Lasses Freewind, Pirelli Scorpion Trail 2

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by Elolz »

Er ikke så verst med kjede, så lenge en har en slik:
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by mekkern »

en dusj med dette før dagens tur fixer biffen...

https://www.xxl.no/weldtite-tf2-teflons ... 36_1_style
eller litt sånn hvis bare regn....
https://www.xxl.no/weldtite-tf2-extreme ... 75_1_style

Bygger ikke dritt og bare å tørke vekk/vaske...
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by Lasse Liten »

Har vel egentlig innsett at jeg hater kjede av hele mitt hjerte. Har prøvd mange typer saus, girolje, drylube i forskjellige varianter, teflon osv. Ingenting er uten baksider. Det som fungerer best over tid, og da setter jeg smøring som prioritet 1, er vanlig klissete kjedespray. Jeg bruker Biltema extreme, smører på varmt kjede, lar den gå to minutter på 3 giret på midtstøtten, tørker av overflødig saus umiddelbart og venter 15 min før jeg kjører. Det gir god smøring til to-tre tankers kjøring og er ikke veldig pes å rengjøre hver 3000km sammen med luftfiltervasken. Men klart, å skifte kardangoljen en gang i året er drømmen når en har blitt vant til det og gått tilbake til mopedløsning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by voodoodoo »

Dere er så 1990 mht. Kjedesmøring altså. Jeg har investert i en pro-oiler gps styrt kjedesmører. Benytter samme olje som på mottor'n. Funker. Finfint, det blir litt olje på felg men den er lett å vaske av. Dessuten drar oljen med seg møkka fra kjedet slik at det holder seg rent og har minimal slitasje... Har prøvd det meste før og hatt mine runder med klin [emoji39]
Drylube kostet meg ett kjede også så det er et produkt for de som kun putrer til kiosken når sola skinner.. På Autobahn i regn må.man ha olje....


Sent from my iPhone using Tapatalk
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nordvegen overstått.

Post by Lasse Liten »

Da var 6060km overstått og alt har vel egentlig gått bra. Min bensinlekkasje lot seg fikse med litt pakningsguffe og Amalie sine simmerringer klarte vi, mye takket være Jompa å holde i sjakk. Noen smålekkasjer siste halvdelen av turen ble det, men vi sjekket ofte og rengjorde med følerblad ved behov og det er fremdeles olje i begge rørene.
Har gjort oss noen erfaringer underveis:
-Støvlene våre er ikke tette
-BT regnsett til 400 spenn duger så det holder
-Hjelmen min er utslitt og dugger noe voldsomt i regnvær
-Würth HHS Drylube er noe forbasket dritt
-DID kjede er bedre enn Snell
-TKC 70 er vanvittig bra - ikke i nærheten av K60 på grus, men et sinnsykt bra allround dekk
-Pilot Road 2 er gode dekk (12000km på bakdekket og går fint ut sesongen, kanskje 3tusen til)
-Tankvesken til Amalie er for stor, hun fløyter hver gang vi skal parkere litt trangt :lol:
-Varmeholker er digg
-Det er ikke lett å huske hvilken sideveske man har lagt tingene du trenger i...
-Campingplasser i sverige stenger tidlig om kvelden
-Reinsdyr er ålreite, Elg er idioter
-Mange nordmenn er syk i hodet når de kjører bil
-Sjøen i lofoten er kald
-Det fins mange sjarker
-Fish and chips i Vardø er fantastisk
-Vi bor i et absurd fint land
-Nabolandene våre er ikke like fine
-Norge begynner ved Mo i Rana og går nordover.
-Varangerhalvøyen er sterkt undervurdert
-Hekseprosessene er noe av det drøyeste vi har lært om
-Metusalem GS15 Santiago de Cuba er den beste rom og er like god hver gang.
-De lager flott Gin i Lier
-Begge syklene har bare 48 hester, og det er nok selv med bagasje for en slik tur \:D/
-Forumvenner gjør livet på sykkelen ukomplisert og trivelig!

-Langtur på motorsykkel er fantastisk ålreit!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nordvegen overstått.

Post by tshansen »

[emoji122][emoji122][emoji122]

Knallbra oppsummert [emoji106] siden du nevner rom må jeg spørre om du har smakt Ron Zakapa?

Det går helt fint å ha kontroll i sideveskene, men det krever at du er litt systematiker, slik jeg fikk litt pes for i forkant av Nord-Norge turen min [emoji23][emoji23]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Amaliuhuu
Posts: 103
Joined: 18 Jan 2016 21:48
MC: Honda CBF500

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nordvegen overstått.

Post by Amaliuhuu »

LordShaft wrote:[emoji122][emoji122][emoji122]

Knallbra oppsummert [emoji106] siden du nevner rom må jeg spørre om du har smakt Ron Zakapa?

Det går helt fint å ha kontroll i sideveskene, men det krever at du er litt systematiker, slik jeg fikk litt pes for i forkant av Nord-Norge turen min [emoji23][emoji23]
Er bare Lasse som ikke har forstått det! Jeg hadde jo knall god kontroll på mine "koffert" ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er lettere å be om tilgivelse, enn tilattelse :twisted:
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nordvegen overstått.

Post by Lasse Liten »

Fikk tatt service på suzukien i dag, skiftet olje og vasket luftfilter, samt vasket godt (til å være brukssykkel).
Første oljeskift etter at jeg satt inn magnetplugg, mikroskopiske mengder metallspon, ikke verst til å være 1999 mod. -alt vel!
Hatt litt skriking fra startmotoren i det siste, blir vel å demontere denne snart og stelle litt med den. Kamkjedestrammeren må av da også, så den får vel få en rens og smøring også.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nordvegen overstått.

Post by Lasse Liten »

Min søster er på backpacking i Vietnam og Kambodsja noen uker, så da er det scootermekking på meg. I dag har jeg byttet eksosen som det var hull i og trukket om setet som noen hadde herpet. Sistnevnte fikk jeg, om jeg må si det selv jævlig godt til.
Skal også ta gaffeltetningene, de har sluttet å lekke, så det er vel tomt for olje på den stakkars italienerens bein.
Venter på ringene i posten, gaffelbena (ytterrøret) er voldsomt korroderte, så jeg får vel kjøpe en sprayboks med noe lakksaus å ha på.

Forslag til produkt? :-k

Image
Image
:thumleft
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by Lasse Liten »

Fikk jaggu en liten times tur med Amaliuhuu i dag, Bontveit - Søfteland - Fanafjellet. Og jaggu ble det ikke nesten en perfekt tegning av en penis i kartet på Locatoweb.
https://locatoweb.com/map/single/144282512

Endte opp på Fagernes der jeg skulle være med å besiktige en gammel reketråler for ungdomslaget i redningsselskapet, kan bli spennende om de får den handelen i havn.

Har fikset litt mer på scooteren i dag, fikk selvfølgelig feil simmeringer i posten... 0,45mm i forskjell på gaffelbeinet mellom to takter og firetakter på samme scooteren.. herregud italienere kan dere ha for min del..
Har lakket ytterrørene med felglakk fra biltema så får vi se hvordan det holder i vinter.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by Lasse Liten »

Hadde oss en tur i dag og, i variasjoner mellom opplett, regn og monsunregn.
Turen gikk til Bakstehuset på Ask (Askøy), et lite håndverksbakeri vi liker veldig godt.
Mannen til bakedamen har et par gøye sykler, bla en gammel Honda CB100 som vi kaller bestefaren til Sølvi (Amalie sinn CBF500).
I dag stod det noe vi ikke hadde sett på tunet, en Triumph med sidevogn, og sidevognen var skikkelig kul!
Image
Når jeg kom hjem lå disse knottene i posten, så nå skal det bli slutt på klirring fra tåppbåksen!
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by tshansen »

Dæven, den trompeten der var meget fet! =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by Lasse Liten »

Lite som skjer for tiden, har kjørt noen tusen på magda siden sist, akkurat nå har hun influensa med vann eller rusk i bensinen igjen, siden det har vært frost om morgenene har jeg prioritert andre ting. I dag ferdigstilte jeg siste prosjektet på Amalie sin Sølvi.
Styret ble byttet da det var litt skjevt etter velten i våres. Ikke så veldig skjevt, men siden varmeholker skulle limes på er det greit å ha det helt på stell. Det gamle rattet er så mykt stål at å rette det blir bare styr med åtte nye bøyer på feile plasser..
Styret kom billig fra en kamerat som har det fra en CB600F, det er 2,5cm lavere, og fikk seg litt lakk før montering.
Image
Varmeholker ferdig montert, fikk til og med plass til alle koblingene inne i lyktehuset. Image
Hadde av tanken for å strekke ledningene perfekt, god samvittighet er kjekt å ha!
Image
Ringen rundt lykten fikk seg en runde matt sort etter det mislykkede crom prosjektet i sommer.
Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by Lasse Liten »

Da går magda som en klokke igjen. Vann i forgasserne igjen, får lage en rutine på å drenere forgasserne innimellom tydeligvis.
Sikkert lekkasje rundt tanklokket, får se på det når jeg får ånden over meg.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by Trondgv »

BLÅ strips?? :'(
Post Reply