Now, that's a big subwoofer !

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Gixxerman

Now, that's a big subwoofer !

Post by Gixxerman »

User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Post by Shortybebeh »

Den var jo bare rå da! :shock:
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Lurer på om de har egent agregat til den :lol:
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Hva er egentlig vitsen med en slik en? :roll:
Den er jo kun laget for "show off".
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Lurer på om det er plass til to sånne i Bora'n? Eller kanskje jeg skulle skaffe meg en T5 og montere 4 i varerommet i en uttrkkbar "lydboks". Så kunne jeg bruke bilen til "spilledåse" og transport? :roll:
Bare tulla! Den tingen veide jo over 150 kg??????? :shock:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
SoaD
Posts: 5
Joined: 19 Jul 2005 16:10
Location: Volda/Ørsta

Post by SoaD »

Sett den før... men Fyyyyyy feite... :shock:
6000 Watt ffs! :D
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Post by Shortybebeh »

NoName wrote:Hva er egentlig vitsen med en slik en? :roll:
Den er jo kun laget for "show off".
Ja, det er jo det.. er jo ingen vits i å ha noe slikt i en bil!
Og er sikkert ikke bra for hørselen heller..

Men den var jo morsom da ;)
Death Is The Road To Awe.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Fant en intressant tabell om støy. Skal vi se om jeg får limt den inn her.



Støy og lyd
Redusert hørsel Støy er et undervurdert stress- og helseproblem. For eksempel er over 300 000 mennesker betydelig plaget av trafikkstøy. Redusert hørsel pga. støy er den yrkesskade som er hyppigst i Norge.



Støymåling og lydnivåer Figuren nedenfor viser støynivået fra enkelte kjente lydkilder. Støy måles i desibel som forkortes dB. Mennesker oppfatter høye toner bedre enn lave toner. Enheten dB(A) er en tilnærming til hvordan mennesket oppfatter lydstyrke. Merk at lydenergien vi utsettes for dobles ca. for hver 3 dB. For eksempel er 60 dB ti ganger mer lydenergi enn 50 dB.




Desibel
Lydkilde

140 dB
Jetmotor på 50 meter (ødelagt trommehinne)

120 dB
Pressluftbor, rockekonsert (smertegrense)

100 dB
Kraftig industristøy, jernbane

80 dB
Sterkt trafikkert vei, dørklokke (sjenerende støy)

60 dB
Normal tale, oppstart av bil

50 dB
Normal tale, vaskemaskin, oppvaskmaskin

40 dB
Lav tale, ventilasjonsanlegg

30 dB
Hvisking, kjøleskap

20 dB
Vindsus

10 dB
Rasling av løv, klokketikking

1 dB
Laveste hørbare lyd





Joda,det gikk! En tankevekker,eller ikke?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Må kverrulere litt på den tabellen, for det første, db-skalaens referanse er den menenskelige høregrense, så den regnes som 0 db, ikke 1.

" Mennesker oppfatter høye toner bedre enn lave toner. Enheten dB(A) er en tilnærming til hvordan mennesket oppfatter lydstyrke."

Mennesker oppfatter "mellomtoner" bedre, vi oppfatter både høye og lave toner dårlig.

Et lite inspill: dbA-skalaen er vektet etter 60 db, det er mindre forskjell på mellomfrekvensene og de høye og lave på høyere lyd. Dermed "undervurderer" A-skalaen lave og høye frekvenser, når lyden er høy.

Forøvrig vil en øking på 10 db oppfattes som ca en subjektiv dobling av volumet.

AtW
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

ATWindsor wrote:Må kverrulere litt på den tabellen, for det første, db-skalaens referanse er den menenskelige høregrense, så den regnes som 0 db, ikke 1.

" Mennesker oppfatter høye toner bedre enn lave toner. Enheten dB(A) er en tilnærming til hvordan mennesket oppfatter lydstyrke."

Mennesker oppfatter "mellomtoner" bedre, vi oppfatter både høye og lave toner dårlig.

Et lite inspill: dbA-skalaen er vektet etter 60 db, det er mindre forskjell på mellomfrekvensene og de høye og lave på høyere lyd. Dermed "undervurderer" A-skalaen lave og høye frekvenser, når lyden er høy.

Forøvrig vil en øking på 10 db oppfattes som ca en subjektiv dobling av volumet.

AtW
Jeg bare kopierte,så jeg regner meg ikke som "skyteskive"! :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Desmo wrote:
ATWindsor wrote:Må kverrulere litt på den tabellen, for det første, db-skalaens referanse er den menenskelige høregrense, så den regnes som 0 db, ikke 1.

" Mennesker oppfatter høye toner bedre enn lave toner. Enheten dB(A) er en tilnærming til hvordan mennesket oppfatter lydstyrke."

Mennesker oppfatter "mellomtoner" bedre, vi oppfatter både høye og lave toner dårlig.

Et lite inspill: dbA-skalaen er vektet etter 60 db, det er mindre forskjell på mellomfrekvensene og de høye og lave på høyere lyd. Dermed "undervurderer" A-skalaen lave og høye frekvenser, når lyden er høy.

Forøvrig vil en øking på 10 db oppfattes som ca en subjektiv dobling av volumet.

AtW
Jeg bare kopierte,så jeg regner meg ikke som "skyteskive"! :wink:
Neida, var tabellen i seg seg jeg "angrep", dvs alltid kjekt å korrigere småting som ikke er helt presist, så folk unngår misforståelser.

AtW
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Å hva er verdensrekorden for bilstereo da? Var en gang på 177.6db, men den er sikkert tatt nå..
User avatar
Sirupsnapp
Posts: 81
Joined: 19 May 2005 18:40
Location: Eid - S&F - Vestlandet

Post by Sirupsnapp »

Var en som sa at det høyeste man kan høre på jorden er når en romferge tar av, 240dB.

Noen som kan bekrefte/avkrefte - korrigere?
Rape me if I'm wrong - Hakuna Matata

Rieju Spike 2004mod til salgs med Tecnigas eff. anlegg, turtallsperre og drevsett. 18tusen. PM for mer ønskelig info =)
User avatar
HÃ¥vi
Posts: 405
Joined: 26 Apr 2005 08:00
Location: Sandnes

Post by HÃ¥vi »

bekrefter at det er den høyeste målte lyden. sto Iillustrert vitenskap.
Image
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Håvi wrote:bekrefter at det er den høyeste målte lyden. sto Iillustrert vitenskap.
Det tror jeg at jeg har lest et sted også, 240 db lydeffekt, det er mye, lurer på om det ikke er i megawatt-klassen, bare på lydenergi. Skal regne det ut når jeg kommer hjem, orker ikke å stresse mde det nå :)

Det er nok mulig å få til større lydeffekt på jorden om man vil, men det er jo litt begrenset poeng da :)

AtW
Post Reply