Oppleve landet?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
sOla
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2012 21:22

Oppleve landet?

Post by sOla »

Hei er en gutt på 15år og skal ta lettlappen så snart jeg har fått tatt mc-kurset er ikke lenge til det begynner igrunn. Men fyller ikke 16 før i september så blir ikke noen lengre turer før neste år. Så jeg lurer på om noen vet om noen ruter som egner seg for en med 125 kubikker og god tid? Har jo ferie i 8 uker hver sommer så kan godt kjøre i 14 dager elns. Vil gjerne nordover i landet både for å se men også for å oppleve litt annet enn det dagligdagse.

Hvis noen har tips til kjøreruter, er det knall.
Hvis noen har tips til utstyr som er fint å ha med seg, er det knall.
Hvis noen har tips til kamera, er det knall.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Oppleve landet?

Post by supermons »

Reiser ikke på så mange langturer selv, men for kamera så kan jeg anbefale GoPro hvis det er filme du vil :)
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Oppleve landet?

Post by 1352cc »

Kamera kan du utsette med å tenke på til neste år, då er det som er på top no sikkert ikkje det hotaste lenger og dermed billigare.
langs kysten fra sør til nord er den flottaste veien men den som tar lengst tid.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Oppleve landet?

Post by Jeanette »

Du finner en del turreferater i bloggen min, spesielt fra sesongen 2008. Du kan jo ta en titt og se om det er turer der, eller deler av de, som frister :) Jeg har ikke vært lenger nord enn Røros, men vestlandet (både sør- og nordvest) har MYE flott å by på!

Bloggstart: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 81&start=0

Spør gjerne om du lurer på noe! :D
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Oppleve landet?

Post by herkit »

Kan anbefale å kjøpe Cappelen's MC Kart: http://www.cappelendamm.no/main/katalog ... 8202297428. Eg prøvde en del av veiene som var merka der i fjor sommer. Mykje bra :) Bruk kartet som utgangspunkt og planlegg turen på Google maps for å finne passe kjørelengde.
sOla
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2012 21:22

Re: Oppleve landet?

Post by sOla »

Røros er ikke så langt opp i landet det, og det er oppover jeg vil men kan vel ta en tur ned først. Hvordan er det å kjøre 125cc til svergie og god stor vei der ned til der svergie og norge deler seg f.eks? tenker på alder, er jo bare 16 når turen går så kanskje det er noe trøbbel der.
User avatar
Stiga
Posts: 304
Joined: 04 May 2009 21:16
MC: 2007 GSXR1000
X 2008 GSXR 750
X 1997 GSXR 600 SRAD
Location: Ringsaker

Re: Oppleve landet?

Post by Stiga »

litt offtopic men hvor er det du holder til da?

Kanskje litt lettere å finne kjøreruter hvis vi vet hvor du bor :)
just cruising
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Oppleve landet?

Post by Gammelgutt »

Det er da ikke noe problem å dra på tur med lettsykkel. Kjørte lettsykkel første året og hadde mange fine turer, kjørte 36000km med 125en. Hold deg unna motorveier, det blir bare kjedelig, Det finnes mange morsomme småveier en kan kose seg på.
sOla
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2012 21:22

Re: Oppleve landet?

Post by sOla »

Bor likeved Hamar. Ja jeg kan jo kjøpe et sånn mc-kart, hvis jeg skal inn til Hamar i morgen :) Vil ta en tur til vestlandet, møre, trollstigen og lofoten.
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Oppleve landet?

Post by Gammelgutt »

sOla wrote:Bor likeved Hamar. Ja jeg kan jo kjøpe et sånn mc-kart, hvis jeg skal inn til Hamar i morgen :) Vil ta en tur til vestlandet, møre, trollstigen og lofoten.
Kjøp heller et godt bilkart. Jeg har et slikt mc-kart, der er det merket de "morsomme" veiene men kartet er ikke noe godt kjørekart. Men mc-kartet er delt opp i løse blader som er plastbelagt slik at det tåler vann.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Oppleve landet?

Post by ToreLo »

Drit i kartet (det suger) og kjør på måfå :) Du har sikkert en smarttelefon som kan finne ut hvor du er om du føler deg litt lost.

MItt forslag vil være å kjøre over Dokka til Valdres, deretter kjører du Valdresfløya og oppover mot Åndalsnes.
Så kjører du opp Trollstigen kommer du over til Geiranger så kan du jo ta veien nordover langs atlanterhavsveien og bare kjøre nord nord nord på de veiene du føkler for å kjøre på til du ser skilt til Lofoten.

Sjekk ut denne: http://www.nasjonaleturistveger.no/no
Post Reply