Europaturen 2015 - med El Quattro Fantastico

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Europaturen 2015

Post by tshansen »

Her kan det være veldig fornuftig å lytte til Bamsefar (Oslolosen) =D>

For min del, på R sykkel så mange timer på Autobahn med de hastighetene var 60 mer enn nok. Men det avhenger jo selvfølgelig hvilken sykkel du kjører, hvor stor tanken er, hvor herdet du er osv. For mange er det veldig individuelt hva som er ålreit å bruke av timer på en sykkel om gangen. Men min erfaring er at de to første etappene, som er rene transportetapper var helt nødvendig å gikk helt fint, men det er for kroppen var frisk å rask. Jeg hadde ikke syns det samme etter 14 dager med 30 - 40 mil om dagen :roll:

Turen for min del var ikke bare en helt sinnsyk opplevelse, men det var også et skille for mc-interessen min. Å gå fra å være litt fineværsrytter, med "riktig" bekledning å ga blaffen i komfort samt hate grus som pesten... :lol: Til å snu på fem-øringen. Ikke at det er noe i veien for å kjøre med akkurat det som passer deg på 2 hjul nedover. Men min daglig økende interesse for "eventyr", utforsking, komfort, behovet for å ha med nyttige ting, være selvhjulpen osv osv. Ja, interessen min forandret seg, å de som kjenner meg har helt klart lagt merke til at jeg har fått en helt "ny" interesse for diverse aspekter rundt det å kjøre på tur, samt kose seg på sykkelen.
Å det ble jo helt klart en langt dyrere tur enn jeg først så for meg, som Tommas skriver \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Europaturen 2015

Post by Leffy »

ojda wrote:Når jeg snakker om 1. kjøredag, mener jeg selvfølgelig fra den dagen du setter føttene i EU :)

Da står du vel på kaia sånn ca 10.30, å dagen blir dermed ganske redusert.
De fleste 1. Gangs vil vel gjerne innom Louis i Kiel før de fortsetter nedover også :thumleft

60-80 mil er da ganske nok [-X Kan anbefale 1. natt i Rothenburg. 66 mil fra Kiel. (Ganske spesiell by) :thumleft

Så finner du et mål i Syd-Østerrike eller Nord-Italia for neste dag, å du er midt i smørøyet =D>

Jeg kan også anbefale Slovenia (Kranjska Gora) som 2. overnatting 60 mil fra Rothenburg, og fortsette turen først Sørover, derefter mot Vest. (Italia, Østerrike.....) Fantastisk etappe =D>
Supert :thumleft Slovenia har jeg ikke en gang tenkt på.

Ja regna med det, men måtte liksom bare få det frem :lol:

Alt begynte med at mora og søsteren til en kompis er ganske ofte ved gardasjøen, så han ville også dit en tur. Så har laget en del forslag fra Munchen og nedover. Bl.a. innom Østerrike og Grossglockner, ned til Italia og Stelvio, Gardasjøen, Comosjøen, inn i Sveits til Furkapass, grimselpass osv. Og deretter inn igjen i Sør-Vest Tyskland.

Har også en rute hvor vi dropper Sveits, men kjører forstatt Østerrike, Gardasjøen, så nedover i Italia, så franske rivieraen ned til Monaco, opp igjen til Nord Italia, Comosjøen og tar Stelvio på tur opp igjen. Men som sagt så er alt bare i grovetrekk enda så alt av tips overveis sterkt :thumleft

Har også sett en del på bestbikingroads.com ang anbefalte veier i nærheten av stedene.
LordShaft wrote:Her kan det være veldig fornuftig å lytte til Bamsefar (Oslolosen) =D>

For min del, på R sykkel så mange timer på Autobahn med de hastighetene var 60 mer enn nok. Men det avhenger jo selvfølgelig hvilken sykkel du kjører, hvor stor tanken er, hvor herdet du er osv. For mange er det veldig individuelt hva som er ålreit å bruke av timer på en sykkel om gangen. Men min erfaring er at de to første etappene, som er rene transportetapper var helt nødvendig å gikk helt fint, men det er for kroppen var frisk å rask. Jeg hadde ikke syns det samme etter 14 dager med 30 - 40 mil om dagen :roll:

Turen for min del var ikke bare en helt sinnsyk opplevelse, men det var også et skille for mc-interessen min. Å gå fra å være litt fineværsrytter, med "riktig" bekledning å ga blaffen i komfort samt hate grus som pesten... :lol: Til å snu på fem-øringen. Ikke at det er noe i veien for å kjøre med akkurat det som passer deg på 2 hjul nedover. Men min daglig økende interesse for "eventyr", utforsking, komfort, behovet for å ha med nyttige ting, være selvhjulpen osv osv. Ja, interessen min forandret seg, å de som kjenner meg har helt klart lagt merke til at jeg har fått en helt "ny" interesse for diverse aspekter rundt det å kjøre på tur, samt kose seg på sykkelen.
Å det ble jo helt klart en langt dyrere tur enn jeg først så for meg, som Tommas skriver \:D/
:thumleft

Ser den. Jeg skal bruke Tuonoen nedover. Komforten tror jeg er helt grei på den, men folk sier den er ganske så tørst ;) Kompisen min kjører mest sannsynligvis VTR1000F som du har sett, så det er vel han som det til slutt ligger og veier mest på. Lengste etappen jeg har kjørt var på 55mil herfra til Bergen i 2014. Tror vi gjorde unna den på ca 8 timer. Han hadde samme sykkel da mens jeg hadde z750'n. Gikk ganske så bra for meg, mens han var litt mer mørbanket.

Jeg ser den. Det er vel derfor jeg i det siste har begynt og overveie ADV sykkel selv om jeg ikke har den største sansen for dem. Er fortsatt litt der at det skal se tøft ut ;) Hehe. Men jeg savner med og mer komfort, noe av grunnen til at jeg kjøpte meg naken sykkel igjen nå. Men så får vi se hvordan det blir etter en tur nedover i sommer. Ellers ligger pengepungen og BMW forhandleren min syltynt ann ;)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Europaturen 2015

Post by tshansen »

Det blir nok en utrolig bra tur uansett hva du kjører. Å så lenge du passer på å ta godt med pauser (etter behov) så er det ingen problem. Det blir jo alltid til at en stopper å tar litt bilder, drikker litt, fuel'er osv...

Om du finner ut at du vil ha noe annet, eller kanskje fortsette med det du nettopp har kjøpt, er jo bare gull... Da har jo du blitt langt klokere for din egen del, samt din egen interesse :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Europaturen 2015

Post by ojda »

Her har du virkelig Godbiten av Nord-Slovenia :thumleft

Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Europaturen 2015

Post by ashland »

Det er sikkert ett dumt spm. men fant ingen ting på nettsidene i farta og lettere å spørre de som vet :thumleft

Hvordan er det med stropper og det som trengs for surring av sykkel ombord på
ColorLine, da Oslo - Kiel?
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Europaturen 2015

Post by ojda »

Jeg har aldrig hatt med meg stropp noe sted jeg,
Men det har hendt jeg har blitt spurt om å begrense meg til 1 stropp [-X

Colorline, helt flott :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Europaturen 2015

Post by Leffy »

LordShaft wrote:Det blir nok en utrolig bra tur uansett hva du kjører. Å så lenge du passer på å ta godt med pauser (etter behov) så er det ingen problem. Det blir jo alltid til at en stopper å tar litt bilder, drikker litt, fuel'er osv...

Om du finner ut at du vil ha noe annet, eller kanskje fortsette med det du nettopp har kjøpt, er jo bare gull... Da har jo du blitt langt klokere for din egen del, samt din egen interesse :thumleft
:thumleft Gleder meg allerede :)
ojda wrote:Her har du virkelig Godbiten av Nord-Slovenia :thumleft

Image
Tøft... Hjertlig takk. Da kan jeg nok ikke utelukke den biten :thumleft :)
ashland wrote:Det er sikkert ett dumt spm. men fant ingen ting på nettsidene i farta og lettere å spørre de som vet :thumleft

Hvordan er det med stropper og det som trengs for surring av sykkel ombord på
ColorLine, da Oslo - Kiel?
Screenshot fra første episode av turen til Bjørnar Verpeide. Fra colorline (Kiel) båten, så ser ut til at de har en del ;)
Image
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Europaturen 2015

Post by tshansen »

ashland wrote:Det er sikkert ett dumt spm. men fant ingen ting på nettsidene i farta og lettere å spørre de som vet :thumleft

Hvordan er det med stropper og det som trengs for surring av sykkel ombord på
ColorLine, da Oslo - Kiel?
Jeg tok meg med to stropper i baggen, pga jeg var usikker om akkurat det samme. Bamsefar kunne betrygge meg at de kunne jeg legge igjen i garasjen til Busa (har han funnet de tro :lol: )

De har massevis på fergen, men er det mange sykler som skal over samtidig, er det fare for at de går tom, men de forplikter seg til å ordne fler ved behov. :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Europaturen 2015

Post by ashland »

Leffy wrote:
ashland wrote:Det er sikkert ett dumt spm. men fant ingen ting på nettsidene i farta og lettere å spørre de som vet :thumleft

Hvordan er det med stropper og det som trengs for surring av sykkel ombord på
ColorLine, da Oslo - Kiel?
Screenshot fra første episode av turen til Bjørnar Verpeide. Fra colorline (Kiel) båten, så ser ut til at de har en del ;)
Image
Jøss, de har bedre systen enn jeg har i garasjen min :redface
Se litt mer av den serien tror jeg, virket ikke gæli!
LordShaft wrote:
ashland wrote:Det er sikkert ett dumt spm. men fant ingen ting på nettsidene i farta og lettere å spørre de som vet :thumleft

Hvordan er det med stropper og det som trengs for surring av sykkel ombord på
ColorLine, da Oslo - Kiel?
Jeg tok meg med to stropper i baggen, pga jeg var usikker om akkurat det samme. Bamsefar kunne betrygge meg at de kunne jeg legge igjen i garasjen til Busa (har han funnet de tro :lol: )

De har massevis på fergen, men er det mange sykler som skal over samtidig, er det fare for at de går tom, men de forplikter seg til å ordne fler ved behov. :thumleft
Regnet med de hadde noe sånt ombord, greit å sjekke ut!
Da blir det en ting mindre å pakke, billett med MS Color Magic bestilt til 1. Juni :D \:D/
fun is not a straight line
Post Reply