Lysebotn og veiene rundt

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Lysebotn og veiene rundt

Post by tshansen »

Er det noen som har kjørt grusveien opp fra Lysebotn og mot breimsvannet eller hva det heter? Er det bare en vei ned til Lysebotn og det via suleskard? Noe annet man bør få med seg i området?

Edit: tror kanskje det heter breiavannet? eller noe i den dur. Du kjører hvertfall nordover opp fra Lysebotn
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Lysebotn og veiene rundt

Post by Gulars »

Hei,

Nei, har ikke vært der men det står på listen. Var i Lyseboten i sommer og gikk bl.a. til Kjerag og Kjeragbolten når vi først var det. Da var det ikke tid til å utforske grusveiene videre.

Andre steder i nærheten kan være på vei ned, over Gulingen, kjør inn til skitrekket og videre til Blåhø, tror jeg det heter. Noen i BMW-klubben, Vestlandet var der nylig. Jeg og en kamerat prøvde tidligere i sommer, men ble stoppet av snø. Benyttet anledingen til å bade der opp, kan si at det var forfriskende.

Et annet sted på vei ned er Songesand, nordsiden av Lysefjorden, lenger ut i fjorden. Ta av fra rv. 13 noen km etter Årdal, inn på 661. Det er skiltet. Smal, svingete vei over fjellet der.

E.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Lysebotn og veiene rundt

Post by KliffArne »

LordShaft wrote:Er det noen som har kjørt grusveien opp fra Lysebotn og mot breimsvannet eller hva det heter? Er det bare en vei ned til Lysebotn og det via suleskard? Noe annet man bør få med seg i området?

Edit: tror kanskje det heter breiavannet? eller noe i den dur. Du kjører hvertfall nordover opp fra Lysebotn

Breiavatnet, ja. Og Nilsbuvatnet enda lenger fremme.

Prøvde meg på den veien for et par år siden, men ble stoppet av en bom noen få kilometer oppi lia. Hadde ikke vinkelsliperen med meg, og litt dårlig tid, så jeg snudde.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Lysebotn og veiene rundt

Post by KliffArne »

Og det er bare en vei ned til Lysebotn hvis du vil ankomme på hjul.

Har du paraglider med deg, så kan du hoppe utafor sammen med de andre galningene, og forhåpentligvis lande på begge beina nede på sletta.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lysebotn og veiene rundt

Post by tshansen »

Gulars wrote:Hei,

Nei, har ikke vært der men det står på listen. Var i Lyseboten i sommer og gikk bl.a. til Kjerag og Kjeragbolten når vi først var det. Da var det ikke tid til å utforske grusveiene videre.

Andre steder i nærheten kan være på vei ned, over Gulingen, kjør inn til skitrekket og videre til Blåhø, tror jeg det heter. Noen i BMW-klubben, Vestlandet var der nylig. Jeg og en kamerat prøvde tidligere i sommer, men ble stoppet av snø. Benyttet anledingen til å bade der opp, kan si at det var forfriskende.

Et annet sted på vei ned er Songesand, nordsiden av Lysefjorden, lenger ut i fjorden. Ta av fra rv. 13 noen km etter Årdal, inn på 661. Det er skiltet. Smal, svingete vei over fjellet der.

E.
Aaaah.... takk for gode råd :thumleft Liten digresjon, er du medlem i BMW klubben her i Bergen du? Nesten sånn at jeg vurderer å melde meg inn for å komme meg med på noen av turene de har.
KliffArne wrote: Breiavatnet, ja. Og Nilsbuvatnet enda lenger fremme.

