte Wordpress.
Wordpress er sammen med en del flere bakgrunner laget slik at eieren av siden selv legger inn stoffet.
Så hver gang sekretæren finner noe som ønskes publisert kan vedkommende selv publisere via en webside fra hvilken som helst datamaskin med internett tilgang.
Grensesnittet er menystyrt og man velger hvor man vil stoffet skal ligge i menyen, om man ønsker å utvide meny, legge til bilder og eventuelle vedlegg
Således kan organisasjonen ha en fersk webside uten å være uavhengig av en web-person hver gang noe skal publiseres
Post Reply