95 Oktan with or without H2O

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

95 Oktan with or without H2O

Post by tshansen »

mekkern wrote: Tja.. vi har ikke så mange valg lenger..

Fått indikasjoner på at 98oktan skal inneholde minst etanol(E5)-men denne fases ut på mange stasjoner.(statoil kuttet helt ut for en stund siden)

Holde tanken enten helt full og tett(tilsette stabilisator beregnet for "oksygenated fuel") eller helt tom, og tappe forgasserne ved lagring.

Ved "daglig drift" er det vanligvis ikke problemer, annet enn at plast/gummi/noen metaller reagerer med etanolen og brytes raskere ned -blir sprø/morken og metallene korroderer av vanninnholdet.
Motoren får en varmere forbrenning som følge av mindre energi og sammensetning-noe blir kompensert ved O2 sensor.
Går motoren magert i utgangspunktet kan det være en fordel å gi litt ekstra bensin slik at den ikke går for varm eller får for rykkete gange på lav last/turtall.

Her er en forenklet versjon av hva motorsykkelister i USA som har hatt E10 en stund har erfart.(se min understrekning):

"Ethanol related problems for motorcyclists, include:

Exposure to alcohol can rust metal fuel-system part and warp or otherwise damage parts of rubber, plastic, and other sealing materials.
Ethanol soaks up water from everything, including air. Once alcohol in gasoline has soaked up enough water, it causes phase separation and water contamination.
Fuel has a shorter shelf life
Creates engine deposits
How To Prevent Damage To Your Motorcycle From E10 Fuel
High quality fuel additives can help your engine deal with the effects of E10 gasoline.

When searching for the right fuel additive, look for one that isn’t made of alcohol. Many of today’s fuel additives that are alcohol based can actually worsen the problem. Instead of fixing ethanol related problems, they add to them.

Remember to read labels carefully, and if you are not sure if a product has alcohol, you can always ask. Alcohol is known by many names when used as an additive.

Some of these names are:

Propanol or isopropanol
Methanol
Ch3OH
Carbinol
N-Butoxyethanol
There are non-alcohol containing treatments available for cleaning carburetors; others stabilize the gas, giving it a longer shelf life and preventing phase separation and water contamination. Some products may combine stabilizers and corrosion inhibitors."

Hydrogen/brenselcelle og "dildofuel" er nok"fremtiden"-Tiden for bensin og diesel(som også begynner å se resultater av biodiesel)er nok på hell er jeg redd.
Quoter denne elegant inn fra bloggen til Lasse_stor :thumleft

Dette har jo vært diskutert før, men forskjellige meninger. Selv tror jeg 5 prosent etanol innblanding i drivstoff har minimal langtidseffekt. Høyere tall, slik som den 85 super driten som flyter rundt om er noe helt annet. Men den mengden vi ser i drivstoffet her på berget har jeg tilgode å ha noe problemer med. Gamle veteran sykler osv er muligens noe annet.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by JohnnyTh »

Har muligens sagt det før, men en gang til skader ikke. Jeg har en 2006 modell vedmaskin med en 14hk bensinmotor. Der får jeg masse gugge i forgasseren, slanger og filter hvis jeg lar den stå med bensin for lenge. På veteranbilen min fra 1942 har jeg ingen problemer, enda den står i lange perioder.
Har heller ikke hatt problemer på Suzukien fra 1988. For meg kan det virke som det er veldig induviduelt.
Fikk noe bensin fra min far som hadde stått en stund. Skulle bruke den på motorsaga, men ikke snakk om jeg fikk gang på den med den bensinen.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by hakhap »

Fant denne på et Tuono forum
Ethanol in UK fuel
For those of us in the UK pondering about Ethanol in UK fuel here is the reply from Jet (Phillips 66). Some of you guys in the US have 10% and we are catching up in 2020!
Further to your enquiry, I’m afraid there is not a simpleresponse. Regardless of brand, you should always assume up to 5%ethanol is present in petrol. The UK government requirement (RTFO) iscurrently a minimum of 4.75% ethanol in petrol. As part of the EU, the UKgovernment has a target to achieve 10% by 2020, which is not that far away.

The UK supply infrastructure is complex with a number ofrefiners, blenders and operators involved. Essentially, each fuel brand(including supermarkets) collect their fuel from the nearest supply point tothe filling station, which may not necessarily be supplied and operated bythemselves. The storage of fuel at the supply facility, individualstrategies on blending, etc., will all impact the end product (although all willbe tested to ensure they meet the British Standard specified). This meansthere is unlikely to be a guarantee that any fuel will be free of ethanol.

There are still small pockets around the country where youcan obtain SUPER UNLEADED which does not contain any ethanol, but again thiscannot be guaranteed.

I am sorry that I cannot give you a definitive answer onthis, and I would recommend caution if you are advised by anyone that they can‘guarantee’ ethanol free petrol. Phillips 66, the owner of the JET brand,is one of the few remaining suppliers in the UK with its own refinery, and evenwe are unable to categorically guarantee ethanol-free fuel.

You may find the attached government website helpful. https://www.gov.uk/government/uploads/s ... port-1.pdf

Regards
Anne Day
Brand CommunicationsManager
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Elolz »

Noe nytt med tanke på etanolinnblanding? Er det noen stasjoner som ikke tilsetter, eller gjør alle det nå? Er det 5% eller 10% i bensinen for tiden?