Prøvde meg på den veien for et par år siden, men ble stoppet av en bom noen få kilometer oppi lia. Hadde ikke vinkelsliperen med meg, og litt dårlig tid, så jeg snudde.
Damn it.... Det var som jeg frykter da med andre ord. Bommen er satt opp slik at det ikke er mulig å passere uten å ta låsen? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Lysebotn og veiene rundt

Post by KliffArne »

LordShaft wrote: Damn it.... Det var som jeg frykter da med andre ord. Bommen er satt opp slik at det ikke er mulig å passere uten å ta låsen? :-k
Husker ikke hvordan det var,prøvde ikke så hardt, jeg var litt hemmet av at kjærringa var med. Og da må man jo oppføre seg fint, må vite 8-[

Men lurer på om det foregår noe utbygging av et eller annet slag der borte nå, så kanskje det er mulig å få låst opp hvis man finner noen å spørre pent.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Lysebotn og veiene rundt

Post by RuneMC »

Litt før det begynner å gå nedover til Lysebotn er det en sidevei jeg kjørte for å sjekke ut. Går til en demning. Ikke lange biten, og vanlig slitt asfalt, men greit som en kjapp avstikker. Ser på kartet at det går veier videre et stykke, men stengt m/bom.

https://goo.gl/maps/Z3WKQMKhx382

Men å kunne kjøre innover til Lysestølen og området der, hadde nok vært adskillig mer interessant.
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Lysebotn og veiene rundt

Post by Gulars »

LordShaft,

Ja, jeg er medlem i BMW-klubben, Norge og underavdelingen Vestlandet. De har bl.a. torsdagturer, ca annenhver torsdag, fra Ride kl 1800. Endel helgeturer er det også. Neste tur er 23-25 september, husker ikke hvor. De er på FB. Du får rabatter hos Ride ved medlemsskap, 10% på deler og utstyr mener jeg. Jeg er medlem i NMCU (det bør alle motorsyklister i Norge være, de jobber for oss) og betaler kr 625,- per år. Det dekker NMCU, BMW-klubben Norge og Vestlandet. Alt går via NMCU.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Lysebotn og veiene rundt

Post by biker7 »

KliffArne wrote:
LordShaft wrote:Er det noen som har kjørt grusveien opp fra Lysebotn og mot breimsvannet eller hva det heter? Er det bare en vei ned til Lysebotn og det via suleskard? Noe annet man bør få med seg i området?

Edit: tror kanskje det heter breiavannet? eller noe i den dur. Du kjører hvertfall nordover opp fra Lysebotn

Breiavatnet, ja. Og Nilsbuvatnet enda lenger fremme.

Prøvde meg på den veien for et par år siden, men ble stoppet av en bom noen få kilometer oppi lia. Hadde ikke vinkelsliperen med meg, og litt dårlig tid, så jeg snudde.

Re-åpner denne gamle tråden. :)

Blir muligens en tur til Lysebotn i sommer. Tvillsomt om det evt. blir noe særlig grus da, men kan jo ende opp der en annen gang også :roll:
Er grusvei-nettet nevnt i denne tråden helt unnlatt allmenheten egentlig eller..? Har lekt meg litt med flyfoto på Finn kart, og ingen tvil om at det er noen mil oppi der med mektig natur og spennende veier. :D 3 km fra krysset der man kommer ned alle hårnålene står det en bom. Ser ut som asfalt dit. Fikk faktisk Zoomet inn til Street view på Google Earth ved bommen, og grusen starter nok der. Står et skilt ved bommen, men får ikke zoomet nok til å lese skiltet, da Street View ikke funker videre innover veien. Kan muligens se ut som det kan kjøres rundt bommen hvis ikke for brei sykkel, men usikker..

Ellers så er det også en teoretisk mulighet å komme inn på disse veiene fra Songesand-siden/Daladalen også, da det går en traktorvei videre forbi Songedalen fjellgard og videre langs kraftlinja (studert på Finn kart flyfoto). MEN tror nok denne adkomsten muligens kan være litt ekstrem, og kanskje heller ikke gjennomførbar på mc.. Og da ikke denne traktorveien ligger gps-kartet, så tilsier det nok at det er mere utmark enn vei kanskje :roll:
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Lysebotn og veiene rundt

Post by Kant1 »

biker7 wrote:
KliffArne wrote:
LordShaft wrote:Er det noen som har kjørt grusveien opp fra Lysebotn og mot breimsvannet eller hva det heter? Er det bare en vei ned til Lysebotn og det via suleskard? Noe annet man bør få med seg i området?

