These two lanes.. [Sesongstart]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes..

Post by frode »

Jeg var også over Hardangervidda i sommer, Trond! Var vel uti August, tror jeg, for jeg husker Hardangerbrua akkurat hadde åpnet.

Startet fra Oslo som vanlig, ned til Drammen og så forbi Kongsberg og langsmed Numedal og den gamle jernbanen.

Image

Interessant å se gjengrodd jernbane og bilvei her og der.

Image

Image

.. og bortgjemte småbruk.

Image

Numedalslågen

Image

På vei over fjellet mot Geilo.

Image

Og så ned igjen.

Image

Det var helt ålreit å være en av de få på RV7 i solnedgang på en lørdagskveld.

Image

Image

Image

Image

Stoppet ved Vøringfossen og overnattet... på hotell. Feiget ut, og teltet ble liggende i posen sin denne turen :P

Image
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes..

Post by frode »

Forsatte nedover mot Eidfjord morgenen etter.

Image

Image

Eidfjord.. tror jeg.

Image

Testet den nye brua, såklart.

Image

Hadde hørt rykter om de myteomspunnede rundkjøringene i tunnel, men var ikke klar over at det var en her! Litt overraskende når den plutselig dukker opp rundt svingen.

Image

Blikk stille i Hardangerfjorden.

Image

Image

Fin bro, ingen tvil om det.

Image

Image

Hadde egentlig ingenting på nordsiden av fjorden å gjøre, men å kjøre samme vei tilbake gadd jeg ikke. Så da ble det ferge til Utne.

Image

Langsmed fjorden mot Odda. I ettertid skulle jeg ønske jeg tok meg tid til å kjøre om Jondal også.

Image

Image

Folgefonna såvidt synlig, litt sør for Odda.

Image

Foss med egen suvenirshop.

Image

Den gamle veien over Røldalfjellet. Husker jeg tenkte "Suckers!" mens jeg kikket ned på alle de som kjørte tunnelen :)

Image

Image

På vei ned igjen mot Røldal.

Image

Fin slyngete vei i bakken opp på Haukeli.

Image

Og over Haukeli kan de tålmodige også snike seg unna tunnelene, såklart!

Image

Image

Litt oppi fjellsiden her ligger visstnok restene av Norges eldste tunnel - men det fant jeg ikke ut før jeg var hjemme! En god grunn til å kjøre turen om igjen.

Image

Image

Middag på fjellstua, så rett hjem til Oslo igjen.

Image
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes..

Post by frode »

Turen i sin helhet var omtrent sånn:

Image
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: These two lanes..

Post by Trond_V »

Fine turer du har hatt i sommer :) Godt å se det er flere som pakker lett, på tur ;)
Skammer meg nesten litt, når jeg ser hvor flink du har vært å ta bilder på veien.
Er kjekt å ha noe å se tilbake på, når vinteren er på det mørkeste..
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: These two lanes..

Post by supermons »

Fine bilder! Så ut som fine turer også :)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: These two lanes..

Post by Jeanette »

*Sukk*

Jeg SKAL ha sykkel igjen!! :D
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: These two lanes..

Post by Trond_V »

Jeanette wrote:*Sukk*

Jeg SKAL ha sykkel igjen!! :D
Kjenner du på abstinensene ? ;-)
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes..

Post by frode »

Jeanette wrote:*Sukk*

Jeg SKAL ha sykkel igjen!! :D
Image

Ingen som tror et ord av det der lenger, Jeanette :lol: Prove us wrong! Slå til med en... spjut ny Multistrada? VFR? Eller blir det ny Yamaha? 8)
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes..

Post by frode »

I år har jeg faktisk jukset litt. Midt i vintermånedene kjørte jeg mitt livs tur sålangt, og det litt på sparket attpåtil. Hadde dessverre bare telefonkamera, men skal lage et lite referat en av de nærmeste dagene.

Image
Fiveinline
Posts: 88
Joined: 02 Mar 2012 23:42

Re: These two lanes..

Post by Fiveinline »

Mye bra turer du har hatt her! :)
Det er mange fine plasser rundt hardanger / Eidfjord og omegn..
Kun kjørt der med bil jeg da, men sykkelen skal få prøve seg den også ;)

Hvor mange dager tar du ut på på slike turer? 2-3 ?

En "jukse tur" i Australia å kjører altså!? :P
Ser frem til referat ifra den turen også.
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes..

