Hjelm - Hva foretrekker dere?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by hakhap »

Slik eksempel fra forrige hjelmen min. Image

mispelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by RuneMC »

Endte opp med Shoei Neotec sist sesong - godt fornøyd med den.

Prøvekjørte (hos Hof-MC) både HJC RPHA ST og Shoei GT-Air i tillegg. Neotec'en var mest støysvak - men så har jeg mye turbulens som treffer rett på toppen av hjelmen på min sykkel - samtidig er det tilnærmet vindstille i mindre fart og da var luftingen også best på Neotec'en.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by Adele »

Adele wrote:Kjøpte min aller første hjelm i dag.

Endte opp med en matt black Shoei GT-Air. De hadde ikke det største utvalget, men de hadde noen rimeligere hjelmer og en fra Schubert som jeg også prøvde. Den fra Schubvert føltes mye lettere, men den fra Shoei satt så bra utrolig på hodet at valget falt på den.

Da fant jeg ut at hjelmen jeg nettopp hadde kjøpt egentlig er altfor stor. Jeg sa jo tydelig i fra om at jeg det var mitt første kjøp og at jeg ikke helt visste hva jeg skulle se etter.. Jeg la merke til deg mens jeg så på MotoGP-løp og la merke til at alle hjelmene så ut til å sitte strammere på og at de presset litt lett mot kinnene. Min presser ikke mot kinnet og jeg kan vri og dytte den rundt litt for mye. Jeg kan til og med få inn en hånd på baksiden..

Så jeg får gå tilbake i morgen. Jeg håper jeg får litt mer hjelp, for jeg er er på ingen måte i stand til å velge hvilken hjelm som passer best på meg selv. Det er litt irriterende at jeg ikke fikk mer hjelp /:.
Last edited by Adele on 07 Mar 2016 23:21, edited 1 time in total.
=^_^=
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by tshansen »

Det høres ut som du har fått en alt for stor hjelm ja... Når du har hjelmen på hodet, skal du ikke kunne bite sammen tennene uten å bite deg i kinna (på innsiden. Tar du tak i hjelmen å vrir på den, skal den sitte på plass! den skal ikke bevege seg rundt på hodet.

Se om jeg finner en film på nettet til deg
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by tshansen »

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by Adele »

LordShaft wrote:Det høres ut som du har fått en alt for stor hjelm ja... Når du har hjelmen på hodet, skal du ikke kunne bite sammen tennene uten å bite deg i kinna (på innsiden. Tar du tak i hjelmen å vrir på den, skal den sitte på plass! den skal ikke bevege seg rundt på hodet.

Se om jeg finner en film på nettet til deg
Ja..jeg har sett flere av dem. Jeg er 100% sikker på at den er alt for stor. Jeg burde nok ha sett videoen før jeg dro til butikken, men jeg tenkte liksom at de ville klare å hjelpe meg med å finne den perfekte hjelmen uansett.

Takk! Den videoen hadde jeg ikke sett (:.

Edit: kul youtube-kanal btw! Syklene dine høres fantastiske ut :twisted: :shock:
Last edited by Adele on 07 Mar 2016 23:30, edited 1 time in total.
=^_^=
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by tshansen »

Jeg har blitt overrasket noen ganger hvor lite peiling noen som selger hjelm har... Så det beste er å lære seg litt på egenhånd. Kan aldri være for trygg når det kommer til slike ting.

Lenge siden jeg har filmet nå, men sier takk for det :thumleft

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by Adele »

Du er jo en dyktig fotograf og!

Det at de ikke kan hjelm eller ikke sjekker nøye etter er skummelt. De selger jo mye utstyr til til unge kjørere som aldri har kjøpt før.
=^_^=
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by RuneMC »

Den trenger ikke å sitte superstramt, men må ikke sitte så løst at det er lett å snurre hele hjelmen rundt. Etter å ha kjørt med hjelmen noen dager vil hjelmen tilpasse seg hodet (og dermed grunnen til at hjelmer som er brukt noe mer enn minimalt, ikke byttes.).

Ad kjøreutstyr så vil jeg anbefale å ikke kjøpe det billigste som Bullfighter, men heller Halvarssons/Lindstrands - svenskene lager funksjonelle og solide plagg som gir veldig god valuta for pengene. Evt litt opp i pris til kjente merkeklær som Dainese, Alpinestars, Spidi osv. Kjøp også separat ryggskinne og ikke spar kr på denne - velg testvinner. (Innlegg i jakke er ikke egnet).
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by ojda »

LordShaft wrote: Når du har hjelmen på hodet, skal du ikke kunne bite sammen tennene uten å bite deg i kinna (på innsiden.
Det der er en sannhet med modifikasjoner.
Hvorvidt du biter kinn har til største del med kinnputene å gjøre, og gir ingen sikker indikasjon
av hvorvidt hjelmen passer deg [-X
Kinnputer fåes gjerne i flere størrelser som ekstra tillbehør :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by inunf »

Da jeg solgte kjøreutstyr brukte jeg å si at "passe" var så trangt som du klarer å tre på deg uten å hyle i smerte. Hvis du får den på, men den presser på tinningene, i panna eller andre steder, prøver du en annen modell i samme størrelse. Folk har forskjellig hodeform, og derfor har forskjellige hjelmer forskjellig passform. Derfor er det en dårlig idé å kjøpe hjelm på nettet.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by Adele »

Takk igjen for alle gode tips. For et fantastisk forum å være medlem av som totalt inkompetent :thumleft.


Har byttet hjelm. Gikk fra M til XS. Jeg fikk ikke prøvd noen andre hjelmer, for det var den eneste de hadde i XS. Bortsett fra crosser-hjelmer og kanskje åpne hjelmer, men han som hjalp meg sa at denne satt akkurat som den skulle, selv om han ble veldig overrasket over at jeg fikk den på.

RuneMC: Jakke har jeg alt kjøpt, men ejg skal prøve å huske på det når jeg skal kjøpe sko og bukse.
=^_^=
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by Norse »

Adele wrote:Takk igjen for alle gode tips. For et fantastisk forum å være medlem av som totalt inkompetent :thumleft.
Totalt inkompetent er du neppe! De inkompetente er dem som ikke tør stille spørsmål, og som "har greie på alt"... :thumleft:
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by Tekumseh »

Da har Caberg Duke-hjelmen kommet ihvertfall. Virka veldig grei, mye mer lydtett enn min gamle, satt godt på hodet og har greie funksjoner med lufting, åpning og solbriller osv.

Men pin-lock'en gjør at det blir refleksjoner. Jeg ser et svakt speilbilde av meg selv inni der. Sånt hater jeg, så pinlocken havner nok ganske raskt i søppelbøtta. I mørket vil jo pinlocken være tilnærmet livsfarlig. Og med halvskitne briller innafor der igjen så vil det jo bli diskotek ved møtende biler.

Fler som har problemer med pinlock?
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by ole m. »

Tekumseh wrote: Fler som har problemer med pinlock?
Nei, for jeg bruker det heller ikke. :)
Post Reply