Rutevalg i alpene

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Rute valg i alpene

Post by tshansen »

Jeg har kjørt grosglockner begge veier, å ruten fra zell am see er helt klart beste veien [emoji106][emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Rute valg i alpene

Post by jeey »

LordShaft wrote:Jeg har kjørt grosglockner begge veier, å ruten fra zell am see er helt klart beste veien [emoji106][emoji106]
Noe annet nevneverdig du husker fra turen ?
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Rute valg i alpene

Post by Kant1 »

jeey wrote:
LordShaft wrote:Jeg har kjørt grosglockner begge veier, å ruten fra zell am see er helt klart beste veien [emoji106][emoji106]
Noe annet nevneverdig du husker fra turen ?
Jeg tipper Lorden husker med glede dagen vi kjørte Stelvio, stemningen på toppen og veien videre mot Livigno. Og neste dag når vi hadde en etter min mening fantastisk tur opp Albula Pass, og videre forbi St.Moritz, ned gjennom Malojapass og inn i Italia. Videre over Sustenpass og inn i Sveits igjen.
Men MITT beste minne, er fra den dagen som ikke blei slik jeg hadde sett for meg.
Noen i følge hadde fått dosen sin med svinger, og vi ble enige
(litt mot min vilje, jeg innrømmer det :-# ) og neste dag kjørte vi bare 20 mil (på utrolig flotte veier) og var framme på et bra hotel med basseng ganske tidlig.
Det var en erkjennelse som det tok litt tid å fordøye, men rådet mitt er... ikke FOR lange etapper hver dag, hviledag er faktisk ganske ok det også :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Rute valg i alpene

Post by voodoodoo »

De har jævlig god eplekake på edelweisspitze [emoji106][emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Rute valg i alpene

Post by jeey »

Kant1 wrote:
jeey wrote:
LordShaft wrote:Jeg har kjørt grosglockner begge veier, å ruten fra zell am see er helt klart beste veien [emoji106][emoji106]
Noe annet nevneverdig du husker fra turen ?
Jeg tipper Lorden husker med glede dagen vi kjørte Stelvio, stemningen på toppen og veien videre mot Livigno. Og neste dag når vi hadde en etter min mening fantastisk tur opp Albula Pass, og videre forbi St.Moritz, ned gjennom Malojapass og inn i Italia. Videre over Sustenpass og inn i Sveits igjen.
Men MITT beste minne, er fra den dagen som ikke blei slik jeg hadde sett for meg.
Noen i følge hadde fått dosen sin med svinger, og vi ble enige
(litt mot min vilje, jeg innrømmer det :-# ) og neste dag kjørte vi bare 20 mil (på utrolig flotte veier) og var framme på et bra hotel med basseng ganske tidlig.
Det var en erkjennelse som det tok litt tid å fordøye, men rådet mitt er... ikke FOR lange etapper hver dag, hviledag er faktisk ganske ok det også :thumleft
Derfor vi kjører helt uten plan, badeshorts er på pakkelista \:D/, samt noen gangbare sko så man har muligheten til en utflukt hvis man finner noe verd å se.
Men takk for de spesifikke tipsene, skal kartlegges mer nå :)

Gjerne kom med mer om du har.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Rute valg i alpene

Post by Kant1 »

Jeg tipper Voodoodoo har minst like gode tips som meg, men jeg skal komme med noe mer imorgen :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Rute valg i alpene

Post by voodoodoo »

Mitt tips er : parker 2 dager i Arabba, less av syklene og kjør pass uten bagasje og la turen bli akkurat så lang som dagsformen tilsier.
Gjør det samme i Andermatt eller i nærheten.
Ha en åpen rute slik at dere kan flytte dere hvis været suger.
Skal dere forbi chamonix, ta taubanen opp til 3800m om været er bra.. sjuk utsikt over mont blanc etc.
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Rute valg i alpene

Post by JohnnyTh »

Jeg kjørte store St.bernard passet tidligere denne uken fra nord og det var jo greit nok det, men sikkert riktig at det er bedre å kjøre sørfra.

Uansett var det tamt i forhold til Andorra :)
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Rute valg i alpene

Post by voodoodoo »

Går ut ifra at dere tar Kiel ferja, forsåvidt en grei start men jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere heller tar tidlig ferje fra Larvik og så rett på autozug i Hamburg. Framme i alpene på ett døgn.
Har gjort begge deler og foretrekker toget.


