Valg av tung MC?

Prat om tung MC.
Post Reply
Bjerknez

Valg av tung MC?

Post by Bjerknez »

Ønsker meg selv velkommen som medlem (takk takk!) :)

Jeg er vel det man kan kalle en sylfersk MC-fyr som vurderer og ta lappen på tung MC, men trenger noen råd og vink på veien.
Lappen må jo først være i boks, så den biten går jo litt av seg selv, men siden jeg bokstavlit talt ALDRI har kjørt/sittet på en motorsykkel (kun moped i mine yngre dager) så lurer jeg litt på hva som er et klokt/morsomt valg ut fra følgende kritterier:

- Mest sannsynlig så ønsker jeg en splitter ny sykkel, og prias er i utgangspunktet ikke et tema, men gjerne under 200.000 eller rundt der.
- Rent estetisk så elsker jeg sykler som ser ut som dette:
Image
- Jeg liker litt buldring i pottene og er vel ikke på utkikk etter noen "gateracer".
- God sittestilling for langturer opp til 60mil (ikke i strekk da...)
- Krefter bør det jo være nok av, selv med bagasje og kanskje ei rype bakbå :)

Noen sier at slike type sykler som over kanskej er noe "tungkjørte" for en nybegynner og at man derfor kanskje bør vurdere noe annet. Det viktigste er at jeg skal ha en god buldrende sykkel for langturer og cruising.

Hva jeg trenger av antall kubikk etc. aner jeg ikke, men ser at disse syklene kommer med motorer fra 600cc til 1800cc. Jeg aner ikke hvordan kreftene i en sykkel føles i praksis, men selv om jeg ikke ute etter et fartsmonster, så bør den vertfall ikke gå noe dårligere enn bilen jeg har i dag, som er en Mecedes A-250 AMG Sport med 211HK'er. Denne skal i følge papirene gjøre 0-100km/t på 6.6sek.

Klarer jeg meg med en 6-700cc så er jo det flott så klart...

Beklager dumme spørsmål, men som dere skjønner så er jeg helt grønn når det gjelder dette :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Valg av tung MC?

Post by tshansen »

Hallaien, og velkommen skal du være :smt039

Når det kommer til akkurat denne typen sykkel, er jeg veldig blank selv. Jeg tror ikke dette er noe dumt valg som første sykkel, da jeg har flere kompiser som valgte å hoppe rett på harley rett etter de tok lappen.

Skal du ha godt med ccm og buldring i pottene er nok HD det sikreste valget :roll: Men der er vel prisen en smule over ditt budsjett også. Men tror, uten å vite sikkert at dette er sykler som holder seg godt i verdi.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Valg av tung MC?

Post by 1352cc »

6.6 sekunder er alvorlig treigt i mc verden og en må vel ned mot 125cc for å finne slike tall.
Min første sykkel var en Yamaha Dragstar1100custom og fekk noken heva øyner og bekymrings meldinger om at 1100cc var svært til å vere nybegynner sykkel.
Eg kan seie her og no at det er tull. Kor stor motoren er har ingen ting å seie i utgangs punktet, det er korleis motor karakteren og kjørestilen på sykkelen som avgjer om den er "nybegynner" sykkel eller ikkje. Skal no og seiast at har sjåføren sjølv disiplin og respekt for fartøyet han opperere så er det ingen problem å hoppe på det værste en kan få kjøpt, sjølv om eg absolutt ikkje anbefaler å starte med Hayabusa,S1000RR o.l av fleire grunner.

Slenger ut en påstand at det er lettare for en nybegyner å hoppe på en cruser eller ka det er for en som har kjørt noke sportslig i mangen år. Nybegynneren starter med blanke ark og må venne seg til å kjøre mc, mens en "veteran" har lagt til seg annen kjørestil som ikkje passer overens med en custom og derfor blir gjerne en custom klasifisert som en "farlig" sykkel med dårlige kjøre egenskaper.
For meg så var Dragstaren veldig lett kjørt og fin begyner sykkel sjølv med sine 290kg fulltanket og angrer overhode ikkje på at eg begynte med den sjølv om eg kjøpte meg en heilt annen type mc året etter på :-#
Ser du på en japse cruser så vill eg anbefale for deg som liker litt fart å sjå på 800cc og oppover då dei litt mindre vil muligens bli litt tamt i lengda, sjølv om dei akser fortere en bilen din ;-)
Alle er forskjellige og en kjem til å høre forskjelige råd fra folk med peiling og fra folk uten peiling, hør etter på litt og sil ut litt og kjøp det som frister deg mest innen rimlightens grenser då.
Personlig så synest eg innen 800-1100cc cruser klassen så er Triumph Speedmaster den peneste
Image
Men skal eg ha meg cruser igjen så blir det nok Suzuki M1800R 1800cc 125hk og 240 bakdekk og fremdeles moser den HD i svingane :D
Bjerknez

Re: Valg av tung MC?

