Her bor Tommas - tut og kjør?

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - Spontantur?

Post by Tommas »

Nei, måtte gjøre om litt på planen. Jeg kunne ikke dra til søndag dessverre, så da tråklet vi oss hjemover.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Her bor Tommas - Spontantur?

Post by Toven »

Ah :thumleft
så ikke feil ut å kjøre i dag da.. 8)
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Her bor Tommas - Spontantur?

Post by freddy123 »

Takk for turen gutta vi fikk oss en fin tur hjem idag med mye nye spennende veier [emoji106] og noen gamle perler [emoji110]




Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - Spontantur?

Post by Tommas »

Da har "Tåppbåks" sagt adjø, og blitt med ny eier til Sandnes-traktene. Der skal den leve et forhåpentligvis litt mer aktivt liv som konesykkel, enn hva den fikk av turer hos meg. Den ble dessverre ikke så mye brukt som jeg hadde tenkt, men på de få turene den fikk fungerte alt som forventet.

Den største overraskelsen er egentlig hvor "stor" og solid den kjentes ut, og hvor lite jeg egentlig savnet dobbelt motorvolum (og 3 x Hk) mesteparten av tiden. Når det er sagt, så var det et dypt savn ved forbikjøringer - eller i situasjoner hvor jeg kunne ha kjørt forbi med nevnte dobbelt volum og 3 x Hk 8)

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe noe annet gøy/ufornuftig/spennende for pengene jeg fikk, men "bestemte meg" for å putte de i felleskassa - dvs på restskattkontoen til Skatt øst. Da vet jeg ihvertfall at de blir fornuftig brukt 8) :lol:

Ellers begynner det vel å lukte vinterlagring snart, mulig det blir en liten dagstur i løpet av helgen om nakke og rygg samarbeider. Det viser seg dessverre at å bli påkjørt bakfra er en solid påkjenning for en noe forsoffen kontorkropp :-s

Er vel ikke noe dramatikk foreløpig, men kjenner at det skal bli bra å få en kyndig fysio/manuellterapeut til å herje litt med ledd og muskler i neste uke 8)
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Her bor Tommas - Tåppbåks ut, sesongslutt?

Post by RuneMC »

Jepp, "fullsize" følelse med DL650 var noe som ble jevnt trukket fram av mange anmeldere, men ser også at jeg med AT'n kan ta endel kjappe forbikjøringer som ikke var mulig før. Om det alltid er fornuftig å ha mulighet for kjappere forbikjøring er en annen sak... :plystre

MC-kjøring går vel ellers for å være gunstig for ryggen - mener bestemt å ha lest det... et eller annet sted... :)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - Tåppbåks ut, sesongslutt?

Post by Tommas »

På lørdag ble det tur på beina. To gode grunner til det: skogen er flott på høsten, og ryggen trengte noe annet enn 5 timer på sykkel 8)

Jeg tok noen bilder, så da lager jeg like godt en liten turrappport :lol:
Litt ymse blanding av mobil og kamera, men det får gå for denne gang.

For de som er kjent i området gikk turen fra Årkvisla i Lier, og en god runde i Finnemarka. Målet var Eiksetra, Storsteinsfjell og Skimten som alle er kjente og kjære turdestinasjoner i området.

https://www.ut.no/omrade/4.1247/

Starter med slutten... Er ikke sikker på hvor lang turen ble, men Samsung mente sitt om antall skritt som var tatt :thumleft

Image


For tunge kontorkropper er starten på turen slitsom. Det går stort sett jevnt oppover. Ikke i nærheten av det man får på Vestlandet, men stigning er stigning 8) Bikket i det minste 500 høydemeter på turen, det er da noe...

Image


På veien opp passerer man en del hytter som ligger bortgjemt i skogen. Disse er fra tiden før folk "måtte" ha vann og strøm, parkering utenfor og "nærhet til alle servicetilbud". Noen av de er jevnlig i bruk, også av barnefamilier, mens andre ser jeg forfaller sakte men sikkert.

Image


Det er mange som gjør en flott jobb med skilting og merking av turer i marka, men fortsatt lurt å ta med et kart om man ikke er veldig god kjent.
De korte turene er veldig godt merket, men det går et utall av stier som ikke nødvendigvis fører dit man tror.

Image


Etterhvert viker tett skog for noe mer myrlendt terreng. Jeg hadde med vilje valgt joggesko, best for ryggen, men jeg var forberedt på å bli våt og hadde på tynne ullsokker. Synes de fortsatt holder litt på varmen selv om de er klissvåte.