Post by frode »

Jess :) Ja, sjelden jeg kjører mer enn 2-dagers turer. Har ikke verdens mest komfortable MC, og litt begrenset bagasjeplass også. En ting som er greit med Norge: det er stort sett flotte veier og steder innenfor 1 dags radius uansett hvor man befinner seg.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: These two lanes..

Post by Jeanette »

Så kult med Australia! Var der for akkurat ett år siden, drar mer enn gjerne tilbake! Hvor var du?

Abstinensene er her de! Hadde jeg ikke måttet flytte og kjøpe meg leilighet, så hadde også pengene vært her.. Nå får kontoen vokse litt igjen først ;)
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes..

Post by frode »

Jobbet i Perth og kjørte ned langs sør-vest kysten, bort til Esperance og så tilbake til Perth litt inni landet. Hadde dratt tilbake på dagen om jeg kunne, jeg også :) Helt utrolig sted (og jeg så bare et lite hjørne attpåtil!). Som sagt hadde jeg bare mobilen til bilder, men men, de er fine å mimre til uansett :)

Image

I utgangspunktet skulle jeg jobbe 2 uker og ha ferie ca 2. Jeg hadde lekt med tanken på å leie en MC, men bestemte meg ikke før noen dager i forveien. Plutselig hadde jeg vært i MC-sjappa og kjøpt utstyr, og hos en utrolig ålreit MC-utleier (http://crmotorcyclerental.com.au/)

Image

Skrekkelig varmt til tider.. av og til kjørte jeg inn på- og ut av rasteplasser uten å stoppe fordi jeg ikke fant noen skygge :P

Image

Det gjorde det naturligvis bare desto deiligere å komme over en fin strand. Preston beach, ca en time sør for Perth.

Image

Image

Første dagen endte på Dunsborough backpackers', etter å ha besøkt fyrtårnet på Cape Naturaliste.

Image

På dette tidspunktet hadde jeg ikke sett noen kenguruer enda, og var egentlig ikke helt klar over hvor vanlige de var å se. Jeg tenkte kanskje at de var som elgen i Norge, cirka. Derfor gikk jeg tilnærmet i fistel da jeg ble overrasket av en, rett i veikanten, mens jeg sto og leste kart. Husker jeg ropte høyt og tenkte at nå var jeg dagens heldigste motorsyklist. Hadde et "litt" annet forhold til dem et par dager senere, etter å ha måttet bråbremse for dem flere ganger daglig :)

Image

Neste dag kjørte jeg fra Cape Naturaliste til Cape Leeuwin på Caves' Road. Bare å tenke på det gir meg fyrsninger nå. Helt fantastiske veier, enda mer fantastiske ting å se, og et nytt nivå av den bare-meg-og-motorsykkelen-min-frihetsfølelsen.

Image

Image

Image

Image

Image

Utrolig hvor flotte veier holder seg uten telehiv.

Image

Etterhvert som man kommer lengre sør blir skogene og trærne ganske imponerende. En av tingene jeg likte best med sør-vest-kysten var at lanskapet var så variert. En stund er det ganske øde ørken, så plutselig flotte, svære trær og åser.

Image

Denne dagen endte på Cape Leeuwin, i solnedgang på Australias sør-vestligste punkt, hvor det Indiske hav møter Sørishavet.

Image

Der var det også et stilig, nesten "forsteinet" vannhjul.

Image

"Fine Dining" kaller jeg dette bildet :) Fish & chips i en liten by kalt Augusta.

Image

Innså etterhvert at disse skiltene ikke hang der bare for at turistene skulle ha noe å ta bilde av. Tror jeg telte 5-6 ganger hvor jeg måtte bremse hardt for å unngå kenguruer, en av dem litt småskummel hvor jeg kunne ha strukket ut armen og tatt på kenguruen.

Image

En av de finere strendene på turen.. Prevelly Beach, hvor Margareth River renner ut i havet.

Image

Etter dette kjørte jeg litt innover i landet. MC-utleieren hadde anbefalt meg veiene rundt Bridgetown. (Han hadde også påpekt at jeg bare burde fylle 98-oktan, men da tanken nærmet seg 1/4 og dette var eneste bensinstasjon i nærheten kunne jeg ikke være kresen.)

Image

Veiene rundt Bridgetown var helt utrolige de også, ganske mange av dem brukt som rallyetapper.

Image

Image

Etter den lille ekspedisjonen til Bridgetown kjørte jeg sørover igjen. Dette var litt før Walpole, hvor havet kunne skimtes mellom de gigantiske Karritrærne.

Image

Karritrærne er en av de største tresortene som finnes, og kan bli opp til 70 meter høye. Mellom Walpole og Denmark hadde de laget en "treetop walk".

Image

Image

Mange av dem er hule, og ofte kan de brenne i lang tid innvendig etter skogbranner, mens utsiden fortsetter å leve tilsynelatende upåvirket. Ganske interessant.

Image

Image

Masse kenguruer ved Denmark.

Image

På vei mot Albany neste dag.

Image

Image

Tror det var flere idylliske, folketomme strender enn det var biler på veiene.

Image

Image

Masse digre øgler også... :shock:

Image

Juletreet på hostellet i Albany :D

Image

Så endel av disse også, men aldri lenge nok til å ta bilde :(

Image

Sterling Range (hadde hverken hørt om eller sett dem på kartet, så det var en skikkelig overraskelse å plutselig se dem i horisonten)

Image

Image

Image

Image

Image

Dette var ganske normalt i nasjonalparkene jeg var innom. Du tar en konvolutt, skriver reg.nummeret ditt, legger et par dollar oppi, og legger det oppi den lille postkassa. Mao: husk litt kontanter og en penn hvis du er på disse kanter :)

Image

Også ganske normalt: "road trains". Mange steder var det flere av disse enn vanlige biler. Ble aldri helt komfortabel med den turbulensen de dro etter seg :)

Image

Skogbrann og fremmed fauna er ikke populært i Australia, lærte jeg.

Image

Image

På vei videre mot Hopetoun og Esperance.

Image

Overraskende nok er kameler også veldig vanlig i Australia, både ville og beitedyr.

Image

Et av de få hotellene jeg overnattet på i løpet av turen, i Hopetoun som tilsynelatende var en fullstendig spøkelsesby utenom sommerferien.

Image

Bensinstasjonen i Munglinup hadde den beste kaffen på hele turen.

Image

Esperance er antakelig det fineste stedet jeg noensinne har satt mine bein. Dessverre var det litt forblåst og kaldt de dagene jeg var der. (Måtte faktisk innom en MC-butikk og kjøpe en buff!)

Image

Utsikten fra hostellet:

Image

En full scale replika av Stonehenge. Betalte 20 dollar for å labbe rundt der mutters alene i 5 minutter :P

Image

Avslappende cruising rundt i Cape Le Grande-nasjonalpark.

Image

Image

Ville kenguruer i Lucky Bay (riktignok med et ganske avslappet forhold til turister :P). Et av turens høydepunkter!

Image

Image

En "plystrende" stein.

Image

Bakhjulet etter et... interessant... møte med litt grus i en avkjøring. Hadde ikke MCen vært såpass lik min egen Hornet, så tror jeg at jeg hadde gått på ræva.

Image


Image

Endeløs strand i Cape Le Grande.

Image

Mot Perth igjen på en av de siste dagene.

Image

Image

Image

Kreps kokt på lasteplanet av en "Ute". Australia!

Image

Image

November/Desember var visstnok fluesesong. Mye rart endte sine dager på visiet mitt.

Image

Gruveområdet rundt Collie. Hadde jeg hatt noen ekstra dager skulle jeg kjørt via Kalgoorlie, hvor verdens største åpne gruve ligger, men det var grei størrelse på ting rundt Coalfields' Road også.

Image

Image

Historien om hvordan de bygget vanntilførsel fra Perth til gruveområdene er ganske interessant - en nesten utenkelig oppgave på den tiden.

Image

Hele turen var ca sånn:

Image


TL;DR: Sør-vest-kysten av Australia kan anbefales på to hjul! :)
User avatar
Bone
Posts: 11
Joined: 19 Mar 2014 20:16

Re: These two lanes..

Post by Bone »

Det var da som bare :o
Kvassheim
Posts: 53
Joined: 10 Jun 2009 00:49
MC: Suzuki Bandit 600
x Kawasaki Vulcan 750
x Kawasaki Ninja 250
Location: Grimstad

Re: These two lanes..

Post by Kvassheim »

Utrolig flotte bilder, takk for at du lastet opp! :)
Post Reply