Østlandstur og Andebu treff 22.04.2016

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Østlandstur og Andebu treff 22.04.2016

Post by tshansen »

Andebutreffet 2016 - Årets første langtur
http://locatoweb.com/map/single/065969560

Image
folket samlet på tunet til ArticTiger

Førstereisegutt Hansen mønstrer på igjen han :thumleft

Jeg kan ikke huske når jeg først bestemte meg for å hive meg med på Andebutreffet i 2016 :-k men jeg vet det er en stund siden... For alle papirer var signert, stemplet og godkjent med madammen. Jeg hadde søkt om ferie i forkant av turen, slik at alt skulle være fullspikret til langtur på Østlandet med topping av hele skiten med pølsetreffet på tunet til Gaute (ArtigTiger)

Jeg ble alvorlig bitt av basillen etter forrige sesongs langtur og muligheten til å drasse med seg camping utstyr på tur :D Telt, sovepose, liggeunderlag og ja, det meste var handlet inn i god tid før turen. Eller det er en sannhet med modifikasjoner... Jeg kommer tilbake til turens kanskje største blunder! Noen av dere vil nok humre litt stille for seg selv når de leser dette, men for dere som ikke vet hva jeg snakker om! Stålsett dere :lol:

Sidekofferter og tankveske var nøye pakket (smikkfull) :-s Å jeg var klar for tur! Men hvilke ruter skulle jeg kjøre? VærIsabella (SIri har jo sluttet for lengst) kunne love strålende vær i forkant av treffet, perfekt! Jeg fisket etter gode tips her på forumet dagen før jeg skulle sette seil. Responsen lot ikke vente på seg. Onkel og Flanker var raskt ute med å spikre (om mulig) fasiten på vei over! Mange dager fri, medvind og full tank på sykkelen la til rette for lengst mulig rute \:D/
Tunmag kom med et par tips på tampen som var veldig kjærkommen :thumleft

Onsdag morgen og avreisedag. Bare å komme seg opp tidlig, sende fruen og sneipen i barnehagen. Det er noe kjølig på morrakvisten, siden det ikke er noe stress kan jeg vente en time eller to før jeg kjører! Greit å la solen få litt tak før en ruller avgårde :thumleft Og som mange andre, må jeg ha en kaffekopp eller to før det løsner skikkelig i ryggen :redface Greit å være helt forberedt til tur :-#

Image

Sykkelen er klar, jeg er klar, katten er kastet ut på altanen, jeg har fått øreproppene til å tette skikkelig i ørene, på med hjelm og hansker, start opp.... VROOOM!! Faen han steike!!! Kaffetrakteren :roll: =D> Er det mulig?
Jaja, 5 min senere å jeg ruller nedover bakken :thumleft Turen er igang \:D/ Det er igrunn veldig lite å rapportere før jeg kommer meg til Odda. Bestemte meg for å kjøre raskeste vei i lavlandet, mot Tysse - Ekelandsosen - Gjermundshamn - Odda. Fint vær, tørre veier og god flyt \:D/

Måtte vente et par minutter på fergen over til Årsnes

Image

Nå kjenner jeg det varmer godt fra solen, jeg kan gå ned fra max til med på varmen i sal og hantler. Jeg har med meg en lue i tankvesken, det kan være jævlig kaldt å være helt snauskallet :plystre Denne luen skal også vise seg å bli en av mine beste venner på turen :lol:

Image

Det lukter hav, det er helt stille, bare noen avbrudd av en gråmåse som står å skriker om oppmerksomhet på ene stolpen bak meg. Det er noe magisk når fergen kommer rundt pynten/neset å sikter seg inn på fergekaien.

Image

Dirigenten ombord plasserer meg helt fremst til høyre, tett opp mot styrepanlet som kontrollerer hele verden, ja jeg snakker selvfølgelig om spakene til bommen :roll: Han er nok godt kjent med at vi motorsyklister ikke er fremmed for å slå av en prat/løgn når vi likevel står der å venter. Jeg hilser pent (best sånn) betaler og slår i en prat. Et par løgner senere er vi over på Årsnes siden. Takker for praten og ønsker han en god dag videre! Jeg har tross alt en lang og fin tur foran meg.

Gladgasser oppover bakken før jeg knekker av mot babord... Nå er jeg endelig på tur igjen! Dæven dette har jeg savnet \:D/
Jeg holder stø kurs mot Odda, kun avbrutt av en liten fotoseanse med en av fossene her (husker ikke navnet)

Image

Kommer en av de lokale heltene bak meg, i en noe hardt senket Mercedes stasjonsvogn (gamletypen) det dingler regnskog i speilet å jeg ser det klokest å sleppe han forbi. Å røsk meg i barten den karen kunne kjøre :shock: Ingen grunn til å havne i grøften første dagen på turen, så jeg slapp han elegant fra meg :roll:

Jeg bestemte meg tidlig for å ta en bedre lunsj på Odda, den bakeren nede på kaien, med rema ett tusen butikken har noen jævelsk gode smørbrød med bacon på :shock: =D> Kjenner også at magen roper litt om oppmerksomhet når jeg sitter å kjeder meg i tunnelen inn til Odda. Det er sjeldent jeg syns det er trivelig i tunneler, men på denne tiden av året er det liksom helt ålreit. Når det er rundt 6 grader ute og 12 til 15 grader i tunnelene, er det lett å bli happy :roll:

Når jeg svinger inn og parkerer i Odda, blir jeg noe overrasket over oppmøte? :-k Er usedvanlig mange som sitter å stirrer ut i luften, det kan da ikke være meg de venter på? Jeg har riktignok LocaToWeb'en på, men jøsses da? :-k Jeg nikker vennlig til folket som har kommet for å "ta imot meg" tar meg en handlerunde på rema ett tusen, pepsi max, meter med sjokolade, polarbrød, majo og vossafår. En sandwich på bakeren og ut igjen til sykkelen. Jasså... NAV kontor stod det med stor skrift over inngangen :roll: Det forklarer jo oppmøtet :redface

Image
Vakkert med fjord og fjell på denne tiden av året

Etter en bedre lunsj er det på tide å komme seg videre, greit å fylle tanken helt opp før en skal begi seg ut på et av de lengre strekkene. Jeg mener å huske at det er omtrent her jeg får melding fra Tunmag om at han har kløe i kjørelysten og vil komme meg i møte en plass mellom Røldal og Gullingen :thumleft
Perfekt... Lokalt kjent guide på disse veiene er aldri feil! Når Onkel er opptatt med mindre viktige ting (jobb) så får andre muligheten til å skinne.
Jeg er jo også som mange vet, blitt litt hekta på Geocaching :redface Ikke at denne turen skulle handle om dette, men jeg tenkte jeg skulle prøve å plukke med meg nærliggende cacher på de plassene jeg stoppet, campet eller tok pauser. Fant en ikke langt unna kirken i Odda, som jeg logget på veien bort til Shell for å fylle tanken.

Fortsetter turen opp E13 (nasjonal turistveg) mot Låtefossen. Her går sjeldent an å kjøre forbi uten å ta bilder :redface

Image

Image

Image

Fantastisk skue, men litt dårlig lys i dag, samt liten vannstand gjorde ikke synet like spektakulært ;-)
Fortsetter i god driv oppover mot Skare og over til Håra. Disse veiene er lett å la seg imponere av... Flotte svinger med god asfalt. Temperaturen synker noe i følge måleren i displayet på sykkelen, men solen tar såpass godt fra skyfri himmel og jeg har helt andre ting å konsentrere meg om.

