RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: RuneMC's blogg - foruten toppbåks til vårtreff...

Post by Elolz »

Helt herlige bilder du tar! :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - S1, S2, S3...

Post by RuneMC »

Idag må jeg korrigere min tidligere vranglære - det er IKKE nødvendig å stoppe helt for å skifte mellom S1, S2 og S3 (sportmodusene til automatgiret).

Det er nok å gå helt av throttle - det betyr at man nok bør kikke i speilet først, ettersom det kan bli litt motorbrems. Helt av throttle og hold inne S til det blir to streker. Trykk og hold igjen for å få S med tre streker (S3). Det interessante er også at deretter vil skifte mellom D og S være mellom D og Sx (x = det antall streker du har valgt i S-modus).

Men når det er sagt S3 ... nei tru'kke det, blodtyning av turtall på lavt gir... S2 tja, til gateracing kanskje... var litt gøy, så er man i en sportslig modus, på rette veier, ja, brukbart :thumleft
Det blir såpass sprekt at hvis det er normen på de andre, så skjønner jeg hvorfor Africa Twin ved prøvekjøring virker treg og sedat i D-modus - men folkens, det er en tilvenningssak. Cruise litt i sakte fart gjennom by og tettsteder med lave fartsgrenser så skjønner dere vitsen. Finn roen og kjenn på rytmen sier jeg bare 8)
Og om du så er i D-modus, hvis du gjør rask og bestemt full gass så girer den ned og går inn i en kortvarig "sportrakett-modus" da også.

Men idag kjørte jeg også litt stående på grusvei med G-modus og "manuell" (A/M) og alt jeg kan si er at dette er nok hvor bitene faller mest på plass. I prinsippet behøver man ikke tenke på å å gire ned. Det skjer så mykt at man ikke merker det (til forskjell fra motorbremsen i D-modus) så da er det egentlig bare å huske å vippe oppover i gir når farten øker. Funker like bra om man kjører 20 i sakte fart forbi turgåere eller 70 på åpne rette strekk. Jeg burde nok ta noe gruskurs for å utnytte det potensialet som jeg kjenner sykkelen har, litt bedre :-k

Ellers mye vær på runden idag også. Tror det var 6-7C når jeg dro avgårde i 12-tiden og 5C når jeg kom tilbake i 14-tiden.

Slemmestad havn retning Oslo der man kan se noe av det lokale været
Image
Last edited by RuneMC on 07 Jul 2016 18:03, edited 1 time in total.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: RuneMC's blogg - S1, S2, S3...

Post by Lasse Liten »

Flott bilde!
Mye hurtige værskifter nå på våren, kjørte til Os fra Bergen i dag, 10 grader og sol når jeg kjørte hjemmefra 3 grader og snø på Os 30km unna....
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

Dagens jobbpendling startet i 0,6 C og lett snøvær. Men nå er det såpass varme i bakken at det ikke er noe som fryser eller legger seg.

Har funnet at de litt tykkere Newman hanskene inne i en Norrøna vindvott funker til en 4 mils tur. Litt kjølig, men ikke forfryst på fingertuppene da.

Varmehåndtankene jeg bestilte fra eBay for en knapp mnd siden lar fortsatt vente på seg. Litt usikker på om noe har skjedd her da det ikke vises noe på trackingen. Men nå er ihvertfall 22 april passert som var siste antatte ankomstdag så da kan jeg starte klage/claim prosessen. Rullo Custom Motorcycles som firmaet heter har heller ikke svart på mail til kundesupport (11 April) ... så kanskje jeg er blitt lurt ? Men på annen side så skal vel eBay garantere for summen. Ser også noen misfornøyde kunder i kommentarene til butikken som aldri får varen og det ser ut som om de får refundert til slutt... men kjipt å ha låst pengene så lenge... :evil:
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: RuneMC's blogg

Post by Flanker »

Har du betalt via PayPal vil du nok få pengene dine tilbake hvis det blir nødvendig :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: RuneMC's blogg

Post by Bikeridr »

RuneMC wrote:Litt usikker på om noe har skjedd her da det ikke vises noe på trackingen. Men nå er ihvertfall 22 april passert som var siste antatte ankomstdag så da kan jeg starte klage/claim prosessen.
Kan jo selvsagt hende du er blitt lurt. Men som storbestiller på eBay selv, så vet jeg at det kan ta laaang tid. Har en "rekord" på 7 måneder, men da fikk jeg nå likevel ertatningsprodukt :)
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: RuneMC's blogg

Post by quattrokim »

Kinabutikk? Eg bestilte frå ein anna som hadde 120mm hendlene inne og dei er allereie montert på sykkelen. Bestilte ei stund etter deg og.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

Da fikk jeg endelig svar fra selger. Er visst sendt gjennom eBay's egen "Global shipment"-løsning så han skulle undersøke. Godt tegn forsåvidt - da er det nok bare utrolig treg forsendelse...

Har egentlig ingen dårlige erfaringer til nå m/eBay.
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

Mysteriet fortsetter ang varmehåndtakene.
Igår fikk jeg opp en status at de tydeligvis hadde beveget seg et par steg i USA, datert hhv 26 og 27 April, så da kan de umulig ha blitt sendt tidligere.
Idag er det igjen null info... frustrerende...

Litt mer positivt var at toppboksen endelig hadde ankommet og ble hentet hos forhandler. Den er pr ikveld testet ut med et par fulle handleposer fra Rema - måtte jo følge opp tipset fra Busa Trond om at Rema har begynt å selge marinerte Chili Claus biffer. Det stemte! Det ble noen entrecoter med vindstyrke 9 (Ghost) og en mørbrad med vindstyrke 5 (Cayenne). Pluss ymse andre varer.

Skal uansett bli genialt å parkere hjelm, hansker osv sammen med MC'n når man skal på jobb eller i butikk. Mindre kjøreutstyr å drasse på :thumleft

eBay fortsetter ellers å overraske negativt. Lå en melding fra selgeren av vindskjermen jeg fikk den 21ste med forespørsel om å annullere salget. WTF ?? Sendte en melding tilbake om at fra mitt synspunkt er alt OK. Vindskjermen er betalt og mottatt og montert på MC'n. Merkelige greier - stod forsåvidt ikke noen grunn til ønsket om å annullere heller, kanskje selger bare kom borti feil knapp i eBay? :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg

Post by tshansen »

Dine erfaringer er eneste grunnen til at jeg er noe skeptisk til å handle så mye på eBay. Jeg har hørt så mange som sliter med det samme som deg. Å når jeg skal bestille noe, ja da skulle jeg helst hatt det i går eller uken før! ikke om 2 måneder [-( Slikt har jeg ikke tålmodihet til :lol:

Synd at det skal tå så lang tid for deg. [-X
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RuneMC's blogg

Post by Palma »

Får man spørsmål om å annullere kjøpet på mottatt og betalt utstyr så er det jo en liten :smt077 på den ene skuldra som hvisker deg i øret: Skriv ja, kanskje du får pengene tilbake... Kanskje greit å høre på han på den andre skuldra :smt059
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

@Palma - haha, vil nok tro selger avventer retur før refundering. Frakt koster jo også noen kroner som man ikke får refundert - men det er rett og slett helt uaktuelt, spesielt siden det er fra firma som bør være proffe på salg via eBay.
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

Dagens rundtur
https://goo.gl/maps/MWygeEHVPks

Østbygdaveien og Hanekleiva til å begynne med. Vurderte om jeg skulle ut til Smia,men kjørelysten lokket mer - tross litt regndråper retning Hanekleiva. Det ble forøvrig med de få dråpene og videre var det bare finvær.

Hadde innledningsvis noen tanker om å kjøre mot Dalen og flokken fra Lindesnes, men fant ut når jeg sjekket locato'en ved Bolkesjø at jeg ikke hadde tid. Uansett Jondalen/svingene i Gransherad fram og tilbake \:D/

Utsikt på vei tilbake fra svingene i Gransherad
Image

Deretter opp til Lampeland og Lyngdal og grusveien over til Bingen.

Vannet ved begynnelsen av grusveien
Image

Tok en rast midtveis og hadde en nær-velt-opplevelse da jeg satte meg på sykkelen og skulle avgårde igjen... det var litt lengre til bakken på høyre siden enn jeg var obs på og holdt på å tippe den veien, men fikk fotfeste og holdt igjen sykkelen :redface Dæsken det merkes at det er 240kg sykkel da !

Bommer - hvorfor alle disse bommene ? ](*,) (Sidevei til hoved-grusveien)
Image

Ellers var oppførselen på denne fine grusveien (lite grus og mest hardpakket) helt eksemplarisk og forutsigbar. A/M + G og for det meste ble grusveien forsert i 3 og 4 gir.

Vikersund - Sylling var ganske bra. Litt strøsand histen og pisten som man bør kjenne til, men mindre enn tidligere. Ett sted var det noen større steiner som hadde rast ned fra en skreng og lå inntil veien. Dermed var ene kjørefeltet sperret og 50 forbi der. Mulig det kan være noe fjellrensk som pågår. :-k


Ellers foregikk mesteparten av turen i dag i S1 modus. Den er ikke like "daff" som D-modus, så da kan man kjøre desto mer aktivt og aktpågivende. Generelt holder S1 ett gir lavere og er heller ikke så aggressivt til å veksle ned og motorbremse. Giringen ellers er ganske nært det jeg ville valgt selv.
Last edited by RuneMC on 07 Jul 2016 18:04, edited 1 time in total.
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Imingfjell

Post by RuneMC »

Endelig dag med mulighet for kjøring.

