Hva gjør du akkurat nå?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Snikkeren »

Jompa wrote:Har akkurat bestemt meg for å starte dagen i morra med å si til meg sjøl at " æ e en ikke-røyker.
E klar over at fallhøyden kan bli stor- :mrgreen:
Ja, hvordan går det med ikke-røykeren da? Er du fremdeles en ikke-røyker?
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Tommas »

Så nettopp første episode av "The Grand Tour" - det var et hyggelig gjensyn :thumleft
De fant ikke opp hjulet på nytt, men absolutt god underholdning!

[youtube][/youtube]
User avatar
Jompa
Posts: 329
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Jompa »

Snikkeren wrote:
Jompa wrote:Har akkurat bestemt meg for å starte dagen i morra med å si til meg sjøl at " æ e en ikke-røyker.
E klar over at fallhøyden kan bli stor- :mrgreen:
Ja, hvordan går det med ikke-røykeren da? Er du fremdeles en ikke-røyker?
Har røkka tilbake til start.
Men litt fremgang har æ.
I går f eks, da tok æ ikke morrasrøyken.
Æ våkna litt sent, nærmere ti....
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Snikkeren »

Jompa wrote:
Snikkeren wrote:
Jompa wrote:Har akkurat bestemt meg for å starte dagen i morra med å si til meg sjøl at " æ e en ikke-røyker.
E klar over at fallhøyden kan bli stor- :mrgreen:
Ja, hvordan går det med ikke-røykeren da? Er du fremdeles en ikke-røyker?
Har røkka tilbake til start.
Men litt fremgang har æ.
I går f eks, da tok æ ikke morrasrøyken.
Æ våkna litt sent, nærmere ti....

[emoji23][emoji23][emoji23]

Jeg har no vært snusfri i en uke. Jeg skal ikke påstå at det har vært lett. Har vært nødt til å surfe på finn.no flere ganger for å finne motivasjonen.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9177
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ojda »

Flott innsats Snikkeren, skal se det blir greie på grussykkel \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Elolz »

Har gått helt rundt i hodet på meg i dag, holder på med et webutviklingsprosjekt, skal lage en side for et firma som driver med hytteutleie. Har ikke drevet med sånt siden jeg gjorde noen øvingsoppgaver for 2 år sioden, så var en god del å sette seg inn i. Smalt sammen noe HTML og CSS så det så skapelig ut tidligere i uken, og i kveld har jeg sittet med JavaScript som jeg har null erfaring med fra før. Alt skulle gjøres i en teksteditor, så det ble mye plundring :smt024 Fikk laget til en prisliste som justerer prisen automatisk på HTML-sidene. Veldig greit å ha en prisliste der en kan endre prisene på alle undersider så enkelt.

Så laget jeg et script for bestillingsskjema der en velger hyttenavn fra dropdown-meny, så lastes prisene inn i bakgrunnen, så er det bare å velge antall dager/timer, samt krysse av for utvask (400kr) og trekke fra medlemssrabatt til slutt på 15%, så regnes totalprisen ut automatisk. Litt småfiksing igjen i morgen, skrive rapport og levere :D

Et kjapt utkast http://folk.ntnu.no/ocfaero/index.html har en grei to-do liste som skal gjøres i løpet av helgen, etter det må jeg hive meg over neste semesteroppgave...frem til eksamen 1.des... :( Siden faget er et nybegynnerkurs på 5 studiepoeng, så har fokus vært på at det skal være mest mulig enkelt, og samtidig vise at vi behersker de ulike teknologiene og følger god kodeskikk, så ble faktisk oppfordret til å bruke lorem ipsum. Forventet total arbeidsmengde er 30 timer inkl underveisrapport om planlegging og sluttrapport med begrunnelser for valg og funksjonalitet.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Tommas »

Siden funker fint, så bra ut!

Men jeg synes det ble litt rot med å ta betalt per time, og ha mulighet til å fylle det ut. Tror nok heller jeg ville rundet til nærmeste døgn.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Elolz »

Enig der, men var en del av oppgaven at det skulle være mulig å leie timebasert også. :? Sikkert bare for å gjøre det vanskeligere for oss å kode prisopplegget. ;-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by tshansen »

Elolz wrote:Enig der, men var en del av oppgaven at det skulle være mulig å leie timebasert også. :? Sikkert bare for å gjøre det vanskeligere for oss å kode prisopplegget. ;-)
burde det ikke komme opp kalender på dato? eventuelt en indikasjon på hvilket dato format det ønskes? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Elolz »

Dette er vel et typisk eksempel på at nettlesere tolker koden ulikt. Jeg har brukt en HTML5-tag kalt "datepicker". I de fleste nettlesere kommer det opp en kalender, men merkelig nok er det et par nettlesere som fremdeles har dårlig støtte for HTML5. Veldig merkelig siden HTML5 er standard. :shock: Safari, som jeg antar du bruker, er desidert dårligst på HTML5 av de moderne nettleserne: https://html5test.com/results/desktop.html Jeg har dessverre ikke tid til å lage fallback metoder for nettlesere som ikke støtter vanlige HTML5-tags. Men skal legge inn noe formateksempler for de som ikke får opp kalender, det er kjapt gjort. :thumleft

Er veldig mye mer jeg kunne gjort utav dette, men har allerede brukt en del ut over 30 timer som var satt av, og jeg har fremdeles noen timer igjen med småfiksing og rapportskriving. Kunne tenkt meg bildekarusell i jQuery og å lage et responsivt design som tilpasser seg ulike skjermstørrelser, evt med media-queries, men har rett og slett ikke tid pga innleveringer i andre fag som må prioriteres, og det er uansett langt utenfor pensum i faget. Faget er ganske begrenset siden det kun gir 5 studiepoeng. Skal ha et webutviklingsfag til senere, så kanskje jeg får tid til å lage noe mer avansert der. :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4602
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Bikeridr »

Den underbolken med personlige opplysninger funker dårlig på brett (chrome, android). Blir flatklistra og "stablet" oppå enannen.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Elolz »

Bikeridr wrote:Den underbolken med personlige opplysninger funker dårlig på brett (chrome, android). Blir flatklistra og "stablet" oppå enannen.
Hmm, har ikke testet noe særlig med mobil/nettbrett enda, kun egen mobil der det funket greit. Mulig jeg tok en snarvei der og glemte å slenge det inn i en egen container. Skal se på det :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Tommas »

Image

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by mekkern »

Tommas wrote:[img]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Fått tenna ut av nattglasset ja... :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by mekkern »

mekkern wrote:
Tommas wrote:[img]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Fått tenna ut av nattglasset ja... :thumleft
edit: akkurat nå leste jeg denne...
https://www.nrk.no/ytring/apen-jaktseso ... 1.13234415
Post Reply