Edit: tror kanskje det heter breiavannet? eller noe i den dur. Du kjører hvertfall nordover opp fra Lysebotn

Breiavatnet, ja. Og Nilsbuvatnet enda lenger fremme.

Prøvde meg på den veien for et par år siden, men ble stoppet av en bom noen få kilometer oppi lia. Hadde ikke vinkelsliperen med meg, og litt dårlig tid, så jeg snudde.

Re-åpner denne gamle tråden. :)

Blir muligens en tur til Lysebotn i sommer. Tvillsomt om det evt. blir noe særlig grus da, men kan jo ende opp der en annen gang også :roll:
Er grusvei-nettet nevnt i denne tråden helt unnlatt allmenheten egentlig eller..? Har lekt meg litt med flyfoto på Finn kart, og ingen tvil om at det er noen mil oppi der med mektig natur og spennende veier. :D 3 km fra krysset der man kommer ned alle hårnålene står det en bom. Ser ut som asfalt dit. Fikk faktisk Zoomet inn til Street view på Google Earth ved bommen, og grusen starter nok der. Står et skilt ved bommen, men får ikke zoomet nok til å lese skiltet, da Street View ikke funker videre innover veien. Kan muligens se ut som det kan kjøres rundt bommen hvis ikke for brei sykkel, men usikker..

Ellers så er det også en teoretisk mulighet å komme inn på disse veiene fra Songesand-siden/Daladalen også, da det går en traktorvei videre forbi Songedalen fjellgard og videre langs kraftlinja (studert på Finn kart flyfoto). MEN tror nok denne adkomsten muligens kan være litt ekstrem, og kanskje heller ikke gjennomførbar på mc.. Og da ikke denne traktorveien ligger gps-kartet, så tilsier det nok at det er mere utmark enn vei kanskje :roll:
Grusveiene innover fjellet her er stort sett laget av Lyse Energi og/eller Statnett. Grunneiere har nok tilgang på disse veiene, det ligger bla en fjellstøl kalt Lysestølen inni fjellet her.
Jeg hadde en kollega engang som kom fra Lysebotn, og faren bodde der enda, tror kanskje jeg skal leite han opp på Face, og etterspør litt info.
Ellers så finnes det en AirBNB som ligger langs veien inn i fjellet der,... Hauane AirBNB tror jeg det heter. Man kan gjerne ta kontakt der og høre om de vet noe.

Hva angår den andre veien der fra Songesandsiden, så er det vel 3,5 km med noe som kan minne om vei, men det er tydelig at noen har tatt seg fram langs kraftlinja der med ATV eller noe annet 4 hjulsredskap. Ikke umulig, og det hadde vært spennende å prøve :thumleft

Spennende på to måter:
en: om man faktisk klarer å ta seg gjennom,
og to: det er helt tydelig utmark, så om man blir tatt, vil det nok vanke oppmerksomhet og en type engasjement som jeg misliker sterkt :D
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Lysebotn og veiene rundt

Post by kvase »

KliffArne wrote:Og det er bare en vei ned til Lysebotn hvis du vil ankomme på hjul.

Har du paraglider med deg, så kan du hoppe utafor sammen med de andre galningene, og forhåpentligvis lande på begge beina nede på sletta.
Ser man på satellitt så ser det ut som du kan komme deg over på noen alvorlig gamle hjulspor/anleggs vei her men det blir vel et hevlete vis du blir hanka inn vel https://kart.finn.no/?lng=6.49165&lat=5 ... erdefinert
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Lysebotn og veiene rundt

Post by biker7 »

Kant1 wrote: Spennende på to måter:
en: om man faktisk klarer å ta seg gjennom,
og to: det er helt tydelig utmark, så om man blir tatt, vil det nok vanke oppmerksomhet og en type engasjement som jeg misliker sterkt :D
Tipper din "XXL-GS" og til og med min "komfirmant-GS" ikke hadde vært helt den rette redskapen for dette prosjektet :lol:
Men spennende kunne det nok ha blitt ja ;-) Men med lettere redskap kanskje ? :roll: Ja, Dominatorn seff ! ;-) \:D/
Nei, dette blir nok temmelig sikkert bare et tanke-prosjekt trur jeg 8)
Post Reply