Busa Trond postet jo et flott bilde av snødekt Imingfjell, så den runden fikk jeg lyst til å kjøre :thumleft

Startet effektivt med motorveien til Hokksund og videre gamleveien til Darbu hvor jeg penset inn på veien til Lurdalen.

Flott vær og temp - og veldig så idyllisk oppover der.
Image

Eneste "hårete" øyeblikket var litt lenger oppover der veien bukter seg i ekte Reodor Felgen stil og jeg tilfeldigvis hadde litt stående kjøring.
Imot kommer noe som ligner en Volvo WG. Ser nyoppusset og flott ut med metallic blå og kromdetaljer - MEN den kommer i veldig god fart til å være så smal vei synes jeg. Blir bare tid til å vike maks ut til siden og i tillegg lene sykkelen litt ut mot kanten. Likevel føles det som om den kraftige stålveggen av et lasteplan suser forbi bare 10-20cm unna. Ikke helt bra å kjøre såpass friskt med så stort kjøretøy på denne veien synes nå jeg [-X

Videre oppover er det ren idyll - og idyllen fortsetter ut på hovedveien og oppover forbi Lampeland, Flesberg og Rollag. Ca ved Rollag er det campingvogn og bil foran men de holder god fart, så stresser ikke med forbikjøringer. Litt sakere går de jo gjennom svingene der, men campingvognen holder overraskende bra driv, så brukbar uttelling likevel. Men når vi etter en stund støter på litt veiarbeide i form av små gruspartier skiltet 50 men bilen senker til 30 da jeg bare kjøre forbi.

I Rødberg blir det en stopp for proviantering av iskaffe, iste og kvikklunsj... 8)
Etterhvert blir det noen snødekte fjell å se
Image

Endelig! Avkjøring til Imingfjell og flott fjell til høyre som fortjener et foto, så kjapp stopp på en liten sidevei
Ræpeholberget sier kartet at dette heter - jammen er det noen merkelige stedsnavn ute og går - men kanskje bra det var en p og ikke en v :)
Image

"Up, up and away" kan man nynne på vei opp
Image

Tilbakeblikk viser at det er begynt å bli en luftig høyde
Image

På toppen er vel Imingfjell (-området ?) med en frosset Sønstvatn. Ser kiterne litt til høyre (utenfor bildet) men de har pause eller klargjøring, så ikke noe action akkurat når jeg er der.
Image

Flott utsikt er det ihvertfall. Her der det fortsatt skiføre for den som vil gå på ski!
Image
Merket forresten at forhjulet begynte å skli litt når jeg navigerte nærme smeltevanngjørmen her - er nok litt sleipe saker.

Virkelig et flott område :thumleft
Image

Eneste var at det varte litt kort før veien dukket nedover mot Tessungdalen og grønnere vegetasjon igjen
Image

En liten foss fanget oppmerksomheten når jeg kjørte forbi, så tok like godt og kjørte tilbake for foto (MC'n står dermed pekende motsatt av den retningen kjøreturen gikk)
Image

Tok også 364 nedover. Morsom som alltid og med lite trafikk.
Et lite stopp for foto av Store Ble ble siste foto
Image

Nedover Jondalen kjørte et par MC'er foran meg og jeg forbi et par biler. Så på den siste lange sletta før veien møter 40 til Kongsberg lot jeg de to MC'ene få et godt forsprang siden den ene var HD og tok deretter svingene i ekstra dynamisk stil. Mulig det ikke var så lurt for ved den lille broen bremset jeg og det kjentes et øyeblikk som om forhjulet gled på noe, men så fikk det grep igjen - puh!

Bensinfylling på Kongsberg ble 12,6L med 299,3 på trip, så 0,42 L/mil forbruk - og da har jeg kjørt blandet D og S, men absolutt en langkjøring.

Deretter ned til Vestfossen via Råen og opp til Vikersund for å ta veien til Sylling. Så ut som om hele veien Vikersund-Sylling var feiet nå - bra :thumleft (Men unødvendig at to motorsyklister måtte velte på grusen 1.ste mai helgen før det ble tatt aksjon...)
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo

Re: RuneMC's blogg - Imingfjell

Post by gbruaset »

For en fin tur!
Kan du fortelle veibeskrivelse fra Oslo?
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
Post Reply