These two lanes.. [Sesongstart]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes.. [Sesongstart... i juli, s. 19]

Post by frode »

Snikkeren wrote:Det ser absolutt ikke feil ut. Kjedelig med velten, men heldig med at det var gress der den falt. :thumleft
Jepp, sålenge Autosol og litt gnikking er alt som skal til, kan jeg ikke klage :)
Norse wrote:Kjekt å se at noen koser seg utenfor allfarvei. Jeg synes Ørsdalen er midt i blinken, og turen til Bjordal gård (i enden av veien) er et supert sted å filosofere over en kaffetår og tre...[emoji1303]
Ørsdalen var definitivt et høydepunkt på turen, selv i duskregn.. kanskje særlig i duskregn? Hadde den kaffepausen rett ved det lille stryket der elven svinger. Perfekt!

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: These two lanes.. [Sesongstart... i juli, s. 19]

Post by tshansen »

Fy faen så mye bra bilder [emoji122][emoji122] utrolig hyggelig lesning på morgen kvisten [emoji12] enda et eksempel på hvorfor Norge er et av de bedre landene å kjøre motorsykkel i [emoji122]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: These two lanes.. [Sesongstart... i juli, s. 19]

Post by Johnnykn »

Tusen takk Frode for en super start på dagen :thumleft
Norge er definitivt et flott land å kjøre MC i, og du har formidlet det på en meget god måte. Fortsett med det =D>
Jeg ble jo fristet til å hive meg på sykkelen umiddelbart, og komme meg nedover til sør Norge :D
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: These two lanes.. [Sesongstart... i juli, s. 19]

Post by Gulars »

Veldig bra, har vært på de fleste av stedene du nevner her, men ikke Ørsdalen. Fine bilder. :)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: These two lanes.. [Sesongstart... i juli, s. 19]

Post by Jeanette »

Supert referat! Fin start på morgenen :) Har kjørt de fleste veiene selv, mange av de for noen uker siden, så dette var enda et lite spark for å få ut referat fra den turen..
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes.. [Haukeli, Suldal, Blåsjø, s. 20]

Post by frode »

Det ble mye av den samme turen som sist denne helgen, bare motsatt vei og over Suldal istedet for Sauda.

Først en E134-transportetappe til Notodden, uten nevneverdig spenning før en DC-3 og et annet fly passerte i hjelmhøyde langs veien. Hadde håpet de tok en ny overflyging, så jeg stoppet på nedsiden av flyplassen, men fikk kun sett DC-3'en lande i det fjerne. Uansett en artig start på turen.

Image

Ved Flatdal før Seljord tok jeg av fra E134 og kjørte over Åmotsdalsvegen mot Rauland.

Image

Ganske ålreit etappe, OK vei såvidt jeg husker, men mye skogpartier uten så mye å se.

Image

Image

Image

Det ble rimelig kaldt når sola forsvant, så jeg stoppet rundt kl 19 på Rauland.

Image

Hyggelig på Rauland, med biffkveld og øl i restauranten, men 830,- for et rom på felleshytta var litt drøyt. Neste gang tror jeg jeg bruker en time og et par hundrelapper ekstra på Haukeligrend (da får man jo frokost og dopapir også).

Image

Var ute av parkeringen før klokka 8, og overvurderte kraftig hvor mye septembersola varmet.

Image

Dro sørover en mil eller to før jeg ombestemte meg og kjørte nord for Totak istedet.

Image

Stille og fredelig tidlig søndagsmorgen.

Image

Vanskelig å bli lei av Haukeli! Finner stadig en ny omvei utenom tunnelene.

Image

Image

De siste gangene har jeg prøvd å finne gamle Dyrskartunnelen, men enten har jeg sett på feil sted, eller så har den vært dekket av snø. Denne gangen labbet jeg litt oppover fjellsiden..

Image

.. og fant den :)

Image

Ganske medtatt og med to skylights som neppe var tiltenkt i 1900, men fortsatt definitivt en tunnel.

Image

Den andre enden var fortsatt dekket av snø.

Image

Iflg Wikipedia ble tunnelen bare brukt mellom 1900 og 1919, før veien ble flyttet lengre ned.

Image

Det var ennå et stykke å kjøre, så jeg kjølte ned hodet i en fjellbekk etter all vandringen, og fortsatte mot Røldal.

Image

Image

Mindre snø enn sist.

Image

For en gang skyld husket jeg å kjøre denne lille sideveien også.

Image

Sist kjørte jeg over fjellet til Sauda, denne gangen tok jeg Suldal og Jøsenfjorden istedet.

Image

Image

Image

Image

Djupedal. Mange gamle veiesnutter her også, men de fleste er gang/sykkelsti.

Image

Image

Image

Image

Det er også endel tunneler, men heldigvis nok av stoppesteder innimellom. Fun fact, her ble jeg stukket av samme veps minst 2 ganger med 5 minutters mellomrom. Godt jobbet.

Image

Image

Litt før Jøsenfjorden kjørte jeg avstikkeren opp til Blåsjø.

Image

Visste det var noe demninggreier her oppe, men hadde ikke forventet denne størrelsen!

Image

Hornet for scale...

Image

Mørkeste tunnelen jeg noensinne har kjørt gjennom, veggene formelig slukte opp det middelmådige frontlyset mitt.

Image

Apropos middelmådig; her begynte bensinlampa å lyse, så jeg våget ikke fortsette inn til de andre demningene. Men så har jeg i alle fall en unnskyldning for å dra tilbake.

Image

Fra toppen av deminingen. Det var absolutt verdt de ekstra milene, både pga etappen opp dit, og selve anlegget.

Image

Image

Fortsatt noen sauer igjen i fjellet, men såvidt jeg forsto var sankingen i gang.

Image

Image

Videre mot Jøsenfjorden igjen.

Image

Image

Image

Resten av veien gikk ganske radig og uten for mange stopp. Skulle jobbe i Flekkefjordområdet på mandagen, og timene forsvant fort. Dermed ble det Tau-Stavanger-ferga, og så E39 de siste milene til hotellet.

Image

Image

Hele turen ble sånn (bare E39/E18 tilbake til Oslo i går).

Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: These two lanes.. [Haukeli, Suldal, Blåsjø, s. 20]

Post by Tommas »

Det var virkelig flotte bilder (og en flott tur!) :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: These two lanes.. [Haukeli, Suldal, Blåsjø, s. 20]

Post by ArcticTiger »

Veldig flott refferat! Og så intresant med de gamle Tunellene :D
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: These two lanes.. [Haukeli, Suldal, Blåsjø, s. 20]

Post by Norse »

Godt jobba, og flott fortelling[emoji1303][emoji1303]
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: These two lanes.. [Haukeli, Suldal, Blåsjø, s. 20]

Post by Toven »

Flott lesing :)
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: These two lanes.. [Haukeli, Suldal, Blåsjø, s. 20]

Post by Flanker »

Topp stemning bak tastatur og skjerm her! Takk som deler :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: These two lanes.. [Haukeli, Suldal, Blåsjø, s. 20]

Post by RuneMC »

Flotte bilder og flotte veier :thumleft

Hmm, jeg må visst sjekke ut den delen av landet... Lysebotn har jeg vært i en gang - that's it...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: These two lanes.. [Haukeli, Suldal, Blåsjø, s. 20]

Post by tshansen »

Nydelig start på morran =D> =D> Var å koste meg litt over Haukeliseter i går jeg også, faen der er mye fine gurstikkere, samt mange bortgjemte perler. Den lille hårnål biten er vel akkurat der den 360 grader svingen er på vei nedover eller? :-k

Satser på at været ikke blir så gale som de har meldt, da skal jeg tilbake å utforske langt mer av akkurat det området. Takk for at du legger ut link av ruten din. Inn å se om det er noen godbiter jeg kan legge på egen rute =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes.. [Haukeli, Suldal, Blåsjø, s. 20]

Post by frode »

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

LordShaft, spot on :) Lett å overse avkjørslene, både på vei opp og ned. Artig å lese at du oppdaget mange av de samme Haukeli-skattene. Skal lage en Google maps-link, er bare en cirka-greie på bildet over :|
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes.. [Sesongslutt, s. 20]

Post by frode »

Da var sesongen over for i år, og MC'en kjørt til vinterlagring hos MC Oslo. Under en uke før det første snøfallet kom - griseflaks at jeg ikke utsatte det enda en uke :-)

Snaue 4000km ble det i år. Har hatt MC'en i 9 sesonger nå, og på den tiden kjørt 36000km til sammen - mao var dette nøyaktig en gjennomsnitts-sesong. Hadde dog en "ekstratur" på leiesykkel i år også, denne gang rundt Praha i Juni.

Leide en CB650F fra motorky-pujcovna.cz, en gård noen mil utenfor Praha som tilsynelatende kombinerte hest- og MC-utleie :P Veldig hyggelige og behjelpelige folk, og fine MC'er.

Image

Området rundt Praha er flott, om enn ikke det mest spennende for MC-kjøring. Mye langstrakte jorder og gamle landsbyer.

Image

Kjørte nordover mot grensa til Tyskland, og der ble det etter hvert litt høydeforskjeller og utsikt.

Image

Tror det ble drøye 80 mil den helgen, men de siste 20 var mest motorveihastverk for å rekke flyet hjem. Kunne godt tenkt meg tilbake dit, særlig siden utleieren også hadde "one-way-rental" til enkelte andre Europeiske byer.

Men-men... først får man komme seg gjennom vinteren.
Post Reply