biltema og tuning hører ikke sammen

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
dirtbike
Posts: 27
Joined: 31 May 2012 01:39
MC: Honda Crf490R 2003 ramme og 2006 motor produserer ærlige 73 hk
Honda Cr125R 2003 orginal,ny ufo plast svart og highflow radiatorer er eneste
Honda nsr 125r.Faktisk en av de få meg bekjent som har en cr125r foring i sylinder m tilbehør ca 40hk
Location: Drøbak

biltema og tuning hører ikke sammen

Post by dirtbike »

jeg lurer på om det finnes ett eneste menneske som har fått en motor til og klare og tilegne seg noe som helst luft ved og benytte seg av powerfilter fra biltema.... det er det man kaller rein søppel og null kunnskap om att man MÅ ha luft for og forbrenne bensin
men nå har jo ikke biltema og trimming noe som helst sammen og gjøre.... litt merkebeviste er man hvis man skal presse en motor litt mer enn normalt
men biltema er ett greit alternativ til mye... bare ikke tuning....
Dirtbike
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: biltema og tuning hører ikke sammen

Post by mr.president »

finnes det noen tester som omhandler biltemas åpne filter kontra andre åpne filter? eller dette utifra egene arfaringer?
hva slags filter snakker du om her? alle de har fra store til små?
har aldri testa biltema sine store men virker helt greit kvaltitetsmessig egentlig, har kjørt med noen av de små på bensindreven rc bil med stort hell. billig ja men direkte drit har jeg vansklig for å tru at det er. men hadde jeg hatt ett trimoppsett til 100000 i bilen min hadde jeg nok ikke kjøpt filter der.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: biltema og tuning hører ikke sammen

Post by RockeRolf »

Luftfilteret er faktisk en ganske betydelig faktor mtp. hvordan en motor oppfører seg. Å sette på et "powerfilter" uten å dyse om/mappe om er sjelden noen suksesshistorie. Og det er ikke Biltemas feil.
dirtbike
Posts: 27
Joined: 31 May 2012 01:39
MC: Honda Crf490R 2003 ramme og 2006 motor produserer ærlige 73 hk
Honda Cr125R 2003 orginal,ny ufo plast svart og highflow radiatorer er eneste
Honda nsr 125r.Faktisk en av de få meg bekjent som har en cr125r foring i sylinder m tilbehør ca 40hk
Location: Drøbak

Re: biltema og tuning hører ikke sammen

Post by dirtbike »

att luftfilter er vesentlig er vel noe vi ikke prater om lengere, det er vel rimelig dokumentert.....jeg personelig velger og kalle det for dritt...men nå er jo folk i stand til og fylle biltema olje på en bilmotor også da....til og med turbomotor...men det er en annen diskusjon.... som jeg inledet med, var det ett spørsmål jeg stilte...men nå har sikkert ikke dere en motor som krever like mye luft som min...eller så er det mulig dere har en del effekt dere ikke vet om...jeg kjøpte ett temmelig likt filter etterpå hos noe som het stiansens motorsport...lå langs E18 i spydeberg....og da fikk jeg bekrefta "ATTV MAN KJØPER IKKE TUNING DELER PÅ BILTEMA"
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: biltema og tuning hører ikke sammen

Post by mr.president »

fylle biltemaolje på bilen sin, tilogmed på en turbobil WHAT gale folk. olja på biltema er samme som statoil selger, ser ikke problemet med den, den dekker også de samme spesifikasjonene som all annen olje gjør/skal gjøre så dette er bra tullete. finnes selvsagt bedre olje en det de selger ,men er ikke noe fare å bruke olje derfra til hverdagsbruk. selv ikke på en turbobil, er egen olje til turbo å den selger de der den også.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: biltema og tuning hører ikke sammen

Post by RockeRolf »

Om Stiansen Motorsport hadde sagt at Biltema, ja DET er stedet å handle tuningdeler, hadde du da handla på Biltema?
Det mange som "tuner" ofte glemmer er at om man gjør noe i en ende av motoren, må det ofte kompenseres for i den andre enden. Som f.eks. med brennstofftilførsel etter montering av åpnere filter. Unntaket må jo nesten være om du har kakla rundt og dryppet uforbrent drivstoff ut gjennom eksosrøret (siden din bil tydeligvis har hatt et slikt enormt luftbehov). Noe er dagens motorstyringer i stand til å kompensere for, men det finnes et punkt der en "luftfiltertunet" motor begynner å gå dårligere enn hva den gjorde originalt.
User avatar
highwaystar
Posts: 12
Joined: 11 Mar 2008 06:43
MC: Suzuki GS1100G-1984, T500-1972,Honda PX50-1984
Klubber: CSCN Classic Suzuki Club Norge
Forum: MC-forumet,BIKE-forumet,CSCN-forumet
Location: Oslo

Re: biltema og tuning hører ikke sammen

Post by highwaystar »

Litt filosofi om vedlikehold og tuning. Vedlikehold og tuning er 2 forskjellige ord, vedlikehold betyr vedlikehold, tuning betyr finjustering, det ene er norsk og det andre er engelsk, og så har vi et tredje ord på norsk som er trimming. Vedlikehold og tuning går på å holde det mekaniske vedlike, så som å skifte olje, oljefilter, luftfilter, tennplugger,kjede og drev, etc. Trimming går på å forbedre eller øke ytelse. Hvis du feks. setter på Powerfilter så MÅ du også endre andre parametere også. Setter du på powerfilter blir der mindre vakum i forgasser og da suger motoren for lite bensin. det fører til at du får mager blanding. Hva skjer da? Det har seg sånn at bensinen er med på å kjøle ned ventilene i toppen, og stempelene, så hvis der blir mindre bensin, mer luft så kan/vil du få en overopphetet motor med brente ventiler, stempel, som lekker og dermed lavere kompresjon, og dermed mindre effekt etterhvert. Så derfor, hvis du setter på powerfilter må du sette på større dyser. f.eks. øke fra 1.15 mm dyser til 1.25 mm dyser. Der finst ikkje en fasit, du må prøve og feile. Hvis du har 4 gassere blir det mykje jobb. så konklusjonen er: det går fort nok uansett med mindre du kjører på bane. Dersom du har injection må du justere med datamaskin.Så til Biltema OLJE. Den er klassifisert og ligger helt i topp kvalitetsmessig, like bra som Castrol og andre dyre merker. Kjører med Biltema 5w-50. 5w fordi jeg kjører om vinteren. 50 fordi jeg kjører om sommeren også. Suzuki Gs1100G, 1984, har gått 170000 km, og bruker bare 5 dl olje på 1000 km. En annen ting, ikkje sett inn 100 watts pærer, det blir for mye strøm i statoren og det brenner viklingene. Dekk og deler? hvis du tar service selv så kan du kjøpe deler og dekk fra utlandet for bortimot halv pris, levert på Posten. Deler: http://www.wemoto.com Dekk: http://www.motorsykkeldekk.com.
Så er det en ting som ikkje alle motorsyklister er klar over, det er sentrifugalkraften,kjører du aktivt, passivt, for stor fart på ei slette og plutselig en skarp sving. Det er helt motsatt fra Bil og ATV hvis du er bevist på det. Hjulene på MC lager Gyro effekt. Så hvis du drar styret i mosatt retning av hvor du skal svinge så legger sykkelen seg ned i svingen på et blunk. Og da får vi bare håpe at dekkene holder og ikjje midtstødta skraper i asfaltren og løfter bakhjulet, for eller er det ut. Og så kjør forsiktig til våren, det kan være TELEHIV midt sving. Har erfart det i 80 km/t, rundkast, men heldigvis bare ei blå skinke.
Dersom du vil endre på karakteren på MC'en kan du uten problem skifte tannhjul foran eller bak, mindre tannhjul foran vil gi bedre aksellerasjon, større tannhhjul foran vil gi lavere turtall i marsjfart, og motsatt på bakdrevet, Obs. hvis du endrer på tannhjul må du kanskje ta vekk eller legge til et kjedeledd. Ellers? Motorsykkel er fantastisk å kjøre, har vært flere ganger gjennom Vest-Europa på camping tur med Suzukien, Autostrada, Alpene,Italia, Franske Rivieran, Spanske kysten, Algarve. Nå som jernteppet er borte vurdere eg Romaia, Bulgaria og Balkan. Ok. For tiden så kjører eg Måløy Oslo 4 ganger i året, over Strynefjellert eller Valdresflya, til våren vil eg kjøre via Sogn, Hemsedal, Gol. NB! Ta service på MCen før du parkerer for vinteren, da kan du sette i nøkkelen til våren og bare nyte, kjør med vett så vi slipper alle overskriftene i nyhetene om at motorsyklister kjører ut. :D
Alt var bedre før i tiden, før miljøpolitikk,dataproblemer,fotobokser,bomringer,dyre forsikringer.
Da var det blårøyk,oljesøl,tung mc over 100cc,90 hk var enormt, 4-5 timer lærekjøring før oppkjøring,wobbling,slitte fotpinner og mye mye mer.
Post Reply