Lasse Liten wrote:Pass på å ikke kjøpe en av disse uten at de allerede er registrert som mellomtung. Sykler med mer enn 96hk lar seg ikke lenger registrere ned til A2 ref. 50% regelen.JK95 wrote:Kan fint anbefale nyere brukt-MC, mye bra å finne der. Rundt 2000-mod Yamaha R6, nyere Suzuki GSR og GSXR 600, samme gjelder ZXR-600 og Z750 fra Kawasaki
Akkurat det er VELDIG frustrerende, for de fleste eldre 600cc sykler har jo mer enn 96hk. Men hvordan er det å kjøre en 600cc? En av grunnene til at jeg er litt motvillig er at jeg har hørt kraftfordelingen ikke er like lineær og at kraften kommer litt plutselig ved høye turtall. Vil det være enda ett element å passe på, eller er det bare en vanesak? Jeg har funnet noen eldre 600-sykler, men jeg er også usikker på hvor mye jeg må betale i forsikring med en eldre 600 R/F-sykkel. Jeg er 23 år, men har ikek ahtt noen forsikringer på meg. Jeg har jobbet som pizzasjåfør og derfør kjørt en del. Kan jeg bruke det for å få rimeligere forsikring?
Sykler jeg har kommet over:
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=71929301 - GSX 600F
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=71824724 - CBR 600F
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72212333 - SV650S
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72000353 - GPZ 500S
Sykkelen ejg egentlig har lyst på er en MT07, men så tenkte jeg at det kanskje hadde vært smartere med en billig sykkel jeg ikke trenger å være så redd for og som ejg kan trene og gjøre feil med. Så nå ser jeg etter rimelige modeller (helst under 25.000) som fungerer fint til daglig bruk og pendling samtidig som de morsomme å bruek og lette. Jeg vil helst ikke ha en motorsykkel som er særlig tung.
Har dere noen innvendinger eller forslag? Jeg har ikke sertifikatet og slik ting er akkurat nå føler jeg meg heller ikke trygg nok til å prøve noen sykler på en tom parkeringsplass heller, men dette vil jo endre seg så snart jeg begynner å ta kjøretimer igjen. Nærmere somemren dukker det sikkert opp flere A2-registrerte sykler, men de eldre 600cc-syklene er registrert ned til 34hk, de nye reglene tillater jo opptil 47-48 hk. Kan ned-strupingen av syklene da endres slik at de kan brueks med 47-48hk?
Edit: Mange kommentarer jeg ikke hadde lest, tusen takk for alle tipsene! Etter å ha lest alle sammen, blir jeg enda mer sikker på at en rimelig 600cc er veien å gå (:!