Post by Bjerknez »

1352cc wrote:6.6 sekunder er alvorlig treigt i mc verden og en må vel ned mot 125cc for å finne slike tall.
Min første sykkel var en Yamaha Dragstar1100custom og fekk noken heva øyner og bekymrings meldinger om at 1100cc var svært til å vere nybegynner sykkel.
Eg kan seie her og no at det er tull. Kor stor motoren er har ingen ting å seie i utgangs punktet, det er korleis motor karakteren og kjørestilen på sykkelen som avgjer om den er "nybegynner" sykkel eller ikkje. Skal no og seiast at har sjåføren sjølv disiplin og respekt for fartøyet han opperere så er det ingen problem å hoppe på det værste en kan få kjøpt, sjølv om eg absolutt ikkje anbefaler å starte med Hayabusa,S1000RR o.l av fleire grunner.

Slenger ut en påstand at det er lettare for en nybegyner å hoppe på en cruser eller ka det er for en som har kjørt noke sportslig i mangen år. Nybegynneren starter med blanke ark og må venne seg til å kjøre mc, mens en "veteran" har lagt til seg annen kjørestil som ikkje passer overens med en custom og derfor blir gjerne en custom klasifisert som en "farlig" sykkel med dårlige kjøre egenskaper.
For meg så var Dragstaren veldig lett kjørt og fin begyner sykkel sjølv med sine 290kg fulltanket og angrer overhode ikkje på at eg begynte med den sjølv om eg kjøpte meg en heilt annen type mc året etter på :-#
Ser du på en japse cruser så vill eg anbefale for deg som liker litt fart å sjå på 800cc og oppover då dei litt mindre vil muligens bli litt tamt i lengda, sjølv om dei akser fortere en bilen din ;-)
Alle er forskjellige og en kjem til å høre forskjelige råd fra folk med peiling og fra folk uten peiling, hør etter på litt og sil ut litt og kjøp det som frister deg mest innen rimlightens grenser då.
Personlig så synest eg innen 800-1100cc cruser klassen så er Triumph Speedmaster den peneste
Image
Men skal eg ha meg cruser igjen så blir det nok Suzuki M1800R 1800cc 125hk og 240 bakdekk og fremdeles moser den HD i svingane :D
Takker for innspill! :)

Ja, dette blir mye smak og behag og det blir svært vanskelig å ta i mot råd når alle kommer med SIN mening til en som aldri har kjørt en eneste sykkel, så her skjønner jeg jo at jeg må i det miste prøvesitte en del sykler slik at jeg vertfall får luket bort de som ikke føles OK. Det frister helt ærlig ikke så veldig med en sykkel som feks. Honda CBR 600RR etc. Fartsegenskapene er sikkert formidable, men det tar nok en god stund før jeg i det hele tatt hadde turt og utfordre denne sykkelen. Jeg tror det blir rett og slett for mye av det gode. Jeg er som sagt 37 år gammel, så jeg har fått kjørt fra meg det værste i løpet av disse årene. :) Problemet med CBR'en er at jeg synes den mangler "sjel". Man skiller seg liksom ikke veldig ut når man kommer med en slik. Jeg synes utseendet blir litt kjedelig og vanlig.

Her er vertfall de syklene jeg har vurdert så langt:

Image
Bugatti Monster 796

Image
Harley Davidson Sportster 883

Image
Suzuki GSF 1250

Image
Suzuki Intruder M800

Image
Yamaha XV 950R
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Valg av tung MC?

Post by 1352cc »

Har kun prøvd Bandit 1250 med kåpe og den likte eg jækla godt. Drag fra bunn til 7000odm og en veldig alsidig mc som trivest god på by,svingete veier og langtur. Den er god på alt men ikkje best på noke.
Angåande Sportseren883 så seier folket(synsing) at motoren er slapp og at japse 800 er friskare.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Valg av tung MC?

Post by tshansen »

Er du glad i lyd og bunndrag er Ducatien (første bildet) helt enorm :twisted:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Valg av tung MC?

Post by supermons »

Ducati Monster er min anbefaling også, den jeg kjørte var fantastisk.

Ellers er japansk alltid tryggere servicemessig enn de andre. Greit nok å kjøre Harley som alle de andre, men de vinner hverken på sericekostnader eller driftskostnader.
Bjerknez

Re: Valg av tung MC?

Post by Bjerknez »

supermons wrote:Ducati Monster er min anbefaling også, den jeg kjørte var fantastisk.

Ellers er japansk alltid tryggere servicemessig enn de andre. Greit nok å kjøre Harley som alle de andre, men de vinner hverken på sericekostnader eller driftskostnader.
Men Suzuki GSF 1250 Bandit må vel ha mer kraft på lavt turtall enn Ducati Monster 696?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Valg av tung MC?

Post by supermons »

Absolutt, større kubikk fører til større bunndrag. For en cruiser sykkel er det nok behagelig med bunndrag. Jeg har ikke kjørt Bandit 1250, så kan ikke uttale meg om den. Men om du liker litt aktiv kjøring, så er det ikke dumt å se på Monster.

Ut i fra bildene under ser ikke GSXF helt ut som er cruiser, men jeg anbefaler at du prøver et par av dem for å se hva som passer deg.
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Valg av tung MC?

Post by 1352cc »

supermons wrote:Men om du liker litt aktiv kjøring, så er det ikke dumt å se på Monster.

Ut i fra bildene under ser ikke GSXF helt ut som er cruiser, men jeg anbefaler at du prøver et par av dem for å se hva som passer deg.
Banditen ser ikkje ut som en crusr på grunn av at den ikkje er en cruser ;-) Kåpe versjonen går under katorogien sportstouring.
Då Bandit kom ut så vart den rekna som en skikelig bølle sykkel, nå går vel naken varsjone under classic/naken/veit da fan katorogien då bølle sykkler no tildags er streetfightera og SM.
Bjerknez wrote:Men Suzuki GSF 1250 Bandit må vel ha mer kraft på lavt turtall enn Ducati Monster 696?
Igjen så kjem det ann på produsentens mål med motoren, Suzuki GSXR750 og GSR750 er vel blandt det beste eksempelet på korleis samme motor kan ha ulik karakter. GSXR750 er meint for å å ligge i det øvresjiktet av turtalls registeret for å hente mest mulig HK mens GSR750 har mindre HK men kreftene blir levert tidligare og flater ut der GSXR tar av.
Tar du og samenligner GSR750 mot Dragstar1100 så har nok GSR`n meir krefter over heile registeret. Så kubbik trenger ikkje å bety meir bunndrag eller HK.

Bandit 1250 leverer kreftene fra bunn og flater ut ved ca 7000odm,for kverdagslig kjøring så er det etter min smak det mest ideele og komfort nivået øker.
Ser du kun på tala så ser ikkje Banditen så veldig imponerandes ut med tanke på at det er en 1250cc med "kun" 98HK og 110ish NM men prøver du den så kjem du garantert til å vere fornøgd med motoren.

Av dei sykklane du har lagt ut bilder av så er det stor forskjell på kjøre opplevelsen, en cruser er perfect vist du vil ta det litt rolig og cruse rundt med om det så er korte by råning,dags tur eller store europa ferie turer.
Har du dermot kun tenkt å rase rundt på svingete lokal veier så er streetfightera slik som Ducatien noke av det som er best egnet til bruken.
Banditen er en litt sån multi kunstner som takler allt av kjøring som har asfalt men den vinner ingen priser for best bane sykkel,cruser,top fart eller komfort og det er heller ikkje meiningen, det den dermot gjer er å ha litt egenskaper av all type asfalt kjøring og det gjer deg en alsidig sykkel, et multi tool ;-)

Så vilken type kjøring er det du ser for deg at det blir i 70-100%% av tilfella bør takest med i tankene din om vilken sykkel type som er for deg.
Den perfecte sykkel eksistere nemelig ikkje, alla må sykkler har egensker som er velgt vekk i fordel for andre.

Anbefaler deg å bruke litt tid på youtube og sjekk ut tester og vurderinger.
Bjerknez

Re: Valg av tung MC?

Post by Bjerknez »

Da kan det se ut som om jeg har funnet en sykkel som passer meg perfekt :)

Tror det blir Yamaha XVS 1300A :)
Utrolig fet cruiser!
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Valg av tung MC?

Post by 1352cc »

Bjerknez wrote:Da kan det se ut som om jeg har funnet en sykkel som passer meg perfekt :)

Tror det blir Yamaha XVS 1300A :)
Utrolig fet cruiser!
Trur du kjem til å like den :smt023
Bjerknez

Re: Valg av tung MC?

Post by Bjerknez »

Da er hjelm kjøpt (bestillt) og det ble en Schuberth C3 pro. :)

jeg er fortsatt bestemt på at det blir en yamaha XVS 1300 cruiser. Nå gjelder det bare å finne en slik til nypris og MED Stratoliner kit'et, hehe.
Bjerknez

Re: Valg av tung MC?

Post by Bjerknez »

Hehe, denne tråden er veeeeldig gammel nå, men det har snart gått ett år siden jeg startet den og veldig kort oppsummert så har følgende skjedd:

- Lappen på klasse A er så klart bestått (Den 3 juni 2014)
- Det ble en Yamaha V-Star 1300A (XVS 1300)
- Har kjørt snart 250 mil og sykkelen er skikkelig digg å kjøre!

Jeg er mest aktiv i et annet forum, men valgte å poste her for å "avslutte" tråden på skikkelig vis.
Post Reply