Har nettopp kjøpt min første båt med påhengsmotor, og de kan vel fort bli trøblete av etanol? :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by tshansen »

Hvilken påhengsmotor er det du har? Gratulere med båtkjøp :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by mekkern »

Elolz wrote:Noe nytt med tanke på etanolinnblanding? Er det noen stasjoner som ikke tilsetter, eller gjør alle det nå? Er det 5% eller 10% i bensinen for tiden?

Har nettopp kjøpt min første båt med påhengsmotor, og de kan vel fort bli trøblete av etanol? :-k
Fra November 2015 er "Vår" 95 oktan E10.
https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-n ... id2434884/

Forskrift:
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskri ... 11-02-1261

Hvis du ikke har oljeblandet bensin på kanne/tank i båten over en viss periode går det nok bra.

Men det er ikke som "vanlig bensin" som mange tror.
Quote fra første link:
Kostnadene ved innføring av bensintypen E10 er i hovedsak knyttet til økte distribusjons- og infrastrukturkostnader for å håndtere bioetanol - som har andre lagringskrav enn annet drivstoff.

Her kommer det inn at drivstoffet er hygroskopisk(suger til seg vann/luftfuktighet) og vil kunne skille seg ut i faseseparasjon.
EG. Du får en fraksjon med bare sprit/vann...(som noen har opplevd ved å tappe forgassere/tanker)

Men full innføring av 10% er ikke innført ennå, kravet er fra januar 2017(selskapene stritter litt i mot pga kostnader).
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Elolz »

Faen, er vi allerede oppe i 10%... Skulle nesten tro de håper å ødelegge de eldste bensinmotorene på kort sikt, og sakte men sikkert de nye også, slik at de uheldige eierne må kjøpe nytt, og da kan de jo kjøpe elektrisk og bli så fantastisk miljøvennlige. ](*,)

@LordShaft: Takker! 18hk Tohatsu 4-takter, 2007 mod (på en Terhi 6020). ;-)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by ashland »

Som mekkeren sier ja, all 95 oktan inneholder etanol nå, skal du ha bensin som er ren for etanol må du opp i 98 oktan

Det er ingen problem å kjøre en gammel motor på 95, veteranbilene mine går bare på 95 oktan, så har jeg på litt blyerstatning i tillegg. De to siste tankene jeg fyller om høsten
før vinterlagring er imidlertid 98 oktan. Den suger ikke like lett til seg fuktighet (vann), er snillere med gummien i bensinslangene og pakkninger til bensinpumpe osv :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by ole m. »

ashland wrote:Som mekkeren sier ja, all 95 oktan inneholder etanol nå, skal du ha bensin som er ren for etanol må du opp i 98 oktan

Det er ingen problem å kjøre en gammel motor på 95, veteranbilene mine går bare på 95 oktan, så har jeg på litt blyerstatning i tillegg. De to siste tankene jeg fyller om høsten
før vinterlagring er imidlertid 98 oktan. Den suger ikke like lett til seg fuktighet (vann), er snillere med gummien i bensinslangene og pakkninger til bensinpumpe osv :thumleft
Hva slags veteranbiler er det du har da? Ble litt nysgjerrig...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by mekkern »

ashland wrote:Som mekkeren sier ja, all 95 oktan inneholder etanol nå, skal du ha bensin som er ren for etanol må du opp i 98 oktan
98 oktan var lovbegrenset til 5% inntill 2013, nå er dette ikke lenger et krav men de blander inn varierende mengde ofte i forhold til årstid.
Er faktisk "sommer og vinterbensin" også dvs med forskjellig tennvilje/kokepunkt.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by ole m. »

Trådtittelen her er vel laget av noen som ikke kan sin kjemi? "95 Oktan with or without H2O"? :?
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by ashland »

ole m. wrote:
ashland wrote:Som mekkeren sier ja, all 95 oktan inneholder etanol nå, skal du ha bensin som er ren for etanol må du opp i 98 oktan

Det er ingen problem å kjøre en gammel motor på 95, veteranbilene mine går bare på 95 oktan, så har jeg på litt blyerstatning i tillegg. De to siste tankene jeg fyller om høsten
før vinterlagring er imidlertid 98 oktan. Den suger ikke like lett til seg fuktighet (vann), er snillere med gummien i bensinslangene og pakkninger til bensinpumpe osv :thumleft
Hva slags veteranbiler er det du har da? Ble litt nysgjerrig...
Sommerbilen er en Volvo Amazon -62mod, bruks og vinterbil må også til Volvo 240 -77mod samt ett prosjekt en Mercedes-Benz 190 Ponton -59mod

@mekkeren: Mente 98 var "ren" iallefall enn så lenge?!? Da spiller det egentlig ingen rolle hva enn fyller lenger, så lenge motoren takler vanlig 95...
fun is not a straight line
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by ole m. »

Traveller wrote:Jeg ringte Shell (22 66 50 00) og de bekreftet at 98 ikke inneholdt metanol. Dog tilsetter de annet lurium som skal være bra for forbrenning og motor.
Bra, kjekt å vite.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by mekkern »

Quote Traveller: bekreftet at 98 ikke inneholdt metanol

Det var godt å høre, er dog mer bekymret for etanol,da også slagentangen har investert i anlegget for etanoltilsetning. :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by mekkern »

ole m. wrote:Trådtittelen her er vel laget av noen som ikke kan sin kjemi? "95 Oktan with or without H2O"? :?
Litt uklart er det nok men etanolen tiltrekker seg vann som gir faseseperasjon når den når metning.
96% sprit inneholder allerede bortimot 4% vann også... :smt030
Post Reply