Førstegangskjøper/nybegynner trenger råd om kjøp før lappen

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Ferskingen84
Posts: 3
Joined: 02 May 2014 10:44

Førstegangskjøper/nybegynner trenger råd om kjøp før lappen

Post by Ferskingen84 »

Hei alle sammen!

Jeg holder på med lappen for kl. A nå, hatt 7 kjøretimer på bane (Valle Hovin) og fortsetter straks eventyret på gatene.
Jeg har bestilt oppkjøring til 10. juni, men frykter at jeg ikke vil ha nok progresjon på skolen til å rekke den. Har bare 1-2 doble kjøretimer i uka, og har verken andre folk eller egen sykkel å øvelseskjøre med. Sliter fortsatt litt med blikkbruk, gasskontroll og krypkjøring(slalomen er så vanskelig!).

Er ellers god nok til å øve på egenhånd, så vurderer å investere i en billig sykkel til å starte med. Som mange andre ferskiser har jeg også drømmer og ønsker om skikkelige sykler, men lureste og mest fornuftige for en nybegynner er å starte med noe brukt og billig slik at jeg kan utvikle meg og leke med den uten å tenke for mye på konsekvenser, for jeg vet jeg kommer til å velte, kræsje, ripe og utsette sykkelen for mye dritt i utviklings- og erfaringsfasen. Da kan jeg heller spare opp og investere i en helt ny i neste sesong når jeg blir en bedre fører og tar bedre vare på den.

Uansett, nok pjatt, jeg har satt budsjettet til ca. 50 000, og om sykkelen er verdt 5-10000 ekstra, er ikke det helt farlig.
Til nå har jeg funnet disse syklene, og lurer på hvilken som er en grei en å starte med:

FZS600 2002 67000km 50000,- FINN-kode: 47983732
TDM 850 1997 87400km 30000,- Finn-kode 48070300
Yamaha Fazer 2003, 41 000 km, kr 49 999,- finn-kode: 47929755
Yamaha fazer 2005, 47 000 km, kr 54 000,- fnn-kode: 47951348

Hva er egentlig forskjellen mellom FSZ og Fazer? Virker som det er identiske sykler, bare at FZS har høyere vindskjerm. Den med kode 47929755 er jeg mest interessert i, men siden selgeren og sykkelen befinner seg på vidt forskjellige steder(Ås og Lillehammer), blir det litt vanskelig.

Jeg kjører egentlig en Honda CBF500 og BMW F800GS på skolen, og syns CBFen er veldig grei, men finner dessverre ikke mange av dem på markedet akkurat nå.

Hadde vært supert med råd og tips om dette så jeg ikke gjør noe dumt og forhastet. Om dere vil anbefale andre sykler, så har jeg åpent hjerte til det også. Skulle ønske jeg hadde et høyere budsjett, for denne virker også bra: CBF1000S ABS 2006 31000km 82000,- finn-kode: 47581205. Men så klart, har man så høy budsjett, blir mulighetene uendelig nesten. Jaja, det får bli til senere sesonger.

mvh Ferskingen.

Ønsker alle en herlig og trygg sesong.
Ferskingen84
Posts: 3
Joined: 02 May 2014 10:44

Re: Førstegangskjøper/nybegynner trenger råd om kjøp før lappen

Post by Ferskingen84 »

Prata litt med kollegaen nå og han kom med et skikkelig godt poeng som jeg egentlig ikke har tenkt på: langsiktig investering.

Han mener når man først kjøper sykkel, så bruker man den en del, ikke bare 1 sesong. Da er det greit å investere i noe man kan bruke noen år, både på godt og vondt.

Joa, fornuftig tankegang det også, men så lenge man har økonomien til det. Har allerede brukt en god slump på utstyr og kjøretimer, og mere vil det bli. I så fall virker Hondaen som et godt alternativ. Utseendetmessig er den ganske lik Fazer, og sikkert ikke mye å si på kjørekomforten heller. Nå har jeg ikke kjørt noe andre sykler, så kan ikke sammenlikne.

Nei,vet ikke jeg, fikk veldig blandede følelser nå. Får vel bare holde hodet kaldt og ta en uforpliktende titt på dem. Tenker de fleste selgere ikke har imot det.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Førstegangskjøper/nybegynner trenger råd om kjøp før lappen

Post by supermons »

Eldre sykler taper seg ikke så fryktelig mye i verdi om du tar godt vare på dem :)

Men jeg ville alltid kjøpt den du har mest lyst på og nyest innenfor det budsjettet du har satt deg. Du skal jo ha deg sykkel for din egen del, så kjøp den du har lyst på og sett deg inn i eventuelle vanlige feil den har og finn deg en uten de feilene :P
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Førstegangskjøper/nybegynner trenger råd om kjøp før lappen

Post by Hchaugen »

Enig med kollegaen din! Kjøp noe som du kan ha noen år (Selvom mange sykler kan gå maaaaange KM om de blir stelt skikkelig)

Vil anbefale å kjøpe bruktguiden til Bike! Der har du stor oversikt over eldre sykler med + og - på hver enkelt sykkel og prod.år :D

Om det lar seg gjøre, prøvesitt og evt. prøvekjør sykkelen før du kjøper.

Lykke til!
Ferskingen84
Posts: 3
Joined: 02 May 2014 10:44

Re: Førstegangskjøper/nybegynner trenger råd om kjøp før lappen

Post by Ferskingen84 »

Tusen takk for svar, men tror ikke jeg trenger å lete lenger. :) vært og kikket på den FZS 600 og den er virkelig strøken og vedlikeholdt. Hatt 2 eiere men mesteparten har vært en eldre dame som har tatt veldig godt vare på den, utført alle servicer og vedlikehold. Virker som den kan holde i minst 3 sesonger til. Fikk ikke prøvekjørt men skal tilbake dit sammen med kollegaen i morgen og prøve den. Følte meg tilpass med den og fikk en god følelse. Tillegg har den de ekstrautstyrene jeg hadde tenkt meg, klar til bruk. Om ikke kollegaen min oppdager noe skjult i morgen, blir jeg nok en veldig glad og stolt motorsykkeleier. :) ikke minst er prisen helt OK. Jeg har egentlig ikke mye budsjett til noe dyrere.
Post Reply