DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Bikeridr »

jhn wrote:Men dyrt? Javisst. Men heller ikke det e fjellet sin feil ... det e et helt uskyldig fjell.
Heh, formulerte meg nok litt feil.
Ja, det er "butikken" Nordkapp jeg boycotter. Jeg har jo flere ganger seilt rundt platået og det er mektig nok det :)
Joda, når tåka ligger under platået i lav sol, så er det nok fantastisk, men det er det på andre og gratis fjell også, og det er et syn for Guder.

Dessuten så *liker* jeg å gå i fjell og natur, så 10 knøttsmå km er vel ikke noe for en Nord-Norsk baiker?? Nå skal det jo sies at jeg også har vært på Galdhøpiggen og det var 6 timer opp og 3 timer ned.
Dessuten, det er en Geocache utpå Kinnarodden som jeg tenker å ta en gang, det er to dagers labbe-tur én vei :wink:

Forresten, Dalsnibba er heller ikke å forakte og det koster 1/4 av Nordkapp-svindelen (igjen, "butikken" og ikke fjellet).

Jeg mener at så lenge det er offentlig vei der, så skal ikke private aktører ha lov å græpple til seg penger på den måten der.
På Ísland, så var det en skomfjott som plutselig stilte seg opp ved Geysir og skulle ha betalt for å få gå på stiene rundt. Han ble innbragt av politiet og måtte legge ned hele "butikken" sin. Han hold på å miste hotellet sitt på andre siden av vegen også grunnet dette. Íslandske myndigheter sa at Geysir (sammen med Þingvellír og Gullfoss) er Íslands største attraksjoner og det er dyrt nok for turister å komme opp dit om ikke de skal betale enda mer for å få sett vakre Ísland. :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Tommas »

Mine eskapader i den nordlige delen av landet begrenser seg til en flytur til Bodø, og så en nattlig kjøretur med en kompis og hans nyinnkjøpte rallybil. Var dog en utrolig morsom tur (det ble IKKE kjørt aktpågivende og varsomt).

Men jeg ser jo nå at det må settes av tid til en motorsykkeltur "Oppover" på kartet ;-)

Flotte bilder og referat!
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

DrGreve`s (b)logg

Post by Flanker »

Veldig bra referat, takk takk. Jeg må nok "hjem" til Nord-Norge på sykkel ja :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

Bikeridr wrote:
jhn wrote:Men dyrt? Javisst. Men heller ikke det e fjellet sin feil ... det e et helt uskyldig fjell.
Heh, formulerte meg nok litt feil.
Ja, det er "butikken" Nordkapp jeg boycotter. Jeg har jo flere ganger seilt rundt platået og det er mektig nok det :)
Joda, når tåka ligger under platået i lav sol, så er det nok fantastisk, men det er det på andre og gratis fjell også, og det er et syn for Guder.

Dessuten så *liker* jeg å gå i fjell og natur, så 10 knøttsmå km er vel ikke noe for en Nord-Norsk baiker?? Nå skal det jo sies at jeg også har vært på Galdhøpiggen og det var 6 timer opp og 3 timer ned.
Dessuten, det er en Geocache utpå Kinnarodden som jeg tenker å ta en gang, det er to dagers labbe-tur én vei :wink:

Forresten, Dalsnibba er heller ikke å forakte og det koster 1/4 av Nordkapp-svindelen (igjen, "butikken" og ikke fjellet).

Jeg mener at så lenge det er offentlig vei der, så skal ikke private aktører ha lov å græpple til seg penger på den måten der.
På Ísland, så var det en skomfjott som plutselig stilte seg opp ved Geysir og skulle ha betalt for å få gå på stiene rundt. Han ble innbragt av politiet og måtte legge ned hele "butikken" sin. Han hold på å miste hotellet sitt på andre siden av vegen også grunnet dette. Íslandske myndigheter sa at Geysir (sammen med Þingvellír og Gullfoss) er Íslands største attraksjoner og det er dyrt nok for turister å komme opp dit om ikke de skal betale enda mer for å få sett vakre Ísland. :thumleft
Jeg skjønte vel egentlig at det bare var en liten glipp ... men du vet, jeg så jo mitt snitt til å kverulere litt :lol:
Joda, det er fin liten tur ut til Knivskjellodden.
Ang prisen, så har det vært et stridstema nesten så lenge jeg kan huske. Kommunen har i mange år kranglet med Rica om prisene ... sette ned prisene, eller i det minste flytte billettsalget til inngangsdøra ... nå er det hundre meter fra selve bygget.
Jaja, nok om det
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

For en stund siden tok jeg min siste langtur, hvis man kan kalle det en langtur I ordets rette betydning..
Krokstrand Kafè og Gjestgiveri er kjent for sin hjemmelagede meny og denne dagen fikk jeg så sabla lyst på hjemmelaget kjøttkaker, brunsaus og ertestuing og knapt 7 mil en vei er vel ingen avstand for en sulten mc-fører? :)
På retur stoppet jeg ved Raufjellfossen og festet inn høstfargene med mobilen.
Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Jeanette »

LordShaft wrote:Det er nesten litt flaut å ikke ha vært lengre nord enn Tromsø. Hvertfall når deler av familien min kommer fra en liten plass mellom Vardø og Vadsø.
Nå ble jeg nysgjerrig på hvor de kommer fra? Var på roadtrip i Finnmark i august, og kjørte bl.a. hele veien ut til Hamningberg :)

DrGreve; flott turreferat fra Senja, Lofoten og Kystriksveien! Var både i Lofoten og på Senja i fjor, om enn med bil, og det frister til gjentakelse på 2 hjul! Er noen mil opp dit herfra Oslo, men det skal gjennomføres en vakker dag ;)

Hvordan er forresten disse fergeturene du var på sett mtp. sjø og det å evt. stroppe fast sykkelen? Er det lange overfarter? Vet det er ganske så mange fergeturer dersom man kjører hele Kystriksveien, og det kunne vært kjekt å vite hvordan disse er med mc da jeg ikke har noen erfaring med eventuell stropping..
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Jeanette wrote:
LordShaft wrote:Det er nesten litt flaut å ikke ha vært lengre nord enn Tromsø. Hvertfall når deler av familien min kommer fra en liten plass mellom Vardø og Vadsø.
Nå ble jeg nysgjerrig på hvor de kommer fra? Var på roadtrip i Finnmark i august, og kjørte bl.a. hele veien ut til Hamningberg :)

DrGreve; flott turreferat fra Senja, Lofoten og Kystriksveien! Var både i Lofoten og på Senja i fjor, om enn med bil, og det frister til gjentakelse på 2 hjul! Er noen mil opp dit herfra Oslo, men det skal gjennomføres en vakker dag ;)

Hvordan er forresten disse fergeturene du var på sett mtp. sjø og det å evt. stroppe fast sykkelen? Er det lange overfarter? Vet det er ganske så mange fergeturer dersom man kjører hele Kystriksveien, og det kunne vært kjekt å vite hvordan disse er med mc da jeg ikke har noen erfaring med eventuell stropping..
Jeg er bosatt i Mo i Rana men regner meg som Vegværing fra øya i Himmeblålandet Vega :)

Når det gjelder stropping så kan man på generelt grunnlag (ingen regel uten unntak) skille mellom lukket og åpen ferge. Fartsområdet avgjør hvor de bruker enten en åpen pendelferge eller en lukket ferge. Åpne pedelferger benyttes i fjordene mens en lukket brukes over mer værharde strekninger.
Her i nord er det 3 overfarter jeg konsekvent stropper sykkelen og det er Bodø-Moskenes, Andenes-Gryllefjord og Brensholmen-Botnhamn. På disse overfartene bruker jeg en stropp på hver side av sykkelen og ALDRI kun 1 over salen slik enkelt gjør. Det er rett og slett ikke bra nok.
Er det dårlig vær på pendelfergene så er det nok å stroppe sykkelen litt ned på sidestøtten slik at man eliminerer muligheten for at den skal tippe andre veien.

Image

Og som V4-fantast må jeg få si at du har en fantastisk sykkel :thumleft
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ketilf »

Kjempefine turreferat og bilder her DrGreve! Har kjørt mange av de veiene du var på i sommer, men langt fra alle og har ikke vært ned til Rana ennå. Ang. ferjer og sjøgang så hadde jeg en frisk ferjetur fra Andenes til Gryllefjord på Senja, og da var jeg glad for at sykkelen var godt stroppa på dekk. Det var en del som tok for seg av spyposene på denne overfarten:-)


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

ketilf wrote:Kjempefine turreferat og bilder her DrGreve! Har kjørt mange av de veiene du var på i sommer, men langt fra alle og har ikke vært ned til Rana ennå. Ang. ferjer og sjøgang så hadde jeg en frisk ferjetur fra Andenes til Gryllefjord på Senja, og da var jeg glad for at sykkelen var godt stroppa på dekk. Det var en del som tok for seg av spyposene på denne overfarten:-)


Sent from my iPad using Tapatalk
He, he, jeg har hatt flere turer over der hvor det ble rautet over hele skuta. Ferga de har brukt over der de siste sesongene er ei skikkelig slingreballe og begynner å rulle så snart værmeldinga melder vind. :)
Det som er spesielt med slike åpne havstykker er at sjøen kan rulle selv i vindstille fra en storm flere dager før.
Her er fra en tur over der i strålende vær.
[youtube][/youtube]
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ojda »

Jeanette wrote:
LordShaft wrote:Det er nesten litt flaut å ikke ha vært lengre nord enn Tromsø. Hvertfall når deler av familien min kommer fra en liten plass mellom Vardø og Vadsø.
Nå ble jeg nysgjerrig på hvor de kommer fra? Var på roadtrip i Finnmark i august, og kjørte bl.a. hele veien ut til Hamningberg :)

DrGreve; flott turreferat fra Senja, Lofoten og Kystriksveien! Var både i Lofoten og på Senja i fjor, om enn med bil, og det frister til gjentakelse på 2 hjul! Er noen mil opp dit herfra Oslo, men det skal gjennomføres en vakker dag ;)

.
Var også oppover i sommer med etpar av "gutta" som er importert hit fra gamle-forumet :thumleft (ArcticTiger og Gielas :thumleft
Traff etpar andre forumister på vegen også =D> VillmarksKokken Dr.Greve :smt059 og jhn

I hvert fall fikk jeg kjenne litt på "Litt Lei Av Kjøring" Syndromet sånn ca når vi nærmet oss Vardø, etter veldig mange kilometer i sommer.
Hamningberg sto på blokka, men ble vurdert. Skal/skal ikke, det ble SKAL. Å fy fader for en vitamininnsprøytning til en kjørelei sjel \:D/
Det er noe av det bedre jeg har kjørt i sommer =D>
Om noen noen gang er så langt Nordover, må denne veistubben IKKE glemmes [-X

Image



Image



Image



Image



Image



Image



Må si ifra om du synes jeg misbruker bloggen din Greven


.
Last edited by ojda on 01 Nov 2015 12:25, edited 1 time in total.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

ojda wrote:
Jeanette wrote:
LordShaft wrote:Det er nesten litt flaut å ikke ha vært lengre nord enn Tromsø. Hvertfall når deler av familien min kommer fra en liten plass mellom Vardø og Vadsø.
Nå ble jeg nysgjerrig på hvor de kommer fra? Var på roadtrip i Finnmark i august, og kjørte bl.a. hele veien ut til Hamningberg :)

DrGreve; flott turreferat fra Senja, Lofoten og Kystriksveien! Var både i Lofoten og på Senja i fjor, om enn med bil, og det frister til gjentakelse på 2 hjul! Er noen mil opp dit herfra Oslo, men det skal gjennomføres en vakker dag ;)

.
Var også oppover i sommer med etpar av "gutta" som er importert hit fra gamle-forumet :thumleft (ArcticTiger og Gielas :thumleft
Traff etpar andre forumister på vegen også =D>

I hvert fall fikk jeg kjenne litt på "Litt Lei Av Kjøring" Syndromet sånn ca når vi nærmet oss Vardø, etter veldig mange kilometer i sommer.
Hamningberg sto på blokka, men ble vurdert. Skal/skal ikke, det ble SKAL. Å fy fader for en vitamininnsprøytning til en kjørelei sjel \:D/
Det er noe av det bedre jeg har kjørt i sommer =D>
Om noen noen gang er så langt Nordover, må denne veistubben IKKE glemmes [-X
Jeg bor jo bare 25-30 steinkast unna Hamningberg, og har hatt denne turen på blokka i sikkert 20 år ... og der står den fremdeles.
Jeg får si som jeg gjør hver høst ... " men neste år ..."
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Fy faen for noen flotte bilder bamsefar :thumleft er dette rett fra kamera?

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

ojda wrote:Må si ifra om du synes jeg misbruker bloggen din Greven
Kjør på, bloggen min skal fylles opp :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ojda »

LordShaft wrote:Fy faen for noen flotte bilder bamsefar :thumleft er dette rett fra kamera?

Note4

Mitt eneste L.R. Redigerte bilde ligger i fotokonkuransen :thumleft
Joda, Sony gir gode bilder rett fra cam.
Men det vet du jo, du har bare glemt det ;-)

Apropos, L.R. Mener å ha lest ett sted at man kan bruke de eldre utgavene gratis?
Prøvde for en stund siden å laste ned en eldre versjon,
Men ble skubbet rett inn på siste V med 30 dagers prøve [-(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ArcticTiger »

Flotte bilder fra en Flott tur Ojda :D :thumleft Og noen friske Tiger-bilder hever jo bare nivået på enhver lågg :mrgreen:
Post Reply