Den store streetfighter tråden!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store streetfighter tråden!

Post by tshansen »

Bjerknez wrote:Da kan du annse deg som et verdig medlem her freddy :thumleft

Her er det også lov til å snakke om pysestriper og til dels bagasjeløsninger, men vi holder oss for god til å nevne tåppbokser og sidevesker. 8)
hakhap wrote:
Snikkeren wrote:Det var jo trådstarter selv som sa at her kunne man diskutere kyllingstriper. Står i førsteposten.
Finner det ikke i først post men so be it. :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
cevillan
Posts: 48
Joined: 08 Oct 2015 10:31
MC: KTM Duke690R

Re: RE: Re: Den store streetfighter tråden!

Post by cevillan »

Snikkeren wrote:Ja, jeg vil påstå at man må kjøre temmelig hardt for å fjerne kyllingstripene på fordekket. Jeg kjører fint og skraper fothviler uten at hele fordekket blir brukt. Midtstøtten skraper også uten at hele fordekket blir brukt. Hele fordekket blir brukt når man har så stor fart at fordekket deformeres nok.
Hvis dekket ditt deformeres, får du hvertfall ikke brukt hele dekket. Da blir det "pæreformet" og vil gjøre det umulig å fjerne stripene.

Image

Det er geometrien på sykkelen, helningsvinkel, demperoppsett og dekkprofil som avgjør om du i det hele tatt har mulighet til å fjerne striper. Fart, eller ferdigheter, er ingen faktor (med mindre du kjører så sakte at du velter).
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store streetfighter tråden!

Post by Tommas »

Det ble ihvertfall en pangstart for denne tråden Bjerknez ;-)

Kanskje den burde hett noe med streetfighter, nakensykler og andre hooligankjøretøy :thumleft


Når det gjelder kyllingstriper: det er få folk jeg kjenner som kjører fort, effektivt og entusiastisk og fortsatt har masse ubrukt igjen på dekkene. Det er ikke noe bevis på ferdigheter eller at man ville vunnet motogp, men en artig ting vi motorsyklister kan diskutere og kose oss med ;-)

Det finnes sikkert også folk som kjører fort, effektivt og entusiastisk og har metervis med kyllingstriper igjen - jeg har bare ikke møtt de enda 8)
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Den store streetfighter tråden!

Post by Andreas »

En interessant obervasjon jeg har gjort anngående "mine" kyllingstriper; på Multistradaen har jeg ingen problem med å få brukt hele bakdekket. Men med fruens Monster 796, så klarer jeg det ikke. Der er det igjen en liten cm uansett. Her snakker vi samme svingete vei (Trolla-svingene i Trondheim), ca. like hastigheter og samme dekk. Eneste forskjellen er 190 bakdekk på Multi kontra Monsterens 180 dekk. Skulle ikke tro breddeforskjellen er grunnen. Det må vell ligge i chassigeometri og demperoppsett eller noe..?

Sånn, det var enda en offtopic :lol: Vil ikke kalle Ducati Monster for streetfighter, det er vell mer en klassisk, nakensykkel. Selv om den nyeste mer eller mindre har fyllt plassen til Ducati's egen Streetfighter..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store streetfighter tråden!

Post by tshansen »

Det er slik med kyllingstriper, som med alt annet som kommer til sikkerhet. Det er veldig fort gjort å sitte på en høy hest å fordømme alt slikt som hodeløs aktivitet osv.
Verken kneskrap, fjerning av kyllingstriper eller kjøring uten gulvest :-# behøver å gå på bekostning av marginene i all for stor grad.

At person A føler at det er utrygt, og langt utenfor sine marginer. Er ikke dermed sagt at det er noe mindre sikkert enn den kjøringen han bedriver i forhold til person B som håndterer sykkelen sin på en langt bedre måte.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Den store streetfighter tråden!

Post by Toven »

Blir litt offtopic dette og, men når vi først er kommet så langt :P
Liker godt videon til RJ om 70% regelen, flere har sikkert sett denne før. Noe verdt å ha i bakhode når man kjører, etter sitt eget nivå og ferdigheter (litt som Lorden skriver over her)

[youtube][/youtube]
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store streetfighter tråden!

Post by mekkern »

Pubertale pissekonkurranser forteller ingen ting om hva du kan men hva du er villig til.
Uansett hvor tøff en er og hvilken grad av selvopphevelse av naturlover en behersker så er det en kjensgjerning at jo mer en strammer strikken jo raskere ryker den...Flaks er ikke noe en kan trene på.
hvilket nivå en velger å legge dette på er jo valgfritt for den enkelte, men noen kan føle dette som "nødvendig" for å oppnå anerkjennelse og presser seg over grensa.