Kandersteg er jo en togunnell der dere må stroppe syklene på bilvogner eller snike de inn i sykkelvogna. Tatt den en gang da veiene over fjellet var stengt. Skulle på superbike på monza tidlig i mai.
Når dere først er i andermatt og hvis sola skinner er det en av de heftigste plassene å være. Men ikke kjør til kandersteg.

Etter albula kjør nr19 inn til andermatt.

Kjør heller: Furka - grimsel - susten - Furka - nufenen - ST gotthard på en dag når dere er i andermatt.





Sent from my iPhone using Tapatalk
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Rute valg i alpene

Post by ashland »

Om dere parkerer i Arabba, kan en rundtur rundt Sella fjellene ( https://goo.gl/maps/qorg42vjQu42 ) anbefales :thumleft
fun is not a straight line
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Rute valg i alpene

Post by jeey »

ashland wrote:Om dere parkerer i Arabba, kan en rundtur rundt Sella fjellene ( https://goo.gl/maps/qorg42vjQu42 ) anbefales :thumleft
Google gjorde ikke det valget vanskelig, område bildet
Image

Spørs om det blir revidert rute framover
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Rute valg i alpene

Post by ashland »

Ligger noen bilder i referatet ( viewtopic.php?f=43&t=17261&start=45 ) fra turen min i sommer også :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Rute valg i alpene

Post by tshansen »

voodoodoo wrote:Går ut ifra at dere tar Kiel ferja, forsåvidt en grei start men jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere heller tar tidlig ferje fra Larvik og så rett på autozug i Hamburg. Framme i alpene på ett døgn.
Har gjort begge deler og foretrekker toget.

Kjør heller: Furka - grimsel - susten - Furka - nufenen - ST gotthard på en dag når dere er i andermatt.
Toget er jo helt latterlig priset? Vi sjekket dette når vi selv skulle på tur. Det var etter min mening ikke verdt å kaste vekk så mange tusen på en tur du kan gjøre unna på en dag på autobahn :thumleft

Furka - grimsel - susten - Furka - nufenen - ST gotthard Dette hørtes ut som en meget god dagsetappe :D
Kant1 wrote: Jeg tipper Lorden husker med glede dagen vi kjørte Stelvio, stemningen på toppen og veien videre mot Livigno. Og neste dag når vi hadde en etter min mening fantastisk tur opp Albula Pass, og videre forbi St.Moritz, ned gjennom Malojapass og inn i Italia. Videre over Sustenpass og inn i Sveits igjen.
Men MITT beste minne, er fra den dagen som ikke blei slik jeg hadde sett for meg.
Noen i følge hadde fått dosen sin med svinger, og vi ble enige
(litt mot min vilje, jeg innrømmer det :-# ) og neste dag kjørte vi bare 20 mil (på utrolig flotte veier) og var framme på et bra hotel med basseng ganske tidlig.
Det var en erkjennelse som det tok litt tid å fordøye, men rådet mitt er... ikke FOR lange etapper hver dag, hviledag er faktisk ganske ok det også :thumleft
Jeg husker hele turen som det skulle vært i går, mn jeg er så forbanna dårlig på navn, så jeg husker ikke hva alle passene heter :redface

Jeg kan jo alltids komme med anbefalinger basert på antall svinger, underlag, damen i kiosken eller fine naturperler \:D/ Men det tror jeg er en gjenganger på alle passene der nede, å dermed vanskelig å skille fra hverandre :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Rute valg i alpene

Post by JohnnyTh »

Enig i at autozug er latterlig priset. Men jeg vurderer det for returen vår hjemover. Tipper vi har fått nok motorvei da.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Rute valg i alpene

Post by voodoodoo »

Usikker på hva slags priser dere har fått på toget men er 2000pr pers så gæærnt.
Når man trekker fra 80mil med motorvei og ei overnatting så er det ikke mye igjen opp til den summen.

80mil er vel ca 700 i bensin og så kommer det fort 5-700 på toppen i overnatting&mat.

Det mest geniale for min del er at jeg sparer en feriedag som jeg heller kan bruke i alpene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Post Reply