Nytt medlem og ett lite spm

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Adrianknudsen
Posts: 2
Joined: 23 Apr 2014 19:36
MC: 04 KTM 525 EXC

Nytt medlem og ett lite spm

Post by Adrianknudsen »

Hei!
Jeg er ny her og har nettopp kjøpt meg en KTM 525 EXC. Har siklet etter en slik lenge nå og er veldig fornøyd, er 18 år og starter med MC kjøring på trafikkskole den 6.Mai. Min far har hatt motorsykkel siden jeg var født og har også vært med stefaren min på mc-tur gjennom Europa. Vi var innom 7 land(Danmark, Tyskland, Sveits, Østerrike, Tjekkia, polen og Italia).

Er en liten ting jeg lurer på, da vi skrev under på salgskontrakten krysset vi av "ja" for "Selger betaler årsavgift for inneværende år. Det var den 4. April, men jeg fikk nå regning for årsavgiften sammen med omregavgiften. Omreg var jeg selvfølgelig klar over, men årsavgiften kom som en overraskelse. Spurte ikke etter kvittering da det var etter 20.mars( frist for innbetaling av årsavgift) så jeg tenkte ikke mer over det. Hvordan er det mulig? Er litt surt å måtte betale noe så uforventet, men skal ikke la det stoppe gleden med MC uansett! :-)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Nytt medlem og ett lite spm

Post by supermons »

Har dere skrevet det i kontrakten at selger betaler, så skal han betale. Enkelt og greit.
Adrianknudsen
Posts: 2
Joined: 23 Apr 2014 19:36
MC: 04 KTM 525 EXC

Re: Nytt medlem og ett lite spm

Post by Adrianknudsen »

Takk, hjelper med litt flere syn på saken.

Har nå fått dette som svar da jeg sa ifra:
Hadde igrunn huket av feil på kjøpskontrakten. Trodde det sto om den var betalt iår. Var litt stresset pga papirene jeg ikke fant...
Informerte om at den ikke var betalt
Var også derfor jeg solgte den til den prisen, siden den ikke var betalt

Har ikke svart enda, da jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem.

Adrian
User avatar
wamporey
Posts: 23
Joined: 08 Aug 2013 12:33
MC: Suzuki GSX 750 ES 1987
Aprilia RS50 Tuono 2005
Location: Hammerfest

Re: Nytt medlem og ett lite spm

Post by wamporey »

Adrianknudsen wrote:Takk, hjelper med litt flere syn på saken.

Har nå fått dette som svar da jeg sa ifra:
Hadde igrunn huket av feil på kjøpskontrakten. Trodde det sto om den var betalt iår. Var litt stresset pga papirene jeg ikke fant...
Informerte om at den ikke var betalt
Var også derfor jeg solgte den til den prisen, siden den ikke var betalt

Har ikke svart enda, da jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem.

Adrian
(Off topic: Er det bare på iPaden min at det flotte svaret jeg hadde skrevet, blir borte hvis jeg åpner en annen fane i Google Chrome for å gjøre litt research? :evil: irriterende...)

Jeg får skrive det på nytt, i hovedtrekk:

"Informerte om at den ikke var betalt" - selgeren mener altså at han informerte deg om at årsavgiften ikke var betalt? Det virker ikke som du er enig i det... Jeg tolker innlegget ditt dithen at du i kjøpsøyeblikket signerte kontrakten i tro om at selger skulle betale årsavgiften (eller allerede hadde betalt den, i og med at fristen for årsavgiften var gått ut).

Jeg tror (men jeg er ikke jurist) at den skriftlige kontrakten "trumfer" det selger i ettertid hevder at han har informert deg om.

Er du medlem i NMCU?

http://nmcu.org/files/Fordeler%202014-1.pdf

På side 4 i pdf-dokumentet står kontaktinformasjon til en eller flere advokater som spesialiserer seg på MC-relatert juss.
Jeg forstår annonsen slik at du som NMCU-medlem kan få gratis vurdering av (en advokat) om du har et krav du kan gå videre med.

Ideelt sett burde det ikke være nødvendig å blande inn advokat eller noe, men det er jo ikke rett at du skal få den ekstrautgiften når kontrakten sier noe annet.
Likevel kan det jo hende selger er lite villig til / lysten på å betale hvis han egentlig ikke hadde tenkt å betale årsavgiften.

Pass i hvert fall på at den blir betalt så raskt som mulig (om du så må betale selv og kreve penger fra selger senere), så du ikke får trøbbel med Toll-/Vegvesenet. De kan i verste fall avskilte eller beslaglegge, og avgiften er jo utstedt i ditt navn.
♪ Bourne to be Wylde..! ♫
Post Reply