Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by Spiritofwinter »

Etter fin oppfordring fra en Snikker, så var det på tide å følge strømmen til en hyggelig plass der jeg ser mange kjente navn, samt noen nye.

Sitter passelig trøtt å sliten å vurderer om jeg skal skrive noe mer, mulig at det blir skrevet noen poster utover natten. Hadde en plan om å kjøre tur med Snikkeren tidligere i dag, men det klarte jobben å sette en stopper for, så her sitter jeg med pcen min å må holde meg våken å fikse ting utover natten slik at andre kan jobbe når jeg etter hvert får sove...

I mangel på noe bedre kan jeg i det minste legge inn det siste bildet jeg har tatt av min kjære KTM på vei til jobb i soloppgang for ca en måned siden.
Image
Last edited by Spiritofwinter on 04 Sep 2023 13:10, edited 19 times in total.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Spiritofwinter, følger strømmen...

Post by Elolz »

Velkommen over her! :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, følger strømmen...

Post by Spiritofwinter »

Takker for velkomsten så langt :D

Sitter her fremdeles å jobber, så jeg kan da like gjerne skrive noen ord. Har sittet å prøvd å få kontakt med noen i Japan en stund nå uten å lykkes, ingen som har kommet på kontoret i dag, viser seg at de har en såkallet sporting day. Alle tar seg fri og stikker på lokale sportslige aktiviteter som minner om idrettsdagen på barneskolen(for de som hadde det). Så nå sitter jeg å venter på at Singapore skal våkne :smt015

Men, MC relatert...
For en liten stund siden fant Snikkeren ut at han skulle filme litt med drone, og at det hadde vert moro å filme litt med gopro samtidig. Filmet gjorde vi, og resultatet kan han selv få publisere(ettersom jeg er for trøtt til å gidde å lete det frem). I dagene etter lot jeg gopro festet sitte på sykkelen, tok opp en liten testvideo, og glemte omtrent av kamerahuset som var montert på veltebøylen. Så en dag ute på tur kikket jeg ned på bøylen og syntes noe manglet, viser seg at det solide og vanntette kamerahuset til gopro ikke tåler all verden likevel.
Image

Image

Usikker på hva som har skjedd, men kamerahuset er knust og bakluken er borte vekk. Heldigvis var ikke selve kameraet der, så det ligger trygt å godt hjemme. Men jeg hadde plutselig ikke kamerahus. Når nøden er stor har ofte Amazon et godt svar, etter å ha bladet litt rundt fant jeg både kamerahus og andre godbiter til gopro. Når jeg da likevel skulle en tur over atlanteren i jobbsammenheng så kjøpte jeg like gjerne litt småting og sørget for at det ble levert på jobben sitt kontor. Jeg er nå hjemme igjen, og har for den nette sum av ca 350kr fått meg to nye kamerahus, samt en passelig stor pakke med feste til gopro :D
Image

Kjøpte litt annet MC relatert også på turen, men det får bli en annen post ;-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Spiritofwinter, følger strømmen...

Post by tshansen »

=D> Velkommen hit Spirit :thumleft

Jeg må bare spørre deg, siden det kan se ut som du har givi sine sidevesker til sykkelen din. Er dette de originale som KTM leverer i power parts katalogen sin? Er du fornøyd med de? Det ser ut som de bygger veldig ut på sidene? er det tilfelle?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Spiritofwinter, følger strømmen...

Post by ojda »

LordShaft wrote:=D> Velkommen hit Spirit :thumleft

Jeg må bare spørre deg, siden det kan se ut som du har givi sine sidevesker til sykkelen din. Er dette de originale som KTM leverer i power parts katalogen sin? Er du fornøyd med de? Det ser ut som de bygger veldig ut på sidene? er det tilfelle?
Legger inn en liten en før Spirit våkner \:D/ :

Du vet det nok om du tenker etter, men jeg har altså tillsvarende vesker (Givi).
Som jeg kjøpte med tanken på god lastekapasitet på Tigeren :-k Å det er det.
Men: Det blir jævelig bredt [-X
Så bredt faktisk at jeg byttet om på veskebærerne forrut for Europaturen vår,
og smelte på orginalveskene som er en "trist historie" :-#
Man venner seg til det meste sies det, men dette er et jævelig dårlig utgangspunkt :evil:

Jeg kjørte noe bak S.O.W. på PreHøstTuren i år,
og bekrefter at de er like brede på KTM som på Tigern :( Dette vil du ikke like [-X

Ellers er det flotte vesker, med et hav av plass.
Men mitt råd: Hold deg til orginalveskene :thumleft
Det er sabla flotte vesker, relativt smale på sykkelen er de også.
Så får vi håpe det der med låsen løser seg etterhvert 8)


Åssaå var det: Velkommen til forumet Spiritofwinter
Skal høre på Snikkeren veitdu :thumleft
Last edited by ojda on 12 Oct 2015 10:54, edited 1 time in total.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Spiritofwinter, følger strømmen...

Post by tshansen »

Ja jeg vet at du har like væsker, men også en helt annen sykkel Bamsefar. Nei jeg vil ha hekken så smal som mulig, å hvis den er så stor som du sier blir det ikke aktuelt å gå for noe slikt om væskene mine skulle kødde seg en gang i framtiden å jeg vil kreve nye. Da blir det bare å få tak i nye slike som jeg har :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Spiritofwinter, følger strømmen...

Post by ole m. »

LordShaft wrote:Ja jeg vet at du har like væsker, men også en helt annen sykkel Bamsefar. Nei jeg vil ha hekken så smal som mulig, å hvis den er så stor som du sier blir det ikke aktuelt å gå for noe slikt om væskene mine skulle kødde seg en gang i framtiden å jeg vil kreve nye. Da blir det bare å få tak i nye slike som jeg har :thumleft
Skal du pakke sykkelen smalt, så er løsningen til GiantLoop bra. Denne står i alle fall på min ønskeliste. Jeg har aluminiumskasser også på 990 Adventure, disse er greie for asfalt-touring, men sykkelen blir veldig bred. Til grus-touring er det kjekt med noe som er litt mer kompakt, og da pakker man gjerne litt lettere også.

Great Basin, som vist under, rommer 60 liter.

Image

Image

Image

Image

http://giantloopmoto.com/product/great-basin-saddlebag/
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Spiritofwinter, følger strømmen...

Post by Elolz »

Dette GoPro huset, det så ut som det var farlig plassert med tanke på steinsprut? :-k Hvis du har kjørt på grus med det sånn såå. :-k Litt vanskelig å se ut i fra bildet, men det er ikke plassert sånn at det kan ha tatt nedi i svinger?
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, følger strømmen...

Post by Spiritofwinter »

Elolz wrote:Dette GoPro huset, det så ut som det var farlig plassert med tanke på steinsprut? :-k Hvis du har kjørt på grus med det sånn såå. :-k Litt vanskelig å se ut i fra bildet, men det er ikke plassert sånn at det kan ha tatt nedi i svinger?
Du er nok inne på noe der, det var plassert langt nede på veltebøylen, men om det har tatt nedi i svinger eller om det er steinsprut er jeg usikker på, men ødelagt ble det, og mange nye fester for andre steder på sykkelen/mannen er kjøpt inn :)
LordShaft wrote: =D> Velkommen hit Spirit :thumleft

Jeg må bare spørre deg, siden det kan se ut som du har givi sine sidevesker til sykkelen din. Er dette de originale som KTM leverer i power parts katalogen sin? Er du fornøyd med de? Det ser ut som de bygger veldig ut på sidene? er det tilfelle?
Dette er de som du finner i power parts katalogen ja, og kan vel bekrefte som Ojda sier, de bygger mye, men har veldig mye plass, se vedlagte bilde fra rett etter montering:
Image

Kan også nevne at når det gjelder boksene at dette er KTM brandet Givi Tracker Outback som KTM selger som sidebokser uten topboks. Når jeg bestilte bokser sammen med sykkelen så bestilte jeg et komplett sett med KTM brandet Touratech bokser. Dette var lang leveringstid på og når det endelig kom noen bokser så monterte vi det så raskt som mulig(et par dager før prehøst turen) og jeg var fornøyd. I etterkant så kom det ingen topboks, og ved nærmere undersøkelse så hadde KTM sendt Givi bokser isteden for Touratech(som er litt mindre). Men jeg var fornøyd med boksene og ville ikke begyne å bestille nye/vente/bytte, så det ble bestilt en Givi toppboks(ikke KTM branding på) som jeg har fått montert og som både passer til de andre boksene og som fungerer godt. Leverandør er fornøyd med at de har levert et sett med bokser, og jeg er fornøyd med boksene jeg har fått :D

Det skal sies at både jeg og leverandør burde vite bedre, å ikke minst se forskjell på boksene. Men det var første gang leverandøren leverte slike bokser, og jeg va egentlig ikke helt sikker på hvordan boksen skulle se ut, jeg ville jo bare ha noen slike store alu bokser med god plass. Om det heter Givi eller Touratech spiller ingen rolle for meg, så lenge de fungerer.

Men nok skriving, fordelen med å jobbe på natta er at jeg kan være hjemme om dagen, og ettersom Snikkeren måtte kjøre alene på tur i går så får vel jeg kjøre alene i dag. Rekker en god time halvannen med kjøring før jeg må hente på skole og barnehage :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Spiritofwinter, følger strømmen...

Post by tshansen »

Hehe kom nettopp inn fra en tur selv. Faen det er fint å kjøre nå i denne høstluften. 12 grader og tørre veier.

Skal straks hente på barnehagen selv. Men torsdag blir det langtur :thumleft

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, følger strømmen...

Post by Spiritofwinter »

Jaggu ble de tur, om ikke all verdens langtur eller ekstremtur på noen måte så ble de i vertfal tur. Hadde begrenset med tid på grunn av henting på skole og i barnehage, så jeg holdt meg i nærområdet slik at jeg i verste fall hadde 15 min å kjøre hjem, men kjørte så mye avsidesliggende veier som jeg kan finne. Regner med dette kan bli siste turen før jeg parkerer for vinteren, så jeg tok meg god tid, stoppet litt underveis, tok litt bilder og undersøkte en ny vei jeg fant. Klarte å bruke et par timer totalt, og er egentlig fornøyd med turen i forhold til hvor nært hjemme jeg var hele tiden.

Første bilde, fra Berkvika som er en avstikker mellom Ørsta og Volda, har kjørt mye her tidligere, men da helst med bil. Siste året har det blitt et par turer på MC, og den veien har noen fine svinger og potensiale for både litt aktiv og litt skummel kjøring, ikke minst fordi der ligger et par sandtak rett ved veien som tidvis legger igjen sand og småstein på asfalten.
Image

Så et bilde fra midt opp i det vi kaller Vatne svingene, vannet man kan skimte lenger nede i dalen har det fantasifulle navnet vatnevatnet(faktisk) og det er der Vassendgutane kommer fra å der de drar for å finne inspirasjon(eller hjembrent?). Kan ikke si at jeg kjenner verken folkene eller musikken så godt, men vet at de kommer fra dette området. Fint er det ivertfal å kjøre her.
Image

På vei hjem fant jeg plutselig en grusvei som jeg ikke har lagt merke til før, så jeg koblet inn offroad modus og kjørte på. Viste seg å være en vei som ble laget for å bygge ut høyspent master for et par år siden. Fin grusvei var det ivertfal og en fin avslutning på en tur i hjemlige trakter.
Image

Kombinasjonen kalde morgener, kalde kvelder, mye jobb og mas fra unger gjør at jeg frykter dette ble årets siste tur. Man kan aldri si sikkert, men det ligger an til at neste gang sykkelen startes opp så er det for å kjøre til min lokale KTM forhandler for vinterlagring. Skulle gjerne lagret sykkelen selv, men garasjen min er ikke så mye å skryte av, der blir verken vedlikeholdslading eller annet arbeid utført i løpet av vinteren. Så da setter jeg sykkelen bort til noen andre som kan passe godt på den å sørge for at den er klar så snart snøen smelter til våren :)
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Spiritofwinter, følger strømmen...

Post by Snikkeren »

Den grusveien, er det på vei opp fra Åmdalen mot Reset? Hvor lang er den grusveien?

Kjørte Vatnesvingene i går, men havnet bak en kassebil rett etter første hårnålen, og han var umulig å komme seg forbi.

Rundt Berkneset er en fin liten runde. Liker best å ta av ved Engeset og kjøre den veien rundt. Kommer ut der med Eiksundtunellen. Da kommer svingene fint til å ta de litt aktivt. :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Spiritofwinter, følger strømmen...

Post by tshansen »

Skulle ønske du hadde LocaToWeb link som jeg kunne studert... Skal oppover i dine trakter, å da er slikt kjekt å prøve når en har god tid. Flott referat og fine bilder.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, følger strømmen...

Post by Spiritofwinter »

LordShaft wrote:Skulle ønske du hadde LocaToWeb link som jeg kunne studert... Skal oppover i dine trakter, å da er slikt kjekt å prøve når en har god tid. Flott referat og fine bilder.

Note4
Når omtrent er du her i området da? Har hjemmekontor på Fredag, det åpner for kreative lunchpauser ;-)
Snikkeren wrote:Den grusveien, er det på vei opp fra Åmdalen mot Reset? Hvor lang er den grusveien?
Veien opp fra Åmdalen mot Reset er asfalt hele veien nå. Denne veien fant jeg nede i bunnen av vatnesvingene. Den fulgte høyspent linjene som går fra Kvivsvegen og over til Åmdalen, så etter hvert kom jeg til noen bommer og et skilt om privat eiendom, var vel muligens et par km. Men det var både litt svinger og litt bratte bakker, så det var ikke akkurat bortkastet å kjøre veien :)
Post Reply