Hei hei.. Nytt medlem!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

Hallo alle menneskene!
Nytt medlem her..

Fikk MC lappen for 1 uke siden (i dag) og hentet hjem "ny" sykkel dagen etter..

Etter å ha siklet på lappen i mange mange år, gikk jeg til skrittet nå i sommer.. (rart hva nyfunnet singel liv kan føre til.. hehe)
Tok meg 1,5 mnd (pga jobb) og ca 25 000 totalt for lappen, 5000 i utstyr og 9000 i sykkel.. Men nå er jeg her.. Håper på en "indian summer" nå ja.. hehe!

Sykkelen jeg fant meg var IKKE det jeg var på jakt etter, men det er en helt super første gang sykkel..
Det er en Yamaha FZR 600 - Genesis fra det herrens år 1989 (og langt eldre enn jeg sikta på, da jeg søkte etter 2000 og opp.. hehe)

Har bare hatt en helg på den så langt, men hiver meg på sete igjen i morgen om været er der (har ikke skikkelig bukse ennå, så jeg liker ikke vann fra oven når jeg kjører!)

Bare så det er sagt, jeg er evig blank på mekaniske saker.. Så ikke bli overrasket over dumme spørsmål som måtte komme!!

Ja, jeg er forresten en fyr på 31 fra telemark, yrkessjåfør av yrket (lastebil) som etter nicket å dømme, liker country, USA og amerikanske biler.. Har ingen forkjærlighet til Harley (rart nok) men en dag skal jeg eie en ja! Selv for en kort tid.. hehe!!

Ha en fin helg videre, og kjør forsiktig..
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by supermons »

Grattis med lappen og sykkel, og velkommen hit!

Hadde selv en 1993 FZR 600 som første tungsykkel, går godt nok som førstegangssykkel ;)
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

supermons wrote:Grattis med lappen og sykkel, og velkommen hit!

Hadde selv en 1993 FZR 600 som første tungsykkel, går godt nok som førstegangssykkel ;)
Takker og bukker..
Har kosa meg nå i 2 helger.. Håper virkelig dette være holder seg ut til jul.. hehe!

Hadde min første "ohoh" i går og da.. Gikk tom for bensin (dette viste jeg ikke, da det var masse igjen på tanken når jeg så nedi og rista på sykkelen..)
Skjønte det hadde noe med drivstoffet å gjøre, men hadde aldri regna med at det var pga lite bensin..

Så der lærte jeg noe nytt og.. (hadde jeg tenkt så langt, hadde jeg jo skrudd over på reservetanken, men det ordnet seg da jeg fikk fyre opp igjen, og komme meg ned til nærmeste bens og fylt opp..)

Tenkte med meg selv det sikkert var greit å fylle på litt uansett, og når det gikk rett over 15 liter på, så skjønte jeg tegningen.. (flau)

Så med det i bakhodet, er det noen som vet om det er mulig å ettermontere måler på min sykkel? Og om ja, hvor får man tak i noe slikt??
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by supermons »

Er det ikke bensinlys engang? Flere av mine gamle R-sykler har ikke har hatt tankmåler, greit å bare tanke når det begynner å lyse. Husker også jeg pleide å "riste" sykkelen mens jeg satt på den for å se hvor mye det skvulpet for å sjekke hvor mye jeg hadde på tanken :P
Bjerknez

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by Bjerknez »

Fyll full tank, kjør 10 mil og fyll full tank igjen. Se hvor mye du har fylt og hvor langt du har kjørt og regn ut gjenomsnittet du har brukt. Når du vet dette kan du heretter kjøre på tripptelleren. Bare husk å null den ut hver gang du fyller full tank. 8)
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

Ikke noe lys nei Supermons.. Hadde det bare hvert så vell så.. hehe :D

Ja det er jo en måte å gjøre det på det og Bjerknez.. Men som du sier, så var det det å huske å snu tripp telleren da.. hehe!
Skal se om jeg ikke får gjort noe slikt neste helg eller helga etter (om det fortsatt er MC vær..)

Tenkte å ta meg en tur til lillestrøm om været tillater der, på motorshowet..

Blir såfall første "langturen" og..
Bjerknez

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by Bjerknez »

The Cowboy wrote:Ikke noe lys nei Supermons.. Hadde det bare hvert så vell så.. hehe :D

Ja det er jo en måte å gjøre det på det og Bjerknez.. Men som du sier, så var det det å huske å snu tripp telleren da.. hehe!
Skal se om jeg ikke får gjort noe slikt neste helg eller helga etter (om det fortsatt er MC vær..)

Tenkte å ta meg en tur til lillestrøm om været tillater der, på motorshowet..

Blir såfall første "langturen" og..
På min nåværende cruiser så har jeg ikke tankmåler, men jeg har en bensinlampe som lyser og da er det vist hele 8 liter igjen og da burde man komme seg til en bensinstasjon selv om man befinner seg midt på Finnmarksvidda, hehe.

Men allikevel liker jeg å ha litt oversikt og jeg kan ved hjelp av tripptelleren vite nøyaktig hva jeg har brukt av bensin. Feilmarginen er etter erfaring kun pluss minus 1 liter. Har erfart at en motorsykkel er mer stabil i bensinforbruket enn en bil. Uansett om jeg kjører hardt eller pent så bruker den like under halvliteren på mila. Har jeg kjørt 10 mil, så VET jeg at jeg har brukt 5 liter med suppe :)
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

Hei hei igjen..
Stille her inne på forumet egentlig virker det som.. hehe..

Har hvert ute og kjørt litt i dag, noe som var en blandet glede da det er vått og trist ute, men slapp unna det verste været.. Var opphold mens jeg kjørte, og når det begynte å plaske litt, fant jeg trøst og ly i p-huset til kjøpesenteret.. hehe!

Men, så kommer det noen spørsmål smygende på her..
Som tidligere nevnt, er jeg like mekanisk av meg, som en kattunge! Så når da jeg under kjøring, begynte å kunne klemme bremsehendelen lenger og lenger inn, så skjønner jeg noe er galt.. Vil tro bremsevesken er forduftet (den var der når jeg begynte å kjøre).. Men jeg fant ikke noen steder hvor det lakk (nå var jo alt vått, så mulig jeg bare ikke så forskjell på vann og veske men..)

Er det noen som har noen umiddelbar tanke om hvor man kan se etter lekasjer??
Og er det noen typer som er bedre enn andre når jeg da må fylle opp igjen? Eller holder det gull med biltema f.eks??

Takker for evt svar!! :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by supermons »

Du må ha riktig type bremseveske, altså hvis du har DOT4 så må du fylle på DOT4. Det kan også hende du har luft i systemet, og at det bør luftes. Sjekk bremseveskereservoaret og se om det er noe der, er det helt tomt kan du ikke bare fylle på (da får du luft i systemet) men bør sikkert bare bytte all olja.
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

supermons wrote:Du må ha riktig type bremseveske, altså hvis du har DOT4 så må du fylle på DOT4. Det kan også hende du har luft i systemet, og at det bør luftes. Sjekk bremseveskereservoaret og se om det er noe der, er det helt tomt kan du ikke bare fylle på (da får du luft i systemet) men bør sikkert bare bytte all olja.
Det med DOT4 ser jeg, og skjønte jeg.. hehe!
Tenkte mer på hvor den blir kjøpt jeg..

Spiller det noen rolle om det blir brukt Biltema, om det fra før var Pencoil på lissom..
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by Trond_V »

Kan fint bruke biltema sin.
Ellers koster ikke yamaha sitt eget merke så mye mer. Og så er det litt kjekkere å ta turen innom yamaha, kontra biltema ;)
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

Yes! Da var sesongen sparket i gang!
Fikk fyra sykkelen etter dvalen og (måtte ha batteriet på lading, da jeg klarte å tømme det sist jeg skulle ut..) Saken ville ikke starte, og jeg presterte rett og slett å kinne det tomt.. :roll:

Men, den fyre relativt raskt i dag.. Fikk en liten runde før jeg kjørte den på verksted for å fikse noen kinker! Som manglende frembremse (fikk ikke gjort noe med dette i fjor..) og litt små snaks!
Håper de kan ha den klar til neste helg, om ikke så får jeg pent vente en uke til..
Nå er jeg jo i lastebilen mandag til fredag, så det er ikke store krisen.. Men helgen vil jeg ha på 2 hjul når jeg kan.. hehe!

Fikk prøve min stefar sin nye scooter sak istede da! En japansk/kinesisk/koreansk sak med en 300cc motor! Flytta på seg det der..
Greit leketøy for å stille suget mens man venter på egen sykkel.. hehe!!

Dere får kjøre forsiktig der ute.. Gled dere til varmere tider :)
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

Sukk.. Hadde store håp om å kunne kjøre nå i påsken, men neida!
Noen var ikke ferdig med sykkelen.. Super kjedelig!!

Enten får jeg spørre stefar om å låne 300cc scooter igjen, eller så blir det mor sin 200 SLK.. hehe! Tror jeg skal holde en finger på MB for denne påsken ja.. 8)

Håper dere andre som har sykkelen ute får en fin påske.. Kjør forsiktig! Veien kan fortsatt vise seg fra sin kjipe side..
Bjerknez

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by Bjerknez »

Da ville jeg valgt SLK'en ja..LETT.

ALT er bedre enn å putre rundt på en gressklipper med to hjul. :D
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hei hei.. Nytt medlem!

Post by The Cowboy »

Da har man fått hentet sykkelen.. Det var DIGG!
Ikke annet å si om den saken.. hehe...

Hadde flaks på jobb i går og, så jeg var hjemme til klokken 09 i dag, så da var det rett bort å hente med en gang.. Fikk faktisk kjørt to hjul for å hente og, da min stefar skulle ut uansett, og han leker med den 300cc scooteren jeg snakket om tidligere..

Men siden han ikke har lappen på dette lenger (noe som ikke hindrer han i å kjøre), så sa jeg at da skulle faen meg jeg kjøre i det minste.. Så da fikk jeg min første tur etter motorsykkellappen, med noen bakpå og! hehe..

Har hvert ute det meste i dag og bare kjørt og kjørt.. Måtte venne meg til sykkelen igjen.. Kan ikke si annet enn at når jeg kom hjem nå etter siste runde, gliste jeg fra øre til øre.. hehe!!

Bare lurer, er det andre fra grenlands området som er ute for tiden? Greit man møter sykler støtt og stadig, men jeg kjenner jo ikke en kjeft av de å kjøre med!
Kunne hvert gøy å hvert med en gruppe en gang og, blitt kjent med noen mc folk!
Og nei, har ikke FB.. [-( hehe
Post Reply