Hva slags motorolje

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Hva slags motorolje

Post by voodoodoo »

Det er allt for lite krangling om motorolje her inne så derfor passer det finfint med en "oljetråd" midt i værste pms perioden.

Så derfor lurer jeg på hva slags olje dere bruker?
Og til dere som ikke server sjøl, har dere egentlig greie på hva som smører motorsyklene dere kjører??

Sjøl sverger jeg til Motul produkter og for tiden så blir Hayabussen oljet med Motul 300v.
Det er selvfølgelig den aller beste olja som er å oppdrive så jeg skjønner meg ikke på de som besudler syklene sine med alskens annet skvip \:D/
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hva slags motorolje

Post by Lasse Liten »

Hehe, her aner jeg en liten "lyst å diskutere" vibb -det er knallfint, enig i at det er for lite av sånt så lenge folk ikke er dum fordi de har andre meninger.
Jeg er totalt innhabil når det gjelder olje, fordi jeg har alskens kurs og smøring (apropo) fra Valvoline.


Motorolje -Valvoline SynPower 4T SAE 10W-50 http://www.valvoline.no/valvoline/mc-ou ... ae-10w-50/
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Hva slags motorolje

Post by quattrokim »

Fuchs/Silkolene her i gården til mc. Bil så er det Castrol. Ellers er eg meir tilhenger av å bytte ofte enn å kjøpe dyrt og bytte sjeldent.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hva slags motorolje

Post by Lasse Liten »

quattrokim wrote:Fuchs/Silkolene her i gården til mc. Bil så er det Castrol. Ellers er eg meir tilhenger av å bytte ofte enn å kjøpe dyrt og bytte sjeldent.
Ligger an til å være enig med deg, så lenge de aller billigste variantene kun er på motoren i maks en "rensekjøring" etter arbeid inni motoren el. lign. hehe. Veldig mange som har litt eldre sykler bytter olje altfor sjeldent fordi de stoler for mye på oljen -den kostet jo masse penger :lol:
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Hva slags motorolje

Post by Elolz »

Shell Advance Ultra 4T: Denne anbefales av Ducati, den er rimelig, og jeg har gode erfaringer med at girskift føles mye mer smooth på andre sykler, så regner med den har samme effekt på denne sykkelen. Bestiller fra basol.no, der har de også rimelig Shell bremsevæske og ferdigblandet kjølevæske. :thumleft

Biltema kommer aldri på en sykkel i mitt eie. :-#
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hva slags motorolje

Post by jhn »

Lasse Liten wrote:Hehe, her aner jeg en liten "lyst å diskutere" vibb -det er knallfint, enig i at det er for lite av sånt så lenge folk ikke er dum fordi de har andre meninger.
Jeg er totalt innhabil når det gjelder olje, fordi jeg har alskens kurs og smøring (apropo) fra Valvoline.


Motorolje -Valvoline SynPower 4T SAE 10W-50 http://www.valvoline.no/valvoline/mc-ou ... ae-10w-50/
Jeg synes du skal komme med noen faglige synspunkt omkring kvalitetsforskjeller ... hvorfor vi skal velge Valvoline fremfor Biltema .. eller motsatt.
Kanskje det kan sette fart i diskusjonen :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hva slags motorolje

Post by ArcticTiger »

voodoodoo wrote:Det er allt for lite krangling om motorolje her inne så derfor passer det finfint med en "oljetråd" midt i værste pms perioden.

Så derfor lurer jeg på hva slags olje dere bruker?
Og til dere som ikke server sjøl, har dere egentlig greie på hva som smører motorsyklene dere kjører??

Sjøl sverger jeg til Motul produkter og for tiden så blir Hayabussen oljet med Motul 300v.
Det er selvfølgelig den aller beste olja som er å oppdrive så jeg skjønner meg ikke på de som besudler syklene sine med alskens annet skvip \:D/

Helt enig med Vuuuddduuu her, det er bare en olje for Mottor-sykkla: Motul :thumleft
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: RE: Re: Hva slags motorolje

Post by quattrokim »

ArcticTiger wrote:
voodoodoo wrote:Det er allt for lite krangling om motorolje her inne så derfor passer det finfint med en "oljetråd" midt i værste pms perioden.

Så derfor lurer jeg på hva slags olje dere bruker?
Og til dere som ikke server sjøl, har dere egentlig greie på hva som smører motorsyklene dere kjører??

Sjøl sverger jeg til Motul produkter og for tiden så blir Hayabussen oljet med Motul 300v.
Det er selvfølgelig den aller beste olja som er å oppdrive så jeg skjønner meg ikke på de som besudler syklene sine med alskens annet skvip \:D/

Helt enig med Vuuuddduuu her, det er bare en olje for Mottor-sykkla: Motul :thumleft
Folk som er einige i ein ojetråd? No står ikkje verda til påske...
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva slags motorolje

Post by tshansen »

Image
På KTM'en får den edlere dråper fra de sveitsiske mesterne! Dette for at det var anbefalt. Men har veldig god erfaring med Motul selv. Siden neste oljeskift blir på verksted 15.000 service, er det nok dette som blir brukt igjen. Men ikke umulig jeg blir å gå for motul når jeg skal bytte selv igjen \:D/

Uten å ha inngående kjennskap til de forskjellige oljene, så mener jeg det er veldig rart at nedsoting i påhengsmotorer er langt større med billigoljer, enn det er med dyrere oljer. Selv om de er innenfor samme spec'ene :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hva slags motorolje

Post by Trondgv »

Går for motorex her også. :thumleft Motorex CrossPower 10w60. Denne er anbefalt av KTM og den de bruker på service, så går for det samme. :thumleft
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hva slags motorolje

Post by Lasse Liten »

Om det er Motul, Motorex, Valvoline osv.. spiller ingen rolle i mine øyne. Så lenge oljen er laget 100% med tanke for bruk i motorsykler er det som regel bra. Shell oljer kan sikkert være bra, men har hørt at mye "bensinstasjon oljer" har enorme kvalitetssprik, det har jeg hørt fra en prosessingeniør i Statoil der han da refererte til deres oljeprodukter som var laget på nøyaktig samme måte som bla. shell sine oljer. Om det stemmer eller ikke er jeg ikke så opptatt av, bensinstasjonoljer er jo så til de grader overpriset at en blir jo lam av mindre.
Biltema og lignende oljer inneholder veldig lite tilsetninger og tilfredsstiller kravene kun akkurat i en mye kortere periode enn kvalitetsoljer. Har du en gammel motor tenker du kanskje at det ikke er så nøye, faktum er at jo eldre motor jo bedre nytte har du av premiumolje...
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Hva slags motorolje

Post by voodoodoo »

LordShaft wrote:Image
På KTM'en får den edlere dråper fra de sveitsiske mesterne! Dette for at det var anbefalt. Men har veldig god erfaring med Motul selv. Siden neste oljeskift blir på verksted 15.000 service, er det nok dette som blir brukt igjen. Men ikke umulig jeg blir å gå for motul når jeg skal bytte selv igjen \:D/

Uten å ha inngående kjennskap til de forskjellige oljene, så mener jeg det er veldig rart at nedsoting i påhengsmotorer er langt større med billigoljer, enn det er med dyrere oljer. Selv om de er innenfor samme spec'ene :-k
Øyh! Motorex er det et sånt fløteprodukt eller er det en ost??
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva slags motorolje

Post by mekkern »

Det må det være for det eneste gjenværende raffineriet i Sveits er dette:http://abarrelfull.wikidot.com/cressier-refinery

Og de lager ikke oljeprodukt...
Products Produced

Gasoline, diesel, blended diesel and jet fuel


INGEN i noen bransjer bruker mer råstoff/tilsetninger enn de MÅ for å holde spec. Eller kundene fornøyde(nok).
alt annet er penger ut vinduet.
Ingen store firmaer leker butikk.
Last edited by mekkern on 16 Jan 2016 17:45, edited 1 time in total.
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Hva slags motorolje

Post by Flanker »

Har brukt mye Castrol og vært happy med det. Men har ingen hemninger mot noen olje av høy kvalitet, f.eks. Motul, Mobil1, Motorex eller Agip.

Biltema-olje kommer ikke på noe kjøretøy her i gården etter en erfaring med deres olje på en Audi A4 for en del år siden. Motoren "gikk i sirup" og bilen ble helt syk av det. Tappet av og fylte på olje fra Felleskjøpet i stedet og fikk "ny" bil :thumleft

PS: Til trådstarter... Motul 300V har svært høy kvalitet, men er en racing olje som må byttes oftere (har jeg lest). Vet ikke om det er lurt å kjøre med denne uten å bytte oftere.
Last edited by Flanker on 16 Jan 2016 17:44, edited 1 time in total.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva slags motorolje

Post by mekkern »

Flanker wrote:Har brukt mye Castrol og vært happy med det. Men har ingen hemninger mot noen olje av høy kvalitet, f.eks. Motul, Mobil1, Motoren eller Agip.

Biltema-olje kommer ikke på noe kjøretøy her i gården etter en erfaring med deres olje på en Audi A4 for en del år siden. Motoren "gikk i sirup" og bilen ble helt syk av det. Tappet av og fylte på olje fra Felleskjøpet i stedet og fikk "ny" bil :thumleft

PS: Til trådstarter... Motul 300V har svært høy kvalitet, men er en racing olje som må byttes oftere (har jeg lest). Vet ikke om det er lurt å kjøre med denne uten å bytte oftere.
Hvis oljen har svært høy kvalitet så skulle den vel ikke trenge så ofte utskiftning?
Var ikke dette greia med høy kvalitet at de holdt spec så lenge? :lol:
Post Reply