Scooteren (250cc) min og meg :-)

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Denderlion
Posts: 3
Joined: 01 May 2013 11:04
MC: Honda Deauville NT 700.
Honda Jazz 250

Scooteren (250cc) min og meg :-)

Post by Denderlion »

Hei!
Jeg er helt fersk her, og forsåvidt ganske fersk på to hjul også.
Jeg kjører en scooter, Honda Jazz 250cc.
Jeg har noen spørsmål:

- Hva er "feil" med scooter? :-k
(syntes å merke en holdning fra andre med tohjulinger at scooter ikke er helt "ok".. Leste ett sted at når det er snakk om hilsing, så hilser man ikke på scootere, noe jeg også har merket).

- Hvor hører jeg til her på forumet? :roll:
(Under scooter/mopet ser det ut som det bare er 50cc)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Scooteren (250cc) min og meg :-)

Post by supermons »

Hei og velkommen til forumet :)

Det som er "feil" med scootere er jo at de som regel er 50cc :P Det jeg tenker er at de fleste scootere og mopeder generelt tenker ikke på seg selv som motorsyklister, de trenger bare et transportmiddel, og er derfor ikke inne i hilse-rutinen eller deltar aktivt i miljøet, så de kjenner ikke til hilsingen eller skjønner hvorfor vi gjør det. Regner med at din scooter er litt større enn alle 50cc'ene, så den ser kanskje litt mer ut som en tung sykkel? Bare å hilse, jeg hadde iallefall hilst tilbake :)

Denne tråden kan jeg sikkert flytte til blogg-delen av forumet hvis det er en personlig tråd?
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Scooteren (250cc) min og meg :-)

Post by maelling »

Det ligger nok langt mer i scootersyklister og scootere enn som så. En fordel med scooter med litt kubikk er at den er lett og har lavt tyngdepunkt, og dermed går den langt fortere i svinger og opp og ned i fart i bymiljø. Selv har jeg en 125 cc jeg kjører til og fra Oslo med (pendling), og det går langt raskere å svinge den rundt mellom biler og ta svinger enn en vanlig motorsykkel. Videre er den lett, så man kan nesten kjøre en 90 grader i rundkjøring i 40-50 km/h, så det kan gå vanvittig fort. Har man lavt tyngdepunkt, kan man nesten aldri falle heller, så å drifte med en scooter på vått føre går faktisk ganske greit. Jeg har også brukt 125 cc scooter på de fleste norgesturene mine, siden man får plass til 50 liter under setet som ligger tørt, 30 liter bakpå boksen som også ligger tørt og en god del i en sekk man kan ha mellom beina. Det eneste kravet jeg har til en scooter er at den går over 100 km/h. Gjør den det, har man nesten alt man trenger :)

Scootere er undervurderte saker, så det skyldes ikke manglende interesse at noen kjører lett mc-scooter eller større, snarere tvert imot ;) Min gamle Burgman 650 var mer en MC å regne, men med sine 260 kg var den for overvektig til å "split-lane" og ruse rundt i bymiljø med. Jeg har en kompis med en CBR 900RR, og han klarer ikke å holde følge i tette svinger (selv i høy hastighet. Typisk 80 soner i skauen med krappe svinger), rundt rundkjøringer og i bymiljø. På strekkene tar han meg igjen, men da har neste sving allerede kommet og han forsvinner bak igjen ;)

Det som taler for scootere er at de er kjappe, billige/nøysomme, enkle å skru på (ta ut og inn motor, ventiljustere etc) og praktiske.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply