Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Prat om tung MC.
User avatar
Twinmannen
Posts: 94
Joined: 08 Nov 2015 16:48
MC: Honda CB 500 1995 mod.

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Twinmannen »

RuneMC wrote:
Tommas wrote:Uten noe overdreven analyse, er det ikke akkurat der den automatkassa ville reddet oss glade amatører?
Var manuell på demo-sykkelen han testet i forrige innslag, tilogmed uten ABS, for han brukte bakbremsen til å ta små sladde-svinger på asfalten.
http://world.honda.com wrote:On ABS-equipped models, it is possible for the rider to turn off the ABS system for the rear brake, allowing the rider to lock the rear wheel when riding off-road.
http://world.honda.com/news/2015/215101 ... 1000l.html
Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by RuneMC »

Nå tror jeg ikke det var hverken manglende automatgir eller ABS (uansett på/av) som var problemet i velten til CagerOnTwoWheels her... det var nok rett og slett for lav fart kombinert med tap av balanse. Litt større fart så hadde denne svingen vært "piece of cake".
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Tommas »

Jeg synes tydelig man kan høre at han kveler motoren, men gikk nok også litt sakte ja.

Kunne fint klart det samme ;-)
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by RuneMC »

Tommas wrote:Jeg synes tydelig man kan høre at han kveler motoren, men gikk nok også litt sakte ja.
Skal ikke se bort i fra at du er inne på noe heller...

Her er en reportasje til fra en som også klarer å velte på test turen, grunnet uventet motorstopp... (også manuelt gir) som han sier kan det jo være tilfeldigheter/manglende ferdigheter, men likevel litt rart at en som har testet mange forskjellige sykler og pleid å ta fotoseansene på samme plassen er uheldig med akkurat CRF1000L'en. Kanskje motoren rett og slett har lett for å stoppe på laveste turtall :-k

https://rideapart.com/articles/ride-rev ... -twin-road
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by RuneMC »

Ganske balansert test her, med mye positiv omtale (...eller er det en selvmotsigelse :-k :) )
[youtube][/youtube]
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by knutk »

Sykkelen er pen å se på, og jeg tviler ikke på at den teknisk er bra bygget.

Men om man ser bort fra automatkassa (sliter med å se poenget med 10KG ekstra for automatgir når du får quickshift opp og ned for 100 gram), teknologien i denne sykkelen er 10 år gammel.

Når Honda først gjør seg bryet med å bygge en helt ny sykkel burde de ha lansert noe som er moderne.

I min boble er denne sykkelen et gedigent gjesp.
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Johnnykn »

Fra mitt ståsted så er det viktigere å ha noe som virkelig fungerer og som er mulig å reparere i bushen fremfor alle nymotens greier som man må ha profesjonell hjelp fra et verksted for å få start igjen.
Jeg digger Africa Twin og Honda sin tilnærming til konseptet :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by knutk »

Johnnykn wrote:Fra mitt ståsted så er det viktigere å ha noe som virkelig fungerer og som er mulig å reparere i bushen fremfor alle nymotens greier som man må ha profesjonell hjelp fra et verksted for å få start igjen.
Jeg digger Africa Twin og Honda sin tilnærming til konseptet :thumleft
Det er i utgangspunktet et godt argument.
Problemet er vel at om man virkelig skal kjøre hardcore i bushen er denne sykkelen for stor, så da velger man en lettere sykkel.

Dessuten, de "moderne" greiene har nå vært i drift i snart 10 år, og har vist å være driftsikre.
I praksis kommer storparten av kundene til å kjøre sykkelen som alle andre adv. sykler, dvs mest på asfalt. Da er det feks veldig greit å kunne justere demperne etter underlag og kjørefohold. Denne justeringen er gjort av en liten steppermotor som styrer en ventil, i praksis en konet aksling som blir skrudd ut og inn. Om systemet mot formodning skulle slutte å virke funker demperen helt fint alikevel, men uten justerings muligheten. De har laget en DSG kasse, tung og med masse ekstra leamikk i stedet for å sette på en quickshifter. Om QS slutter å funke sitter man igjen med en manuell girkasse. Om DSG kassen slår seg vrang trenges ikke mye fantasi for å forutse utfallet.
Poenget mitt er at den mekaniske delen av de "moderne" greiene nå har vært i drift i mange år, og har vist seg å være driftssikkre.. Nyvinningene ligger i programvaren. Når nå Honda helt melder seg ut og benekter at jorda snurrer rundt står de selvsagt fritt til det, på samme måte som kundene står fritt til å kjøpe deres produkter. Dessverre for Honda viser salgstallene for deres seneste modeller av store sykler at der ikke er så mange kunder som benekter jordas rotasjon, og de fleste velger noe annet. Egentlig litt synd at de sløser bort en potensielt bra sykkel med en forstokket tankegang.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by RuneMC »

Tror ikke så mange i Norge vil kjøre mer enn grusveier - men der tror jeg til gjengjeld den gir ekstra marginer både ved å være letthåndterlig, ha en (etter det jeg leser) relativt snill motorkarakteristikk og traction som også fungerer rimelig godt der. Men helt klart moderasjon framfor det aller råeste på motor/hk-fronten. Når det er sagt så ser det jo ut som om den spinner raskt opp til 200 km/t så den kan nok gi mer enn nok spenning tipper jeg.

Forøvrig kult å se hva stuntkjørerne får til med denne :shock:
[youtube][/youtube]
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by RuneMC »

Lovende at selv en med nick "CaptainCranky" sier han ikke har lyst til å levere den tilbake etter prøvekjøring :thumleft

[youtube][/youtube]
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Busa Trond »

RuneMC wrote:...Forøvrig kult å se hva stuntkjørerne får til med denne :shock:
[youtube][/youtube]
Hildrane du, hæ!
Kjøre med baugporten åpen, mannen er jo gal [-X
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by ArcticTiger »

@BusaTrond: :roll: Han kjører jo på et Lukket område, så da er det lov [-X
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Palma »

Og moppe med automat så kan han sikkert parkere på de to parkeringsplassene nærmest butikkdøra og[emoji106]

Sendt herifra!
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Johnnykn »

knutk wrote:
Johnnykn wrote:Fra mitt ståsted så er det viktigere å ha noe som virkelig fungerer og som er mulig å reparere i bushen fremfor alle nymotens greier som man må ha profesjonell hjelp fra et verksted for å få start igjen.
Jeg digger Africa Twin og Honda sin tilnærming til konseptet :thumleft
Det er i utgangspunktet et godt argument.
Problemet er vel at om man virkelig skal kjøre hardcore i bushen er denne sykkelen for stor, så da velger man en lettere sykkel.

Dessuten, de "moderne" greiene har nå vært i drift i snart 10 år, og har vist å være driftsikre.
I praksis kommer storparten av kundene til å kjøre sykkelen som alle andre adv. sykler, dvs mest på asfalt. Da er det feks veldig greit å kunne justere demperne etter underlag og kjørefohold. Denne justeringen er gjort av en liten steppermotor som styrer en ventil, i praksis en konet aksling som blir skrudd ut og inn. Om systemet mot formodning skulle slutte å virke funker demperen helt fint alikevel, men uten justerings muligheten. De har laget en DSG kasse, tung og med masse ekstra leamikk i stedet for å sette på en quickshifter. Om QS slutter å funke sitter man igjen med en manuell girkasse. Om DSG kassen slår seg vrang trenges ikke mye fantasi for å forutse utfallet.
Poenget mitt er at den mekaniske delen av de "moderne" greiene nå har vært i drift i mange år, og har vist seg å være driftssikkre.. Nyvinningene ligger i programvaren. Når nå Honda helt melder seg ut og benekter at jorda snurrer rundt står de selvsagt fritt til det, på samme måte som kundene står fritt til å kjøpe deres produkter. Dessverre for Honda viser salgstallene for deres seneste modeller av store sykler at der ikke er så mange kunder som benekter jordas rotasjon, og de fleste velger noe annet. Egentlig litt synd at de sløser bort en potensielt bra sykkel med en forstokket tankegang.
Dette høres jo meget bra ut Knutk :thumleft
Jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år uansett, så jeg ser muligheten til mange fine oppgraderinger på AT`en i årene fremover \:D/ =D>
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by RuneMC »

Altså han stuntkjører'n tror jeg ikke bruker automat.

Men ellers så er jo automat moderne. Og så har den sånne "Daytime Running Lights" som også er moderne.

Og så er den sikkert designet i sånn moderne CAD/CAM programvare for å få den suverene vektfordelingen og sånn.

Satser/gambler på at dette blir bra jeg :)
Post Reply