Image

Jo høyere jeg kommer, jo kvitere blir terrenget. Her oppe er det full vinter enda, selv om temperaturen er 2.5 pluss. Mer en godt nok for meg 8)

Image

Jeg ligger relativt godt på i svingene ned med Røldal Skisenter, til noen snowboard kjøreres ville begeistring. De har nok hørt meg på lang vei :lol: Husker bare at Tunmag nevnte at vi skulle møtes på Røldal, så jeg legger kursen mot Shell. Ingen å se her? Bortsett fra et gammelt ektepar som sitter å deler noen fyrstekaker :-s
Sjekker mobilen, joda... Tunmag var noe forsinket pga veiarbeid å kolonne kjøring. Strålende, vi skal jo samme vei, så da er det bare å spinne seg ut på hovedveien igjen å fortsette kursen mot Gullingen :D
Her går det unna... Noe telehiv å melde, men ellers fantastiske kjøreforhold og en natur som kan trollbinde selv de svaksynte \:D/
Utrolig fascinerende å se hvor lav vannstanden i Suldalsvatnet er. Noe som har resultert i at isen har lagt seg å knukket opp i slike store bruddstykker. Forbanna dårlig av meg å ikke ta et bilde, vanskelig å forklare :evil:

Jeg sitter å småfantaserer om hvor mye jeg vil tilbake hit å kjøre når det blir mer sommer i luften. Å tanken på at dette er midt i hagen til vår alles kjære Onkel. Ja jeg kjenner jeg blir litt misunnelig :redface

Image

Når jeg tok dette bildet, hadde jeg vel kjørt forbi en betongbil som skulle samme vei som meg to ganger :lol: Å flere skulle det bli haha. det komiske er at han vinket å smilte like bredt hver gang han passerte meg, der jeg stod med kamera i hånden :lol: 8)

Image

På vei nedover bakkene, rett før Hylen på E13 kommer det en grønn sykkel susende \:D/ Tunmag holder god driv han også ser jeg... Jeg "kaster" fra meg sykkelen på nedkjørselen til Hylen, tar kamera og håper jeg skal klare å knipse noen bilder av han i fart 8) Jeg hadde ikke mer enn akkurat fått av linsedekselet før jeg hørte en hissig lyd nedover dalen. Her var det bare "point and shoot" etter beste evne :redface

Image
Takk gud for lightroom

Et kraftig håndtrykk, vennlig smil og praten var igang. Jeg ble tilbudt en kopp kaffe, så vi snek oss litt bortover marken der, for å finne oss en plass i solen. Jeg takket ikke nei til en varm kaffekopp, men lykken ble kortvarig :lol: Tror du faen ikke han hadde klart å glemme koppene hjemme :roll: haha. Heldigvis tok ikke noen av oss dette så veldig tungt. En melkerull som plaster på såret gjorde alt godt igjen :thumleft :lol:

Image

Vi var vel skjønt enige om at vi begge hadde ålreite sykler, og at det ikke var noe grunn til å stå her i glo. Bare å sale opp å komme seg videre. Den beryktede Gullingen står snart for tur. Jeg har aldri kjørt denne veien, men fått grei beskjed av Onkel!! Her SKAL du kjøre :thumleft Jeg vet jeg har sagt det før, men det er fort gjort å glemme for dere som ikke kjenner Olav så godt. Er det noe den mannen kan, så er det solide anbefalinger på veivalg!! Eller jeg må få rette meg selv litt, dette er EN av mange ting Onkel har særdeles god greie på :love

Jeg har ikke studert kartet godt før jeg dro, og siden dette var noe ukjente veier for meg ville jeg at Tunmag skulle ta ledelsen. Han trøstet meg med at jeg kunne lede an, også når vi nærmet oss avkjørselen til Gullingen skulle han kjøre forbi meg å lede an videre! Toppers :thumleft
Her var det bare å komme seg avgårde.. Jeg må jo si at jeg var veldig spent på hva denne Gullingen hadde å by på \:D/

Det gikk ikke lange betan før Tunmag kom opp på siden av meg å seilte forbi. Var nesten som konkurranse instinktet slo inn, kakket ned et gir å skulle til å vri om før jeg kom til å tenke på hva vi hadde avtalt litt lengre opp i dalen :roll: Småunger altså hehe.

Jeg må dessverre meddele at Gullingen, ja den skuffet litt... Men det hadde ingen ting med veistandarden å gjøre, heller ikke svingen som ligger som perler på en snor, ikke utsikten og naturen heller. Nei det som skuffet var det sinnsyke overforbruket av grus og mangelen på renhold [-( Er ikke gutta på børstebilen informert? :-k Der må jeg ta litt selvkritikk, kan hende jeg glemte å ringe de i forveien. :lol:

Vi tok det veldig piano over her.... jeg kan ikke annet enn å gi området 6 på terningen :thumleft Fordelen med at det var så mye grus i veibanen var at vi måtte kjøre rolig å fikk tid til å kikke litt over her. Fy flate for en natur. For noen veier... her skal jeg definitivt tilbake når det blir varmere i været. \:D/ Lå noen relativt greie hytter oppå her også :shock: Noen som tjener penger i dag :roll:

Image

På vei ned mot Jøsenfjorden og Hauga, stoppet vi på et utkikkspunkt å tok en liten prat. Her var et krigsminne, men fikk ikke lest meg opp på hva det var :redface I følge Tunmag var det en kar som hadde handlet noe våpen oppi her og blitt tatt av Tyskerne (tatt fra hukommelsen)

Image

Er ikke noe å si på utsikten :shock: Dette i kombinasjon med fantastiske veier blir aldri feil

Image

Vi diskuterer litt fram og tilbake, blir enige om at vi skal kjøre strake veien til Knutsvik å ta fergen. Jeg måtte stoppe på en Biltema på veien å handle meg et liggeunderlag. Det jeg hadde bestilt på fjellsport hadde ikke kommet i posten før turen (satans greier altså) Så da tenkte jeg at en billig luftmadrass fra Biltema må være grei nødløsning for et par netter i telt :roll: Noen som begynner å skjønne litt hva jeg pratet om helt innledningsvis :lol: For de som er treg i oppfattelsen, så kommer jeg med mer utfyllende informasjon om dette senere :thumleft
Vi ruller som sagt videre og treffer KJEMPE blink på veiarbeidet og kolonnekjøringen som Tunmag tideligere på dagen hadde stått å ventet. ](*,)

Image

"25 min til vi slepper folk forbi fra denne siden".- lyder det fra hu hønsa som dirigerer trafikken. Satan så festelig! Jaja, ikke så mye å gjøre med det. Hønsa er snakkesjuk hu... så litt underholdning når vi venter har vi :thumleft
25 min gikk fort det, når følgebilen endelig kommer seg på plass å folket starter opp bilene sine. Jo så kan du ta deg faen på at de skal ha seg en lang prat før de klarer å surre seg videre. Noen ganger burde folk få mer tilsnakk [-X [-(
Ikke nok med det, men når de først ruller så er det NM i å kjøre sakte. Hvor sakte er det mulig å kjøre i 1. gir uten at bilen kveler seg? :shock: :shock: Jeg måtte bite meg i lippa noen ganger, telle til 250 og tenke masse positive tanker for ikke å miste hodet fullstendig ](*,)

Heldigvis gikk denne fergen veldig hyppig, så vi slapp alt for lange ventetiden på fergeleie.

Image

Vel over med fergen, hjelmstroppen er strammet og vi er klar for å plukke enda noen gode mil på sykkelryggen :thumleft Blir observant på den kroa som ligger på venstrehånd i det vi kjører av fergen. Her har jeg jo vært før, for mange år siden. Men da i selskap med en som heter Frank. Jeg har faktisk nakenbadet her :plystre Var en sinnsykt varm sommedag, hvor vi kjørte fra Stavanger og hjem! Var så svett jeg bare måtte ha en avkjølende dukkert. Kan ikke si det fristet til gjentagelse. Ikke i dagens temperatur anyway :lol:

Tunmag fortsetter som ledsager å loser oss trygt avgårde. For meg er dette helt ukjente veier og har ikke helt begrep på tid å avstander, så det er igrunn helt greit å bli loset på disse veiene. Rett etter Svotunnelen tar vi av til Venstre?? Jeg skjønner ikke helt hvorfor? :-s her står jo store skilt om at det ikke er "lov" å kjøre med gitte kjøretøy (mener jeg å huske hvertfall) Leitevegen for de som er lokalkjent. Her suser vi over en grusvei å ender opp i et byggefelt i Jørpeland :thumleft Fantastisk stykke vei med skikkelig hardpakket grus \:D/

Et lite stykke etter Svenskebyen tar vi enda en noe uventet turn til styrbord. Tunmag kjører opp på tunet til et eldre hus og parkerer sykkelen? :-s Det skal vise seg at dette er et hus foreldrene hans eier, solen steker på altanen og kopper hadde han lugget seg på forrige bensinstasjon han fylte drivstoff \:D/

