knutk wrote:
Man kunne jo la seg forlede til å antyde at motor kanskje har fått gleden av å gå en stund uten olje ifm. sykkel i hvilestilling, men i dette tilfellet snakker vi om en motor med eget kammer for olje som gjør at oljepumpa får tilgang til olje i flere sekund selv om sykkelen skulle ønske å hvile seg litt. Der finnes etterhvert en del eksemplar som har rundet 100K ++ og motor har vært i fin form. Synes å erindre en artikkel i MC-avisa hvor en kar hadde kjørt sykkel med 800-motor nærmere 300K uten problem.
300K høres veldig mye ut på noe annet enn en Goldwing eller lignende tursykkel som er bygd for mange og lange turer, men veldig kult om det faktisk stemmer (uten at den har blitt totaloverhalt flere ganger).
Jeg har ofte lurt på om det faktisk er slik at en "vanlig" motorsykkelmotor ikke er i stand til å runde 100K uten kostnader som er så store at det ikke er verdt prisen. Bortsett fra enkelte sykler, Goldwing og Hayabusa for eksempel som jeg kommer på akkurat nå, så er det ganske sjelden man ser motorsykler på Finn.no som har rundet 100K. Og det faktum at telleren, med mindre den er digital, ofte kun har 5 siffer i stedet for 6 som på en bil, hjelper jo ikke akkurat å på selvtilliten når man skal kjøpe bruktsykkel..
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000