Vått ble det, men utrolig mye gjørme og drit i skoa. Så neste gang blir det nok gummistøvler :redface

Image


På de aller våteste stedene er det gjort en innsats for å holde folk tørre. Denne er relativt ny, for noen år siden så hjalp jeg en familie å lete etter to stk venstre gummistøvler her. Begge barna hadde plumpet og mistet hver sin støvel (vi fant de etter 20 min...).

Image


Etter noen timer var det tid for litt småspising, så jeg fulgte et dyretråkk rett inn på en fantastisk blåbærlyng.

Image


Rotet meg litt bort, men det var så fin dag at jeg ikke stresset med det. Liten sjekk på kartet, så var jeg på rett kurs igjen :thumleft

Image


Tok en liten rast ved siden av disse to steinene, som virket som de hadde en intim samtale 8)

Image


Rundet av med lunsj ved Skimtenvannet, før jeg tok turen ned igjen. Det viser seg at det faktisk går an å ha en fin opplevelse UTEN motorsykkel også :lol:

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Her bor Tommas - Skogtur!

Post by tshansen »

Benytte seg av norsk natur er noe vi alle burde gjøre mer av, uten sykkel [emoji106] det er så sinnsykt mye fine perler rundt om! Har laget meg et kart med nåler nå, det er mange topper som skal bestiges de neste årene (nå har jeg jo helse til å løpe i fjellene)

Flotte bilder som alltid Tommas! Nettopp hatt meg en dag på fjellet selv! Det er noe magisk med norsk natur på denne tiden av året!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - Skogtur!

Post by Tommas »

I går fikk jeg parkert sykkelen for vinteren, og i dag snør det. Grei timing :thumleft

Skal nok slenge opp en liten "sesongen som gikk" post her, men tror jeg skal bruke litt tid på 2017-kalenderen først 8)
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Her bor Tommas - Færdig, fini, fertig & finito!

Post by Trondgv »

Snø faktisk, her er været likt som resten av året, bikkjekaldt, regn og grått. Duken settes nok ned i kjellerstuen i år så får BMWen garasjeplassen. Ikke vanskelig å se at de har salta eller nå, kjedet har begynt å ruste. Blir nok lite kjøring for meg og fremover! :)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - Færdig, fini, fertig & finito!

Post by Tommas »

Sånn der slideshow med musikk til, som han BusaTrond er så flink til. Når så klart ikke han til knærne (billedlig talt), men det tok heller ikke mer en 15 min å lage 8)

Skal se om ikke det blir litt forsøk med tekst etc en annen gang. Dette var da turen vår til Lindesnes i år :thumleft



[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Her bor Tommas - Bilder med musikk til!

Post by tshansen »

Meget bra Tommas og et gledelig gjensyn. Setter virkelig stemning å se på bilder på denne måten =D> =D>

Takk
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Her bor Tommas - Bilder med musikk til!

Post by Busa Trond »

Se der ja.
Det blir noe eget med vårturene, kjørekåte som vi er da. Lindesnes helga var en av dem bedre opplevelsene i 2016 :D
Bergen

Re: Her bor Tommas - Bilder med musikk til!

Post by Bergen »

Supert med slike vårbilder nå :thumleft Har kjørt sykkel til jobb denne uken, og det er vinter "just around the corner" hver dag. Frustrerende å måtte lese av utetemperatur hver morgen før dagens kjøretøy velges :D
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Her bor Tommas - Bilder med musikk til!

Post by Toven »

:thumleft :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - Bilder med musikk til!

Post by Tommas »

Sånn, da var sykkelen ute og smilet på plass!

Latterlige 20 grader, og tørre fine veier. Ble en liten svingom i nærområdet: Drammen til Sande, Hanekleiva, Hvittingfoss, Skollenborg, Eidsfoss og tilbake over Hanekleiva. Innlagt burgerpause i Hvittingfoss, sammen med en 20-25 andre motorsyklister :thumleft

Må si det var et veritabelt sjokk for en vinterrusten kropp å vri gassen tilnærmet mot full... Herreminhatt den sykkelen går helt greit :lol:
Det eneste som mangler nå er muligens et innsug fra Rottweiler, så kan Klev Tuning endelig slutte å irritere seg over luftboksen som blokkerer verdifulle hester og newtometre :-k

Tenkte fortsatt på at det er mars og muligens litt dårlig grep her og der, så mesteparten av turen gikk i trivelig tempo.

Glemte rent å ta bilder i mc-rusen, det eneste ble et knips av utetemperaturen...

Image
Post Reply