Image

For en tomt, og for en utsikt! Selv trives jeg best langs kysten, å slik utsikt hadde ikke vært feil å våknet til hver dag :thumleft Praten sitter fortsatt løst, diverse verdensproblemer blir løst og jeg må ærlig innrømme at det var sinnsykt godt med en skikkelig kopp kaffe! Jeg er ikke akkurat veldig begeistret for det sølevannet de tar grovt betalt for på diverse bensinstasjoner [-(

Image

Jeg tar meg friheten til å sile potetene på enden av tomten før vi saler opp å kjører videre. Herfra er det ikke lange stykke før vi er på neste ferge! Også denne har relativt hyppige avganger, så det er liten vits å "planlegge" kjøringen i forkant :thumleft
Vi kjører "gamleveien" Kvalvågvegen rundt i stede for hovedveien :thumleft Helt suverent, smale fine svingete veier. Om jeg ikke husker helt feil var det vel her vi havnet bak han klovnen i den kabriolet'en :-k Var hvertfall ikke snakk om å slippe oss forbi? [-(

Vi rullet oss helt fram i fergekøen (som jeg alltid gjør på fergeleier) Her stod det to politibiler.. Når jeg ser snuten, går det alltid en kule varmt i meg. Ikke at vi hadde noen grunn til å frykte de, jeg bare får sånn automatisk "det er meg de skal ta" greier :roll: :lol:
Hvorfor de egentlig var på kaien forstod jeg ikke helt, men det kunne se ut som en tidligere passasjer på ene fergen hadde blitt behandlet dårlig av mannskapet. :-k

Image

Et bro bilde er viktig, kan jo hende Jompa er innom å leser :lol:

Image

På vei over, får vi en liten forsmak på hvilken natur vi er iferd med å erobre. Det er noe spesiell natur her nede selv for oss Vestlendinger som er vant til fjord og fjell.

Image

Et kjapt gløtt på himmelen, bekrefter min mistanke om at vær Isabella skulle få rett i natt. Det var meldt regn på vestlandet og deler av sørlandet i natt og i løpet av morgendagen. Så målet mitt var igrunn å stikke innom Biltema på Bryne, også fortsette sør og østover så langt jeg orket i kveld.

Image

Tunmag bestemte seg for å følge meg helt til Bryne, før han skulle snu nesen hjemover igjen. Han kunne heldigvis vise meg to gode "snarveier" så jeg slapp den kjedelige hovedveien.
Dæven, jeg er utrolig takknemlig for at du tok deg tid til å komme meg i møte, samt vise meg såpass mye av din lekegrind her nede Tunmag. Det var jævlig hyggelig så lenge det varte =D>
Vel fremme i Bryne tok vi strake veien til Biltema. Jeg måtte ha meg et billig midlertidig liggeunderlag som fungerte for denne turen, det det jeg hadde bestilt ikke var kommet på posten enda. Tunmag hadde vist jobbet her hvis jeg forstod deg riktig? :-k Noen ganger kan det være litt vanskelig å høre hva de sier på denne kanten av landet, om en ikke hører godt etter :roll: :redface
Vi fant uansett rakst fram til den delen av butikken som solgte den type ting som jeg skulle ha... Faktisk i hyllene rett ved siden av biteleker til husdyr osv? :shock:
Først tenkte jeg at jeg skulle gå for et slik sitteunderlag/liggeunderlag som mine foreldre pleide å ha med på sekken når vi gikk til Villmannsbu (Dombås) i påsken når jeg var guttunge. Men slike var faen ikke å oppdrive. Så det ble en oppblåsbar madrass, som så jævlig komfortabel ut \:D/ :thumleft

Image

Jeg stod en liten stund å vurderte pumpe, men det hadde jeg ikke sjans å få med meg på sykkelen. Så det så jeg ikke behovet for :roll:
Godt fornøyd med dagens røverkjøp 129,- takket jeg så mye for følge og vinket Tunmag avgårde motsatt vei av hvor jeg skulle 8) Jeg måtte kaste embalasjen og rulle den godt sammen skulle jeg klare å presse den innimellom i sidevesken min.

Fra Bryne gikk turen over på legendariske Raceway 44 \:D/ Men som alle vet, er denne relativt kjedelig over jæren, det begynner ikke å bli skikkelig action før du passerer Egersund. Så målet var å bare nyte kvelden og kjøre så lenge det var dagslys, samtidig som en letet etter en god plass å slå opp teltet.
Men først måtte jeg bortom Shell stasjonen som ligger i Rundkjøringen før det store kjøpesenteret med den store graffitien på. Her måtte jeg topp tanken på både mann og sykkel \:D/

Image

Var veldig godt å få noe annet enn polarbrød en sulten og litt sliten skrott. Hu som stod å mekket dette verket av en burger spurte om jeg skulle ha alt på. Selvfølgelig sier jeg :thumleft Kjør på!

Vel ute på Raceway 44 er det flatt landskap og jævlig med traktorer så langt øyet kan se :shock: Nå blir det ofte snakket om at bønder ikke tjener penger i dag. Det får jeg bare ikke til å stemme. Hvordan er det mulig å ha så sinnsykt store hus og løer om det ikke ruller inn kroner? :roll:
Cruisekontrollen er satt på 90, jeg nyter utsikten og prøver å lukte havet... men det er klin fætte umulig på denne tiden av året. Er det et eneste jorde eller grønn flekk med mark som ikke er sauset inn i kloakk??? Dra til h****** så det reiv i naien :lol: :lol:

Image

Ikke lenge etter kommer det en sykkel imot! Jeg hilser som jeg gjør til alle andre syklister jeg møter på veien å tenker ikke noe mer over saken. Før jeg plutselig ser at samme syklisten ligger i hekken på meg. Sikkert en lokal gangster som lurer på hvem som har forvillet seg ut på landet :lol:
Sykkelen fortsetter å følge meg den.. :-s Jeg ser helt klart at det er en KTM, å da en Super Duke, men jeg kommer faen ikke på noe "kjentfolk" som har det på disse kanter? :-k Det går fortsatt noen mil før jeg forstår hvem det er =D> Olden for helvete!!! Haha. Jeg kaster sykkelen inn til siden, å jada! Ritkitg det... Olden har tatt turen å vi slår av en liten prat, samt sparker litt dekk :thumleft

Image

Det begynner å bli seint, jeg er sliten etter en lang dag i salen, og han har noen mil å kjøre hjem! Så vi takker for praten begge to, jeg spør han om han vet om noe ålreit plass å campe... Det kunne han ikke komme på sånn på stående fot, så jeg trillet videre på min søken etter en egnet plass til å sette opp teltet for natten :D
Jeg vinker Olden forbi meg, siden jeg holder sneglefart å er mer opptatt av naturen rundt, enn å kjøre aktivt på disse veiene. Jaggu sa jeg smør! Olden var ikke tung å be, han gladgasser forbi meg å bare forsvinner etter første sving. Satan denne mannen kjenner disse veiene :redface
Midt i Egersund stopper jeg for å sjekke google maps. Det må da finnes en rasteplass eller lignende i nærheten som er egnet for telt her :-k Der dukker jaggu meg Olden opp igjen! Han spurte om jeg hadde funnet noe, hvis ikke kunne han fortelle om en rasteplass som lå like med veien rett oppi gata her! Supert :thumleft Dette passet jo midt i blinken! Her var det bare å lesse av sykkelen å få opp teltet i en snøkave! Takk for tipset og praten Olden, vi snakkes definitivt igjen \:D/

Image

Image
skulle jo tatt bilde i HDR her, men det får bli slik for å illustrere stemningen

Heldigvis er dagens telt så enkel å sette opp, at selv små barn kan klare det på rekord fart. Nesten så jeg begynner å lurer på om jeg har glemt noe, så fort gikk det :redface Dette er faktisk første gang jeg selv slår opp telt siden jeg var guttunge! Så en liten mimrestund ble det. Å jeg må bare si, når været er slik, ja da har det en viss sjarm å bo i telt =D> Lars Monsen, ta deg en bolle liksom :roll:

Da var det bare å finne fram luftmadrassen... Å vit det folkens. Den er LANGT høyere enn bildet viser. Å blåse opp denne var mildt sagt helt på grensen av hva en voksen mann bør lide seg gjennom... reis til helvte! Jeg var faen meg så svimmel jeg måtte legge med ned et par ganger å samle meg! Å det var ikke rent få liter som gikk i driten. Hjalp heller ikke på at den enveis ventilen laget en jævlig høy plystrelyd hver gang jeg blåste inn :roll: ](*,)

Jeg lurer faktisk på om jeg svimte av ene gangen hahaha :-# Endelig fått luft nok i driten til at det gikk an å ligge på den uten å kjenne bakken, alt av klær er kommet inn i teltet og jeg er bare et piss unna å ta første kveld i telt på denne turen :thumleft Magi

Image

Jeg beholder ullundertøyet på, samt luen i det jeg kryper nedi soveposen. Tar en kjapp Facetime samtale med fruen som sitter spent hjemme å lurer på hvordan det går. Legger meg godt tilrette å sjekker alle innleggene på forumet og locatoweb'en før jeg kjenner at i kveld blir det tidlig. Klokken var vel blitt rundt 22:00 på kvelden. Så var igrunn ingen ting å vente på. Bare å lukke øynene å drømme seg vekk.

