Dekktrykk

Prat om tung MC.
Post Reply
Mathiaz
Posts: 13
Joined: 19 Mar 2008 18:36

Dekktrykk

Post by Mathiaz »

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg sykkel! Yay! En Honda CBF 1000. I owner's manual står det oppgitt at dekktrykket skal være 36 psi (2,5 bar) foran og 42 psi (2,9 bar) bak. Er ikke det litt mye?

Det står også at jeg må alltid sjekke dekktrykket når dekkene er kalde, det vil si at sykkelen har vært parkert i minst 3 timer. Hvordan skal nå det la seg gjennomføre? Det begrenser seg hvor lenge jeg kan trekke ut kaffepausa på Statoil...

Jeg eier FYI særdeles lite teknisk innsikt...
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dekktrykk

Post by supermons »

Googlet det, og får samme svar som deg, men jeg syntes det høres høyt ut. Hva har du i dekkene nå?
Mathiaz
Posts: 13
Joined: 19 Mar 2008 18:36

Re: Dekktrykk

Post by Mathiaz »

Var ute på en kveldstur. Da sjekket jeg trykket. Det lå tett på 2,5 foran og 2,9 bak, så jeg fylte til det. :)
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Dekktrykk

Post by Hchaugen »

Hvor langt er det 'hjemmefra' til dit du får sjekket dekktrykk?
Synes også det høres høyt ut, men regner med dekkfabrikant har oppgitt riktig trykk.
Du kan jo kjøre 3-4 km før dekkene begynner å bli varme.
Mathiaz
Posts: 13
Joined: 19 Mar 2008 18:36

Re: Dekktrykk

Post by Mathiaz »

Kan fylle på luft ganske nært der jeg bor. :)
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Dekktrykk

Post by Babelfisken »

Det trykket er helt standard Honda trykk. Du kan vurdere litt lavere trykk dersom du kjører på kald, tørr vei eller skal ha ekstra grep. Du kan gå opp mot max påstemplet (typisk 45psi) på dekk når du er på autobahn eller kjører langt på veldig vått føre (Høyt trykk gir bedre feste på vått pga bedre gjennomtrengning gjennom vannet)
Et annet tips er å se på dekkprodusntens anbefaling. Det er IMHO viktigere å se hva de anbefaler enn sykkelprodusenten.
Og kjøp en trykkmåler så du kan sjekke trykket før du starter. Finner du avvik fra ønsket trykk før start fyller du bare etter avviket når du ankommer stasjon uavhengig av hva måleren på stasjonen viser.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dekktrykk

Post by tshansen »

Nå er ikke det slik at de luftmålerne på bensinstasjonene viser riktig, men de gir en grei pekepinn.

Jeg har samme anbefalingene når det kommer til dekktrykk på min sykkel. Jeg kjører med Conti sport Attack 2 på min. Jeg sjekker alltid med dekkprodusenten hva som bør fylles i forhold til min sykkel.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply