Øl- mer enn bare pils

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Trondgv »

I midten at september åpner Gulating Ølutsalg i Haugesund. Blir nok noen turer innom her for å se om jeg kan bli glad i skikkelig øl og ikke Tuborg og Corona. :thumleft

https://hnytt.no/2016/07/07/gulating-ol ... haugesund/
http://radio102.no/nyheter/naeringsliv/ ... und-54860/
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by JK95 »

Nice! :thumleft Om de holder samme standard som den i Trondheim har du mye å glede deg til 8)
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by RuneMC »

Gårsdagens beste - Lava Lake Wit
https://www.beeradvocate.com/beer/profile/23315/72876/

Ser det spriker mye hva folk mener om dette, men synes selv det var friskt og fruktig og passet veldig bra til taco
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by freddy123 »

Jeg lurer litt her hva får folk til å gi 50kr for en 0,5l med øl?

Stort sett så kjøper jeg øl rett fra butikken på hjørnet og det jeg liker godt er pale ale ipa og fatøl som foreksempel Frydenlund og Hansa, men som tørste drikk når det er enda litt varmere i været så syntes jeg faktisk ikke heineken er så værst heller...

Jeg har smakt på litt av hvert og om det står prebens bryggeri på flaska og det er en pale ale som koster 50kr for en 0,5l så syntes jeg fortsatt ikke at den smaker så sykt mye bedre en foreksempel Hansa sin versjon eller Frydenlund ...

Men man har betalt 20kr mere for denne og man må jo nesten da gi den litt skryt for hvor god den var [emoji2]

Jeg syntes også at matbutikkene begynner og få en god variasjon på ølet som selges og disse små bryggeriene som nøgne ø osv er vel blitt den nye moten nå innen øldrikking .

Det er jo også blitt en liten "trend" i og skulle brygge sitt eget øl ...

Men til de som sier at butikk øl bare er noe dritt osv ... Skjønner det ikke helt, hele pålegget virker litt silkefrans høystandard klisje for min del...

Fordelen jeg ser med polvarene er vel et mye bredere utvalg av sorter som ikke selges i butikken ...

Men hvordan var dette for 30/40 år siden skulle alle Brygge eget øl da også eller kjøpe fra et mikrobryggeri ? Eller kunne folk nyte en halvliter fra rema på hjørnet og si seg fornøyd ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Flanker »

Jeg nyter da en halvliter fra Rema (som oftest Kiwi i mitt tilfelle) langt oftere enn jeg nyter en til 100 kr/literen... Og mye av det er jaggu godt også!

Men i mine øyne er det fint lite som slår Erdinger, og den må du til polet eller utenfor landet for å få tak i [emoji106]
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

freddy123 wrote:Jeg lurer litt her hva får folk til å gi 50kr for en 0,5l med øl?
Vel... Når var du på et utested eller generelt serveringssted å kjøpte en øl sist? Der betaler du minst 50kr for en øl, å da er det billigste type med minst smak(egen erfaring).

Personlig er jeg veldig gla i poløl med mer smak og forskjellige tillegssmaker, å dette koster fort litt ekstra, spesielt viss det er en mindre batch som er brygget helt spesielt å som mest sannsynlig ikke kommer til å bli brygget igjen. Jeg har ikke stusset mye på priser rundt 60-80kr flasken, så lenge det er noe helt annet enn det som du får i butikken på hjørnet. Jeg har betalt godt å vel 120kr for en 0,5 flaske som var enda mer spesiell, uten å stusse. Men om jeg står på polet å finner en flaske som er lik den jeg har sett i butikken, men med litt høyere alkohol prosent og dobbel pris, da kjøper jeg ikke den, da kunne jeg like gjerne kjøpt den i butikken på hjørnet.

Det skal sies at jeg sitter ikke til daglig å super øl til flere hundre kr flaska, dette er noe jeg gjør en gang i blant, gjerne i sosialt lag med andre som er gla i øl. Når jeg sitter hjemme å vil ha en kald øl en lørdags kveld(eller mandag nå i ferien), så kan det gjerne være øl til 20-30kr boksen/flasken fra butikken på hjørnet, men også da blir det en av de som jeg vet smaker godt i min munn, jeg plukker aldri billigste Ringnes, Hansa eller Tuborg. De som liker den ølen skal få lov til å drikke den så mye de vil for min del, men den passer ikke for meg [emoji3][emoji481]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by RuneMC »

Forskjellige smaker... blir i klasse med vin... og så tror jeg det kommer litt med alderen og endrede interesser (fra "bli full" til smaker og mat).

Jeg forsøker å kjøpe noe nytt hver gang, men ikke så mye, tilsvarende en vin ca hver helg.
Dvs 3 bokser ble det sist, en Lava Lake Wit (bra), en Ægir av IPA (litt fyldigere enn butikk-IPA'n kanskje, men ikke noe mer) typen og en New Belgium Citradelic (var ganske IPA i smaken den også).

Innimellom finner man noen favoritter
- Innis & Gunn's øl lagret på eikefat evt romfat er ganske unik og fin. Den har kommet i butikksortimentet også og jeg kjøpte en på Meny, men virket litt utvannet og blass ift polvarianten...
- Ægir's Gævle (Wee Heavy Barrel) (dessverre utgått) - var meget vellykket øl lagret på whisky fat

Men for all del Budweiser er en fin tørstedrikk og butikk-IPA er ikke borte vekk den heller.

Og så går det jo til et godt formål... helse/skole/vei... etc
Hvis staten får nok inntekter fra dette så slipper de pønske ut nye avgifter. :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Kant1 »

Folk måå få drikke hva de vil. Jeg drikker ikke øl hver dag, men kanskje to-tre ganger i uka.
JEG vil ha øl som smaker, og sålangt har min ringe erfaring lært meg at høyere alkoholinnhold gir rikere eller fyldigere smak. Øl med såpass mye alkohol selges kun på polet og koster gjerbe deretter pga avgifter.
Men slik jeg ser det, gir butikkøl av type Borg/Ringnes/Grans etc kun en glede...det er ikke god smak, eller ettersmak, ei heller tørsteslukking.
Men gleden ved å være pissatrengt.... den er jo ubetalelig :thumleft
Om en smaksrik og fyldig sterkøl koster 100kr for en halvliter, kan den gjerne nytes over mye lengre tid enn en "billig" øl som spyles ned på kortest mulig tid før kullsyra sier takk for seg.
Men det er nå MINE preferanser, jeg tror dette er noe som kanskje kommer med alder. Det som imidlertid gleder meg, er når guttungen kommer på besøk, og jeg kan by dem på SKIKKELIG øl, og ingen har foreløpig mislikt det jeg har dratt fram.... (de mørke, tyngre typene får gjerne bli i kjøleskapet)
Uansett, kos deg og dere med det ølet dere vil, men ha et åpent sinn og prøv noe nytt av og til.
Så kan jeg heller være en silkefrans med dyre drikkevaner :lol:
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Bjerknez

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Bjerknez »

Har du smakt Wildbeer Ninkasa onkel?
Jeg likte denne veldig godt! Frisk smak med tydelig smak av alkohol. Litt for sterk til å tørstedrikke, men tipper den er god i solveggen en lat dag når man ikke vil ha vin. Bør prøves.

Koster 160 spenn da på polet i Norge, men flasken er på 0.7l tror jeg.
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Hawken »

Må nok stille meg bak flertallet - skal man ha godt øl så må man på polet eller andre steder enn Norge.

Har selv kjøpt halvlitere til 170,- kroner flasken, men kan også finne på å kjøpe noen Dahls på butikken. (Jeg er trønder, så annet "grønt øl" utgår..)
Men for min del så er vi over i Sverige minst en gang i måneden, så handler stort sett alt der. Bestiller på nett via systembolaget sine hjemmesider så får jeg e-post/SMS når varene er klare for levering. Dermed kjører jeg over og slår sammen turen med en sveip innom dagligvarebutikken :)

Sørger for å alltid ha noen lettdrikkende øl stående, samt noen mer sjeldne, slik at besøket får smake litt ;-)
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by freddy123 »

Koser meg med noe som for meg er godt friskt og herlig øl [emoji482][emoji12]

Og det finner jeg på rema1000, denne hsr jeg riktignok ikke smakt før, men et deilig øl ifølge min gane herlig [emoji2]

Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Toven »

Zalo flaska bak smaker bedre enn det skvipet der [-( \:D/
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by freddy123 »

Haha visst du blander de så kanskje det ikke smaker så godt [emoji23]syntes den var god jeg [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Leffy »

Toven wrote:Zalo flaska bak smaker bedre enn det skvipet der [-( \:D/
Haha... +1 :)

Meen, tok med meg litt lokale varer fra Gotland, nå har jeg ikke smakt Pale Ale av denna, men IPA'n var rimelig god. Egentlig ikke noe sansen for hverken IPA eller Pale Ale.

Image

Fikk veldig sansen for Mariestads og Eriksberg nå i Sverige. Fant og ut at jeg kan gå inn på Systembolaget.se og bestille pils rett ned til grensebutikken.. Veldig lettvint :D
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by ojda »

Fader! dette er 4. gangen jeg prøver å skrive at denne var god :evil:
Lett til Stout å være, fruktig og ikke altfor "brei" i smaken. 6,5% :thumleft

Aslam! Hørreru, bare å handle :lol:


Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply