Fyllekjøring.. hva syns du?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.

Syns du det er greit å kjøre i beruset tilstand?

Ja
0
No votes
Nei
32
89%
Hvis du ikke har tatt mer enn et par pils, et glass vin e.l
4
11%
 
Total votes: 36

Pollti

Post by Pollti »

Fornuftige ord Bulldog. Her praktiseres mye av det samme og liker å tro at dette er en medvirkende årsak til at det bare er blitt 1 fartsbot på 30 år. En annen ting jeg har gjort er å selge alt som kunne gå fort da hjernen sluttet å virke og høyrehanda overtok. Nå er det så lenge mellom hver gang jeg sitter på noe ordentlig sprekt og da går det roligere fordi en er utrent på sånn sint redskap.
En bør prøve å innse sine begrensninger som sjåfør. Og å kjøre påvirket eller dagen derpå,det er helt tabu og uhørt.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Men er det ikke slik at lovene har kommet etterhvert som friheten har blitt missbrukt? Hadde alle sjåfører til enhver tid vurdert hastighet korrekt etter forholdene og omgivelsene, hadde vi sikkert ikke hatt fartsgrenser. Og hvis det ikke hadde skjedd ulykker p.g.a. alkohol så hadde ikke promillegrense vært et tema i lovverket.

Med andre ord ser det ut til at samfunnet må stramme inn på enkeltmenneskets rett til å bestemme spillereglene selv, i slike saker som berører hele samfunnet når det går galt.

Jeg er enig i at frihet til å bedømme selv er ideelt, men når det gjelder fyllekjøring og fart har sjåførene opp igjennom tiden bevist at de ikke fikser dette alltid.

Kjøring i påvirket tilstand er jeg veldig imot, og enig i de reglene vi har. Når det gjelder fartsbestemmelser syns jeg kanskje ting kunne vært litt annerledes. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Synes at promillegrensa kunne vært litt høyere... men nå er det ikke vi som bestemer og noen personer blir jo mer "idiotiske" på fylla enn andre, folk kan opptre seg normalt i fylla og diskutere politik mens andre spiser hunde mat :lol:


Og til å bryte fartsgrensa så tenker jeg ikke mye over det, jeg bare kjører til omstendighetene og det går bra... hadde et lite tryn for noen ukersiden der jeg lå oppi ræva på bilen, så til venstre og måtte bråbremse og gikk over... lærte leksa mi der, men det var fordi jeg lå oppi ræva på dem og ikke holdt avstand..
I byen så burde folk ta det rolig, men på landeveien kunne fartsgrensa godt vært høyere... mye høyere... har opplevd å se fartsgrenser helt ned i 60 på veier som du godt kunne holdt 100 på uten problem... med lange rette strekninger uten folk..

Og forbikjøringer.. jeg tar det vanligvis rolig ved forbikjøring.. desverre gjør jeg det litt for ofte, er bare så fordømt morro, men begyner å bli vant til det men en ting jeg har opplevd er musikk, veldig aggresiv kjørestil, har funnet meg selv mellom 2 biler diverse ganger da jeg hører på div musikk mens uten musikk så tar jeg det mer med ro, men da er jeg heller ikke så konsentrert på kjøringa... og da snakker jeg ikke om teoretisk riktig kjøring men å holde meg på 2 hjul mest mulig nedlegg i svingene osv, blir litt bedre med musikk på det men det legger opp til en ekstremt aggresivt kjørestil som fort kan gå ille.. Vet ikke om noen her kan besvare om det er lov til å kjøre med mp3 spiller, men jeg tror at folk som har tatt noen pils kjører bedre og mer lovlydig enn f.eks jeg da jeg hører på rammstein
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Bulldog wrote:Jeg ser ikke noe problem med å kjøre fort hvis du er alene på veien, og veien er oversiktelig. Skulle man derimot misbruke tilliten og kjøre for fort inn i en 60-sone uten fortau og med folk i gatene og kjøre på noen, skal man straffes betydelig strengere enn det man gjør i dag.
Jag håller med dig i ganska mycket, men till skillnad från dig så anser jag att grov vårdslöshet skall straffas, även om det inte har resulterat i en olycka. Jag tycker inte att det är ok att köra full som ett as i 200 km/h genom byn mitt på dagen, även om man har tur och ingen blir påkörd den gången. Det tycker troligen inte du heller, men enligt din absoluta frihets-filosofi så skulle det ju vara tillåtet så länge ingen blir skadad. Eller har jag missuppfattat dig?
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

rerell wrote: Jag håller med dig i ganska mycket, men till skillnad från dig så anser jag att grov vårdslöshet skall straffas, även om det inte har resulterat i en olycka. Jag tycker inte att det är ok att köra full som ett as i 200 km/h genom byn mitt på dagen, även om man har tur och ingen blir påkörd den gången. Det tycker troligen inte du heller, men enligt din absoluta frihets-filosofi så skulle det ju vara tillåtet så länge ingen blir skadad. Eller har jag missuppfattat dig?
Min frihetsfilosofi baserer seg på at folk selv skjønner idiotien med å kjøre i 200 i byen eller andre steder hvor man kan skade andre.
For å si det på en annen måte, det jeg mener er rett og slett at folk skal ta hensyn til andre. Er det ikke noe å ta hensyn til så gjør man som man vil.
Problemet i dag er jo mye at folk driter i alle andre pluss manglende trafikk-forståelse.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Bulldog wrote:
rerell wrote: Jag håller med dig i ganska mycket, men till skillnad från dig så anser jag att grov vårdslöshet skall straffas, även om det inte har resulterat i en olycka. Jag tycker inte att det är ok att köra full som ett as i 200 km/h genom byn mitt på dagen, även om man har tur och ingen blir påkörd den gången. Det tycker troligen inte du heller, men enligt din absoluta frihets-filosofi så skulle det ju vara tillåtet så länge ingen blir skadad. Eller har jag missuppfattat dig?
Min frihetsfilosofi baserer seg på at folk selv skjønner idiotien med å kjøre i 200 i byen eller andre steder hvor man kan skade andre.
For å si det på en annen måte, det jeg mener er rett og slett at folk skal ta hensyn til andre. Er det ikke noe å ta hensyn til så gjør man som man vil.
Problemet i dag er jo mye at folk driter i alle andre pluss manglende trafikk-forståelse.
Ja, då tolkade jag dig riktigt, men du antyder själv att alla människor inte har samma förmåga att visa hänsyn eller att förstå konsekvenserna av sitt handlande. Tycker du inte då att man med stöd av lagen ska kunna stoppa folk som helt uppenbart utgör en direkt fara för andra människors liv? Jag vill att drogpåverkade vanisinnesförare skall kunna stoppas, innan det händer nåt. Jag vill att man ska kunna hindra folk från att ställa sig på torget och skjuta vilt med ett automatvapen, innan någon får en kula i skallen.

Albert Einstein sa: "Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

dere som vil ha promille grensene høyere..... ta dere en tur til usa sier jeg bare, jeg var der i 2000 å bodde i new york (litt utafor i en forstads by som het summit) å da var folkene i harnisk over at det var ytret ønske fra politiet om å ha promille kontroller å det var de som sa at det var grunnlovs stridig å ha det. i enkelte stater er det kun hvis du er til fare for andre trafikanter at de kan ta deg å det hvis de ser at du f.eks vingler eller værre ting med kjøretøyet. for min del synes jeg at er en person så nesnødd å drita at han setter seg bak rattet så kan han for min del ende opp klistra i ei bjørk men jeg ser helst att noen stopper neket før det suser avgårde om det er polis eller kompiser eller andre så få fra dem nøklene :evil: å bli drapsmann over natta bare for man er lat/grådig/leke tøff/nek er ikke noe særlig å derfor har vi de lovene for å beskytte oss mot dem å dem mot seg selv :wink:
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

rerell wrote:

Ja, då tolkade jag dig riktigt, men du antyder själv att alla människor inte har samma förmåga att visa hänsyn eller att förstå konsekvenserna av sitt handlande. Tycker du inte då att man med stöd av lagen ska kunna stoppa folk som helt uppenbart utgör en direkt fara för andra människors liv? Jag vill att drogpåverkade vanisinnesförare skall kunna stoppas, innan det händer nåt. Jag vill att man ska kunna hindra folk från att ställa sig på torget och skjuta vilt med ett automatvapen, innan någon får en kula i skallen.
Desverre vil nok ikke min drøm om frihet under ansvar noengang bli virkelighet, nettopp fordi det alltid vil være noen som ikke kjenner sin begrensing og ikke helt vet hvor grensen til andres sikkerhet går.
Det er som du sier ikke tillatt med automatvåpen på torget fordi det vil alltid være en tulling som mener han har alt under kontroll når han skal leke WillhemTell (tror det var det han het).
Slik er det i trafikken også. På en lang øde rett veistrekning med svært god oversikt er det 60 sone. Det er fordi det ligger en eiendom med direkte adgang til veien. Siden ingen kobler faremomentet med denne veien og bremser ned fra 80 til 60 forbi denne eiendommen er det 60 på hele sletta. Slik er det desverre, og det må vel vi alle ta litt av skylden for.

Men tilbake til dette med våpen. I Norge synes jeg det går litt for mye over til den andre siden igjen. Til den flotte nasjonaldrakten våres, bunaden, er diverse kniver en del av tilbehøret. Dette er det ikke tillatt å bruke flere steder i landet. I denne sammenhengen er kniven bare til pynt. Jeg synes ikke dette er riktig heller.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Vil få sitere en lapp jeg fikk av en knivsmed i Vestre Toten Knivklubb, i sakens anledning!
Utdraget er fra Straffeloven.
Forseelse mod den almindelige Orden og Fred.
§352a

Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelse. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes eller bæres i forbindelse med arbeid,friluftsliv eller annet aktverdig formål.
Tilføyd ved lov 11. Juni 1993 nr. 79
Endret ved lov 28. Juni 2002 nr. 53

Bunadskniver er med andre ord lovlige. Da dette går under annet aktverdig formål. Å gå med en Leatherman i beltet, for å kunne bruke redskapene er også unntatt. Likedan sånne "Sveitsiske armekniver", disse digre klumpene av noen lommekniver.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

I Oslo risikerer man bot hvis man bærer kniv sammen med bunaden.
Skal se om jeg klarer å snuse opp artikkelen om den saken.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Det skulle ta seg ut! Jeg som har en Leatherman og en lommekniv med meg nesten alltid! :shock: Føler meg naken når jeg kjører sykkel,for da er disse igjen hjemme.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

Nå har jeg søkt i alle de store avisene på nettet uten hell. Kanskje saken er borte. Det er noen år siden, men husker det veldig godt siden det var min første 17-mai i Oslo med bunad.
Lurer på om det ikke var en som fikk kniven beslaglagt av politiet. Vedkommende lagde såpass stort oppstyr så media ble innteressert.
For de av oss som bruker ekte bunad, skjønner vel dette ganske godt. En ting er ganske stive priser på orginal-utstyret, men mye er også arvegods som er svært verdifullt og uerstattelig.

Mener å huske at politiet i ettertid gikk ut å påpekte at det var forbudt å bære våpen på offentlig sted, og bunadskniven gikk som våpen pga lengden på bladet.
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

en kollega av meg ble nektet å komme inn på hotellet i østersund før han ga fra seg leathermanen sin (han var ikke happy over saken)skal også sies at han ikke er den mest diplomatiske værken edru eller animert tilstand hehe
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Post Reply