BMW F800R, bytte drev.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

BMW F800R, bytte drev.

Post by Swellpretty »

Hei!

Er det mer jobb enn moro, hvis man setter på et større drev bak, på en BMW F800R?
Må man "mappe om" sykkelen i tilegg?
Toppfart er helt uvesentlig, og derfor kunne jeg tenke meg litt mer fres i lavere hastigheter...

Er det noen som har noen erfaringer?

-espen
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: BMW F800R, bytte drev.

Post by supermons »

Du trenger ikke å røre mappingen selv om du drever om. Drever du ned får du mer aks men lavere toppfart, og omvendt. Ganske vanlig å gjøre virker det som, men har ikke testet forskjellen på noen av mine sykler.
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

Re: BMW F800R, bytte drev.

Post by Swellpretty »

Dreve ned? Foran mener du?
Det påstås at å dreve ned foran vil skape mer slitasje på drev og kjede, fremfor å dreve opp bak...
Kjenner du noen som har drevet om, Supermons?
Hvor mange tenner må jeg evt. øke med, for å få merkbar effekt?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: BMW F800R, bytte drev.

Post by supermons »

Mente dreve ned som "toppfart ned", ikke som anbefaling til å dreve ned foran. Broren min hadde en ZX7R som var drevet ned, men den var sånn da han kjøpte den, så jeg prøvde den bare i den tilstanden. Tror RH Racing her på forumet har drevet om en av ninjaene sine? Sjekk trådene hans?

Søkte litt i gamle poster og fant denne: http://www.gearingcommander.com - Her kan du regne litt på hvordan forskjellig dreving vil påvirke sykkelen din.

Og denne:
En tommelfingerregel:
én tann forskjell foran = 5 km/t
én tann forskjell bak = 2 km/t
Post Reply