supermons wrote:Etter å ha kjøpt en billighjelm først så ble det Shoei med pinlock og supert sidesyn, har ikke angret et sekund på det kjøpet
Pinlocken gjør at det ikke dugger selv under heftig banekjøring med visiret igjen
Jeg leste en test der Schuberthen faktisk ble ratet høyere på sidesyn enn Shoeien - derfor har jeg lagt den litt til side. Om dette ikke er riktig så skal jeg revurdere. Er det mer enn de obligatoriske 105 grader på Shoei Neotec?
Har ikke testet Schubert (skulle kjøre bane, åpningshjelm ble uaktuelt for meg) , så mulig den har mer sidesyn.
Trond_V wrote:Har hatt litt ymse hjelm-fabrikat oppgjennom.
Siste to hjelmene har vært av merke Schubert. S2 & C3 pro.
Før jeg handla siste hjelmen prøvde jeg Shark, siden jeg har hatt slik hjelm tidligere. Syns interiøret i Schubert sin hjelm var bedre enn hos Shark.
Hjelm er individuell smak og behag. Må sitte godt på skallen
Artig - jeg har en Sclubberth S2 som jeg er bare sånn passe fornøyd med. Vurderer å bytte til Shark vision r neste sesong.
Hovedkriteriet er kvalitet (det ramler biter av Schuberthen hele tiden) og lysåpning for sidesyn.
Kan nesten bare snakke for meg selv, og egne erfaringer.
Kan også nevnes at jeg prøvde Schubert sin C3 Basic. Det var ikke en hjelm jeg hadde brukt penger på, for å si det sånn.
Så det er ikke alt fra Schubert som er gull
Shoei Neotec virker ihvertfall som en kvalitetshjelm. Lukkemekanismen er like tight og fin som da den var ny.
For de som er interessert i å lese mer om den, så ligger det en omtale om den på siden min.
Hmmm... jeg kan ikke på noe som helst måte se hvordan denne skal redusere faren for forskyvning på innsiden av kraniet.
Note4
Men når det er sagt, hjelmen ser utvilsomt veldig bra ut. Har aldri prøvd Bell hjelmer før
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app
LordShaft wrote:Hmmm... jeg kan ikke på noe som helst måte se hvordan denne skal redusere faren for forskyvning på innsiden av kraniet.
Note4
Men når det er sagt, hjelmen ser utvilsomt veldig bra ut. Har aldri prøvd Bell hjelmer før
Vakum "Gutten min, Vakum"
Hadde forresten noen råe avslag på Bell-hjelmer på 90tallet
Var PenzOil som forhandlet disse i Oslo, og vi fikk 30% på dette i tillegg til eventuelle tilbud
Men det ble alikevel aldrig noen Bell-hjelm på meg.
Selvfølgelig helt utdatert, men de var tunge på den tiden
LordShaft wrote:Hmmm... jeg kan ikke på noe som helst måte se hvordan denne skal redusere faren for forskyvning på innsiden av kraniet
Synes hele forklaringen virket logisk. Hjelmer får poeng for å dempe slag, men fokuserer lite på rotasjon.
Bell uses something called the Flex Impact Liner. Basically, instead of using one solid piece of foam or dual density foam, the Bell uses three unique protective materials which are layered to address low, medium, and high speed and rotational impacts. The inner liner system can rotate relative to the middle and outside layers - which gives the helmet just enough flex to reduce the rotational acceleration translated to the brain.
Jo mer en hjelm er i stand til å redusere slag, som igjen forhindrer bråstopp av hodet og det bløte inni vil fortsette. Utifra hva jeg ser på den filmen forstår ikke jeg hvordan dette skal være bedre enn andre hjelmer på markedet. Det de påstår at de har funnet opp blir i mine øyner litt gimmick? Eller så har jeg ikke forstått det
Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app
LordShaft wrote:Jo mer en hjelm er i stand til å redusere slag, som igjen forhindrer bråstopp av hodet og det bløte inni vil fortsette. Utifra hva jeg ser på den filmen forstår ikke jeg hvordan dette skal være bedre enn andre hjelmer på markedet. Det de påstår at de har funnet opp blir i mine øyner litt gimmick? Eller så har jeg ikke forstått det
Note4
Jeg tror du har helt rett. Så lenge hjelmene har oppfylt ECE standarden er den sikkerhetsmessig ok - forskjellene utover standarden er nok marginale tror jeg. Men jeg vil helst ha bedre sidesyn en ECE kravet som er 105 grader... og dermed unngå å finne ut hvor sikker hjelmen er i praksis.
Skal ikke forsvare Bell her, men det de vel ville frem til var at kravene ensidige fokuserer på støt - ikke beskytte hjernen mot rotasjon. Så da ønsket de å gjøre noe med det.
Om det er mer enn en gimmick finner man ut etterhvert, bare å se om andre produsenter hiver seg på med sin versjon
Jeg skulle likt å sett hornet til shoei i den testen. Passform er litt sløvt at de har med syns jeg, da det er ekstremt individuelt
Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
En ting som ikke kommer frem så ofte er hva vekten på hjelmen har å si for nakke eksempelvis..når en får sleng på hodet..
Snakket litt med Ullevoldseter og han mente at det var et minimum på rundt 900gram pga beskyttelse mot slag og max på1200gram pga nakken.
De som kjører cross og enduro profesjonellt er vel de som ligger nærmest oss som kjører etter vei i hastighet-ikke RRgutta i 260+ med avkjøringssoner og "myke" barrierer.
men å kjøre med crosshjelm er ikke optimalt komfortmessig på langtur/motorvei heller.
Veldig gode poeng dette mekkern, som sjeldent eller aldri blir tatt med i vurderingen. Nå er vi ekstremt sårbar sideveis krefter på nakken, i forhold til fram og tilbake (hake ned og hake opp)
Å skulle du være uheldig å seile bortover asfalten, vil du ikke at hjelmen skal huke i noe å gjøre at hodet blir stående igjen og kroppen fortsetter.
Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app
Endå ein grunn til at eg er interessert i Shark sin, veger inn på 1350g som er ganske bra i dette segmentet. Er vel kun AGV som er lettere, Arai og Shoei ligger eit stykke over i vekt. Nexx scorer og bra på vekt.