-HJELP- Påbegynne MC-karrieren i USA

Prat om tung MC.
Post Reply
Stensrud
Posts: 3
Joined: 11 Jul 2013 22:28

-HJELP- Påbegynne MC-karrieren i USA

Post by Stensrud »

Hei,
Ny på forumet her og i MC-verden generelt. Jeg skal til høsten flytte til Los Angeles, California til høsten på grunn av studier. Dette ser jeg på som en god mulighet til å starte MC-karrieren og for å ha et praktisk fremkomstmiddel i årene fremover. Det vil si at jeg må anskaffe MC-lappen og ikke minst en sykkel.

Har noen erfaring med kjøreskoler i USA? Har forstått at det er en relativt rimelig og kort prosess, men det kan vel ha både fordeler og ulemper. Er opplæringen like god og grunnleggende som det vi har i Norge?

Og så det viktigste, nemlig valg av sykkel. Det ville vært en løgn om jeg hadde sagt at jeg ikke drømmer om en 1000cc racing sykkel, men her er det nok viktig å være ærlig med seg selv. Jeg er på utkikk etter en relativt lettkjørt sykkel som også er utrolig morsom å kjøre på og som har et godt potensiale (dvs. at den vil gi den samme gode opplevelsen etter 1-2 år). Jeg ser at det flere steder anbefales det nybegynner-sykler som er relativt små, både i motorstørrelse og fysisk størrelse. Dette må i så fall være en sykkel som passer meg som er 195cm høy og veier i underkant av 100kg.
Bruksområdet for denne sykkelen vil selvfølgelig være som et praktisk fremkomstmiddel, men også et morsomt leketøy for de fantastiske veiene California har å tilby. Det er jo også morsomt med noe som ser bra ut og som tar litt oppmerksomhet i de snobbete gatene i LA. Men uansett, tar gjerne imot forslag/erfaringer om hva for type sykkel som passer meg og mine bruksområder best, for jeg har ikke snøring. Pris har foreløpig ingen stor betydning.

På forhånd, hjertelig takk!

Eirik
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: -HJELP- Påbegynne MC-karrieren i USA

Post by supermons »

Sånn jeg har fortstått det kan du nesten få lappen bare ved å vise at du ikke velter :P Opplæringen er på ingen måte like god som den vi har i Norge, men det går an å ta ekstrakurs.

Grunnen til at mange anbefaler en fysisk liten sykkel er at den skal være lett å håndtere, så ikke kjøp en sykkel som er for stor. For deg kan det være en større sykkel enn for en som er lav.

Kanskje supermotard vil passe deg? Lettkjørt, lekent, lett i trafikken og ser, tja, barske ut. DRZ400 (populære i statene) / KTM Duke eller noe lignende?

Jeg startet med en 600R, men hadde kjørt litt moped og crosser fra før av. Det er absolutt ikke umulig å starte med, du må bare være bevisst på at du ikke er erfaren enda, og kjøre deretter. Køkjøring med R-sykkel kan være slitsomt i lengden, men på en svingete vei er det kjempemorsomt :)

Håper det hjelper deg litt på vei, så kommer det sikkert flere forslag etterhvert.
Stensrud
Posts: 3
Joined: 11 Jul 2013 22:28

Re: -HJELP- Påbegynne MC-karrieren i USA

Post by Stensrud »

Jeg har tenkt mye på supermotard/streetfighter liknende sykler, men KTM Duke ser jo helt fantastisk ut! Virker som at den passer meg veldig godt både i størrelse og ytelse. En flerbrukssykkel i starten er nok heller ikke dumt for å finne ut hva for type kategori som egentlig faller i smak.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: -HJELP- Påbegynne MC-karrieren i USA

Post by supermons »

Tror også det er en sykkel du kan trives med en god stund.

Etter at du tar lappen så kan du jo også etterhvert dra til forhandlere for å prøve andre sykler, bare for å se hva du liker å kjøre. Er alltid gøy å prøve noe nytt, men tror Duke er såpass morsom at du kan beholde den en stund alikevel.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: -HJELP- Påbegynne MC-karrieren i USA

Post by tshansen »

En annen ting som er veldig viktig å presisere!! Det er veldig lite og i enkelte stater ikke krav til kjøreutstyr i det hele tatt. Få deg en god hjelm og godt kjøreutstyr der borte. Ikke fall for fristelsen å kjøre i singlet og shorts! Det kommer du til å angre bittert på når uhellet først er ute :?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: -HJELP- Påbegynne MC-karrieren i USA

Post by 1352cc »

LordShaft wrote:En annen ting som er veldig viktig å presisere!! Det er veldig lite og i enkelte stater ikke krav til kjøreutstyr i det hele tatt. Få deg en god hjelm og godt kjøreutstyr der borte. Ikke fall for fristelsen å kjøre i singlet og shorts! Det kommer du til å angre bittert på når uhellet først er ute :?
Er no kun hjelm som er krav å ha på her i Norge og. Men holdninga til kjøreutstyr er ikkje på høgde som i skandinavia, det er faktisk mangen land i europa som er langt i fra skandinavias holdning. Men så er jo tempraturane her vesentlig lavere en dei flest land. Skal love deg en ting at å kjøre ATGAT i 38c er et helvete! ;-)
Stensrud
Posts: 3
Joined: 11 Jul 2013 22:28

Re: -HJELP- Påbegynne MC-karrieren i USA

Post by Stensrud »

Hva med en litt snill utgave av ducati monster? Jeg har hørt at den er veldig god som begynner sykkel. Jeg har endelig kommet meg ned til LA nå og vil fullføre opplæringen innen neste uke. Det er kanskje lurt å prøve litt diverse sykler også. Gleder meg! :)
Post Reply