MEN!! Som veldig mange andre, sover jeg litt lett første natten i ukjente omgivelser. Å la oss si det sånn, naturen lager lyd. Jævlig mye lyd, når en stopper opp å hører etter. Det hjelper heller ikke på at trafikken går relativt hyppig forbi teltet. Hvem faen slår opp teltet helt opptil hovedveien da ](*,) Fy faen, du snakker om løkrull :roll: Også lurer jeg på om det er en uskreven regel å fløyte når en kjører forbi et telt i veien på den måten :roll: Det ble ikke mye søvn denne natten her. SATAN!

Jeg må ha døset vekk litt i perioder, for jeg bråvåkner midt på natten. Kald som et helvete, skjønner ikke hvorfor jeg er så kald? :-s Jeg er også sinnsykt pissetrengt, men er ikke mye frista til å bevege meg opp av soveposen. Her må en bruke hodet. Oppi tankvesken, som ligger i teltet, er det en 0.5L pepsi max flaske med en liten slump oppi... tømmer den innpå å er helt overbevist om at presser jeg snoppen strategisk mot tuten, er det mulig å pisse i flasken :thumleft Helt konge!
Hvor mye pisser et voksent menneske når det er pissatrengt tror dere? :roll:
Hvor kraftig er strålen? :roll:
Å hvordan tror dere dette gikk? Fy faen!! Jeg deler herved ut årets Darwin Award til meg selv.... Skal spare dere for detaljer, men jeg måtte ut av soveposen og teltet. Å for guds skyld! Ikke prøv dette selv :lol: :lol: :lol:

Kald, flau og jævlig trøtt finner jeg igjen roen i teltet... Jeg har ikke mer enn akkurat rukket å sovne igjen, før det raser forbi en bil som igjen henger på fløyten. Nå måtte jeg bare le... det skal ikke være mulig :roll: Jeg rekker å forbanna mange denne natten. Det blir lite søvn, å mens jeg ligger der å deler ut kreftdiagnoser til idioter som holder meg våken... begynner det å regne. Å regn som trommer på teltduk er jo som en søt vuggevise :roll:

Syns jeg fortsatt det er konge å campe i telt! Helt klart :thumleft Hadde bare en noe uheldig start og noen få barnesjukdommer hehe. Noen av dere lurer sikkert på hvorfor jeg ikke har utbrodert så mye om den Biltema madrassen enda. Ta det helt med ro, det kommer. Det hadde seg slik at jeg ikke forstod hvor god denne madrassen var før 2 natten i telt :thumleft

Natt ble omsider til morgen... Noen timer søvn fikk jeg sikkert, selv om det ikke føltes slik. Det var bare å kaste i seg en kjapp frokost i teltet, kaste på seg fult kjøreutstyr med regndress osv før en pakket ned teltet. Litt vått ble alt, men det overlever vi :thumleft
Jeg syns det var litt kjipt at muligens beste strekket på tur bøttet det ned :shock: Jaja, jeg fikk bruke tiden på å nyte naturen i stede.

Image

Du snakker om å kjøre rundt i ett av Ivo Caprino sine eventyr :shock: Her står jeg på toppen av Helleren innerst i Jøssingfjorden (uten å vite det) jeg bare så skiltet til noe krigshistorie (google it)

Image

Image

Her var det et lite opphold i pøsregnet. Ble også litt overrasket over lastebil trafikken her :-k Her var ikke akkurat mer plass enn det måtte være. Vel nede ble det bråstopp... her måtte jeg jo bare stoppe å ta noen bilder. Fy faen så imponerende.

Image

Image

Måtte teste litt forskjellige avstander

Image

Her var det utrolig mye flott å se. Utrolig synd at det skulle regne så voldsomt. For ikke å snakke om kvaliteten på veiene. Herregud så jeg gleder meg til å kjøre her på tørre, varme sommerdager \:D/ Jeg forstår godt at dette er en snakkis for de som har vært her før :D

Det er liksom ikke så mye jeg gidder å stoppe å ta bilder av når det pisser ned fra oven. Det går helt greit å kjøre i, selv om tempoet blir noe redusert. Men det oppfordrer ikke til så mye annet enn å bare kjøre. Så turen går sakte, men sikkert mot lyngdal og Lindesnes. Det er for dumt å kjøre forbi Lindesnes uten å ha vært helt ute ved fyret. Har aldri vært på disse kanter med sykkel eller bil før :thumleft

Etter Lyngdal begynner det å lette litt, men fortsatt veldig mørke skyer. Når jeg kommer til Vigeland er det helt tørre veier, å dette holder seg helt ut til Lindesnes. Å røsk meg i plommene!!! Her snakker vi perfekte veier :love :plystre Her var det virkelig rom for å ta igjen tapt morro på Raceway 44 \:D/

Det blåser veldig på Sørlandet i dag. Nesten på grensen til ubehagelig :-# Det blir bare verre og verre jo nærmere jeg kommer Lindesnes fyr. Det er faktisk så gale at jeg må tenke meg om hvilken retning jeg parker sykkelen :shock: Det er jo litt vindkast i en slik traktor :roll:

De skulle ha nesten 200,- spenn for å komme inn å se på fyret. Jeg er der helt alene og været er helt på trynet? Helt alvorlig spør jeg hun damen? Ja, svarte hun trøtt. Nei fy feite, det blir ikke akutelt å betale så mye stål for en liten tur opp på selve fyret. Så jeg beveger meg litt utenfor området å knipser noen bilder i stede! [-(

Image

Image

Akkurat i det jeg kommer meg tilbake til sykkelen å skal knipse det siste obligatoriske bildet, ja da kommer søren meg regnet igjen :roll:

Image

Nei jeg sier meg fornøyd med denne delen av landet, og dritværet! Det er meldt strålende sol fra Kristiandsand, så bare å hive seg på sykkelen å kjøre strake veien til Kristiandsand :thumleft Kroppen begynner også å gi beskjed om at det er straks behov for lunsj. Hva passer vel bedre enn å finne et passende sted å spise på Sørlandsenteret. Skulle jo også ha meg en tur innom polet for å se om jeg fant Lasanta Ekstra Matured. Men jeg klarte selvfølgelig å kjøre feil når jeg kom til Vigeland igjen. Klarer å kjøre en 20 min før jeg makker meg til å stoppe å sjekke gps'en. Helvete for en kronidiot jeg er ](*,) Jaja, hjelper lite å forbanna mørket (sa alltid min bestefar) vel en time etter skjema kommer jeg meg omsider til Sørlandsenteret. Nå var jeg virkelig klar for en kulinarisk opplevelse av de sjeldne \:D/

Image

En kjapp tur innom kiwi å handle litt mere proviant, tannbørste og tannkrem så var jeg klar for nye eventyr :thumleft Nå begynte det å kime på telefonen... Flanker kom med grei instruks på hvor turen burde gå videre, selv hadde jeg tenkt å bare føle kysten oppover mot Kragerø, for her var det gode meldinger for natten. Å sove en såpass kald natt til hadde jeg ikke de helt store planene om :-# Å jeg hadde litt lyst innom å se om Kragerø ser ut slik som jeg husker fra barndommen :D
Men Flanker stod på sitt! Kom deg oppover mot Åmli og Treungen sa han!! \:D/ Jaggu er jeg glad jeg fulgte rådene hans! Her var det utrolig mye fin vei. Noe kjedelig omgivelser, men veiene gjorde dette godt igjen.

Image

Klokken begynte å nærme seg kveld, temperaturen falt relativt raskt jo lengre nord jeg kom... Så jeg valgte å skjære av ruten et stykke før Treungen, denne turen får jeg heller ta igjen ved en senere anledning. Jeg tok heller turen over mot Felle og Sundebu, for så å sette kursen ned mot Kragerø og lete etter egnet camping sted.

Image

Jeg hadde plutselig litt ekstra tid, så jeg tok meg tid til å spyle over sykkelen på en Esso stasjon. Den så ikke litt klok ut etter dagens utfart i dritværet :-#

Image

Godt å se traktoren sin skinne igjen :roll:

Kragerø var langt ifra slik jeg husket eller hadde forestilt meg :lol: Men dæven her var det flott. Men et virrvarr av smale gater, enveiskjøringer og stengte veier pga veiarbeid gjorde det noe dødfødt å lete etter egnet sted å campe [-( Men fy flate for et flott sted.

Image

Image

Den gode tiden jeg hadde, tok raskt slutt... temperaturen krøp nedover gradstokken, mens jeg letet febrilsk etter en plass det gikk an å campe et stykke unna noe som kunne ligne på hovedvei :roll: etter å ha kastet vekk 2 forbanna timer på kryss å tvers rundt Brevik området var det nok!! Google maps, søk, camping! Smokk smokk!! Olavsberget Camping here i come!! \:D/
Vel fremme, ble jeg møtt av hun som tydeligvis eide campingen. Her var jeg helt alene, bortsett fra et yngre "polsk" par som bodde i en hytte her. Jeg kunne ta meg friheten til å sette opp teltet akkurat hvor jeg ville \:D/ Det ble selvfølgelig så nært toalettet som mulig :redface Rundt 120,- kroner skulle hun ha for å campe her, noe jeg gladlig betalte i slike rolige omgivelser :thumleft

Jeg parkerte sykkelen så nært dassbygget og teltet som mulig, uten at den stod i veien for eventuelt andre gjester (omtenksom type vettu) :lol:
Det var litt vind i dag, så jeg fikk litt større utfordringer når det kom til å slå opp teltet. Viktig å sette ned noe plugger først så teltet ikke forsvant for meg :roll: ja, det er helt riktig... det holdt på å skje skjønner du hehe.

Telet reiser seg, jeg pakker av sykkelen... FAEN! luftmadrassen... Må jeg virkelig blåse denne opp i kveld igjen? :-k Jeg prøvde alle mulige lure triks. Jeg prøvde tilogmed å koble ventilen på eksosen til sykkelen å gasse den opp :lol: Det gikk heller dårlig. Så nok en gang, her var det bare å bite i det sure eplet... Begynn å blås. Men denne gangen tok jeg flere og lengre pauser. Det tok en evighet, men jeg slapp unna de verste anfallene :lol: Jeg regner med de fleste her har prøvd å blåse opp et par ballonger å kjent på følelsen jeg snakker om :-#

Aaaah...endelig. teltet er rigget, alt er på stell. Ja nesten så en er litt stolt over egne prestasjoner

Image

Jeg hadde vært på butikken å kjøpt to pils som jeg tenkte jeg skulle kose meg med på campingen. Lite tenkte jeg på at slikt hadde jeg strengt talt ikke plass til på sykkelen. Å når en først har kjøpt to bokser pils å finner ut at en bare har plass til den ene på sykkelen, helt bakerst i ene sidekofferten. Ja da går det bare ikke an å kaste eller sette fra seg en full boks. Ikke kunne jeg drikke den heller da jeg skulle kjøre videre fra Kiwi'en. Nei denne stod fint på innerlommen i kjøredressen i x antall mil. Ikke veldig komfortabelt, men en sløser ikke med alkoholen :lol:

Image

Nå var det god stemning i teltet. Broklunka pils, seks ruter med "et lite stykke Norge" og kjapp oppdatering på mobilen av dagens hendelser. Rett og slett magi. Det ble bare med den ene pilsen dog, jeg orket rett og slett ikke styret med å prøve å finne fram den andre boksen, jeg hadde jo kledd av meg. Og jeg ville nødig fylle på med for mye væske så sent på kvelden. Det resulterer at en må opp å pisse.

I natt skulle det hvertfall ikke bli kaldt! Jeg hadde på meg ekstra ull undertøy å la meg godt til rette i soveposen. Noe mangel på søvn fra forrige natt gjorde meg relativt bedøvd så var igrunn bare å gli inn i trallala land ;-)

Klokken 02:38 våkner jeg å lurer på hva i helvete som skjer. Det er så kaldt, jeg holder søren meg på å fryse ræven av meg! Å pissetrengt, gode GUD! jeg var gul i øyan!! Den dere satans ubrukelige dritt madrassen fra Biltema isolerer jo faen ikke en drit! Det var -0.5 grader i luften å jeg var sikker på det kom til å stå i avisene om en kar som hadde frøse ihjel på campingtur. Jeg har jo vært i militæret å lært noen survival triks, men ingen å ligge hud mot hud med gjorde det vanskelig å få opp igjen kroppstemperaturen. Jeg røsket med meg alt jeg hadde av klær, stupte inn på felles dassen... moste på grillen over døren og alle de håndtørkerne med slik timer! jeg pakket på meg alt jeg hadde av tøy før jeg gikk tilbake til teltet for å prøve å sove igjen. Dette skulle bli den kaldeste natten jeg kan huske.

Image

Det hjalp litt med så mye ekstra klær, men det var fortsatt kaldt og guffent! Noen timer søvn fikk jeg, for jeg våknet av at han mister Pojanowski i nabohytten hadde slått på popanlegget i bilen sin. Hvem skulle tro at E-Type, Scooter og Doktor Alban var så populær enda :roll:
Fy faen for en utrivelig natt haha... Nei det var bare å rigge ned campen, pakke sykkelen å komme seg avgårde. Hu som eide campingen gikk forbi meg å spurte hvordan det hadde gått i natt. Joda, KALDT sa jeg! "Å bevare meg vel, jeg tenkte på deg i går når jeg så at det var minusgrader. Du kunne jo ha fått sovet på gulvet i kiosken vår, der er jo på varme" :shock: :shock: Hva med å si slik FØR jeg legger meg i teltet. Å ikke minst, holde helt kjæft om slik når hun ser jeg står å fryser. Jeg måtte virkelig bite meg i tungen for å ikke bjeffe noen spydige kommentarer til hun. Jeg forstod jo innerst inne at hun bare mente godt med det. Det er bare ikke alltid det oppfattes slik :roll:

Image
hvordan en unngår å fryse på bena i racing sko når det er under 4 grader

Toven sendte meg melding å lurte på om jeg var higen på en kaffekopp å et lite møte før han skulle på jobb. Selvfølgelig!! Altid kjekt å møte likesinnede. Vi ble enige om å møtes på Telemarksporten Rasteplass, som lå et steinkast unna campingplassen :thumleft
Det er jo umulig å ikke se denne rasteplassen/veikroa, men hvem andre enn meg klarer å svinge inn på feil vei å kjøre rett inn på E18 til Kristiandsand igjen? ](*,) 1,5 km å kjøre før jeg fant plass jeg kunne snu :redface
Der står Toven å ler, med en kaffekopp å hånden. Jeg skulle jo bare la han få høre lyden i sykkelen min må du forstå! Timet og tilrettelagt :lol: :lol: Hadde ikke kjørt feil jeg :roll:
Et kraftig håndtrykk, og praten sitter løst fra første stund! Utrolig hyggelig å få gleden av å hilse på deg også Toven :thumleft Å takk for handelen. Vi hadde blitt enig i forkant om at jeg skulle kjøpe noen slike drybags han hadde vunnet eller noe slikt fra SwMotech... Disse er helt super å pakke klær osv i!
Han tilbyr meg å vise litt av den lokale kulturen, samt et par fine plasser før han må haste videre på jobb. Jeg hadde egentlig ingen planer denne dagen. Det hadde haglet inn med gode turforslag, men jeg bestemte meg igrunn bare for å være sosial denne dagen. Jeg skulle tross alt være gjest med JRO i kveld. Å kaffeinvitasjonene stod i kø! Beklageligvis hadde jeg ikke mulighet til å benytte meg av alle, så jeg tok et par utvalgte siden jeg kommer til å møte flere av dere neste helg og andre plasser. Men tusen takk for responsen og invitasjonene. Vit at det varmet en forfrossen vestlending på tur :lol:

Image
den mannen steller pent med sykkelen sin, fy flate så blank og fin

Vi tråkler oss gjennom smale gater helt nede med vannkanten... For meg er dette like artig å få med seg som mye annen natur. Liker virkelig denne sørlandsidyllen. Vi triller videre mot Langseundstangen... å fy faen for en view! :shock:

Image

Image

Vi sparker litt dekk, utveksler ett par skrøner og Toven takker for følget, han måtte dessverre videre på jobb! Takker så mye for den lokale guidingen. Utrolig hyggelig å få hilse på deg. For dere som enda ikke har møtt Toven har all grunn til å glede seg! Utrolig hyggelig kar :thumleft

Toven gladgasser videre, mens jeg biter meg merke i noen ekstremt nyskjerrige svaner som kommer veldig nært meg. Jeg har vel aldri opplevd svaner som truende, så jeg dristet meg til å gå veldig nært for å ha en liten fotoseanse. \:D/

Image

Image

Image

Det var nesten så jeg tror de skjønte at de ble tatt bilder av. For de plasserte seg helet tiden foran kamera mitt ;-)

Jeg var jo litt sent oppe i dag, så det var allerede blitt lunsj og vell så det! Jeg hadde fått melding med mekkeren om at han satt på en ny kanne kaffe om jeg tok turen i hans retning. Jeg kikker litt på google maps, får et par gode innspill av flanker (igjen) på LocaToWeb'en, så her er det bare å dytte innpå et par polarbrød og sette kursen mot Tranby :thumleft

Jeg kjører igrunn raskeste vei mot Skeen eller sier dere Skien :-k også satt jeg kursen mot Siljan, forresten, noen som ser hvor jeg har stoppet her?

Image

Veiene over til Siljan og videre mot det berømte Vindfjelltunet var helt i toppsjiktet. Fantastisk stykke vei som jeg koste meg glugg ihjel på. Solen varmet og det var topp stemning i hjelmen. Jeg kjører jo alltid med øreplugger, så jeg tar meg ofte i å sitte å synge gamle låter etter hukommelsen når jeg kjører med fri flyt :lol: Noen av de jeg kan best er vel diverse fra CC Cowboys og Return av alle ting =D> Nei det blir ikke noe Idol på meg! [-X

Image

Det var ikke mange på tunet i dag gitt, men åkke som, jeg måtte innom å knipse et bilde når en først er på disse kanter av landet :thumleft Sjekket også Geocache appen... Den kunne melde om et relativt enkelt funn i umiddelbar nærhet. Så jeg måtte jo plukke med meg denne før turen gikk videre.

Image

I det jeg kommer bort igjen til sykkelen min, sitter der en yngre kar å slafser på en Mango :-s Han hadde kommet på trøsykkel å hadde sett en sykkel med sidekofferter, så han sjangset på at jeg hadde med en ekstra hjelm. Han hadde nettopp kjøpt seg en Duke 390 måtte jeg vite, å i dag var han ute på sykkeltur. Han hadde "ponta" nede i dalen å bilen hans stod i Skien :shock: Har du tenkt å sykle helt dit med flatt bakhjul? Ja det var vist ikke noe problem i følge gutten jeg ikke fikk med meg navnet på :roll:
Jeg ønsket han lykke til, å beklaget at jeg ikke kunne være mer til hjelp for han. Jeg kostet videre mot Hvittingfoss, her stod det et par sykler fra før og jeg tenkte at dette var en ålreit plass å stoppe for å gi beskjed til mekkeren at jeg begynte å nærme meg.

Stod en Harley her som så noe sliten ut :shock:

Image

Jeg kom i prat med en eldre herremann som kjørte en Super Ténéré, han var imponert over veien jeg hadde kjørt og vi ble stående å utveksle meninger om alt mellom himmel og jord. Veldig hyggelig møte, og han kom med et tips angående noe sokker med batteribank som holdt deg varm på bena tidlig og sent på sesongen. Dette må jeg bare google litt nærmere. Jeg takket for praten, googlet meg fram til raskeste rute herfra å til mekkern. Nå var det bare et lite stykke igjen.

Jeg kom meg inn til Tranby, men jeg hadde ingen formening om hvilken adresse eller helt hvor jeg skulle. Så jeg stoppet på en statoil stasjon. Da ringte jaggu telefonen, mekkern kunne fortelle at jeg hadde kjørt feil, jeg måtte tilbake i rundkjøringen, ta til høyre, så første til venstre over en liten bakketopp og tredje innkjørsel til høyre! haha, javell... her var det bare å høre på lokaleksperten. Jaggu meg.. der står det en kar i veien å vinker med et bredt smil rundt munnen :thumleft
En utrolig hyggelig velkomst, et kraftig håndtrykk og et par lattermilde icebreakere så er praten igang \:D/
Jeg bil invitert inn i det aller helligste, jeg tørker nøye av meg på bena, bøyer hodet i ydmykhet å blir henvist til en svart stol i hjørne :lol: :lol:
Fult så gale var det ikke, men utifra innholdet i denne garasjen skulle jeg mer enn gjerne vært flue på veggen noen ganger. Her har du min type mancave!

Image
hvor mange sykler ser du på dette bildet

Jeg får også gleden av å hilse på sønnen til Mekkern, nok en gang et stødig håndtrykk! Slik er i mine øyne med på å sette et veldig godt førsteinntrykk! Slappe håndtrykk er noe av det verste jeg vet [-( Begge to virker like begeistret for å få besøk, å vi utveksler mange gode historier og erfaringer :thumleft :thumleft
Kaffe som jeg hadde blitt lovt stod klar når jeg kom, å jaggu hadde ikke mekkern en boks med noe godt i også =D>

Image

Jeg hadde fått melding fra JRO litt tidligere på dagen, at flighten hans var forsinket... så han kom nok ikke til å være hjemme før ut på ettermiddagen en gang, han skulle sende melding når det nærmet seg. For meg var det ikke noe stress, å gjorde at jeg kunne ta meg litt ekstra god tid til å tyte med mekkeren og høre litt om byggingen av ny sykkelen hans. Å her var det bare å spisse ørene! Her fikk jeg svar på alt jeg lurte på. Fy flate for en ressurs.. det må være jævlig greit å ha såpass innsikt i motor og kunne skru så "lett" :D Jeg er mildt sagt imponert.

Jeg har jo bare kjent mekkeren via forumet, å en danner seg et lite bilde av hvordan folk er på måten de skriver osv. Jeg har oppfattet mekkeren som en hyggelig kar, som gir mye av seg selv... men at han skulle vise seg å være et såpass fyrverkeri, det hadde jeg ikke klart å se for meg. En solid dose selvironi, full av humor og godt humør! Slike folk er bare utrolig festlig å være rundt \:D/ Du imponerte meg voldsomt Vidar og jeg er utrolig glad for at jeg fikk muligheten til møte deg.

Vi skulle jo begge på Andebu treffet i morgen, så et nærmere øyesyn på sykkelen hans ville jeg få der. Det tikket inn en melding fra JRO om at han var på vei hjem i taxi. Jeg takket så mye for kaffe, kjeks, prat og alt annet som hørte med! Kastet meg på sykkelen å fortsatte turen tilbake mot Kongsberg. Her gikk det også straka vegen... Det var ikke mer enn 6 grader i luften, så når jeg kom inn i tunnelen i Drammen, mot Kongsberg... den lange å der var 20... ja hele 20 varmegrader :shock: Da var det kjekt å være ungelovende Hansen på sykkel igjen \:D/

Vel framme i Kongsberg, trillet jeg inn på tunet til JRO og Kona! Han tok meg vel imot å siden jeg var først fremme fikk jeg gleden av å parkere i sykkelen i garasjen, bak corvetten ;-) Spenstig leketøy.
Nok en gang et kraftig håndtrykk, et bredt smil og varm velkomst. Okda var også ventet på tunet denne kvelden, men han hadde meldt sin ankomst litt senere på kvelden. Han hadde kjørt helt fra Lyndal i dag.
Siden jeg var først fikk jeg også gleden av velge rom 8) Følte meg nesten litt kongelig med så mange valgmuligheter hehe. Jeg spurte forsiktig om det var mulighet å ta seg en dusj! Selvfølgelig var det det!! Kast deg i dusjen du, så skal jeg kjøre å hente pizza,- sier JRO
Når jeg ser den sengen, tanken på en varm dusj... å herregud! Nesten så jeg får en tåre i øyekroken. Fy flate så jeg har savnet slik luksus. For ikke å snakke om det å slippe å fryse enda en natt =D> =D>

Image

Jeg fikk gleden av å hilse på Kari, kona til JRO samt sønnen og barnebarnet som var innom å hilse på besteforeldrene som nettopp hadde kommet hjem fra tur. En slik velkomst og gjestfrihet er bare helt utrolig å oppleve. Praten gikk løst om alt mellom himmel og jord. JRO kom med to store pizzaer som smakte helt fortreffelig. Det gledet også en vestlending å se at JRO også drakk Hansa Fatøl :lol:

Litt senere på kvelden dukket Okda opp. En kjapp hilserunde og nok et solid håndtrykk, fikk han seg noe mat før vi trakk oss ned i kjellerstuen å fortsatte praten over noen pils og en flaske whiskey =D> Jeg har så vidt rukket å stifte bekjentskap med okda på forumet, så jeg kjente ikke så mye til denne karen før jeg traff han i kveld. Å for et hyggelig møte det skulle bli. Er utrolig hvor mange verdensproblemer en kan løse i godt selskap :lol:

Kjellerstuen var nøye dekorert for anledningen

Image

jeg ble tilbudt å prøve, noe jeg takket høflig nei til. Kunne ikke sitte der å leke seg når en hadde så mye viktig å prate om og bli kjent med nytt folk :thumleft

Image

Litt usikker på hvem han hadde tenkt seg dette slottet til :lol: :lol: :roll:

JRO takket for selskapet, han ville tidlig til sengs. Det var tross alt en stor dag som ventet han i morgen! Å hente seg ny Ducati er ikke noe å ta lett på :thumleft At han hadde hatt en lengre tur hjem, å muligens noe jetlag gjorde nok også sitt på at han var sliten. Jeg og okda ble oppfordret til å fortsette praten, å drikke så mye vi ville. Vi klarte nå heldigvis å moderere oss litt, men ble sittende å tyte over et glass noen timer til før vi også endelig kom oss i seng.
Som jeg sa til gutta der den kvelden. Jeg har enda tilgode å møte noen jeg ikke går overens med som kjører sykkel :-k Det virker som vi er en egen rase. Takker for praten og utrolig hyggelig selskap. Når jeg krøp under dyna denne kvelden slo det meg hvor utrolig takknemlig jeg var for slik gjestfrihet og mulighet til å komme hjem til folk på denne måten.
Jeg tok en kjapp runde på telefonen før jeg sovnet å ordnet med en liten hilsen fra meg som skulle dukke opp på mandagen :thumleft

Klokken er 08:00, telefonen står på jordskjelv og jeg bråvåkner av "oppmuntring" :-s jeg har jo fått meg iPhone nå, så det er helt slutt på "over the horizon" :lol: :roll:
Herregud for en fantastisk natt det har vært. Jeg har sovet som en nybadet baby :lol: JRO hadde planlagt frokost klokken 09:00 sharp! og avgang senest 09:30! Vi skulle nemlig møte folket på Shell stasjonen i Hokksund.
Jeg lå en stund å kjente med varmen... aaahh! Knall å våkne i en god seng igjen. Jeg hørte det knirket i gulvet over meg, så det var liten tvil om at JRO var våken allerede. Det var ikke en lyd fra rommet over gangen, så mulig Okda lå i trallala land enda! :thumleft

Kom meg i klærna, kjapp stell på badet før jeg kunne melde en mann alle til frokost! Jeg har jo vært i militæret, så sengestrekken var selvfølgelig på plass før jeg forlot rommet :roll: Okda var ikke langt bak meg :D
JRO hadde nytraktet kaffe til guttene som var på besøk, å vi fikk en bedre frokost. Noe enkel som JRO selv hevdet, men det er bare tull! Det var en flott frokost, med hardkokte egg, rikelig med pålegg, samt ferskt brød :thumleft Smakte fortreffelig.

Det var liten tvil om at JRO var langt over gjennomsnittet klar for å komme seg avgårde denne morgenen. Smile gikk nesten helt rundt, å han trippet litt rundt på gulvet :thumleft

Det var noe friskt ute, men solen hadde allerede begynt å ta tak. Jeg hadde lovt meg vekk som privat sjåfør for JRO denne turen, så det var igrunn bare å justere opp "load" settingen på sykkelen å sette skikkelig sjøbein! Vi er jo relativt godt skodde menn begge to... Så jeg var litt redd for at vi skulle kjøre på bakhjulet hele veien :lol: :lol:

JRO var kort og presis i guidingen, der han satt bak å viftet i ene eller andre retningen. Okda lå bak å hadde relativt komisk utsikt :twisted: Gutta på tur! Vi kjørte korteste vei, å når vi endelig kom oss fram til Hokksund, stod det noen kjente fjes å ønsket oss velkommen \:D/

Image

Tommas, Okda, Ojda, JRO og Ambro....men vent litt... hvor faen er Freddy123 :-k Joda, riktig nok, borte med bensinpumpen stor der en relativt synlig kropp med stor L på ryggen. Han måtte fylle på litt speed juice på grom sykkelen \:D/

Det var et utrolig gledelig gjensyn med Bamsefar! Vi har jo delt hemmeligheter ved tidligere anledninger :plystre
Var utrolig kjekt å endelig få hilse på Tommas og Ambro, selv om jeg ble litt spontant misunnelig på den sykkelen hans :love Praten gikk løst fra første stund, å det ble noe latter samt gode historier på den korte tiden vi var der alene. Jeg vet ikke hvorfor freddy brukte så lang tid på å fylle, var sikkert en søt snelle i kassen på stasjonen. Han kom seg omsider på "plass" når et par andre kjentfolk dukket opp \:D/

Image

Image
Freddy123, RuneMC, BusaTrond, Palma, BMWilly og Elisabeth (som ikke kom med på bildet)

Her måtte jo det selvfølgelig bli en obligatorisk hilse runde, å selvfølgelig presentere seg for folket jeg stort sett bare kjenner via nick på forumet. Utrolig artig bukett og mye godt humør i denne gjengen \:D/ Vi ble stående der en liten stund å betrakte hverandres sykler, lyge litt om hvem som hadde størst peeeeee.....rsonlig rekord i Sudoku :roll: :roll: og hva vi hadde styrt med siste tiden.

Men en voksen røst måtte skjere gjennom å ta styring... "NEI!, skal vi dra å hente sykkel da?",- hehe JRO var mer enn klar for å komme seg til løvaas å hente ny gliset. Noen avtalte å bli med Traktor Shaft og Bitchen hans til Løvaas å hente sykkel, mens andre dro direkte opp til Andebu på tunet til ArticTiger.
Men før vi plystret avgårde måtte jeg ha bilde av Bakermester Harepus og eleven hans :lol: Dette kledde dere veldig gutter :thumleft

Image

JRO regnet med at det ville ta omtrent en time å komme seg til Løvaas, så vi snek oss rolig avgårde langs Eikern, å her var det helt greie veier hvor det gikk an å få prøve seg på litt aktiv kjøring med skikkelig oppakning 8)
Å la oss si det slik, sykkelen føltes ekstremt bløt og tungstyrt med så mye vekt på hekken. Det var rett og slett litt utfordrende å holde god flyt. Men veldig greit å ha prøvd! Nå fikk jeg gode tilbakemeldinger på kjøringen min, men når jeg så hvordan JRO sugde i seg den røyken når vi kom fram ble jeg plutselig litt usikker :lol: :roll: Regner med det hadde med ny sykkelen å gjøre, og ikke kjøringen min haha. \:D/

Image
Den er jaggu pen i grønn også

Det tok litt tid før ny sykkelen ble rullet ut og alt var klart for oss å fortsette, men når det er slikt vær, samt så mye pent å se på! gjør det fint lite og ingen ting :thumleft Ducati kan design!

