Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
Byttet akkurat fremdrevet på min Suzuki freewind, og fikk litt problemer med å stramme kjedet etterpå.
Når jeg justerte kjedet var det altfor stramt etter at jeg snurret hjulet en halv omdreining. Fremdrevet er som sagt helt nytt, kjedet er også helt rent og virker greit om enn ikke akkurat nytt. Bakdrevet er jevnt slitt rundt hele sirkelen, men ikke utslitt. Altså er kjedet lengre på den ene "siden" ?
Noen som har vært borti denne problemstillingen?
Har nytt kjede og nytt bakdrev liggende, men hadde håpet å kjøre vårsesongen på det jeg har på sykkelen.
Når jeg justerte kjedet var det altfor stramt etter at jeg snurret hjulet en halv omdreining. Fremdrevet er som sagt helt nytt, kjedet er også helt rent og virker greit om enn ikke akkurat nytt. Bakdrevet er jevnt slitt rundt hele sirkelen, men ikke utslitt. Altså er kjedet lengre på den ene "siden" ?
Noen som har vært borti denne problemstillingen?
Har nytt kjede og nytt bakdrev liggende, men hadde håpet å kjøre vårsesongen på det jeg har på sykkelen.
Re: Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
Fra den tiden jeg drev med moped og trial så var det fy fy og bare bytte en av de tre delene (framdrev/bakdrev/kjede). Min erfaring er at hvis du kun bytter en av delene, så vil du slite ut den nye delen på null komma niks. Ikke sikkert dette stemmer, men slik var det hvertfall på mopeden min når jeg var 16Lasse Liten wrote:Byttet akkurat fremdrevet på min Suzuki freewind, og fikk litt problemer med å stramme kjedet etterpå.
Når jeg justerte kjedet var det altfor stramt etter at jeg snurret hjulet en halv omdreining. Fremdrevet er som sagt helt nytt, kjedet er også helt rent og virker greit om enn ikke akkurat nytt. Bakdrevet er jevnt slitt rundt hele sirkelen, men ikke utslitt. Altså er kjedet lengre på den ene "siden" ?
Noen som har vært borti denne problemstillingen?
Har nytt kjede og nytt bakdrev liggende, men hadde håpet å kjøre vårsesongen på det jeg har på sykkelen.
Re: Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
Dette skyldes mest sannsynlig stive ledd, eller punktstrekk i kjedet.
Re: Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
Har vært ute for det, ja. Årsakene er som Snikkeren sier. Jeg bytter alltid kjede og begge drevene samtidig på gatesykkel. Eller, alltid? Det blir vel ikke byttet så ofte, man klarer vel 30-40 000 km før det er utslitt?
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
Den teorien er jeg ikke enig med da stålet i kjedet er langt hardere enn drevet. Selvsagt er det optimalt å bytte alt i en smekk, men på en brukssykkel er det penger ut vinduet. Et fremdrev med i snitt en tredjedel av antallet tenner enn et bakdrev roterer naturlig nok tre ganger så fort som et bakdrev og slites tre ganger så fort. Jeg har alltid kjørt tre fremdrev pr bakdrev og dette fungerer gull.tunmag wrote: Fra den tiden jeg drev med moped og trial så var det fy fy og bare bytte en av de tre delene (framdrev/bakdrev/kjede). Min erfaring er at hvis du kun bytter en av delene, så vil du slite ut den nye delen på null komma niks. Ikke sikkert dette stemmer, men slik var det hvertfall på mopeden min når jeg var 16
Heller mot det ja, opplevd dette selv ? Vet du om dette oppstår kun ved for stramt kjede eller er det vanlig på ensylindrete motorer med stor boring?Snikkeren wrote:Dette skyldes mest sannsynlig stive ledd, eller punktstrekk i kjedet.
Et fremdrev klarer ikke 30000km, da er det jo knapt noe igjen av det, fremdrevene mine varer rett i overkant av 10k, da ser de ut som haitenner og bakdrev og kjede er 1/3 slitt.inunf wrote:Har vært ute for det, ja. Årsakene er som Snikkeren sier. Jeg bytter alltid kjede og begge drevene samtidig på gatesykkel. Eller, alltid? Det blir vel ikke byttet så ofte, man klarer vel 30-40 000 km før det er utslitt?
Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
Jeg har opplevd det selv ja, på en GSX 650F, så tror ikke det har med at du kjører ensylindret. På GSX'en var det både stive ledd, og punktstrekk. Jeg renset kjedet, og knakk løs leddene igjen, og da ble det betydelig bedre. Da kunne jeg fint kjøre med det sånn resten av sesongen.
Edit: Stive ledd oppstår pga for dårlig vedlikehold. Hvis man ikke smører ofte nok, så setter de seg. Punktstrekk er jeg litt mer usikker på. Kommer kanskje av hard akselerasjon eller hard motorbrems?
Edit: Stive ledd oppstår pga for dårlig vedlikehold. Hvis man ikke smører ofte nok, så setter de seg. Punktstrekk er jeg litt mer usikker på. Kommer kanskje av hard akselerasjon eller hard motorbrems?
Re: Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
Hvis jeg har punktstrekk, så merker jeg det ganske greit når jeg kjører, som en slags blanding av vibrasjon og smånykking. Har opplevd det på både 2 og 4 sylindre.
Sjekk om bakhjulet står rett. Ikke alltid de hakkene på svingarmen er til å stole helt på. Noen liner bakdekket opp så det står på linje med fordekket, andre stiller det inn så bakdrev og fremdrev står på linje. Jeg bruker en kombinasjon av hakkene på svingarmen, og dobbeltsjekker med å sjekke at kjedet løper beint. Er bare å ta av evt kjedebeskytter og se om kjedet løper beint eller om det buer til en av sidene.
Punktstrekk kommer vel av for stramt kjede, og spesielt om du kjører med passasjer på humpete veier. Kjedet skal som oftest være mye slakkere enn en tror. Hvis kjedet da er for stramt, så tar det støyten hvis du kjører over en hump og demperne nærmest bunner ut. Hvis demperne ikke er helt gode er det sikkert enda lettere for. Jeg synes også det er lettere at det dukker opp etterhvert som kjedet/drev blir eldre.
Sjekk om bakhjulet står rett. Ikke alltid de hakkene på svingarmen er til å stole helt på. Noen liner bakdekket opp så det står på linje med fordekket, andre stiller det inn så bakdrev og fremdrev står på linje. Jeg bruker en kombinasjon av hakkene på svingarmen, og dobbeltsjekker med å sjekke at kjedet løper beint. Er bare å ta av evt kjedebeskytter og se om kjedet løper beint eller om det buer til en av sidene.
Punktstrekk kommer vel av for stramt kjede, og spesielt om du kjører med passasjer på humpete veier. Kjedet skal som oftest være mye slakkere enn en tror. Hvis kjedet da er for stramt, så tar det støyten hvis du kjører over en hump og demperne nærmest bunner ut. Hvis demperne ikke er helt gode er det sikkert enda lettere for. Jeg synes også det er lettere at det dukker opp etterhvert som kjedet/drev blir eldre.
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
Hjulet står rett, bruker alltid skyvelær på begge sider og kjedet løper beint og fint.
- mekkern
- Posts: 5110
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
Viktig å justere kjedet riktig og ikke "litt stramt"-heller "litt" slakt.
Har kjørt 30000km siden jeg snudde bakdrevet og byttet kjede(biltema 530fb-ring) justert 1 gang og finjustert ved forrige dekkskift...vært flink til å smøre da...
men nå har jeg kjørt 2 sesonger med PD-oiler fylt med gearolje, fungerer topp.
http://www.pdoiler.co.uk/
Har kjørt 30000km siden jeg snudde bakdrevet og byttet kjede(biltema 530fb-ring) justert 1 gang og finjustert ved forrige dekkskift...vært flink til å smøre da...
men nå har jeg kjørt 2 sesonger med PD-oiler fylt med gearolje, fungerer topp.
http://www.pdoiler.co.uk/
Re: Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
Snakker kun av egen erfaring, men er ganske sikker på at fremdrevet på RSV'en min har gått rundt 25 000 km. Kan sjekke serviceloggen når jeg kommer hjem. Det er i tillegg konvertert til 520 fra 525 eller 530, husker ikke hva det var originalt. Det er i alle fall spinklere enn originalt. Ser fortsatt ok ut, tror det skal klare 10-15 000 km til. Jeg vil si at 10 000 km på et framdrev før det er utslitt høres veldig lite ut.Lasse Liten wrote:...
Et fremdrev klarer ikke 30000km, da er det jo knapt noe igjen av det, fremdrevene mine varer rett i overkant av 10k, da ser de ut som haitenner og bakdrev og kjede er 1/3 slitt.inunf wrote:Har vært ute for det, ja. Årsakene er som Snikkeren sier. Jeg bytter alltid kjede og begge drevene samtidig på gatesykkel. Eller, alltid? Det blir vel ikke byttet så ofte, man klarer vel 30-40 000 km før det er utslitt?
Har opplevd stivt ledd på NSR 125, punktstrekk på R6 banesykkel og RS4 125. Tror ikke det er relatert til motortype, bare vedlikehold og belastning.
-
- Posts: 2516
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
Jeg får ca 30.000 km ut av et sett med drev og kjede, både på 1050 Tigern og 1000 Multistradan. Bytter alltid begge dreva og kjedet samtidig. Smører med Motul kjedespray ca hver 500 km, Multistradan har Scottoiler.
Re: Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
Jeg fikk vel 25.000 ut av forrige kjede og drev jeg byttet. Smører med motul, smører hver 500 når den blir kjørt mye i regn, hver 1000 i normalt vær
Note4
Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
TDM'en min var gått 35k da jeg solgte den, og der var det ikke behov for å bytte hverken kjede eller drev med det første. Den var det montert Tutoro kjedesmører på, noe jeg tror er med på å forlenge levetiden.
Ellers smører jeg hver 500 km til vanlig, og litt oftere når jeg kjører i regnvær. Men før sesongstart blir det montert Tutoro på 1290'en også, så da slipper jeg å tenke på det. [emoji106]
Ellers smører jeg hver 500 km til vanlig, og litt oftere når jeg kjører i regnvær. Men før sesongstart blir det montert Tutoro på 1290'en også, så da slipper jeg å tenke på det. [emoji106]
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Vanskelig å justere kjede, ujevnt strekt ?
Hmm.. registrerer det dere sier, og er litt overrasket.
Det med punktstrekk er vel med ganske stor sikkerhet det jeg trenger å vite for å komme videre med kjedet mitt som mest sannsynlig er avgått med døden.
Det med å bytte begge drev og kjedet samtidig derimot får jeg ikke til å stemme med egen erfaring. Både på min første Suzuki TSx, tempoen, mt5, dt125 og nå min freewind (syklene jeg har hatt med kjede) er fremdrevet markant slitt etter 10k + mens kjedet og bakdrevet er langt innenfor...
Når jeg leser om drevproduksjon er det heller ingen nevneverdig materialforskjell mellom frem og bakdrev, fremdrev må jo bli 3 ganger fortere slitt hvis en har et slikt forhold mellom frem og bakdrev (jeg har nesten nøyaktig 3/1 med 43/15 tenner) Nesten fristende å komme til en konklusjon at dere bytter kjede og bakdrev for tidlig hele gjengen basert på et slitt fremdrev, men det stemmer jo ikke med kilometeren da ca 35000 er hva jeg også får ut av bakdrev og kjede, altså kjører dere hele gjengen med utslitt fremdrev hehe.... skal ikke beskylde noen for noe - må være store forskjeller mellom sykler og produsenter av kjede drev og ikke minst vedlikehold. Kanskje kjørestil har noe å spille inn og ?
Det med punktstrekk er vel med ganske stor sikkerhet det jeg trenger å vite for å komme videre med kjedet mitt som mest sannsynlig er avgått med døden.
Det med å bytte begge drev og kjedet samtidig derimot får jeg ikke til å stemme med egen erfaring. Både på min første Suzuki TSx, tempoen, mt5, dt125 og nå min freewind (syklene jeg har hatt med kjede) er fremdrevet markant slitt etter 10k + mens kjedet og bakdrevet er langt innenfor...
Når jeg leser om drevproduksjon er det heller ingen nevneverdig materialforskjell mellom frem og bakdrev, fremdrev må jo bli 3 ganger fortere slitt hvis en har et slikt forhold mellom frem og bakdrev (jeg har nesten nøyaktig 3/1 med 43/15 tenner) Nesten fristende å komme til en konklusjon at dere bytter kjede og bakdrev for tidlig hele gjengen basert på et slitt fremdrev, men det stemmer jo ikke med kilometeren da ca 35000 er hva jeg også får ut av bakdrev og kjede, altså kjører dere hele gjengen med utslitt fremdrev hehe.... skal ikke beskylde noen for noe - må være store forskjeller mellom sykler og produsenter av kjede drev og ikke minst vedlikehold. Kanskje kjørestil har noe å spille inn og ?