Nordkapp / Kirkenes - Bergen

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
Bergen

Nordkapp / Kirkenes - Bergen

Post by Bergen »

Hei folkens.
Planlegger tur til Nordkapp med avreise 21/22 mai. Turen oppover er jo godt beskrevet av en gjeng her på forumet i sommer, så tar en blåkopi av den :thumleft
Men må jo sørover igjen for å rekke HPR første eller andre juni. Dvs jeg har +/- 4 dager på returen.
Tar med Kirkenes når jeg først er der oppe.

Noen som har tips om en grei rute sørover uten aaaltfor mye E6? :-k
(Ps! Jeg liker å kjøre lange dagsetapper)
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nordkapp / Kirkenes - Bergen

Post by knutk »

Eneste tipset jeg kan tilby er: Utsett avreisedato.
Dersom det ikke passer å dra i andre halva av juni eller hele juli ville jeg heller sjekka omnaugust var en mulighet.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Nordkapp / Kirkenes - Bergen

Post by ArcticTiger »

Helt enig med Knut her, sist i mai er i tidligste laget for mc.tur så langt nord. Det er fortsatt kaldt,maks 2-5 grader, og du kan rissikere at vintern ikkje helt har sluppet taket ennå. Snøvær i mai er ikkje helt uvanlig. Juli/august er kanskje den fineste tida.
Bergen

Re: Nordkapp / Kirkenes - Bergen

Post by Bergen »

Ok. Så det er for kaldt så seint i mai... ja, da får jeg legge turen til starten av august. Det kan passe med annen logistikk i heimen.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nordkapp / Kirkenes - Bergen

Post by DrGreve »

Enig med AT og Knutk, mai er aaalt for tidlig, tidlig juni kan til nød gå men det kan fremdeles gå snøbyger over Sennalandet og Ifjordfjellet. Sen juni, hele juli og august er sikker. Midt i september og utover begynner nattefrost å gjøre seg gjeldende når det er klarvær, men da er det bare å ta korte dager, sen start og tidlig kveld.
Snareste vei sørover fra Kirkenes blir vel enten via Utsjok langs Finsk riksvei 4/E75 ned til Bottenviken og E4 sørover, eller ned E6 til Karasjok så ned til Kautokeino(RV92) og derfra til Hetta via RV93. Fra Hetta kjører du noen mil nordover langs E8 til Karasundo og E45 nedover innlandet i Sverige.
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Nordkapp / Kirkenes - Bergen

Post by Jompa »

25. mai de siste 4årene laveste temp 3,8, høyeste 14,5.
1.juni siste 4 år, laveaste temp 7,4 og høyeste 30,9.
Målt på min værstsjon i Alta oghentetutfra tiårsdagboka mi.

Såom manplukker vekk høyeste og laveste ligger tempen på ca 10 grader 25.mai ogca 12 grader første juni.
Det er store lokale variasjoner, østfinnmark er ofte litt kaldere enn vest på de tida, men minimal sjanse for frost.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nordkapp / Kirkenes - Bergen

Post by DrGreve »

Jompa wrote:25. mai de siste 4årene laveste temp 3,8, høyeste 14,5.
1.juni siste 4 år, laveaste temp 7,4 og høyeste 30,9.
Målt på min værstsjon i Alta oghentetutfra tiårsdagboka mi.

Så om man plukker vekk høyeste og laveste ligger tempen på ca 10 grader 25.mai ogca 12 grader første juni.
Det er store lokale variasjoner, østfinnmark er ofte litt kaldere enn vest på de tida, men minimal sjanse for frost.
Ja, nede i fjæra er det liten fare for frost. Ikke at jeg tror det er så mye frost uansett seint i mai, men her et år seila jeg av veien med drosja på grunn av glatt veibane i nærheten av Kvina i Lurøy Kommune. Hadde lagt om til sommerdekk noen dager før. Dette var 28 mai.
Problemet er Sennalandet og Ifjordfjellet, og sikkert Norkapp-platået, det kan fort komme en snøbyge i hele mai...
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Nordkapp / Kirkenes - Bergen

Post by Jompa »

Jovisst kan det komme snebyger, på enda flere overganger også, feks Kvænangsfjellet og Gratangsfjellet.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Nordkapp / Kirkenes - Bergen

Post by KliffArne »

Jompa wrote:Jovisst kan det komme snebyger, på enda flere overganger også, feks Kvænangsfjellet og Gratangsfjellet.

Hadde minus en og sluddbyger over Hardangervidda midt i fellesferien for noen år tilbake.

Bare sånn at dere oppe i gokk ikke tror det er enestående for Finnmark :smt111
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nordkapp / Kirkenes - Bergen

Post by Bikeridr »

Bare for å ha nevnt det: 07.07.12, altså sjuende juli totusenogtolv sludda det småjævler over Ifjordflellet. Dagen etter, 08.07.12 var det -1°c og snøflak i lufta i Lavangsdalen inn mot Tromsø. Så å si at juni/juli/august er "frostsikker" er en sannhet med modifikasjoner. ;-) (August er faktisk den eneste måneden det aldri hittil har vært registrert snøbyger ved vêrvarslinga i Tromsø) \:D/

Nuvel, som de andre sier; mai er altdor tidlig nord for Trøndelagsfylkene. Du kan nesten være garantert snødrev over Saltfjellet, hvis du ikke dr heldig og treffer på kolonnekjøring.. :-#
Gratangsfjellet er heller ikke trygt før andre uken i juni.

M.a.o. gå for, som foreslått, august :)
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Nordkapp / Kirkenes - Bergen

Post by ArcticTiger »

Folk kjører jo mc til Nordkapp hele året rundt for den del, så det er jo mulig bare veia er opne for almindelig ferdsel. Det gjelder bare å planlegge deretter, og ha utstyret i orden for alle eventualiteter :D :thumleft
Bergen

Re: Nordkapp / Kirkenes - Bergen

Post by Bergen »

Takk for tilbakemelding alle sammen. Kom på nå at jeg hadde diskutert dette med en norfra for ca 5 år siden. Rådet hans var det samme :thumleft Mai kunne være en skummel måned med overaskende snøfall på toppene.

Sjekket med en i BMW klubben her som tok seg en tur i mnd skiftet mai/juni i år. Kom på at jeg hadde sendt han denne meldingen 8. Juni :D
http://www.fremover.no/var/sommer/ofote ... 3Bns_fee=0
Og sjekket bildene hans på fb fra turen. Var mye ullsokker!

Så for god planlegging bør jeg drøye turen lengst mulig mot august.
Og takk DrGreve for tips om retur veivalg :thumleft
Post Reply