Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Prat om mellomtung MC
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by Adele »

Lasse Liten wrote:
JK95 wrote:Kan fint anbefale nyere brukt-MC, mye bra å finne der. Rundt 2000-mod Yamaha R6, nyere Suzuki GSR og GSXR 600, samme gjelder ZXR-600 og Z750 fra Kawasaki :thumleft
Pass på å ikke kjøpe en av disse uten at de allerede er registrert som mellomtung. Sykler med mer enn 96hk lar seg ikke lenger registrere ned til A2 ref. 50% regelen.

Akkurat det er VELDIG frustrerende, for de fleste eldre 600cc sykler har jo mer enn 96hk. Men hvordan er det å kjøre en 600cc? En av grunnene til at jeg er litt motvillig er at jeg har hørt kraftfordelingen ikke er like lineær og at kraften kommer litt plutselig ved høye turtall. Vil det være enda ett element å passe på, eller er det bare en vanesak? Jeg har funnet noen eldre 600-sykler, men jeg er også usikker på hvor mye jeg må betale i forsikring med en eldre 600 R/F-sykkel. Jeg er 23 år, men har ikek ahtt noen forsikringer på meg. Jeg har jobbet som pizzasjåfør og derfør kjørt en del. Kan jeg bruke det for å få rimeligere forsikring?

Sykler jeg har kommet over:
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=71929301 - GSX 600F
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=71824724 - CBR 600F
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72212333 - SV650S
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72000353 - GPZ 500S

Sykkelen ejg egentlig har lyst på er en MT07, men så tenkte jeg at det kanskje hadde vært smartere med en billig sykkel jeg ikke trenger å være så redd for og som ejg kan trene og gjøre feil med. Så nå ser jeg etter rimelige modeller (helst under 25.000) som fungerer fint til daglig bruk og pendling samtidig som de morsomme å bruek og lette. Jeg vil helst ikke ha en motorsykkel som er særlig tung.

Har dere noen innvendinger eller forslag? Jeg har ikke sertifikatet og slik ting er akkurat nå føler jeg meg heller ikke trygg nok til å prøve noen sykler på en tom parkeringsplass heller, men dette vil jo endre seg så snart jeg begynner å ta kjøretimer igjen. Nærmere somemren dukker det sikkert opp flere A2-registrerte sykler, men de eldre 600cc-syklene er registrert ned til 34hk, de nye reglene tillater jo opptil 47-48 hk. Kan ned-strupingen av syklene da endres slik at de kan brueks med 47-48hk?


Edit: Mange kommentarer jeg ikke hadde lest, tusen takk for alle tipsene! Etter å ha lest alle sammen, blir jeg enda mer sikker på at en rimelig 600cc er veien å gå (:!
=^_^=
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by inunf »

Tror det er noe om at du kan få bonus hvis du kan dokumentere å ha kjørt firmabil. Vet ikke noe mer om det, har aldri vært aktuelt for meg.

Jeg ville heller ha gått for noe rundt 600cc og 1-2 sylindere enn en 4-sylindret 600cc (altså GSX, CBR osv.). Da får du i de fleste tilfeller en motorkarakteristikk som egner seg bedre for gatebruk. SV650 er et ypperlig eksempel på en slik sykkel. Sjekket kjapt på finn nå, ser ikke ut til å være all verdens utvalg. Hva med en veteran?

Hvis du vil endre effekten (lovlig) fra 34 hk til 48 hk må du først sjekke at det er mulig å få 48 hk kit til den. Flere gamle modeller får man bare 34 hk kit til. Man må da få den gamle plomberingen fjernet hos et autorisert verksted, og de må montere inn den nye plomberingen. Det vil kanskje bli litt billigere å kjøpe en sykkel som er fulleffekt og plombere ned til 48 hk, siden verkstedet da slipper å fjerne det gamle kitet før de monterer det nye. I praksis er det altså ikke hensiktsmessig.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by mekkern »

inunf wrote:Tror det er noe om at du kan få bonus hvis du kan dokumentere å ha kjørt firmabil. Vet ikke noe mer om det, har aldri vært aktuelt for meg.

Jeg ville heller ha gått for noe rundt 600cc og 1-2 sylindere enn en 4-sylindret 600cc (altså GSX, CBR osv.). Da får du i de fleste tilfeller en motorkarakteristikk som egner seg bedre for gatebruk. SV650 er et ypperlig eksempel på en slik sykkel. Sjekket kjapt på finn nå, ser ikke ut til å være all verdens utvalg. Hva med en veteran?

Hvis du vil endre effekten (lovlig) fra 34 hk til 48 hk må du først sjekke at det er mulig å få 48 hk kit til den. Flere gamle modeller får man bare 34 hk kit til. Man må da få den gamle plomberingen fjernet hos et autorisert verksted, og de må montere inn den nye plomberingen. Det vil kanskje bli litt billigere å kjøpe en sykkel som er fulleffekt og plombere ned til 48 hk, siden verkstedet da slipper å fjerne det gamle kitet før de monterer det nye. I praksis er det altså ikke hensiktsmessig.
Du får IKKE endre effekten på eldre org98+hk/regget med 32hk til nye regler med 48hk.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by Tommas »

Jeg kjørte fulleffekt CBR600F i noen år, og det var en veldig morsom sykkel. Snille manerer, lettstyrt og billig i drift.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by inunf »

mekkern wrote:
inunf wrote:Tror det er noe om at du kan få bonus hvis du kan dokumentere å ha kjørt firmabil. Vet ikke noe mer om det, har aldri vært aktuelt for meg.

Jeg ville heller ha gått for noe rundt 600cc og 1-2 sylindere enn en 4-sylindret 600cc (altså GSX, CBR osv.). Da får du i de fleste tilfeller en motorkarakteristikk som egner seg bedre for gatebruk. SV650 er et ypperlig eksempel på en slik sykkel. Sjekket kjapt på finn nå, ser ikke ut til å være all verdens utvalg. Hva med en veteran?

Hvis du vil endre effekten (lovlig) fra 34 hk til 48 hk må du først sjekke at det er mulig å få 48 hk kit til den. Flere gamle modeller får man bare 34 hk kit til. Man må da få den gamle plomberingen fjernet hos et autorisert verksted, og de må montere inn den nye plomberingen. Det vil kanskje bli litt billigere å kjøpe en sykkel som er fulleffekt og plombere ned til 48 hk, siden verkstedet da slipper å fjerne det gamle kitet før de monterer det nye. I praksis er det altså ikke hensiktsmessig.
Du får IKKE endre effekten på eldre org98+hk/regget med 32hk til nye regler med 48hk.
Nei, det sant. Glemte av 98hk-grensen. Tenkte mer på sykler som originalt har under 98 hk og var plombert til 34 hk.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by Adele »

inunf wrote:Tror det er noe om at du kan få bonus hvis du kan dokumentere å ha kjørt firmabil. Vet ikke noe mer om det, har aldri vært aktuelt for meg.

Jeg ville heller ha gått for noe rundt 600cc og 1-2 sylindere enn en 4-sylindret 600cc (altså GSX, CBR osv.). Da får du i de fleste tilfeller en motorkarakteristikk som egner seg bedre for gatebruk. SV650 er et ypperlig eksempel på en slik sykkel. Sjekket kjapt på finn nå, ser ikke ut til å være all verdens utvalg. Hva med en veteran?

Hvis du vil endre effekten (lovlig) fra 34 hk til 48 hk må du først sjekke at det er mulig å få 48 hk kit til den. Flere gamle modeller får man bare 34 hk kit til. Man må da få den gamle plomberingen fjernet hos et autorisert verksted, og de må montere inn den nye plomberingen. Det vil kanskje bli litt billigere å kjøpe en sykkel som er fulleffekt og plombere ned til 48 hk, siden verkstedet da slipper å fjerne det gamle kitet før de monterer det nye. I praksis er det altså ikke hensiktsmessig.
Da skal jeg spørre sjefen min om det. På hvilken måte for jeg bedre motorkarakteristikk med en 1/2-sylindre enn en med 4 sylindre? Mer lineær kraftutvikling og større kraft ved lavere turtall?

Hva med denne? http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=69245904 Rakkestad er ikke så altfor langt unna og jeg har snakket med den lokale mc-butikken som sier de kan "teste" den (gå over bremser, sjekke lekkasjer, kjede, og div.) for meg for ca. 1000 kroner.

Blir den for gammel eller er den verdt et forsøk?
=^_^=
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by tshansen »

Hvor mye er du villig til å legge i sykkel? Dette kan være et greit alternativ det.. 16.000,- er ikke akkurat mye penger i dag.

Selv ville jeg gått for noe som er langt mer moderne, men dine ønsker og økonomi er jo hva som er viktigst :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by Adele »

.
Last edited by Adele on 07 Mar 2016 23:07, edited 1 time in total.
=^_^=
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by Adele »

.
Last edited by Adele on 07 Mar 2016 23:07, edited 1 time in total.
=^_^=
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by Adele »

LordShaft wrote:Hvor mye er du villig til å legge i sykkel? Dette kan være et greit alternativ det.. 16.000,- er ikke akkurat mye penger i dag.

Selv ville jeg gått for noe som er langt mer moderne, men dine ønsker og økonomi er jo hva som er viktigst :thumleft

Jeg hadde i utgangspunktet en økonomi stabil nok til å kunne kjøpe en sykkel til 70-80.000 uten å måtte ta opp lån fra noen som helst, men nå har jeg muligens en annen betydelig utgift som dukker opp. Den vil jeg få avklart i løpet av april om jeg vil måtte betale eller ikke (:.

35.000 skal gå fint, men jeg føler det er mye for en sykkel jeg skal ha i 1-2 sesonger. Jeg ønsker egentlig bare å finne en sykkel som er i god stand, morsom å kjøre og så billig som mulig. For jeg kommer helt garantert til å miste den i bakken og gjøre mange dumme ting. Forhåpentligvis kan jeg skaffe meg erfaringer og lære av feil på den slik at jeg er bedre forberedt til å eie og kjøre en dyrere og kraftigere sykkel neste år. Hvis jeg liker den så kan jeg jo også ha den så lenge jeg har A2-sertifikat og spare penger til en virkelig fin fulleffekt-sykkel (:.

Btw: har allerede sittet med hjelmen i et par timer i dag, hah =^_^=.



Edit: 96hk blir jo 71,5kW - betyr det at den ikke kan kjøres med A2-sertifikat -.-?
=^_^=
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by inunf »

Du er 23 år gammel og vurderer å kjøpe en CBR (eller hva som helst med kåper og heter noe med R). Sjekk forsikringen NÅ. Det kan godt hende forsikringsselskapene vil "hjelpe" deg litt med valg av sykkel. F. eks. Gjensidige har kalkulator på sidene sine. Der kan du kjapt sjekke forsikringen og finne ut hvor ille det blir.

Her er noen jeg ville ha vurdert:
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=71820400
-98 CB500. Billig, grei, og du sparer deg for kostnaden med å plombere (ca. 5000 eller deromkring?). Ingen kåper som blir ødelagt når du velter heller.

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=71656901
-93 XT600. Billig, grei, driftsikker. Ikke nødvendig å plombere, og den tåler å velte. Kanskje litt høy, hvis det er et problem?

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=68608243
SV650 som har gått litt for langt. Denne må plomberes også. Kanskje det dukker opp en med lavere km-stand ferdig plombert i løpet av våren?

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72126536
GS500F. Litt kjedelig, plombert til 34 hk. Ganske ny og lite kjørt, burde være MYE sykkel igjen her.

Uansett, sjekk forsikring først!
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by Adele »

Jeg tror ikke det vil være noe problem at den er høy, men hvordan er XT-en på motorveien? Skolen min er 77km unna så det blir over 155km daglig. Og er ikke 55.000 litt mye for motor med en sylinder? Hverken CB500 og GS500 er helt min type sykkel. CB500-en liker jeg ikke utseendet på og GS-en blir nok litt kejdelig ):.


Men tusen takk for kommentarene under bildene! Utrolig kult at jeg kunne lese hva du tenkte! Jeg skal sjekke forsikring først (:.
Last edited by Adele on 17 Mar 2016 02:52, edited 4 times in total.
=^_^=
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by inunf »

Er ikke bekymret for en XT600 som har gått 55000 km, mitt inntrykk er at de er veldig solide. Den er nok ganske dårlig egnet til motorvei, da ville jeg ha gått for noe annet med flere sylindre. SV650 burde være bra, da har du litt kåpe og gjemme deg bak også.
User avatar
Kikken
Posts: 76
Joined: 11 Nov 2015 13:57
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Location: Trondheim

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by Kikken »

inunf wrote:...Det kan godt hende forsikringsselskapene vil "hjelpe" deg litt med valg av sykkel. F. eks. Gjensidige har kalkulator på sidene sine. Der kan du kjapt sjekke forsikringen og finne ut hvor ille det blir...
IF har også en nettbutikk hvor du kan sjekke priser på ulike sykler. Anbefales å gå gjennom noen alternativer da det helt sikkert vil påvirke din endelige beslutning ;-)

Du er vel klar over at det ikke er mye forsikring å spare på å avregistrere sykkelen på vinteren? Selv om du betaler en fast, månedlig sum vil forsikringsselskapet beregne ca 80% på de fire sesong-månedene og resten fordeles jevnt utover høst/vinter/vår.
User avatar
Twinmannen
Posts: 94
Joined: 08 Nov 2015 16:48
MC: Honda CB 500 1995 mod.

Re: Hvilken mellomklasse-MC? (Kas MC??)

Post by Twinmannen »

inunf wrote:Du er 23 år gammel og vurderer å kjøpe en CBR (eller hva som helst med kåper og heter noe med R). Sjekk forsikringen NÅ. Det kan godt hende forsikringsselskapene vil "hjelpe" deg litt med valg av sykkel. F. eks. Gjensidige har kalkulator på sidene sine. Der kan du kjapt sjekke forsikringen og finne ut hvor ille det blir.

Her er noen jeg ville ha vurdert:
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=71820400
-98 CB500. Billig, grei, og du sparer deg for kostnaden med å plombere (ca. 5000 eller deromkring?). Ingen kåper som blir ødelagt når du velter heller.

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=71656901
-93 XT600. Billig, grei, driftsikker. Ikke nødvendig å plombere, og den tåler å velte. Kanskje litt høy, hvis det er et problem?

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=68608243
SV650 som har gått litt for langt. Denne må plomberes også. Kanskje det dukker opp en med lavere km-stand ferdig plombert i løpet av våren?

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=72126536
GS500F. Litt kjedelig, plombert til 34 hk. Ganske ny og lite kjørt, burde være MYE sykkel igjen her.

Uansett, sjekk forsikring først!
Det er ikke sikkert eier har oppført riktig i annonsen, så det kan også være lurt å sjekke hva som står i vognkortet, eller her hos Statens Vegvesen: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... plysninger

Honda CB500en som du linker til, som selger oppgir med 43 HK, er i virkeligheten oppført med 43 KW (58 HK), så den måtte i så fall plumberes for å kunne kjøre på A2 førerkort.
Image
Post Reply