Lykkelig og fornøyd eier av ny Ducati :thumleft =D>

Image
Gratulere så mye, nok en gang

Vi måtte bryne oss litt på ene låsen til sidekoffertene som fulgte med sykkelen. Den ville rett og slett ikke gå skikkelig i lås. Men som mekanikeren på løvaas kunne påpeke, så var det brukerfeil å ikke noe gale med kofferten :roll: :redface

Image

Ambro har jo Duacti Multistrada 15 modell, så han kunne komme med noen gode tips til hvordan en betjente de forskjellige duppedittene på denne herligheten. Likte spesielt godt den detaljen med styrelåsen :thumleft

Herfra gikk det meste slag i slag, JRO var igjen klar å skulle endelig få sin aller første tur på gliset. Han stilte inn GPS'en på korteste vei til Andebu, and off we go! Det luktet ny sykkel på lang vei, å vi ble liggende litt å leke oss i feltet bak JRO som var utnevnt som los. Å en ting kan jeg bare si, den sykkelen til Ambro er bare helt latterlig fet lyd i... Røsk meg i plommene \:D/ \:D/ Du merker den nesten ikke ved vanlig kjøring, men med en gang han drar litt i rulla så får jeg faen meg ståpels :love Gud så gøy det var å ligge nært han i tunneler 8)

Vi rullet omsider inn på tunet til ArticTiger, etter å ha gladgasset litt på E18 \:D/ Der var allerede kommet mange kjente og ukjente fjes. Det var laget hedersplass til de to nyinnkjøpte Italienske skjønnhetene og det var nesten litt 17. Mai stemning over hele greien \:D/

Image

Image

Pikes Peak med skikkelig toppbåks som de sier på disse kanter av landet :lol: :lol: Fantastisk påfunn, :lol:

Image

Det var mye snakkis rundt disse to herlighetene på 2 hjul. Utrolig flotte sykler begge to =D>

Her var det egentlig bare å komme seg rundt å prate med folket! De fleste er kjenninger her på forumet, men jeg hadde veldig liten forutsetning for å plassere alle ansiktene. Så det var bare å komme seg rundt å hilse på alle :D Jeg fikk naturligvis pratet mer med noen og ikke like mye med andre, men det blir ofte slik i slike settinger. Det var hvertfall utrolig hyggelig å få hilse på dere alle! Jeg må bare beklage, men jeg husker ikke nickene til alle som var her i dag :redface Men ble var en kar som var like stor som meg.... En svær jævel med et søtt lite kamera rundt halsen :lol: hehe, utrolig hyggelig å endelig få hilse på deg Fredrik (hakhap) =D>
Det ble mye skrøner og hyggelige historier rundt pølsekokeren. Kaffe, kake og alt annet snadder som hadde funnet veien via diverse toppbokser smakte aldeles utmerket :thumleft
Jeg fikk tilogmed gleden av å Åpne pølsepannen å forsyne meg først ;-) Det er ikke verst for en førstereisegutt på et slikt treff :thumleft

Image

Her var mye flotte sykler på tunet i dag, jeg tok en del bilder, men jeg ser at alle bildene er blitt postet så mange ganger før! Disse finner du i Andebu tråden og diverse andre tråder i forumet. Men det er en sykkel dere bør bite dere merke i!

Image

Dette er virkelig et prosjekt som kan imponere de fleste! Dere må rett og slett bare nødt å lese dere opp på dette kunststykket i bloggen til mekkern!! :thumleft :thumleft Jeg er bare utrolig glad for at jeg fikk litt info om denne i garasjen hans \:D/

Det begynte å røre seg i flokken, noen måtte en kjapp tur ned på bensinstasjonen å fylle tankene sine før fellesturen som Gielas hadde planlagt :thumleft
Jeg hadde lest meg litt opp på værmeldingene i forkant, så jeg hadde bestemt meg for å kjøre helt til Stavanger i stede for å være med på fellesturen. Jeg orket faen ikke en natt til på den helvetes biltema madrassen. I Stavanger hadde jeg flere muligheter til å finne husly, så selv om E18 og E39 er alt annet enn spennende, får de deg raskt fram på rene transportetapper.

Flanker kom helt på tampen av treffet, fikk slukt i seg litt pølser, hilst på folket (Utrolig hyggelig å endelig få hilse på deg også Flanker) og pratet litt skit før fellesturen startet :-)

Jeg tok meg en liten prat med ArticTiger helt på tampen, da hadde han litt bedre tid til tørrprat. Det er jo naturlig at det hører med litt arbeid når en arrangerer slike uhøytidlige treff \:D/
Jeg takket så mye for invitasjonen og måtte takke for den hyggelige velkomsten. Det var litt artig å endelig få møte, for ikke å snakke med denne karen som jeg bare har hørt mye gode historier om =D> Jeg håper virkelig jeg får muligheten til å komme tilbake neste år også ;-)

Jeg takket så mye for meg, ønsket alle god tur og vel hjem før jeg salet opp for en lengre dagsetappe. Jeg var ikke jævlig sugen på å bare koste avgårde på E18, men slik blir det av og til :roll:
Jeg rullet meg ned på E18, stilte inn cruise kontrollen på akseptabel bot og lot det stå til.... De første 20 milene gikk skremmende fort. Det var naturligvis litt trafikk, men enkelt å smette forbi på sykkel, selv om det er midtdrabatter over alt! Eller dobbelt sperrelinje :roll:

I Kristiansand møtte jeg første snøbygen! Fy faen så kald og negativ jeg ble når snøen la seg tett på visiret mitt... Heldigvis var det ikke kaldt nok til at det la seg på bakken. Men jeg bare måtte stoppe å fylle, samt kjøre i meg noe kaffe såpass at jeg fikk varmen i meg igjen.

Image

Jeg hadde heldigvis tørre sokker i sidekofferten, så det hjalp ekstremt godt på å få byttes disse.. Jeg pakket meg godt inn, bet på nytt tenna sammen og rullet avgårde igjen.
Været lettet en del, men det var forstsatt tunge skyer i innlandet og sol mot kysten. Så jeg kjørte på tørre veier omtrent hele veien fram til Helleland, men det så veldig ille ut.
På den lille "fjellovergangen" før du kommer ned der med skiltingen mot Sandnes og Stavanger begynte det å snø noe så inn i det helvete :roll: Jeg måtte stoppe på en Esso stasjon da det hadde begynt å legge seg i veibanen. Jeg begynte å tenke på praktiske løsninger, faen jeg kan ikke sjangse på å knuse sykkelen i slikt vær. Det er jo bare idioti! Heldigvis kom det en bobil som jeg kastet meg inn bak. Den var så tung at den ryddet spor til meg som jeg kunne følge etter i :thumleft
Alt som kunne skrues på fullt av varme stod på "grilling" Jeg var så kald på beina at jeg lurte på hvor lenge en må fryse på bena før det begynner å bli direkte farlig. Når snakker vi koldbrann liksom? :lol:
Jeg husker jeg hatet livet relativt hardt akkurat her... Men det er utrolig hvor fort en glemmer slike ting når en har hatt så satans mye gøy ellers \:D/
Jeg kom meg omsider til Stavanger, gløttet på meldingene å kunne konstatere at det var greie meldinger helt hjem. Nå var jeg så kald og lei at jeg bare lot det stå til....GERINIMO!!! La oss si det slik, de forskjellige undersjøiske tunnelene på dette strekket var en herlig fornøyelse... 15 grader å veldig kjærkomment når du er frossen inn til beinet.

Image

Image

Turen nærmet seg slutten... litt vemodig, men likevel veldig godt :D Det gikk mange tanker i hodet mitt på slutten av turen. Jeg var på grensen til likegyldig en stund. Nå var det bare å komme seg helt i mål med helsen i behold. Komfort på sykkel var ingen ting å klage på. Fantes ikke sliten i kroppen, det var kulden som var verst.

Vel hjemme måtte jeg ta et siste bilde

Image

202 mil totalt denne helgen :D klokken var 00:14 og jeg kan ikke forklare med ord hvor glad jeg var for å ha kommet hjem til en varm dusj og en varm seng :love

Jeg må bare få lov å takk for følget folkens! Tusen takk for alle invitasjoner, rutetips, gode historier og at jeg har fått lov å lære dere bedre å kjenne. Jeg håper jeg ikke har glemt noen. Jeg skulle ønske jeg fikk muligheten til å prate enda mer med Rune og Palma, men det tar vi igjen neste gang jeg kommer over.

Jeg har hatt en utrolig fin helg å gleder meg noe sykt til neste tur allerede!

Vi sees plutselig :smt006
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply