DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

God helg doktor :thumleft

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Jeg fant en video fra 2014 som youtube hadde "gjemt" på grunn av copyright claim så jeg lastet den opp med noe intetsigente musikk.
Ranfjorden Rundt i strålende sensommervær og turen var beregnet å ta 4timer (2 ferger) men jeg brukte vel 8-9 i finværet.
Muligens litt lang men flott natur :)

[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Ser ut som en fantastisk tur. Dæven jeg gleder meg til å komme meg nordover å få sett en del av denne naturen selv. Film og bilder klarer ikke å gjenskape mye av den fantastiske naturen, for ikke å snakke om alle inntrykkene :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

LordShaft wrote:Ser ut som en fantastisk tur. Dæven jeg gleder meg til å komme meg nordover å få sett en del av denne naturen selv. Film og bilder klarer ikke å gjenskape mye av den fantastiske naturen, for ikke å snakke om alle inntrykkene :D
Ja, i august kan vi få noen fantastiske dager her nord fordi det man kaller solgangsbris ikke er så påtrengende som tidligere på sommeren. Det er sikkert det samme overalt men når temperaturen ligger over 20 grader og totalt vindstille døgnet rundt så er det bare fantastisk å være motorsyklist :thumleft
Det ble noe feil med filmen jeg nettopp la ut, av en eller annen grunn ble vinduet så lite, så jeg holder på å laste opp en annen versjon som jeg håper skal fylle skjermen :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Ja dette er filmet sent på kvelden det eller? Ja det er noe helt magisk selv her nede i sør når vi opplever tropenetter og luften omtrent står stille. Der oppe er jo det langt mer lys å kan tenke meg at det er ganske fantastisk stemning. Det er igrunn helt utrolig at et "område" som er så ugjestmildt om vinteren er så flott på sommeren :thumleft

Jeg reagerte ikke på at vinduet ble så lite, bare som en svart ramme... Ikke noe problem å se på skjerm når du trykker full screen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Palma »

Nydelig !! Det kan bli sommer nå ! Får bare sug i magen med tanke på den Nord-Norgeturen... håper å få det til..
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

LordShaft wrote:Ja dette er filmet sent på kvelden det eller? Ja det er noe helt magisk selv her nede i sør når vi opplever tropenetter og luften omtrent står stille. Der oppe er jo det langt mer lys å kan tenke meg at det er ganske fantastisk stemning. Det er igrunn helt utrolig at et "område" som er så ugjestmildt om vinteren er så flott på sommeren :thumleft

Jeg reagerte ikke på at vinduet ble så lite, bare som en svart ramme... Ikke noe problem å se på skjerm når du trykker full screen
Jeg startet hjemmefra ca. kl 11 på formiddagen og tok softisen i heimbyen i 7-tiden på kvelden så da gikk det 8-9 timer før jeg var hjemme :)
Kaffe på Nesna, middag på Hemnesberget etter siste ferge, og kaffebesøk på hytta til en mc-venninne av meg til slutt.. Sånt tar tid :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Ja, men slikt må nesten ta såpass med tid. Selv foretrekker jeg å legge igjen "klokken" hjemme når jeg kjører på sykkeltur. Er ikke så nøye om jeg rekker den ene elle andre fergen, finner jeg en avstikker som ser spennende ut, ja så kjører jeg den. Møter jeg kjentfolk eller noen som vil prate når jeg fyller drivstoff, ja da tar jeg med tid til det også :thumleft Liker å ha en plan med turen i forhold til hvor jeg skal ende opp, men hvordan jeg havner der, og når jeg havner der er ikke alltid like viktig :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

LordShaft wrote:Ja, men slikt må nesten ta såpass med tid. Selv foretrekker jeg å legge igjen "klokken" hjemme når jeg kjører på sykkeltur. Er ikke så nøye om jeg rekker den ene elle andre fergen, finner jeg en avstikker som ser spennende ut, ja så kjører jeg den. Møter jeg kjentfolk eller noen som vil prate når jeg fyller drivstoff, ja da tar jeg med tid til det også :thumleft Liker å ha en plan med turen i forhold til hvor jeg skal ende opp, men hvordan jeg havner der, og når jeg havner der er ikke alltid like viktig :D
He, he, der er vi på linje, jeg kjører aldri feil, jeg bare bytter mål og mening etterhvert.
Sist sommer skulle jeg bare kjøre Mo i Rana-Korgen-Villmarksveien og til Trofors. Derfra skulle jeg kjøre E6 hjem igjen med en mulig avstikker via gamleveien over Korgfjellet. Jeg endte opp med Tosenveien til Brønnøysund med en liten visitt hos Scheffers, karen fra Nederland på mcsiden som holder på å bygge et spennende prosjekt ved Sausvatn langs Fv76. Endte opp med overnatting i Br.sund og kystriksveien opp til Nesna og heim. En helt fantastisk tur :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Har laget og publisert en video på gamle opptak.
I 2014 kjørte jeg til Vestlandet og på returen valgte jeg å kjøre kystriksveien opp til Nesna og deretter inn til Mo i Rana.
Det ser ut som om at hodet mitt holder på å falle av enkelte ganger, men speilene er laget slik at jeg må flytte meg litt til siden for å få full oversikt bakover og det er en fordel med mye trafikk og forbikjøringer :)

[youtube][/youtube]
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Tommas »

Fin tur!

Jeg er forresten for pysete til å kjøre uten hansker ;-)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Tommas wrote:Fin tur!

Jeg er forresten for pysete til å kjøre uten hansker ;-)
Er ikke tilhenger av å gjøre det selv heller men på denne turen var det jævla fint vær og med 2 kamera å betjene (uten fjernkontroll), valgte jeg å legge hanskene i tankveska :)
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Busa Trond »

Må si du har blitt en jævel på film. Mye bra underholdning og inspirasjon.
Du la ut en film i Nord Norge tråden, denne!
Hva er trikset med å få den sykkelen til å bevege seg i kart visningen?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Busa Trond wrote:Må si du har blitt en jævel på film. Mye bra underholdning og inspirasjon.
Du la ut en film i Nord Norge tråden, denne!
Hva er trikset med å få den sykkelen til å bevege seg i kart visningen?
Først laster du ned et program som heter Route Generator på denne siden: http://www.routegenerator.net/download.html
Deretter lager du en rute i google maps og lager en dele-link, det må være den lange adressen.
Så åpner du rutegeneratoren og trykker på file og deretter import from google maps. Da åpner det seg et nytt vindu hvor du limer inn lenken i feltet der det står url fra ruta du laget og trykker på go. Så må du sentrere kartet i vinduet med musa før du trykker ok nederst i dette vinduet
Da har du fått inn kartutsnittet fra ruta du laget, men det er ingen rute i kartet. Da må du velge hvilket kjøretøy du vil bruke, car, boat, train og selvfølgelig bike :)
Så trykker du på det tegnet oppe som ser ut som en blyant på et ark. Da kan du plotte inn ruta langs veien du vil følge med museklikk.
Trykk så på den nest siste knappen fra venstre mot høyre, og da lagrer du ruta :)
Husk å trykke på at du IKKE skal slette eksisterende filer i mappa når du får det valget..
Du kan også importere et kartutsnitt fra andre kart eller Google Earth. Da velger du file > open image. Ellers er fremgangsmåten lik.

Plages du, så bare spør :thumleft
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Busa Trond »

Takker Dr :thumleft
Det funka gull.
Post Reply