Geocachingtråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Geocachingtråden

Post by Norse »

FjellBekken wrote:Ligger vel en på statfjord A også, men dit kommer jeg aldri :twisted:
Du får vente til den blir tatt inn til land og skrotet... :-#
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

Satt og leste gjennom tråden her nå. Moro at fler og fler blir hekta, men vi bør vel kanskje få ut flere bilder (jeg også, ikke minst :redface )

Forøvrig, det finnes dessverre hæstkuker som skal ødelegge sporten vår også :evil: :twisted:
https://www.instagram.com/thegeosmashers/

Skjønner faen ikke vitsen. Dessverre fører det til at fler og fler CO legger ut sine cacher som PMO eller "Premium Member Only". Hærverks-idiotene gidder ikke betale for noe likevel og da får nå i det minste de cachene være litt mer i fred. Evt de langt ute på vidda får jo også være i fred.

Nuvel, over til noe hyggeligere. Vi som reiser på NN-turen får vel prøve å besøke norges østligste fastlandscache, da vi kjører rett forbi og kan parkere bare etpar hunder meter ifra cachen :)

GC6033B - Østkapp - Kibergneset :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Geocachingtråden

Post by tshansen »

Hahaha... jeg måtte faktisk le litt. Det kan jo virke som han duden mener at Geocaching forsøpler eller noe slikt? Han ser jo tydeligvis ikke gleden folk har i å komme seg mer ut på tur, nettopp pga denne aktiviteten.

Men slik er det i dagens samfunn! Du ser det allerede på barnehagen, noen barn har behov for å ødelegge når de ikke får eller klarer selv :thumleft

Ja jeg syns faktisk det er langt større glede i å ta de cachene som ligger litt "remote" til. Eller som er på plasser de aller fleste ikke ferdes så ofte. :thumleft

Slik som denne
Image

På toppen av Sognefjellet
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

FjellBekken, joda jeg ser litt den, jeg også. Det er gått inflasjon i utlegg (2,6mill "and counting"), men det er faktisk reviewer som mange ganger gjør en slett jobb ved godkjenning.
Bl.a sier retningslinjene at det ikke (iallefall i Norge) er lov å sette cacher på veiinstallasjoner (autovern, skilt o.l), nært (barne)skoler, jernbaneskinner! og en hel del flere steder. Likevel finner man cacher, også i Norge hvor en må skru av topphetta på skiltstolpen for å få tak i cachen eller sågar en cache midt inne i en skolegård (arkivert nå, men var der i mange år).
Har selv måttet ha med meg en 13mm fastnøkkel for å fjerne en del på en "offentlig installasjon" for å få tak i cachen (D5 dog) og en cache *på* en jernbaneskinne (også D5).
Alle de her er blitt godkjent av reviewer, selv med opplysninger om hvor og hvordan cachene er installert.

Uansett, det er ikke noen som helst unnskyldning til å ødelegge for alle andre selv om du ikke liker det de (vi) holder på med. Personlig hater jeg intenst fotball. Det betyr ikke at jeg dræger med meg en kniv og stikker hull i alle fotballer jeg ser. Jeg respekterer de som har positive forhold til fotball men jeg vil ikke bli "omvendt" på noen måte selv.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

Åja, litt på siden å trekke inn fotball?
Hva med alle offentlige rom som er ødelagt, bare for at det skal ligge en fotballbane der..? (OK, *DET* er litt på siden ;-) )

Men jo, fotball ødelegger både gårdsplasser, gjerder og hekker. Kanskje ikke fotballen i seg selv, men alle de fotballidiotene som skal slenge fra seg bilene sine i veigrøfta og i oppkjørsler hos (fremmede) folk eller langs gjerder og hekker som blir knekt ned. Så ja, jeg mener jeg har mitt på det tørre mhp ødeleggelsene ifbm fotball. Bare prøv å ta deg en kjøretur rundt i Tromsø når det er "storkamp" på Alfheim..
Nuvel, det var nå det eksemplet jeg tok med. Jeg har andre fanesaker også, men av hensyn til husfreden på forumet trakk jeg ikk det inn (dog ligger det jo en videosnutt i humortråden som jeg nettopp la inn og burde jo gi et hint ;-) )

Iallefall, hvorom allting er, nå skinner sola og det er noen fine asfaltsvinger med navnet mitt på og noen cacher i skogen likeså. Dags for en liten geobikingtur. Skal prøve å stoppe litt og faktisk ta noen bilder også, denne gangen :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

Sånn!
Da har man vært på en liten 200km tur ("skal bare fylle bensin, kommerr tilbake snart", tok 4 timer)..

Ja, så man utforsket litt i området utenfor Rīga og hacnet i Ogre. Her var det et lite "barnesanatorium" som mest av alt liknet på "mansion" fra Stephen King sin skrekkfilm "Rose Red". Det var til og med den legendariske skrikingen i porten på inngangen..
Image

Nuvel, siden det nå fortsatt var dagslys og ikke noen overivrige spøkelser i nærværet, så ble nå cachen funnet.
Image

Men jeg må innrømme at stedet så noe forlatt ut og hadde en liten "eerie atmosphere" rundt seg..
Image

(Resten av turen kommer i bloggen, med film og bilder etterhvert..)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Geocachingtråden

Post by tshansen »

Gleder meg til å lese referat i bloggen! :thumleft Hvor mange fikk du deg i dag?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

Ble bare den ene cachen, men opplevelsen på resten av turen håper jeg at jeg kan formidle på den opplevede erfaringen :)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Geocachingtråden

Post by Spiritofwinter »

Til tross for advarsler fra LordShaft om at geocaching kan være avhengighetsskapende så fant jeg ut en dag at jeg skulle prøve dette. Primært fordi vi vil prøve å bruke det som en familieaktivitet ute på tur, men det skader ikke å bruke det som unnskyldning for en MC tur heller[emoji6]

Under registrering av bruker oppdaget jeg at noen hadde tatt brukernavnet mitt, men oppdaget til min store overraskelse at det var jeg som hadde registrert en bruker for nesten 6 år siden[emoji15] å det uten at jeg har lett opp en eneste cache på de årene... Etter å ha sjekket opp litt å tenkt meg om så husker jeg noe om at det var en god venn av meg som fikk meg til å registrere en bruker, han har vert relativt aktiv i flere år. Husker at jeg prøvde å finne cacher i området når jeg registrerte brukeren, men da var det nesten ingenting å finne. Etter å ha sjekket opp litt ble det bekreftet, de fleste cacher som jeg får opp info om uten å være premium medlem har ligget ute i 2-3 år.

Men når jeg nå hadde bruker å klarte å grave frem en gammel garmin GPS jeg har liggende så ble det tur ut for å finne cacher sammen med familien. Guttungen var veldig engasjert, frem til han fant ut at "skattejakten" ikke inneholdt noe han kunne ta med seg, bare en liten sak med en lapp inni som man kunne skrive navnet sitt på. Etter å ha funnet 3 stk i en turløype(med 11 cacher), så var det nok for han. Håper han viser litt mer interesse neste gang vi prøver. Om ikke så har jeg oppdatert garmin GPSen å funnet ut at den har egen geocaching funksjon, å jeg kan finne frem cacher på websiden å sende info om dem direkte til GPSen slik at de ligger inne. Så da kan det bli litt geocaching turer på meg og KTM'en fremover [emoji2]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

FjellBekken wrote:... Geobikkja ...
Er det en Créme Pomme? Evt Japansk spisshund? (Har selv 3 oransje/sobel Pommer :) )
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Geocachingtråden

Post by tshansen »

Hahaha.... viktig å overdrive litt :lol: :lol: Har vært dårlig med funn på meg også siste dagene. Vurderer å ta runden https://www.geocaching.com/geocache/GC2 ... llet-rundt 103 cacher ligger som perler på en snor. Å alle er mulig å ta fra sykkel 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Geocachingtråden

Post by tshansen »

Haha, det er faktisk helt sant :roll: Men går jo an å ta deler av de ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

Jeg har to powertrailer på samvittigheten.
Den ene er kun statistikkfyll og gørr kjedelig.
Den andre jeg tok (deler av) er vel forsåvidt også statistikkfyll, men det var/er en "Swamp Lake Monster Trail" og var egentlig litt moro, da den involverer både treklatring og vassing i myra (sumpen). Ingen T-rating under 3 på den, så de hjelper på mot høyre i D/T-matrixen.

De av dere som blir med videre fra NN-turen til mitt nye rike, og som i tillegg er interessert i caching, kan jo bli med på den trailen 8)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

Sånn, med dagens nr 4, 5 og 6 i Frederikshavn, har man hittil logget 6 (som beskrevet) cacher hittil i Danmark. Danmark ble forøvrig land/territorium nr 25 for min del.

Dagens cachetur var egentlig planlagt med to cacher i litt avstand fra verftet hvor vi ligger på et aldri så lite "hospitalopphold" for vår kjære gamle "Burre" (53 år og 300.000 gangtimer, 22.000.000.000 stempelslag og fortsatt original veiv, blokk og stativ).

Nuvel, da det sto 453 meter igjen til første planlagte, så jeg at det var en "på veien", så da ble jo den også plukket.
Deretter var det å finne "dagens første" som jo strengt tatt plutselig ble "dagens andre". Det er ikke ofte (bare én gang tidligere) man må labbe inn i private hager for en cache, men denne ble en slik en.. Riktignok er undenstående bilde fra nabohagen til selve cahcen, men likevel.. 8)
Image

Så ble det en liten tur til den andre (egentlig tredje) cachen. Dette var jo i en park, så ble jo ikke nødvendig med å trampe innom private syrinbusker og carport'er. :D (Inngangen til parken hvor cachen befant seg)
Image

Men siste bød på Muggles.. ;-)
Image

Alt i alt, en grei liten tur på ca 4km :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Geocachingtråden

Post by RuneMC »

https://www.motocaching.net/ sikkert ikke det samme, men har jo "caching" i navnet... kom tilfeldigvis over linken på Advrider forumet.
Post Reply