Europatur i 2013 - Nå også med video :-)

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Europatur i 2013

Post by RuneS »

Dag 9 - 13 Adenau og Nürburgring samt omgivelsene rundt samlet i ett innlegg:

"Europas beste fornøyelsespark for bil og motorsykkelfrelste mennesker"

Siden vi skulle være noen dager Hos Heinz og Irmgard var det greit at vi kunne få vasket litt klær. Så vertinnen ordnet det med den største selvfølgelighet. Luksus.

Nå var det bare å finne ut i hvilken rekkefølge ting skulle gjøres. På vanlige ukedager er banen som regel åpen mellom 17 og 19:30. Så på dagtid passer det godt å kjøre til omkringliggende steder, eller bare sløve rundt i Adenau. Eller du kan ta turen til alle de fine utsiktsplassene hvor du kan se banen. Selv om den er stengt for turistkjøring på dagtid betyr ikke det at det ikke skjer noe der. Alle de store bilfabrikkene kjører testing av prototyper der. Her er det ofte mulig å se kommende bilmodeller.

Image

Image

Siden det ikke er alle som vet like mye om området, og banen kan det jo være greit med en liten innføring.

Adenau:

Image

De første historiske nedtegninger om Adenau er nevnt i år 992 under navnet Adenova. I middelalderen ble stedet nevnt som Johannitterstadt fordi St. Johan ordenen hadde hovedsete der. Så det er en gammel by med mye historie.

Image

Image

Image

Image

Nürburgring:

Image

Nürburgring er det som holder hele distriktet i live. Mesteparten av småbyene som ligger i området er helt avhengig av inntekter basert på turisme og arrangementer på "ringen".

Nürburgring består i dag av to deler. GP-banen, hvor Formel 1 og Superbike kjøres, og Nordschleife (Nordsløyfa) som bilfabrikantene bruker til test, og hvor vi kan få lov til å kjøre turistkjøring.

På 1920 tallet ble det i området arrangert billøp på offentlige veier i Eifelområdet. De såkalte Eifelrennen. Dette var jo ganske farlig, så det ble besluttet å bygge en racerbane for å avlaste veinettet, samt å skaffe arbeidsplasser. Det var høy arbeidsledighet i Tyskland på den tiden. Dette ville også bringe turister til området. Byggingen startet i 1925 og banen sto ferdig våren 1927. Da var det bygget 28,265 Km med bane i fjellene. Banen var så stor at den omkranset flere av byene i området.

Den besto av Südschleife på 7,747 Km og Nordsløyfa på 22,810 Km. Det første verdensmesterskapet i sykling ble arrangert der i 1927. Nord og sydsløyfa som én bane ble siste gang brukt i 1929. Da ble Grand Prix løpene flyttet til Nordsløyfa, mens motorsykkel løpene gikk på sydsløyfa. Sydsløyfa er i dag helt borte, men kan fortsatt ses på kart, da banen er gjort om til vanlige veier i området sør for Grand Prix banen.

Må ha vært en enorm opplevelse å se Formel 1 løp på nordsløyfa med de gamle mestere. :-)

I 1976 hadde Niki Lauda sin fatale ulykke rett etter Ex-Muhle. Bilen tok som kjent fyr. Heinz, som vi bor hos jobbet som brannmann på banen, og han var en av de første som kom til stedet etter ulykka.

Etter dette ble det slutt på F1 løp på banen. Den nye Grand Prix banen på 4,5 Km ble påbegynt i 1981 og ble ferdig i 1984. I dag er det mulig med turistkjøring også på GP banen.

Nordschleife er regnet som offentlig vei med bom. Det er en vanskelig bane å mestre. Slik den er i dag er den 20832 meter lang, og det er mange svingkombinasjoner å lære seg. Regn med at du bør kjøre minst en 50-60 runder før du begynner å kunne svingene skikkelig. Du kan kjøre banen i spill. Det er lurt med tanke på å lære seg hvordan svingene er, men regn med at du må starte på nytt når du kommer dit. Det er en høydeforskjell på 300m på banen, og den merker du ikke så godt på ett spill.

Image

Image

Det er lurt å ikke tro du er verdensmester når du kommer dit første gangen. Mange har erfart at det er dyrt. Kjører du av banen så må du betale for berging og du må betale meterpris for autovern som du ødelegger. Er det personskade kommer også politiet til stedet for å etterforske det.

Image

Image

Når du skal ut på turistkjøring må du kjøpe adgangskort for det antall runder du ønsker å kjøre. Deretter er det bare å kaste seg i det sammen med alle de andre som tenker akkurat det samme.

Ved påkjøringen er det vakter som dirigerer trafikken med myndig hånd. Du kødder ikke med disse, for de kan bortvise deg fra banen.

Image

Image

Trafikkdirigering.

Image

Bommen du må kjøre igjennom for å komme ut på banen.

Image

Ute på banen gjelder det å bruke speilene. Det kommer ALLTID noen som kjører mye raskere enn deg, UANSETT. Kommer det noen som tar deg i igjen så legg deg til høyre på banen og bruk BLINKLYS til høyre slik at den som kommer bak ser at du har sett det. Kjør i ditt eget tempo uten å lade for mye. Men kjører du altfor sakte med dårlig planlagte spor så blir det fort farlige situasjoner av det. Tenk nøye igjennom dine handlinger ute på banen. Det er ikke morsomt å få en Porsche i hekken. [-( Banen er ikke bred, og det er ikke mange sandfeller eller avkjøringssoner.

Har det skjedd en ulykke så slå ned farten, eller hvis du er først til stedet, få signalisert slik at andre som kjører blir klar over at noe har skjedd. Sjekk for personskade og varsle nødnummeret til Ringen.

Det vil signaliseres med gult flagg fra banens marshaler. Ved gulflagg slå ned hastigheten, signaliser med evt varsellys, og følg anvisning fra vaktene. Ingen må foreta forbikjøringer i ett område som gulflagges. Er det oljesøl så blir banen antakelig stengt for motorsykler grunnet sanering.

KJØR IKKE FOR Å SETTE RASKE RUNDETIDER. Ihvertfall ikke før du har lært deg banen godt. OG!!!! Her som ellers: Kjør med marginene på din side. Du vet ikke hva som lurer rundt neste sving...

Etterhvert som du lærer å kjenne banen så kan du øke hastigheten.

Her er noen bilder fra forskjellige baneavsnitt.

Image

Brodern på vei gjennom T13. Det er en sving som kommer rett etter gamle start/mål strekningen.

Image

Hocheichen. Her er det fine utsiktsmuligheter. Kurven tar deg ut på Quiddelbacher Höhe. Fint parti på banen.

Image

Hocheichen: Mannen med rød skinndress i midten er ringenlegenden Helmuth Dähne. Som på nittitallet satte den siste offisielle rundetid med motorsykkel på nordsløyfa. Han kjørte da 20,832Km på 7,49. [youtube][/youtube]

Image

Broa i Breidscheid. Rett etter bro går du inn i partiet Ex-Muhle. Her er det en bratt bakke kombinert med en ganske krapp høyresving. Her er riktig gir viktig.

Image

Brodern på vei over broa i Breidscheid med gnistene fra knepuckene som en hale bak seg.

Image

Fra Pflanzgarten. Ett fint parti for tilskuere. Du kommer ut av en sving og får en lang slak nedoverbakke, som ender i ett lite hopp, før du går inn i høyresvingen som umiddelbart går over i en krapp venstre ned en bakke som kalles Spranghügel. Planzgarten er en de få plassene på banen hvor det er sandfelle.

Image

Av og til dukker det opp eldre sykler på banen også. Han her har jeg sett flere år der nede, og han kjører den gamle BMWen hardt.

Image

Image

Noen velger også turistkjøringen med passasjer.

Image

Fra Bergwerk. En kraftig dosert sving som følger etter Laudalinks ( Hvor Niki Lauda hadde uhellet sitt)

Image

Image

Bergwerk

Image

Fra Wehrseifen. "Forfattaren sjølv som kjøyrar"

Image

Fra utgangen på Brünnchen.

Image

I Brünnchen er det ofte mye folk.

Image

Det er mange profesjonelle fotografer som står rundt banen. De legger ut bilder på forskjellige nettsider, og du kan gå inn der å søke opp den dagen du beøkte banen. Finner du bilde av deg kan du få kjøpt det.

Riktig oppvarming av dekk er viktig, sørg for å ha kjørt varme i de før du drar ut på banen.

Image

Hvis du ikke vil kjøre kan du jo bare slappe av på parkeringsplassen.

Image

Image

Image

Image

Image

Bakkeklaring?

Image

Ganske grei beskjed ;-)

Image

Det er veldig mange fine småveier i rundt selve banen. De byr på gode kjøreopplevelser. Her en video som viser ett lite utsnitt.

[youtube][/youtube]

Vi hadde god tid på dagen og valgte en av dagene å leie mountainbikes fra den lokale sportsbutikken. Området er fullt av merkede sykkelstier, og vi valgte den som fulgte bana. Her er noen bilder fra den turen.

Image

Her sykler vi opp den gamle Steilstrecke. Den er ikke i bruk lenger, men ble brukt for å få ned hastigheten på bilene under løp.

Image

Schwedenkreuz. Ett steinkors som dateres tilbake til 1638. Sies at det er minnesmerke over en ordfører og skatteinnkrever som ble drept av dessertører fra den svenske armeen.

Image

Image

Brünnchen.

Image

Spranghügel.

Image

Vi møtte en god kamerat der nede som bodde på Hotel Burgstube, så vi dro opp dit for å spise en av kveldene.

Image

Image

Image

Grilltallerken på Hotel Burgstube.

En av dagene tok vi en tur til Ahrdalen. Den ligger litt nord for Adenau. Det er en liten romantisk dal, med mange gode vinfabrikanter.

Image

Image

Image

Her ligger også en nedlagt atombunker fra den kalde krigen. Mesteparten av anlegget er demontert, men en liten del av det står igjen som ett minnesmerke. Absolutt verdt ett besøk. http://www.regbu.de

Image

Ellers så må man jo ha mat og drikke, og det er jo mulighet for. Mange går på Blaue Ecke for å kjøpe burger, men det er også mange andre fine steder slik som Asia Bistro. God og rimelig mat.

Image

Image

Blaue Ecke.

Eller hvorfor ikke ta en "liten" øl på Pinochio. Den følger størrelsen på pizzaen som de serverer. Her er "doggybag" noe de gladelig deler ut ;-)

Image

Image

Image

Dagene i Adenau tar også slutt og nå setter vi kursen hjemover.

Image

Siste del kommer snart.
Last edited by RuneS on 09 Nov 2015 22:19, edited 9 times in total.
Suzuki GSX-R 1000 K5
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Europatur i 2013

Post by Lasse Liten »

Flott reisebok! Lo litt for meg selv når jeg så den CBR (svart/sølv/gul) med skivelås i samme farge som calipperen, lett å glemme :p
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Europatur i 2013

Post by tshansen »

Dette er bare helt fantastisk :thumleft utrolig godt skrevet og kjempe bra innføring i hva som er så spesielt med den banen. Klapper i hendene

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Europatur i 2013

Post by RuneS »

Hjemreise.

Tiden var kommet for avreise fra Adenau og området rundt Nürburgring. Vemodig, men området ligger jo der senere også. :-)

Hele området rundt banen har så mye å by på. Og man rekker ikke med alt på noen få dager, men noen siste inntrykk ble det før veien gikk nordover.

Image

Image

Image

Åsene og fjellene i Eifelområdet sett fra borgen Nürburg.

Image

Borgen.

Tre av følget valgte å reise dagen før for å dele opp siste etappen i to deler. De tok sikte på den historiske byen Hamlen. Jeg skulle reise oppover mot Kiel tidlig på morgenen og brodern og sistemann på turen skulle være igjen for å få med seg kveldskjøringa, for så å kjøre på natta opp til Kiel.

Etter skriving i gjesteboka er tradisjonen at alle norske som bor hos Heinz og Irmgard må signere på ett norsk flagg. Det har blitt noen signaturer der etterhvert. Kanskje noen kjenner seg igjen?

Image

Turen fra Adenau til Kiel er på ca 60 mil.

Image

Veien ut ifra Adenau går gjennom mange småbyer. Den følger elva Ahr i slake svinger med endel skog som enkelte steder henger tungt over veien.

Image

Her er tettstedet Altenburg.

Etter Altenburg stiger veien gjennom en rekke svinger til du kommer opp på åsryggen. Herfra har du fin utsikt over området fra Bonn og sørover.

Veien her heter B257 og går ved Autobahnkryss Meckenheim over til A565 som tar deg gjennom Bonn. Ved Meckenheim er det beste å av til A61 mot Køln, for så å følge denne til der A1 starter. Da kan du følge A1 helt til Hamburg. Den strekningen er kortere enn å kjøre den veien jeg tok, men jeg hadde ett håp om ta igjen de som reiste dagen før.

Etter Bonn er A59 og A3 som gjelder. Her er det ofte en del trafikk så det blir lett kø. Var litt kø denne morgenen, men ikke mer enn at det gikk greit å tråkle seg gjennom. Ved kryss Leverkusen tok jeg inn på A1. Her fløt trafikken forbausende greit enda dette er ett område som er kjent for at det er mye "Stau".

Etter en liten stopp med tanking og drikke på Raststätte Remscheid Øst gikk turen videre mot Kamener Kreuz. Her er valget enten å fortsette på A1 eller svinge av til A2 mot Hannover. Siden de andre kom fra Hamlen så valgte jeg A2.

Det er utrolig hvor raskt og effektivt du kjører på Autobahn når du kjører aleine. Milene fløy av gårde. Er greit å tilbakelegge 20 mil på 1 time og 20 minutter. Ja. det gikk fort. Men CBRen var stabil og fin i slike hastigheter. Etter en pause for å gi en sykkel som ropte på påfyll litt bensin, bar det videre.

I slike hastigheter blir du fort sliten. Det er mye trafikk å ta hensyn til rundt deg, og mange inntrykk som skal behandles. Og situasjoner kan fort oppstå som gjør at du må reagere raskt.

Kom opp i en situasjon som kunne blitt kritisk. Det er alltid viktig å holde blikket oppe og se langt framover. I hastigheter rundt 200 km/t blir det enda viktigere. Lenger framme ser jeg at en rekke med bremselys tennes og trafikken tetner til. Ligger vel sånn rundt 200 ish da. Jeg bremser ned til rundt 160 for å ha litt tid til å sjekke situasjonen. En rekke med biler dundrer forbi meg mot i venstre felt. Nå ser det ut som køa løser seg opp for bremselysene slukner og trafikken flyter igjen.

Jeg legger meg ut til venstre å følger etter bilene foran. Hastighet nå er vel rundt 140 eller kanskje opp mot 160. Husker ikke helt, for plutselig var det ikke så viktig hvor fort jeg kunne kjøre, men det ble veldig viktig hvor raskt jeg greide å stoppe sykkelen.

Synes selv at jeg hadde god avstand til bilen foran. Det eneste problemet var at den bilen ikke hadde baklys som fungerte. Når den attpåtil var av den litt høyere typen, så var det ikke lett å se hva som skjedde foran den. Der bremset plutselig køa opp. Jeg reagerer på at bilen sakker hastigheten men siden jeg ikke ser noen bremselys, så regner jeg med at det bare er noen som har skifta fil langt framme, og at køa av den grunn slår av litt på hastigheten. MEN, neida. Der sto køa bom stille.

Hastigheten var vel kanskje ned mot rundt 100, og jeg bedømte avstanden slik at dette rekker jeg ikke før jeg kjører inn i bilen foran. I slike situasjoner så handler du instinktivt. På venstre side av bilen var det plass til å kjøre mellom bilen og midtdeler. Kunne også lagt meg på høyre side mellom filene, men der var sjansen større for å kanskje kjøre inn i noen hvis de byttet fil til høyre.

Alle innøvde bremseknep trer i kraft og jeg kjenner at her er det krefter i sving. Jeg gjør det jeg kan for ikke å stupe framover. 2000 modell CBR har jo ikke akkurat ABS bremser. Jeg kaster sykkelen til venstre for bilen, og jeg tror ikke jeg hadde mange cm klaring til speilet, og foretar en gedigen stoppie en og en halv bil lenger fremme. Tror de i bilene lurte litt på hva som skjedde.

Akkurat der og da hadde jeg mest lyst til å gå bort å kjefte på tyskeren som ikke hadde fungerende baklys, men jeg lot det klokelig være. Jeg bare tok opp visiret og kasta ett irritert blikk i den retningen.

Jeg vil takke alle instruktører på de førerutviklingskursene jeg har vært på for god opplæring. Det er viktig å være trygg på hvordan sykkelen fungerer i en krisesituasjon, og det får du ikke trent på i trygge former andre steder enn på en bane under kyndig ledelse. Så en oppfordring til alle er: Meld dere på førerutviklingskurs. Jeg har vært på Senior MC sine kurs og det viste seg veldig nyttig.

Etter noen minutter løste køa seg opp og jeg la meg inn i køa foran idioten uten baklys. Gassa nok på litt ekstra når jeg dro ifra da. Var vel egentlig mer irritert enn skremt over hendelsen. Dette var ikke så velldig langt unna Hannover, og klokka var blitt så mye at trodde jeg snart at det var mulighet for at de andre var i nærområdet, så jeg svingte av på en slags type truckstopp ved Bantorf og fant en Mc Donalds hvor lunsjen ble inntatt.

Hadde prøvd å få kontakt med de som kom fra Hamlen, men det oppnås ikke kontakt. Så jeg tenker at da kjører jeg videre nordover mot Kiel.

Utenfor Hannover svinger jeg av til A352 og videre inn på A7 mot Hamburg. Nå går milene raskt og ser at jeg nærmer meg målet. Kiel.

Image

Vel framme i Kiel har jeg enda ikke sett noe til de andre, så jeg reiser til ett hotell vi har bodd på før og booker oss inn der.

Etter ett par timer kommer de andre etter.

Image

Etter at vi har fått dusjet og ordnet oss går vi for å finne noe mat. Kiel er for oss stort sett bare ei havn, hvor vi enten kommer i land og reiser videre, eller vi kommer til dagen før ferga skal ta oss hjem.

Vi gikk litt rundt i havneområdet før maten.

Image

Image

Image

Maten ble på Pier 16 nede ved havna. Etterpå tusla vi opp på hotellet og tok kvelden.

De to siste ankom Kiel i løpet av natta og tok inn på ett annet hotell.

Dagen etter hadde vi litt tid før ferga skulle gå, så vi reiste opp til Polo for å se om det var noe motorsykkeltilbehør vi kunne kjøpe med oss.

Her ble hele gruppa samla, og vi reiste ned til Color Line.

Her ble det litt venting før vi slapp ombord. Vel ombord fant vi lugarene å var klare for hjemreise.

Image

Image

Image

Image

Noen bilder fra hjemturen.

Dagen etter ankom vi Oslo, og kom oss greit igjennom tollen.

Image

Her stopper denne turen. Hele turen ble filmet med GoPro kamera, og det resulterte i en og halv time med ferdig redigert spillefilm. Jeg skal se om jeg kan få redigert til noen videosnutter som jeg kan legge til i denne tråden.

Håper du som leser har kost deg med refreratet, og at det kanskje kan være til inspirasjon for andre som vil på tur. Hvis dere har spørsmål om ruta er noe så ta gjerne kontakt.

RuneS 8/11-15
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Europatur i 2013 - Oppdatert med kart

Post by tshansen »

Dette er så utrolig bra. Det er så utrolig kjekt å lese slike referat. Det trigger kjørelysten for neste sesong noe helt enormt. Denne turen blir jeg nok å dra fram både en og to ganger til i løpet av vinteren.

Tusen takk for at du tar deg tid til å dele. Godt å se at så mange har skrivekløe her inne =D> =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Europatur i 2013 - Oppdatert med kart

Post by Snikkeren »

Da fikk jeg endelig tid til å lese siste avsnittet. :thumleft

Og ja, jeg stemmer i at Senior MC's førerutviklingskurs er knall. Det er noe alle burde fått med seg. Ikke bare er det vannvittig lærerikt, det er også utrolig gøy. :thumleft
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Europatur i 2013 - Oppdatert med kart

Post by RuneS »

Snikkeren wrote:
Og ja, jeg stemmer i at Senior MC's førerutviklingskurs er knall. Det er noe alle burde fått med seg. Ikke bare er det vannvittig lærerikt, det er også utrolig gøy. :thumleft
Ja det er både viktig, og som du sier gøy.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Europatur i 2013 - Nå også med video.

Post by RuneS »

Da er siste oppdatering til reisereferatet gjort. Nå har alle avsnitt fått video fra passene, samt at det er en liten video i Nürburgringavnsittet som viser litt av veiene utenfor banen.

Snuttene er hentet ut ifra den lange filmen. Der var det lagt på opphavsbeskyttet musikk så den er byttet ut med noe kan brukes uten problemer. Derfor er dessverre motorlyden borte.
Suzuki GSX-R 1000 K5
Post Reply