Årets ferie, NN

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Årets ferie, NN

Post by ArcticTiger »

..... og han som betalte seg inn var attpåtil Sunnmøring :D
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Årets ferie, NN

Post by Busa Trond »

Takk for at du deler knutk. Dette var flott levert! Til inspirasjon.
Har du byttet ut 800 i 1200?
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Årets ferie, NN

Post by jhn »

voodoodoo wrote:Fatter ikke poenget med Nordkapp i det hele tatt. Det er vel prototypen på en turistfelle. Attpåtil markedsfører de seg som Europas nordligste punkt til tross for at det er knivskjellodden som ligger like ved...
"Poenget med Nordkapp" ..en merkelig ting å ikke fatte.
Det er overhodet ingen poeng med Nordkapp, akkurat som det ikke er noe poeng med noen geografiske punkt på jorda ... de bare ligger der de ligger, helt uavhengig av hva folk måtte mene om det. Men det er jo veldig greit å ha mange forskjellige mål rundt omkring for reiselystne motorsyklister, og andre som har lyst til å se litt av verden
For de fleste er det veien som er målet ... eller poenget om du vil
Den første dokumenterte "turisten"på Nordkapp kom 4-500 år før ordet "turistfelle"
Ser du poenget med Lindesnes, Vestkapp, Nesodden, Ørnes, Årnes eller Gudbrandsdalen eller noe som helst annet helvetes sted? Hadde det kanskje vært like greit med ei tredemølle under bakhjulet?

Igjen ... er merkeliig poeng å ikke fatte
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Årets ferie, NN

Post by knutk »

Trenden med å ta betalt for ankomst til geografiske landemerker virker å være tiltagende.
Sist jeg besøkte Lindesnes fyr hadde man også satt opp en betalingsbom der.
For pengene fikk man lov å oppsøke offentlig grunn. I tillegg hadde de laget til en utstilling man med litt godvilje kan kalle museum.
Jeg har forståelse for at det koster ekstra å lage ekstra parkeringsplass etc. for å handtere folkemengder utover plass til fyrvokter m/venner og familie, men selv om Lindesnes var moderat priset i forhold til Nordkapp sliter jeg fortsatt med å se hva jeg får for pengene. Vanskelig å fri seg fra følelsen av å bli melket.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Årets ferie, NN

Post by voodoodoo »

jhn wrote:
voodoodoo wrote:Fatter ikke poenget med Nordkapp i det hele tatt. Det er vel prototypen på en turistfelle. Attpåtil markedsfører de seg som Europas nordligste punkt til tross for at det er knivskjellodden som ligger like ved...
"Poenget med Nordkapp" ..en merkelig ting å ikke fatte.
Det er overhodet ingen poeng med Nordkapp, akkurat som det ikke er noe poeng med noen geografiske punkt på jorda ... de bare ligger der de ligger, helt uavhengig av hva folk måtte mene om det. Men det er jo veldig greit å ha mange forskjellige mål rundt omkring for reiselystne motorsyklister, og andre som har lyst til å se litt av verden
For de fleste er det veien som er målet ... eller poenget om du vil
Den første dokumenterte "turisten"på Nordkapp kom 4-500 år før ordet "turistfelle"
Ser du poenget med Lindesnes, Vestkapp, Nesodden, Ørnes, Årnes eller Gudbrandsdalen eller noe som helst annet helvetes sted? Hadde det kanskje vært like greit med ei tredemølle under bakhjulet?

Igjen ... er merkeliig poeng å ikke fatte
Nå har vel de fleste en ide om at nordkapp er Europas nordligste fastlandspunkt... men det er jo feil... Nå har jeg jo vært der oppe da og "gått i fella" sjøl.... Det artigste med det hele var når jeg fortalte et par nedelendere att de faktisk ikke var på det nordligste punktet... De trudde bestemt at jeg kødda..

Når de så i reklamen markedsfører med denne setningen "I over 300 år har mennesker fra hele verden tatt seg frem til Nordkapp for å oppleve det nordligste punktet på europeisk fastland"
så er det jo i beste fall å pynte på sannheten.. Man burde vel egentlig ha penga igjen for man får jo ikke den varen man har betalt for. [-X
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Årets ferie, NN

Post by knutk »

voodoodoo wrote:
Når de så i reklamen markedsfører med denne setningen "I over 300 år har mennesker fra hele verden tatt seg frem til Nordkapp for å oppleve det nordligste punktet på europeisk fastland"
så er det jo i beste fall å pynte på sannheten.. Man burde vel egentlig ha penga igjen for man får jo ikke den varen man har betalt for. [-X
Skal man først begynne å røre en sen lørdagskveld er det vel et passe tidspunkt å nevne at verken Nordkapp og Knivskjelsodden ikke ligger på fastland. Begge deler ligger på Magerøya, som er nettopp hva navnet sier, en øy.
Således blir begrepet fastland relativt tynt.

Nå har jeg ikke sjekka kartene grundig, men på Norsk fastland må det kanskje bli rundt Slettnes fyr eller deromkring som er nordligste fastland?

På den annen side. Hvem bryr seg? Turistene virker fornøyd.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Årets ferie, NN

Post by tshansen »

Det er riktig! Slettnes fyr er det nordligste fastlandspunktet i Europa [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Årets ferie, NN

Post by jhn »

Nå ... det er mye rart som blir sagt .. av mange.
Litt dårlig research, vil jeg påstå.
Det står også skrevet at Nordkapp er det nordligste punktet med farbar vei til, ca 1000 m lengere sør enn Knivskjellodden.
Ingen av de to stedene ligger på fastlandet, men på ei øy.
Jeg var foressten på Verdens ende en gang .... trodde jeg.
Bare bløff. Verden fortsatte jo like bort i høgget.
Hammerfest har alltid reklamert med "verdens nordligste by" Jeg vet av flere byer som ligger lengere nord.
Jeg har også sett folk påstå Honda Cub er verdens beste motorsykkel ... den å mange andre.
Tigerstaden ... ikke en jævlig tiger
Du må ikke ta reklame så bokstavelig
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Årets ferie, NN

Post by ojda »

jhn wrote:Nå ... det er mye rart som blir sagt .. av mange.
Litt dårlig research, vil jeg påstå.
Det står også skrevet at Nordkapp er det nordligste punktet med farbar vei til, ca 1000 m lengere sør enn Knivskjellodden.
Ingen av de to stedene ligger på fastlandet, men på ei øy.
Jeg var foressten på Verdens ende en gang .... trodde jeg.
Bare bløff. Verden fortsatte jo like bort i høgget.
Hammerfest har alltid reklamert med "verdens nordligste by" Jeg vet av flere byer som ligger lengere nord.
Jeg har også sett folk påstå Honda Cub er verdens beste motorsykkel ... den å mange andre.
Tigerstaden ... ikke en jævlig tiger
Du må ikke ta reklame så bokstavelig
Da må du se bedre etter ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Årets ferie, NN

Post by jhn »

Okey da .... en liten harmløs uten tenner og klør kan man jo dumpe borti
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Årets ferie, NN

Post by voodoodoo »

jhn wrote:Nå ... det er mye rart som blir sagt .. av mange.
Litt dårlig research, vil jeg påstå.
Det står også skrevet at Nordkapp er det nordligste punktet med farbar vei til, ca 1000 m lengere sør enn Knivskjellodden.
Ingen av de to stedene ligger på fastlandet, men på ei øy.
Jeg var foressten på Verdens ende en gang .... trodde jeg.
Bare bløff. Verden fortsatte jo like bort i høgget.
Hammerfest har alltid reklamert med "verdens nordligste by" Jeg vet av flere byer som ligger lengere nord.
Jeg har også sett folk påstå Honda Cub er verdens beste motorsykkel ... den å mange andre.
Tigerstaden ... ikke en jævlig tiger
Du må ikke ta reklame så bokstavelig
Jeg tar allt bokstavelig, og så er jeg:

Image



Sent from my iPhone using Tapatalk
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Årets ferie, NN

Post by jhn »

Men jeg tipper du ikke har noen befatning med voodoo
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4549
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Årets ferie, NN

Post by Bikeridr »

LordShaft wrote:Det er riktig! Slettnes fyr er det nordligste fastlandspunktet i Europa [emoji106]
Feil, Slettnes fyr er det nordligste *FYRET* på fastlandsEuropa.
Det er Kinnarodden på Nordkynhalvøya, litt lengere vest som er Europas nordligste fastlandspunkt. Den cachen vi tok, er Norges (og Europas) nest nordligste fastlandscache. Sjekk GCJNWJ, den ligger noen tusen meter lengere nord og vest enn den vi fant :)

På en bitteliten holme rett utenfor ligger Kinnarodden fyr, men det ligger som sagt på en "egen liten" øy, og er følgelig derfor *ikke* det nordligste fastlandsfyret.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Årets ferie, NN

Post by jhn »

Bikeridr wrote:
LordShaft wrote:Det er riktig! Slettnes fyr er det nordligste fastlandspunktet i Europa [emoji106]
Feil, Slettnes fyr er det nordligste *FYRET* på fastlandsEuropa.
Det er Kinnarodden på Nordkynhalvøya, litt lengere vest som er Europas nordligste fastlandspunkt. Den cachen vi tok, er Norges (og Europas) nest nordligste fastlandscache. Sjekk GCJNWJ, den ligger noen tusen meter lengere nord og vest enn den vi fant :)

På en bitteliten holme rett utenfor ligger Kinnarodden fyr, men det ligger som sagt på en "egen liten" øy, og er følgelig derfor *ikke* det nordligste fastlandsfyret.
Nei Nei nei bikeridr [-X , dette var ulikt deg ... du bruker jo å ganske så korrekt i dine påstander \:D/ .
Denne holmen, Avløysinga ... det har aldri vært noe fyr der, bare ei lykt.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Årets ferie, NN

Post by Tommas »

Nå sitter jeg og koser meg på det Sydligste punktet i Norge, hvor "det bor en kar med KTM Super Duke 1290 R i 4 etasje og heter Tommas, samt fast leser av MC-forumet".

Skal sette opp bom etterpå.
Post Reply