Konklusjonen som gjøres om at en behersker utstyret/trafikken dårligere fordi en ikke vil repetere noen av de valga som kompisa en har gravd ned eller kjørt sykebil sammen med??

Jeg er heller ingen skinnhellig fører som ikke tar litt "unødvendig" risiko innimellom.
Legger det dog ikke ut på nettet som inspirasjon/press for andre førere som et eksempel til etterfølgelse.
Vårt rykte som risikosøkere med lemfeldig omgang med trafikkregler er også ille nok.

Det var "dagens fra pastor mekkis". :smt059
God kjøredag. :D
Nå skal det "streetfightes" :smt066
Bjerknez

Re: Den store streetfighter tråden!

Post by Bjerknez »

Egentlig ganske innlysende. Jo penere man kjører i forhold til egne ferdigheter jo mindre er sjansen dor å havne i kjipe situasjoner. Jeg tror de aller fleste oppegående mennesker forstår dette, selv før dem blir trafikkyndige. Problemet er å faktisk følge regelen.

Å resse seg litt til tider mener jeg er med på og styrke ferdighetene, men det øker også sjansen for at man havner i kjipe situasjoner. Det blir en vurderingssak. For å kunne kjøre aktivt og i et ok tempo og samtidig ha det gøy krever jo at man holder en ålreit fart selv når man kjører med tanke på 70% regelen. For å få til noe slikt så krever jo dette at man en eller annen gang har pushet noen grenser og dermed også 70% regelen.

Så det er jo sant som han sier, men det blir litt som å si "ikke gå så nære vannet unger, dere kan falle uti"
User avatar
cevillan
Posts: 48
Joined: 08 Oct 2015 10:31
MC: KTM Duke690R

Re: Den store streetfighter tråden!

Post by cevillan »

Vet ikke helt hvem det refereres til når det henvises til sikkertsmarginen osv, mine innlegg handler bare om det rent tekniske med kyllingstriper på framdekket og at dette ikke er en indikasjon på noen som virkelig kan kjøre. Som nevnt tidligere er det ingen problem å fremprovosere helningsvinkel slik at stripene forsvinner uten å kjøre "riktig".

Når det gjelder framdekket er det litt mer komplisert, noen sykler får man ikke fjernet kyllingstriper på framdekket hvis en haug med forutsetninger ikke er til stede, og man må i de fleste tilfeller ha en sykkel oppsatt for bane. Da reagerer jeg på de som påstår at mer fart vil løse saken.

Når det gjelder sikkerhetsmargin på landevei er jeg opptatt av å bevege meg i salen og henge litt av sykkelen for å redusere helningsvinkel. Da har jeg "kyllingstripene" som sikkerhetsmargin hvis noe uforutsett dukker opp.

Anywhos, jeg har god tid til å skrive på forumet etter at jeg fortsatt venter på min nakne sykkel skal bli reparert etter at en løk fant ut det var bedre å stjele sykkel enn å kjøpe en selv. Misunner deg turen i dag mekkeren!
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Den store streetfighter tråden!

Post by Leffy »

Æ gi no faen i kyllingstriper, kalkunstreker, pusekatter og det som er. Sjøl om jeg kjører noe som ser tøft ut og går bra så er det ikke dermed sagt'n må måle hvem som har størst kukk...

Av mine 5 sykler så har jeg hatt 4 nakensykler. Rett og slett for at det er den sykkelen som passer meg ang størrelse, sitter godt, deilig utseende og det er litt power og bruke. Pr dags dato så skal jeg skryte på meg det at jeg ikke har har kjørt på bakhjulet, ligger ikke med kneet nedi i svingene eller drar fra alt og andre, men jeg koser meg noe jævlig når jeg kjører.

Forresten så var det greiene om bakhjulskjøring en løgn. Var en gang det ble litt for mye gass, bråslepp av clutch i et lyskryss som gjorde at sykkelen gikk rimelig fort opp, ned igjen og sikkert enda fortere opp igjen, mens jeg hang som et laken i styret. Noe som medførte at resten av gjengen sto igjen i lyskrysset med latterkrampe og ble tuta på av bilene, pga av at det var noe av det mest dummeste de har sett noen gang.. Noe jeg trur på, men nok om det... :roll:

Skal og menge meg inn med hakhap her.. Utseende på Aprilia Tuono V4 1000 er rett og slett helt digg og etter min mening det råeste. Hver gang jeg ser en sånn så er det nesten så jeg må dra ned buksa og gjøre som Eddie Meduza; Dra skinnet bakåt, dra skinnet framåt,o sedan bakåt, o fram igen..

Europeerne har jo vært flinkest til og gå sine egne veier når det kommer til utseende og skulle jeg valgt en ny streetfighter nå så hadde det nok blitt s1000r. MV Agusta og Triumph blir for sært, mens KTM og Ducati ligger rett bak BMW'n.

På tide at merkene i fra japan begynner og skille seg ut også. Nå har jeg forsåvidt aldri vært noe fanboy av noe slags merke, selv om jeg alltid har hatt litt bedre øye til Kawasaki, men jeg kan ikke fordra de nyeste z1000 pga av denna jævla frontlyka. Der har de bomma noe så sinnsykt. Da hadde jeg heller hoppa på en Yamaha MT-10.

I mine tanker så kunne jeg tenkt meg en sykkel for er "bedre" på langturer, derav en traktor så jeg var på maskinforretningen i går og prøvesatt AT, GSA og 09 Tracer ( Hadde mulighet til og prøvekjøre alle 3, men hadde ikke tid ), men fikk ingen godfølelse av det. Jeg bare så til siden der kawa'n sto og satan deilig det er med en liten, letthåndterlig, tøff kraftplugg. Foreløbig så ser det ut til at streetfighteren lenge leve her, noe som statestikken min ang sykkelkjøp også viser :)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store streetfighter tråden!

Post by Tommas »

@mekkern

Du er ganske fornuftig du!
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Den store streetfighter tråden!

Post by biker7 »

Og Tommas har vel meldt overgang til "Traktor-banden" med fighteren sin han nå, etter utallige grus-mil i helga ;-) :lol: 8)
Bjerknez

Re: Den store streetfighter tråden!

Post by Bjerknez »

Det med "kyllingstyriper" er jo bare en "artig" greie og noe man ikke bør ta så seriøst. De fleste vet dette, men de fleste vet også innerst inne at når man bedriver dekksparking så tar man en kjapp kikk på kyllingstripene på diverse sykler for å få en viss indikasjon på hvor aktiv føreren er. Det er ingen fasit, men som sagt en litt artig greie man ikke bør ta så høytidelig.

Jeg husker jeg skulle kjøpe min første sykkel (cruiseren) og jeg dukket opp på Yamaha Vinterbro HELT fullstendig fersk på alt som har med to hjul å gjøre. Da kommer det ett par eldre herremenn på hver sin R-sykkel inn på plassen og parkerte. Jeg kom raskt i prat med dem og jeg forklarte stolt at jeg snart også ble en "av gutta" med litt glimt i øyet. Jeg fortalte at jeg skulle kjøpe meg en cruiser og da fikk jeg intrykk av at penisen dems vokste noen centimeter med en gang. Dem skjønte ganske fort at jeg var fersk og jeg fortalte også dette rett etterpå.

Da sa han ene. "Skal du kjøre sykkel så må du huske på og bruke hele bakdekket" mens han pekte på dekkene sine. Jeg skjønte ikke en dritt av hva fyren mente og nikket med et smil, men jeg husker nå at det bakdekket der var helt deformert. Skikkelig fliset opp og selve dekk kanten var også borte. Hvis dette har blitt gjort på landeveien så kan jeg vel i dag si at jeg ikke kommer til å måle penis med fyren hvis jeg møter han igjen.

Så selv om dette ikke har noen betydning overhodet, så synes jeg det med kyllingstriper er en litt artig greie. Om ikke annet så bare for tull :thumleft
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store streetfighter tråden!

Post by supermons »

Bjerknez wrote:Så selv om dette ikke har noen betydning overhodet, så synes jeg det med kyllingstriper er en litt artig greie. Om ikke annet så bare for tull :thumleft
Mine forsvant ikke før jeg kom meg på bane, så å ta dem på landeveien synes jeg virker litt drøyt?

Alle vet jo at bakhjulskjøring uansett er den beste måten å måle størrelse på :lol:
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store streetfighter tråden!

Post by Tommas »

Jeg er ikke noen kyllingstripe-ekspert, men på bakhjulet så skal det vel ikke så store farten til for å fjerne de? Heller en veldig krapp sving eller tre.

Slik fjerning som på bildet er det vel lurt å vente med til bane :)

(tilfeldig bilde fra nettet..)


Image
Post Reply